Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?

Vierailija
27.01.2019 |

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Kommentit (245)

Vierailija
201/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ideaali on iso rivitalonpätkä, mielellään pääty; kukaan ei tömistele katollasi eikä lattiasi alla, ei tarvitse vekslata hissin kanssa (tai harmitella sen puutetta), ja sinulla on oma ulko-ovi ja oma pieni piha, mutta silti taloyhtiö hoitaa kaiken muun paljon pienemmällä rahalla kuin mitä omakotitaloon maksaisi teettää ko. toimet. 

Puutalo-osake olisi kanssa ihan mukava. Ennen olisin voinutkin muuttaa kaupungin ulkopuolelle tunnin työmatkan päähän, mutta nykyään olen sitä mieltä, että 2h työmatkaa päivässä ei ole elämisen arvoista elämää, päin vastoin haluan "omavaraistua" töistä mahdollisimman nuorena ja pärjätä hieman pienemmällä rahalla, mieluummin kuin raadan seitsenkymppiseksi niska limassa. Siksikin en halua kodikseni aikapommia, johon saattaa pamahtaa katto- tai putkiremontti milloin vain.

Vierailija
202/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutalo-osake olisi kanssa ihan mukava.

Puutalo-osakkeesta pieni varoituksen sana. Oma kokemus oli, että siinä yhdistyivät omakoti ja kerrostalo asumisen haitat. Ei omaa rauhaa tai päätösvaltaa, mutta osakkaiden vähyyden vuoksi suuri osa koko taloyhtiön riskeistä. Yhtiön pienestä koosta johtuen palveluiden osto kallista ja talkootyö taas varma tie riitoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiselle laiskalle tumpelolle kerrostaloasuminen on juuri sopiva asumismuoto. Lisäksi asun vuokralla, koska en saa lainaa, eikä ole miestä talossa. Jos mulla olisi paljon rahaa, niin ostaisin tämän nykyisen asunnon ja remppaisin mieleisekseni.

Vierailija
204/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (29v.) haaveilen pienehköstä 80-100 m2 omakotitalosta kohtuullisen kokoisella tontilla ja peltomaisemalla, haja-asutusalueella. Viihdyn kotona, tykkään pihahommista ja rauhallisesta, mahdollisimman luonnonmukaisesta ympäristöstä. Harrastukseni eli lukeminen, käsityöt, hiihto, lenkkeily, jooga ja retkeily onnistuvat myös maalla. Vanhat talot ovat viehättäviä, mutta täysin sen verran kammoksun isoja remontteja, että uudempi talo olisi ehkä parempi vaihtoehto tai jopa itse rakennuttaminen.

Mutta enpä tiedä onko minulla koskaan mahdollisuutta haaveeni toteuttamiseen. Opiskelut ja työt eivät ole menneet suunnitelmien mukaan ja se näkyy varallisuudessa tai pikemminkin sen puutteena. Lainaa ei edes saa määräaikaisilla ja osa-aikaisilla työsuhteilla. Pitkä parisuhde miehen kanssa päättyi enkä tiedä haluaisinko ihan yksin asua omakotitalossa maalla.

Vierailija
205/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin heti takaisin omakotitaloon jos olisin terve :( Jouduin myymään edellisen pilkkahintaan muuttotappiopaikkakunnalta muuttaakseeni palvelujen lähelle (lääkäri-ruokakauppa-apteekki) enkä ole ainoa muuttaja..Toivoisin niin paljon päättäjien näkevän kauemmaksi,miten olisi hyvä ihmisten elellä vihreällä niityllä täällä pallolla :) Menee muutama vuosi ja mitähän on maamme pullollaan? Miniasuntoja joissa ihmiset ovat huomanneet,ettei se kirpun kokoinen koppi tuonutkaan onnea,eivätkä ne lukuisat ulkomaan matkat ja silloin aletaan katumaan,voi olisimpa jäänyt maalle tai ainakin älynnyt jotakin.....

Vierailija
206/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle näyttää tulevan yllätyksenä, että jopa kaupunkien keskustoissa on omakotitaloja. Ikään kuin talossa voisi asua vain maalla ja kymmenien kilometrien päässä lähimmästä kaupasta. Esimerkiksi kotikaupungissani Hämeenlinnassa on joitakin taloja melko keskeisillä paikoilla. Tampereella Pyynikillä on pari melko kivaa tölliä. :) Yksi olisi nyt kaupankin. 

Vierailija
207/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle näyttää tulevan yllätyksenä, että jopa kaupunkien keskustoissa on omakotitaloja. Ikään kuin talossa voisi asua vain maalla ja kymmenien kilometrien päässä lähimmästä kaupasta. Esimerkiksi kotikaupungissani Hämeenlinnassa on joitakin taloja melko keskeisillä paikoilla. Tampereella Pyynikillä on pari melko kivaa tölliä. :) Yksi olisi nyt kaupankin. 

Keskeisellä paikalla on se hintakin aika keskeinen

Vierailija
208/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haaveilen omasta talosta, vaikka en aio perhettä koskaan perustaa.

Vierailija
209/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei. Mulla oli itse asiassa oma talo viitisen vuotta, mutta kun työelämä kävi stressaavammaksi kun siirryin vaativampiin tehtäviin, alkoi yksinään 50 v vanhan talon ja ison puutarhan kanssa eläminen käydä taakaksi. Silloin kun töissä oli rentoa, jopa nautin puutarhahommista, klapin teosta ja takan poltosta (talo lämpesi varaavalla takalla), pienestä remppahommasta. Sitten kun työ imi mehut, olisin halunnut kotona vain rentoutua, mutta olikin pakko aloittaa se toinen työpäivä siellä. 

Nyt asun kerrostalokaksiossa ja nautin ihan täysillä siitä että ei tarvi tehdä mitään muuta kuin välillä siivota.

Vierailija
210/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yli 300000e kerrostaloasunto Helsingissä. Lainaa on alle 100000e. Tällä hinnalla saisin kyllä vaikka millaisen omakotitalon maaseudulta mutta sinne muuttaminen olisi aivan painajaista. Mikään 20000 asukkaan pikkukunta ei myöskään ole minulle vaihtoehto. En vain halua. Olen asunut lapsuuteni omakotitalossa ja se riitti. En halua hyötypuutarhaa, en maahan enkä parvekkeelle. Taloyhtiön pihassa on pyykkiteline, siellä voi halutessaan kuivata pyykkejä. Minulle kyllä silti asumisessa on ihan muut asiat tärkeitä kuin pyykkien kuivaus.

Kerrostalo ei rajoita minua mitenkään. Täällä voi elää aivan normaalia elämää, voi juhliakin. Toki jos haluaisi luukuttaa musiikkia ja juhlia joka yö niin se olisi ongelma. Suihkussa voi käydä milloin haluaa ja siivotakin voi. Minulla ei vielä koskaan ole ollut tarvetta imuroida keskellä yötä.

Ja kun valitsee asuinalueensa oikein, ei tarvitse pelätä jatkuvia varkauksia eikä känniläisiä. Olen asunut Helsingissä eri alueilla kerrostaloissa nyt 20 vuotta, ensin vuokralla ja sitten omissa. Kertaakaan ei ole varastettu fillaria. Kalliossa oli ajoittain hiukan levotonta mutta sielläkin oli aivan satunnaista että naapurien takia heräsi yöllä. Ja omakin elämä oli silloin melkoisesti railakkaampaa kuin nyt.

Aivan. Minä.olen 60 ja asunut siitä n. 50v Itä-Hgissä omistusasunnossa, ensin vanhempien kanssa ja sitten omillaan. Minultakaan ei ole koskaan varastettu fillaria. Myöskään naapureiden kanssa ei ole ollut ongelmia vaan olen saanut olla rauhassa. Mainospala sille että myös täälläpäin on hyviä asuinalueita vaikka nettiä lukemalla voi saada toisen kuvan.

Vierailija
211/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tilasta ja omakotitalo olisi haaveissa. Rahat ei vaan riitä unelmataloon. En halua vanhaa homepommia. Tällä hetkellä asun yksin 72 neliön rivarikolmiossa. Huoletonta asumista ja melko halpaakin.

Vierailija
212/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin vain haaveissa, kiitos pätkätöiden

Vierailija
213/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omenia riitti myyntii asti.

Riippuu varmaan paikkakunnasta. Jos melkein kaikilla naapureilla on puita, ei ne toisten omenia osta. Helsingissä ainakin omakotialueilla ollaan välillä vaikeuksissa liian suurten satojen kanssa ja talojen edustoilla näkyy koreja, joista saa ottaa omenia ilmaiseksi. 

Vierailija
214/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yli 300000e kerrostaloasunto Helsingissä. Lainaa on alle 100000e. Tällä hinnalla saisin kyllä vaikka millaisen omakotitalon maaseudulta mutta sinne muuttaminen olisi aivan painajaista. Mikään 20000 asukkaan pikkukunta ei myöskään ole minulle vaihtoehto. En vain halua. Olen asunut lapsuuteni omakotitalossa ja se riitti. En halua hyötypuutarhaa, en maahan enkä parvekkeelle. Taloyhtiön pihassa on pyykkiteline, siellä voi halutessaan kuivata pyykkejä. Minulle kyllä silti asumisessa on ihan muut asiat tärkeitä kuin pyykkien kuivaus.

Kerrostalo ei rajoita minua mitenkään. Täällä voi elää aivan normaalia elämää, voi juhliakin. Toki jos haluaisi luukuttaa musiikkia ja juhlia joka yö niin se olisi ongelma. Suihkussa voi käydä milloin haluaa ja siivotakin voi. Minulla ei vielä koskaan ole ollut tarvetta imuroida keskellä yötä.

Ja kun valitsee asuinalueensa oikein, ei tarvitse pelätä jatkuvia varkauksia eikä känniläisiä. Olen asunut Helsingissä eri alueilla kerrostaloissa nyt 20 vuotta, ensin vuokralla ja sitten omissa. Kertaakaan ei ole varastettu fillaria. Kalliossa oli ajoittain hiukan levotonta mutta sielläkin oli aivan satunnaista että naapurien takia heräsi yöllä. Ja omakin elämä oli silloin melkoisesti railakkaampaa kuin nyt.

Aivan. Minä.olen 60 ja asunut siitä n. 50v Itä-Hgissä omistusasunnossa, ensin vanhempien kanssa ja sitten omillaan. Minultakaan ei ole koskaan varastettu fillaria. Myöskään naapureiden kanssa ei ole ollut ongelmia vaan olen saanut olla rauhassa. Mainospala sille että myös täälläpäin on hyviä asuinalueita vaikka nettiä lukemalla voi saada toisen kuvan.

Minulta taas vietiin Helsingissä polkupyörä jugend talon lukitulta sisäpihalta (ihan tavallinen fillari). Koskaan ei ole missään muualla pyörää pöllitty, ei edes tunnetun "rikoskaupunginosan" kerrostalon varastosta.

Vierailija
215/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumitöitä on tyyliin 5-10 kertaa vuodessa. Ne on paremminkin kivaa vaihtelua, ja kävelylenkin korvike. Eihän kukaan pakota putsaamaan ja puleeraamaan OMAA pihaasi yhtään sen enempää kuin itse haluat.

Lumi nyt on aika lailla pakko kolata silloin kun sitä tulee, eikä voi itse vaikuttaa ajankohtaan. Ei sitä voi verrata esim. nurmikonleikkuuseen tai lehtien haravoimiseen, koska ne eivät taida kellään esim. estää auton ajamista ulos tallista. Sitä en sano, etteikö homma voisi sinällään olla ihan kivaakin. 

Mutta epäilemättä tähän nyt tulee kommentoimaan kaikki ne, joiden talli on ihan vain metrin päässä yleisestä tiestä ja se tie on AINA aurattu silloin kun asukas haluaa, kaikkina kellonaikoina. Koskaan ei ole edes lumivallia jätetty yleisen tien ja kotitien eteen. Ja vaikka olisi, niin tietysti ok-asuja riemuitsee saadessaan lapioida pakkautunutta lunta aamulla klo 5. Eipähän tarvitse mennä salille!

Vierailija
216/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kenellekin on unelma. Itse asun omassa talossa ja viihdyn. Tykkään kun ei ole seinänaapureita ja on oma rauha ja omat säännöt. Asuminen on halvempaa näin kun kerrostalossa olisi.

Vierailija
217/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan niitä taloja jostain Sysmästä joo, mutta siellä pitäisi pystyä tienaamaan elantokin ja viihtyä. 

Kuka nyt ei Sysmässä viihtyisi?

Vierailija
218/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun työ imi mehut, olisin halunnut kotona vain rentoutua, mutta olikin pakko aloittaa se toinen työpäivä siellä. 

Kuten olet varmaan ketjusta huomannut, moni muu omakotiasuja on sitä mieltä, että "oma vikas, kun valitsit vääränlaisen talon. Ok-talossa ei tarvitse tehdä mitään, paitsi jos itse haluaa."

Vierailija
219/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa olisi tarpeeksi, niin kaipa sillä voisi jonkun talonkin hommata. Työkkärin ilmaistyöllä ei kuitenkaan rahoiteta hyvä jos nukkekotia :D

Vierailija
220/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä unelma oma kameli! Vuohi monia!