Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?
Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.
Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?
Kommentit (245)
Meillä on yli 300000e kerrostaloasunto Helsingissä. Lainaa on alle 100000e. Tällä hinnalla saisin kyllä vaikka millaisen omakotitalon maaseudulta mutta sinne muuttaminen olisi aivan painajaista. Mikään 20000 asukkaan pikkukunta ei myöskään ole minulle vaihtoehto. En vain halua. Olen asunut lapsuuteni omakotitalossa ja se riitti. En halua hyötypuutarhaa, en maahan enkä parvekkeelle. Taloyhtiön pihassa on pyykkiteline, siellä voi halutessaan kuivata pyykkejä. Minulle kyllä silti asumisessa on ihan muut asiat tärkeitä kuin pyykkien kuivaus.
Kerrostalo ei rajoita minua mitenkään. Täällä voi elää aivan normaalia elämää, voi juhliakin. Toki jos haluaisi luukuttaa musiikkia ja juhlia joka yö niin se olisi ongelma. Suihkussa voi käydä milloin haluaa ja siivotakin voi. Minulla ei vielä koskaan ole ollut tarvetta imuroida keskellä yötä.
Mulle sijainti on se tärkein asia. Ei ole varaa ostaa yli millin omakotitaloa. Onneksi sain ostettua asuntoni ihan ok hintaa aikoinaan, nyt ei olisi enää varaa tähänkään.
Mä en enää asuisi omakotitalossa. Olen lapsena asunut sellaisessa ja ei enää ikinä koskaan.
Talo oli uusi kun siihen muutettiin. Talossa oli useita rakennusvirheitä, kuten esimerkiksi kylpyhuone oli aivan täyspommi. Se jouduttiin muutaman vuoden jälkeen ottamaan auki, koska pieleen tehty kaato ja vedeneristys - tadaa, ei toiminut vaikka kuinka koitti varoa. Katto vuosi piipun vierestä. Parketit oli kosteudesta piloilla. Kummasti sitä tuli jo lapsena hyvin tietoiseksi siitä, että mitä ovat ne riskit mitä liittyy omakotiasumiseen.
Tontti oli iso, mutta ei riittävän iso, että naapureihin olisi ollut riittävästi matkaa. Viereisellä tontilla asusti kiljusen perhe, ja jo lapsena vihasin sitä jatkuvaa meteliä. Toisella puolen yksi perhe piti juoksunarussa räksyttävää rakkia. Oma tupa, oma lupa. Kerrostalossa tuollaista menoa ei olisi mikään yhtiö kauaa katsellut. Omakotialueella sen sijaan ei ole mitään sääntöjä, siinäpä sitten kärsit.
Menkää ja katsokaa joskus huutokaupat -sivustoa. Siellä on toinen toistaan homeisempia töllejä myynnissä. Siinä teille omakotiasumisen unelmien nurjia puolia. Useimpia kohteita yhdistää ulosotto ja homeinen talo. Satttumaako, ha!
Oikeasti nurmikonleikkuu, puutarhan hoitaminen tai lumityöt mitään kamalia olleet. Pidin niistä jo lapsena. Yhdessä kerrostaloyhtiössä missä asuin, oli autotalli tien toisella puolella. Kolasin myös toisen tallin edestä, sillä näiden tallin omistajat olivat huonojalkaisia vanhuksia. Tein ihan tekemisen ilosta ja tämä sopi molemmille.
Mulle sopivin kombinaatio olisi joku askeettinen kesämökki ja kerrostaloasunto. Mulla onkin jo kaksi asuntoa kerrostalossa, toista vuokraan ja toisessa asun itse. Mökistä vielä haaveilen, sen ei tarvitsisi kummoinen olla. Siellä tulisi se mikä talossa voisi vähän kiehtoa - hörppiä aamukahvit terassilla.
Mutta ainiin - onhan mulla hyvä parvekekin, joka antaa metsän puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unelmoida talosta, jonka arvo laskee vuosi vuodelta?
Mutta voi kuitenkin unelmoida matkustamisesta, joka ei kerrytä taloudellista pääomaa?
Voi unelmoida erilaisista asioista, jotka tuovat sisältöä elämään.
Taloudellista pääomaa myös voi kerrytyää muutenkin kuin omakotitaloon sijoittamalla.
Omakotitaloko on ainoa omistusasumisen muoto?
Ja kyllä, minulla om 220 neliön omakotitalo haja-asutusalueella.
Mutta ymmärrän mainiosti kerrostaloasujia.
Ahne sukupolvi on nostanut hinnat liian korkealle. Yksinkertaisesti siitä on kysymys.
Kuka hullu ottaa koko elämäkseen velkaa että saisi ostaa itselleen valmiiksi 40 vuotta piereskellyn talon joka tarvitsee välitöntä remonttia? Kohtuullinen laina-aika on n. 10 vuotta, sillä sen voi nykyajan työelämässä vielä jotakuinkin ennustaa.
Miksi ei, mutta tällä tulotasolla se ei tule ikinä olemaan realismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.
Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.
Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.
Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.
Oma vika, jos ei osaa valita oikein.
Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.
"Vastike sama kuin sulla"??? Ei omakotitalossa maksella vastikkeita. Meidän omakotitalon kulut on n. 200-300€/kk talvikuukausina lämmityksestä, kesällä nuokin on pois. Sähköt ja vakuutukset kai sinullekin jää maksettavaksi vastikkeen päälle..? ;)
Eikö edes kiinteistöveroa ole, ei sähkönsiirtomaksua? Ja vakuutukset on kai omakotiasujalle kuitenkin vähän eri kuin kerrostalon asukkaalle? Mua aina ihmetyttää tämä omakotiasujien naurettava kustannusten vähättely.
Totta, maksanhan mä sähkönsiirrosta nykyään n. saman verran kuin itse sähköstä. Meidän kulutuksella siis tulee kuukaudesta riippuen 50-100€ isompi sähkölaskun kuussa kuin kaupungissa asuessamme. Tosin ruoassakin säästyy kuukaudesta ja vuodenajasta riippuen meidän perheellä n. 200-1000€, riippuen siitä miten ahkerasti on kerätty satoa metsästä ja puutarhasta, käyty kalastamassa ja hoidettu kasvimaata. Ihan mielelläni maksan hieman isompaa sähkölaskun, kun saan hakea omat kasvikset pihalta enkä kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yli 300000e kerrostaloasunto Helsingissä. Lainaa on alle 100000e. Tällä hinnalla saisin kyllä vaikka millaisen omakotitalon maaseudulta mutta sinne muuttaminen olisi aivan painajaista. Mikään 20000 asukkaan pikkukunta ei myöskään ole minulle vaihtoehto. En vain halua. Olen asunut lapsuuteni omakotitalossa ja se riitti. En halua hyötypuutarhaa, en maahan enkä parvekkeelle. Taloyhtiön pihassa on pyykkiteline, siellä voi halutessaan kuivata pyykkejä. Minulle kyllä silti asumisessa on ihan muut asiat tärkeitä kuin pyykkien kuivaus.
Kerrostalo ei rajoita minua mitenkään. Täällä voi elää aivan normaalia elämää, voi juhliakin. Toki jos haluaisi luukuttaa musiikkia ja juhlia joka yö niin se olisi ongelma. Suihkussa voi käydä milloin haluaa ja siivotakin voi. Minulla ei vielä koskaan ole ollut tarvetta imuroida keskellä yötä.
Ja kun valitsee asuinalueensa oikein, ei tarvitse pelätä jatkuvia varkauksia eikä känniläisiä. Olen asunut Helsingissä eri alueilla kerrostaloissa nyt 20 vuotta, ensin vuokralla ja sitten omissa. Kertaakaan ei ole varastettu fillaria. Kalliossa oli ajoittain hiukan levotonta mutta sielläkin oli aivan satunnaista että naapurien takia heräsi yöllä. Ja omakin elämä oli silloin melkoisesti railakkaampaa kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.
Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.
Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.
Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.
"Vastike sama kuin sulla"??? Ei omakotitalossa maksella vastikkeita. Meidän omakotitalon kulut on n. 200-300€/kk talvikuukausina lämmityksestä, kesällä nuokin on pois. Sähköt ja vakuutukset kai sinullekin jää maksettavaksi vastikkeen päälle..? ;)
Eikö edes kiinteistöveroa ole, ei sähkönsiirtomaksua? Ja vakuutukset on kai omakotiasujalle kuitenkin vähän eri kuin kerrostalon asukkaalle? Mua aina ihmetyttää tämä omakotiasujien naurettava kustannusten vähättely.
Totta, maksanhan mä sähkönsiirrosta nykyään n. saman verran kuin itse sähköstä. Meidän kulutuksella siis tulee kuukaudesta riippuen 50-100€ isompi sähkölaskun kuussa kuin kaupungissa asuessamme. Tosin ruoassakin säästyy kuukaudesta ja vuodenajasta riippuen meidän perheellä n. 200-1000€, riippuen siitä miten ahkerasti on kerätty satoa metsästä ja puutarhasta, käyty kalastamassa ja hoidettu kasvimaata. Ihan mielelläni maksan hieman isompaa sähkölaskun, kun saan hakea omat kasvikset pihalta enkä kaupasta.
Kasvitarhan pitää olla todella suuri, että sillä olisi oikeasti jotain merkitystä. Tällaiset heitot ovat epärealistisia ja myös epärehellisiä, koska tavallisen omakotitaloasujan elämästä omavaraisuus on kaukana. Parina kesäkuukautena jotain voi sieltä kasvimaalta hakea, muu on hölynpölyä.
1000 euroa säästyy kuussa ruuassa, kun asuu omakotitalossa, nyt oli tulla kahvi nenän kautta ulos : D
Harvasta on nykypäivänä asumaan maalla. Vaatia osataan, mutta tekojen suhteen on hiljaista.
Vihreä liike kirjoitti:
Eipä olla jouduttu tinkimään matkustelusta tai sijoittamisesta omakotitalon takia mutta elämänlaatu on kyllä huippuluokkaa :)Omista kavereista asuu kerrostalossa muutama ja ei ne kovin onnellisilta vaikuta ratkaisustaan.Fillarit viedään ja tupakansavusta ja känniörveltäjistä valitetaan,vieraille ei ole autopaikkoja ja lista on loputon.Nykyään jos ei asu omakotitalossa se ei ole monellekkaan oma valinta vaan rahattomuudesta johtuva välttämättömyys.
Miten ihmeessä kaverisi ovat ostaneet asunnot taloista, joissa on tuollainen meininki? Vai onko heidän taloyhtiössä tai ihan vieressä kaljakuppila, joka on tullut siihen myöhemmin? Kuulostaa todella oudolle.
Asuinpaikan merkitys on oleellinen, mitä tulee liikkumiseen esim. töihin tai kouluun. Omassa elämässäni omakotitaloilla varustetut asuinpaikat sopivalta etäisyydeltä ovat sellaisia, joihin en oikein osaa lämmetä: kalliita tai aikamoisia pommeja, joten kerrostalossa asutaan.
Sivumennen pitää sanoa, että mitä on tullut nähtyä uusia omakotitaloalueita, niin en ihan ymmärrä miksi porukka haluaa muuttaa niihin väen vängällä. Postimerkin kokoisia tontteja, joissa sitten isoilla ikkunoilla varustetusta talosta voi katsella naapurin olohuoneen tapahtumia heikäläisten ison ikkunan kautta. Odotan uteliaisuudella, missä vaiheessa Suomessa innostutaan isojen aitojen rakentamiseen juurikin näillä postimerkkitonteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvitarhan pitää olla todella suuri, että sillä olisi oikeasti jotain merkitystä. Tällaiset heitot ovat epärealistisia ja myös epärehellisiä, koska tavallisen omakotitaloasujan elämästä omavaraisuus on kaukana. Parina kesäkuukautena jotain voi sieltä kasvimaalta hakea, muu on hölynpölyä.
Hehtaari maata riittää ruokkimaan suurenkin perheen. Täydennystä sitten metsästä sienien ja marjojen muodossa ja kalastamalla. Postimerkin kokoista kaupunkitonttia en edes kehtaisi sanoa omakotiasumiseksi. Siinä yhdistyy omakotiasumisen ja kerrostaloasunnossa paskimmat puolet ilman että omakotiasumisesta pääsisi nauttimaan tai hyötymään tarvittavasta määrin, kuka hullu siitä nyt haaveilisikaan? Ja kyllä, meillä on hehtaari maata, josta ehkä viidesosa kasvimaata. Fiksulla puutarhanhoidolla ruokaa riittää lähes koko vuoden tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niillä pienituloisilla ja tuskin lainkaan työeläkettä tienanneilla mummoilla oli varaa asua omassa mökissä? Nyt pitää olla miljonääri, jotta voi kuvitellakaan.
Omalla mummolla on talo Outokummussa. Ei saa kaupaksi, vaikka hinta on luokkaa 50.000€
Ei tietenkään. Sukulaiseni osti sieltä talon 20 000:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehtaari maata riittää ruokkimaan suurenkin perheen. Täydennystä sitten metsästä sienien ja marjojen muodossa ja kalastamalla. Postimerkin kokoista kaupunkitonttia en edes kehtaisi sanoa omakotiasumiseksi. Siinä yhdistyy omakotiasumisen ja kerrostaloasunnossa paskimmat puolet ilman että omakotiasumisesta pääsisi nauttimaan tai hyötymään tarvittavasta määrin, kuka hullu siitä nyt haaveilisikaan? Ja kyllä, meillä on hehtaari maata, josta ehkä viidesosa kasvimaata. Fiksulla puutarhanhoidolla ruokaa riittää lähes koko vuoden tarpeisiin.
Kyllä se kasvimaan hoitokin kuluttaa rahaa. Eli ei ne kasvikset ilmaiseksi sinne maahan tule. Ja sienestää, marjastaa, kalastaa, metsästää jne voi kerrostalossakin asuessaan. Eli ei tuo nyt mikään suuri säästö ole kaupunkiasujaan verrattuna. Muuten kyllä kuullostaa ihanalta tuo teidän elämä. Itse haaveilen omista kanoista, mutta en ole uskaltautunut tänne haja-asutusalueelle sellaista hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
1000 euroa säästyy kuussa ruuassa, kun asuu omakotitalossa, nyt oli tulla kahvi nenän kautta ulos : D
Meillä on 4 lasta.
Ei mene tonnia kuussa ruokaan.
Miten puutarhalla/metsän antimilla voisi säästää tonnin kuussa?
No, jos syö vain itse kasvatettua perunaa (johon saa ilmaiset siemenet ja lannat) ja salakaadettua hirveä....
Sijainti, sijainti ja sijainti. Kyllä oikea omakotitalo on haluttua tavaraa ja merkittävä statussymboli ja mukavuusetu, mutta sen pitää olla hyvällä paikalla.
Hintojen raju nousu pitää huolen, että harvoilla on enää varaa omakotitaloon kasvupaikkakunnilla.
Olen asunut omakotitalossa viisi vuotta. Mutta ei sekään oikein riitä. Ystävät asui kaukana ja kävi harvoin, sosiaalinen elämä loppui. Seinät alkoi tuntumaan vain seiniltä. Ehkä jos talon saisi jostain tosi hyvältä paikalta, mutta ne on sitten niin kalliita. En halua elää vain sitä lainan maksua varten.
Ja elämäntilanteesta. Mulla sairastui nuorena puoliso, ja se teki ok-talossa elämisestä painajaisen - meillä tosin oli bisnes- eikä haavetalo, muutaman vuoden peruskorjaus ja muutto rahaksi suunnitelmissa. Ne toteutuivat, mutta ihan äärirajoilla mentiin voimien kanssa.