Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?
Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.
Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?
Kommentit (245)
Tilastollisesti suurin osa suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa, se vain ei sovi vasemmistolaisen valtamedian ihannemaailmankuvaan, jossa kaikki elävät suurissa kaupungeissa betonikuutioissaan ihmispaljouden keskellä. Hyi v*ttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan niitä taloja jostain Sysmästä joo, mutta siellä pitäisi pystyä tienaamaan elantokin ja viihtyä.
Kuka nyt ei Sysmässä viihtyisi?
Hmm, vaikea sanoa. Ehkä sellaiset jotka erottuvat pikkukylässä massasta? Sellaiset joita kiusataan koulussa rehtorin luvalla? Ne keiden lapsia kiusataan koulussa? Kuka tahansa joka ei tykkää tuollaisesta meiningistä? Pienellä paikkakunnalla lapsena asuneena tiedän että se asenne on läsnä kaikkialla.
Asuin lapsena ok-talossa, ja silloin unelmoin, että pääsisin asumaan kerrostaloon. Nykyään asumme rivarissa, ja nautin omasta puutarhasta, mutta lapset muistelevat kaihoisasti onnellisia vuosiamme kerrostalossa ja haaveilevat kotoa muutettuaan pääsevänsä taas kerrostaloon.
Minulle kyllä kävisi omakotitalo mut ei mulla ole sitä yksin mahdollisuutta ostaa. Se että alkaisin seurustelemaan on todella epätodennäköistä.
Olen asunut omakotitalossa, rivarissa ja kerrostalossa. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kerrostalo ei kuitenkaan ole minun juttuni. Ei ole omaa pihaa, äänet kuuluivat seinien läpi ja naapureita joka puolella. Ahdistuin.
En todellakaan haluaisi asua ok-talossa!! Rivariakin on kokeiltu, no thanks. Miksi kuvittelet kaikkien haluavan oman talon?
Kun kerran kerrostalohelvetistä pääsen pois muuttamaan, en takaisin aio katsoakaan. Pitäkää hyvänänne metelöitsijät, kännäävä pas.kasakkinne ja uli.sevat koiranne.
Vierailija kirjoitti:
Minä unelma oma kameli! Vuohi monia!
Mutta et voi sitten pitää kerrostalossa noita
M87hki kirjoitti:
opettaja_N32 kirjoitti:
meillä on omakotitalo jonka arvo on 250.000 eur
En nyt tajua onko se paljon vai vähän? Tuohon satanen päälle niin saa kaksion kantakaupungista.
En tajua. Tämän täytyy olla huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ideaali on iso rivitalonpätkä, mielellään pääty; kukaan ei tömistele katollasi eikä lattiasi alla, ei tarvitse vekslata hissin kanssa (tai harmitella sen puutetta), ja sinulla on oma ulko-ovi ja oma pieni piha, mutta silti taloyhtiö hoitaa kaiken muun paljon pienemmällä rahalla kuin mitä omakotitaloon maksaisi teettää ko. toimet.
Puutalo-osake olisi kanssa ihan mukava. Ennen olisin voinutkin muuttaa kaupungin ulkopuolelle tunnin työmatkan päähän, mutta nykyään olen sitä mieltä, että 2h työmatkaa päivässä ei ole elämisen arvoista elämää, päin vastoin haluan "omavaraistua" töistä mahdollisimman nuorena ja pärjätä hieman pienemmällä rahalla, mieluummin kuin raadan seitsenkymppiseksi niska limassa. Siksikin en halua kodikseni aikapommia, johon saattaa pamahtaa katto- tai putkiremontti milloin vain.
Katto- ja putkiremontin ajankohta on melko hyvin tiedossa asumismuodosta riippumatta.
Kyllähän kaikenlaisia haaveita on. Jos voisin, niin päivääkään en kuuntelisi naapurien mökinpä ja nuuskisi röökinkatkua. Asuisin synkän metsän laidalla, omassa pienessä talossa, mutta busseja isoon kaupunkiin pitäisi mennä talon edestä monta kertaa tunnissa. Eli ei tule tapahtumaan. Tässä ketjussa puhutut lainasummat ovat jostain toisesta todellisuudesta jopa niillä, jotka väittävät ettei ole rahaa.
Jos ostaisin talon, joutuisin ostamaan sen niin kaukana, että minun olisi pakko hankkia myös auto. Lapsi olisi siellä peräkylässä yksinäinen ja saisin häntä kuskata pitkien työpäivien jälkeen jonnekin. Nykyään harrastus on 500m päässä ja kaikki kaverit myös. Rakastanko tätä kerrostaloelämää lähoössä? Hell no. Ei nyt vaan ole varaa muuhun, jos haluaa, että kuun lopussakin tilillä on rahaa.
Minulle ideaalein olisi kerrostaloasunto ja lisäksi joku vaatimaton mökki. Olen sitä ynnäillyt, että onnistuisiko, mutta siinä tulee aina se autokysymys eteen. Ei yksin alle 2000K euroa nettoava ihminen omakotitalosta voi kuin vain haaveilla. Paitsi jos on mahdollisuus erakoitua jossain, eikä tule tosi yllättäviä kuluja - joita aina tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle näyttää tulevan yllätyksenä, että jopa kaupunkien keskustoissa on omakotitaloja. Ikään kuin talossa voisi asua vain maalla ja kymmenien kilometrien päässä lähimmästä kaupasta. Esimerkiksi kotikaupungissani Hämeenlinnassa on joitakin taloja melko keskeisillä paikoilla. Tampereella Pyynikillä on pari melko kivaa tölliä. :) Yksi olisi nyt kaupankin.
Keskeisellä paikalla on se hintakin aika keskeinen
Mun 120 neliön okt on muutama kilsa Jyväskylän keskustasta ja hintaa oli parisataatuhatta. Ihan kohtuullinen mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun työ imi mehut, olisin halunnut kotona vain rentoutua, mutta olikin pakko aloittaa se toinen työpäivä siellä.
Kuten olet varmaan ketjusta huomannut, moni muu omakotiasuja on sitä mieltä, että "oma vikas, kun valitsit vääränlaisen talon. Ok-talossa ei tarvitse tehdä mitään, paitsi jos itse haluaa."
vanhempani aina sanovat, etten pärjäisi omakotitalossa pihatöiden ym takia. Itse he leikkaavat juuri ja juuri nurmikon. Mitään ei tosiaan ole pakko tehdä.
Paitsi kesällä leikata se saakelin nurmikko. Talossani oli helkkarin iso piha ja kaikki nurmikolla, hemmetin hemmetti mikä riesa se oli. Ei ollut oikein rahaa laittaa päältäajettavaa, yksinhuoltaja olin ja rahanreikiä riitti, niin tingin just siinä. Sääsket ja paarmat söi, ja minä tyttö leikkasin ja kiroilin yksikseni. Ja talvella tuli lunta kuin esteristä, auto ei liikahtanyt mihinkään suuntaan ennen kolaamista. Prkle.
Nyt on hyvä, rivarissamne kaikki pihatyöt on ulkoistettu. JESS!
Ja ääntäkään ei kuulu mistään, valitsin hyvintehdstä talosta kotini, täällä on pakkasilla liiankin lämmin, avojaloin, hihattomassa yöpaidassa tässä istun.
Kdkdkdkdkdk kirjoitti:
Mikä kenellekin on unelma. Itse asun omassa talossa ja viihdyn. Tykkään kun ei ole seinänaapureita ja on oma rauha ja omat säännöt. Asuminen on halvempaa näin kun kerrostalossa olisi.
Joopa joo, halpaa on, jos on saakelin vanha mörskä halvalla ostettu ja pieni, jossa asutaan kylmässä ja vetoisassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kyselet tälläisä asioita palstalla jossa 90% kirjoittelijoista elää valtion tuella kerrostalokopissa? Reaktio tuollaiseen kysymykseen on tietenkin defenssivinen "en edes haluaisi!". Juttele niiden keskituloisten perheellisten tuttujesi kanssa, niin huomaat että lähes jokainen miettii omaa taloa ja kerrostalon helppoutta hehkuttavat ovat se vähemmistö.
Heh, ilmeisesti asut jossain pikkukylässä. Itse en asu kopissa vaan sadan neliön perheasunnossa Helsingin keskustassa, valtio ei tue asumistani mitenkään. En suin surmin muuttaisi omakotitaloon, vaikka sellaisen tulen perimään. Tuskin menee edes kaupaksi.
Pölhökustaa! Onko kaikki punaiset autot mersuja, jos sinulla on sellainen?
Kdkdkdkdkdk kirjoitti:
Mikä kenellekin on unelma. Itse asun omassa talossa ja viihdyn. Tykkään kun ei ole seinänaapureita ja on oma rauha ja omat säännöt. Asuminen on halvempaa näin kun kerrostalossa olisi.
Joopa joo, takuulla maksat lämmittämisestä jo kuukaudessa enenmän kuin kerrostalossa. Tuo ei ole kuin itsensä pettämistä väittää, että kulut olisi talossa vähemmän. Tuohon kun vielä lisää jossakin vaiheessa kaikki remontit mitä tulee kun kaikki pitää itse maksaa toisin luo taloyhtiössä joissa ne menee kaikkien kanssa maksettavaksi. Kyllä omakotitalossa etunsa on mutta ihan turha väittää sitä halvemmaksi, silloin ei vain myönnetä tulevien remonttien kuluja ja juoksevia kuluja.
Ymmärrän kyllä että osalla on edelleen luulo ettei siitä talosta tarvitse koskaan uusia kattoa, ikkunoita, rakenteita, iv-laitteita, lämmityslaitteita, jne jne lista on loputon.
omakotitalo olisi ihana, mutta tulen asumaan yksin lemmikkien kanssa enkä halua asua auton varassa maalla jossa olisi halpa tontti/ok talo. tietty jos voittaisin lotossa ostaisin helsingistä jonkun ihan oman mutten voita :'D
Vierailija kirjoitti:
Kdkdkdkdkdk kirjoitti:
Joopa joo, takuulla maksat lämmittämisestä jo kuukaudessa enenmän kuin kerrostalossa. Tuo ei ole kuin itsensä pettämistä väittää, että kulut olisi talossa vähemmän. Tuohon kun vielä lisää jossakin vaiheessa kaikki remontit mitä tulee kun kaikki pitää itse maksaa toisin luo taloyhtiössä joissa ne menee kaikkien kanssa maksettavaksi. Kyllä omakotitalossa etunsa on mutta ihan turha väittää sitä halvemmaksi, silloin ei vain myönnetä tulevien remonttien kuluja ja juoksevia kuluja.
Ymmärrän kyllä että osalla on edelleen luulo ettei siitä talosta tarvitse koskaan uusia kattoa, ikkunoita, rakenteita, iv-laitteita, lämmityslaitteita, jne jne lista on loputon.
Se että talon remontit menevät kaikkien maksettavaksi eivät välttämättä tee niitä halvemmiksi. Taloyhtiössä maksat palkkaa isännöitsijälle sekä huoltoyhtiölle ja remontit tekee luonnollisesti rakennusfirma. Omakotitalossa olet itse isännöitsijä, huoltoyhtiö ja osaamisesta riippuen rakennusfirma. Omakotitalon talotekniikka on myös esim. rintamiestalossa huomattavasti helpompi/halvempi uusia, verrattuna kerrostaloon.
Voin sanoa että oma kokemukseni on, että omakotiasuminen on ainakin minulle ollut merkittävästi edullisempaa, kuin taloyhtiössä asuminen. Ja talousluvut on kyllä katsottu tarkkaan niin hallituksen jäsenenä, kuin nykyään kaiken maksajana. Niin kuin mainitsin aikaisemmassa viestissäni, omalla osaamisella on todella suuri merkitys omakotitalossa. Se vaikuttaa niin ulkopuolisen avun tarpeeseen, kuin tarjouspyyntöjen esittämiseen/hyväksymiseen.
Sinällään vastakkainasettelu eri asumismuotojen välillä on turhaa. Eri ihmiselle sopii erilaiset ratkaisut eri elämän vaiheessa.
vanhempani aina sanovat, etten pärjäisi omakotitalossa pihatöiden ym takia. Itse he leikkaavat juuri ja juuri nurmikon. Mitään ei tosiaan ole pakko tehdä.