Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö oma talo ole enää suomalaisten haaveissa?

Vierailija
27.01.2019 |

Ihmiset vaeltavat zombeina kerrostaloja asumaan, vaikka Suomi olisi halpoja tontteja ja puoli-ilmaisia omakotitaloja pullollaan. Halvalla saa jopa todella isoja taloja, entisiä kouluja ja asemarakennuksia. Omassa lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla omakotitalo oli jokaisen syvin unelma.

Eikö täällä uskalleta enää unelmoida?

Kommentit (245)

Vierailija
141/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. osta "halpa" omakotitalo paikkakunnalta jossas saituit saamaan töitä (vaimo ei, tietenkään)

2. sinnittele 5-10 vuotta

3. katso kun työnantajasi menee konkurssiin, vieden kuihtuvalta paikkakunnalta 15% työpaikoista

4. laita kämppä myyntiin koska saisit töitä kilpailijalta 300km päästä, jos olet nopea

5. ????

6. tee itsari siinä toivossa että vakuutus korvaa jotain vaimolle ja lapsille, koita saada se näyttämään onnettomuudelta.

Vierailija
142/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole varaa pääkaupunkiseudulla omakotitaloon kunnon pihalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Meillä on kallioinen tontti, jossa havukasveja. Kesäaikana ei mitään pihatöitä.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Remppaa tehty sen verran, mitä olisi tehty kerrostaloasunnossakin.

Oma vika, jos ei osaa valita oikein.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.

"Vastike sama kuin sulla"??? Ei omakotitalossa maksella vastikkeita. Meidän omakotitalon kulut on n. 200-300€/kk talvikuukausina lämmityksestä, kesällä nuokin on pois. Sähköt ja vakuutukset kai sinullekin jää maksettavaksi vastikkeen päälle..? ;)

Eikö edes kiinteistöveroa ole, ei sähkönsiirtomaksua? Ja vakuutukset on kai omakotiasujalle kuitenkin vähän eri kuin kerrostalon asukkaalle? Mua aina ihmetyttää tämä omakotiasujien naurettava kustannusten vähättely.

Vierailija
144/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo kaksio Kalliosta kuuluu vihreään unelmaan. Jos siinä samassa korttelissa olisi vielä joku tofua myyvä kapakka, niin aina vain paranee.

Vierailija
145/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toki mutta hallitukset toisensa perään ovat tekemässä siitä mahdotonta.

Pidän jotenkin yksinkertaisina ihmisiä jotka syyttävät hallitituksesta ihan kaikkea, joskus edes yksilöimättä mistä hllitusta syyttävät.

Vierailija
146/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan surullisena, kun ystävä sinnittelee avioeron jälkeen yksin omakotitalossaan, johon uppoaa kaikki rahat. Voi kun irrottaisi itsensä siitä taakasta ja muuttaisi kerrostaloon. Aikapommi tuollainen 80-luvun talo. Hirvittää, mitä vielä eteen tulee.

Vierailija
147/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joka toinen talous ole sinkkutalous Suomessa? Ollaan naimattomia, eronneita tai leskiä. Miksi sellaisessa elämäntilanteessa omakotitalo olisi unelma? Ja jos sen 30 vuoden lainan ottaa nuorena avioparina, avioerotilastot ja työllisyystilanteen heilahtelut tietäen, ei kai tarvitse hirveästi kysellä, miksi ok-talo ei ole ihmisten prioriteettilistan kärjessä enää nykyään?

Vierailija
148/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina hoetaan pihatöistä ym. Ihan itse voi valita, millaisen talon ja tontin hankkii.

Autokatoksesta on 5 m auratulle ajotielle. Lumityöt voi tehdä jos haluaa, itse usein ajamme autolla lumen lyttyyn.

Auran tuomia lumia joskus lapioidaan sen verran sivuun, että neliveto menee yli.

Saamme kuitenkin elää ilman taloyhtiön sääntöjä ja kustannukset n 300 e kuukaudessa.

Heräsi kiinnostus, että minkälaisia sääntöjä rivitaloissa on?

Minä asun seitsemän asunnon rivarissa, enkä tiedä yhtään sääntöä. Yhden kerran olen tämän viidentoista vuoden aikana käynyt iltayöstä ovella karjaisemassa nuorison hiljaiseksi. Yksi asunto meni vuokralle ja tupareita pitivät, ulkona olivat tupakalla. Kerta riitti. Muita sääntöjä, kuin nukkumisrauhan antaminen ihmisille en tiedä.

Mitä teillä muilla on?

Isoin ongelma on se, ettei saa itse päättää asioistaan. Minäkin asuin aikanai 70-luvulla rakennetussa rivarissa, jossa ikkunat oli ihan kauheassa kunnossa. Joka kerta niitä pestessä sai taistella, että ne sai auki ja toisaalta pelätä, että putoavat karmeiltaan ja viiltävät. (Näitä siis jopa tapahtui, ei meille, mutta taloyhtiössä). Tästä huolimatta yhtiön hallitus päätti, ettei ikkunaremonttia edes tuoda taloyhtiön kokoukseen, joskus myöhemmin sitten. Tämän jälkeen totesin, että haluan itse päättää asioistani ja muutin omakotitaloon. Tuttavan kerrostalossa on viemärit jatkuvasti tukossa ja vähän väliä kylppäreissä hirveä lemu, kuin poistoilmaputket on täysin tukossa. Putkiremontista on väännetty vuosia, eikä päätöstä vaan saada aikaiseksi, kun niitä vanhoja jääriä on tarpeeksi. Kyllä on kivaa ja huoletonta elämää, juu.

Vierailija
149/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto kyllä, mutta ei omakotitalo. Ei kiinnosta pihanhoito pätkääkään. Eikä kiinnosta kehyskunnat ja kaksi autoa. Eikä jättusuuri asuntolaina. Nyt asutaan isossa kaupungissa rivarissa, kohtuullinen laina, hyvät kulkuyhteydet ja palvelut lähellä. olemme tyytyväisiä.

Vierailija
150/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon ostaminen huonolla sijainnilla on hirveä riski. Todennäköisesti sen myyminen tarpeen tullessa on vaikeaa ja arvo on vain laskenut entisestään. Talo voi olla homepommi ja sitten omaisuutesi on kiinni siinä.

Pihatyöt ja kukkapenkin kuopsuttelu ei ole enää ihmisten unelmaa, vaan matkustelu, työt ulkomailla, kaupungin kahvilat ja viihdykkeet. Työt saattavat loppua paikkakunnalla tuosta vaan, ei voi sitoutua taloon, jota ei saa myytyä.

Helsingissä talon ostaminen vielä kannattaa ja sen saa myytyä, mutta hinnat ovat karanneet jo monen ulottumattomiin, varsinkin nuorten, joille työt ovat pätkätyötä.

Vierailija
151/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset säännöt sinun elämääsi hankaloittavat? Itse en ole kokenut tarvetta vaikkapa hurjiin biletyksiin yöaikaan tai vastaaviin. Ja vastike on sama kuin sinulla. Positiivisena puolena erinomaiset kulkuyhteydet, autoa ei tarvita ja ruokakauppaan on matkaa 100m. Mitään pihahommia ei ole ellen halua olla sosiaalinen ja grillailla naapureiden kanssa kahdesti vuodessa pihatalkoissa.

"Vastike sama kuin sulla"??? Ei omakotitalossa maksella vastikkeita. Meidän omakotitalon kulut on n. 200-300€/kk talvikuukausina lämmityksestä, kesällä nuokin on pois. Sähköt ja vakuutukset kai sinullekin jää maksettavaksi vastikkeen päälle..? ;)

Eikö edes kiinteistöveroa ole, ei sähkönsiirtomaksua? Ja vakuutukset on kai omakotiasujalle kuitenkin vähän eri kuin kerrostalon asukkaalle? Mua aina ihmetyttää tämä omakotiasujien naurettava kustannusten vähättely.

Itse asun yhdessä näistä Suomen suurista kaupungeista, asuin aiemmin rivitalossa n. 10 km keskustasta. Nyt n. 13 km päässä omakotitalossa. Asumiskulut on huomattavasti pienemmät kaikki yhteenlaskettuna, talo on uusi ja samoin oli aiempi rivarikin. Työmatkakin itseasiassa on nopeampi nyt. Valinnoista kiinni moni asia, mieluummin itse kolataan lumet kuin tilataan, säästää siinäkin mutta helppohan se on palvelut ostaa jos haluaa, silloinkin jää halvemmaksi.

Vierailija
152/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja_N32 kirjoitti:

meillä on omakotitalo jonka arvo on 250.000 eur

En nyt tajua onko se paljon vai vähän? Tuohon satanen päälle niin saa kaksion kantakaupungista.

Vierailija
153/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mini takapiha riittää meille vallan mainiosti ja siitä on minimaalinen vaiva.

Vierailija
154/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti edullisia tontteja taloineen, mutta sen edullisenkin maksaminen edellyttää rahaa. Isolle osalle ihmisistä työ on se mistä sitä rahaa saadaan. Ei auta muuttaa Orijärven niemen notkoon, jos se oma työpaikka on Helsingin Ruoholahdessa.

Vierailija
155/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto kyllä, omakotitalo ei. Työpaikat on PK-seudulla, ja ihmiset haluaa asua työn lähellä. Omakotitalo on työläs ja täynnä riskejä.

Vierailija
156/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tekee lähtökohtaisen virheen jo siinä, että luulee kaikkien ajattelevan tavallaan. Kyllä minä ja naapurini keskustan uusien kerrostaloasuntojen hinnalla aina kehän varteen omakotitaloon voisimme muuttaa. Siellä asuvilla sen sijaan harvemmin on tarpeeksi rahaa muuttaa tänne, vaikka halujakin olisi.

Vierailija
157/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja minä ollaan reilu 10 vuotta puhuttu, että jonain päivänä rakennetaan perheelle "unelmatalo". Nyt projekti on vihdoin käynnistynyt ja on se ihan uskomatonta nähdä oma kädenjälki ja kun jotain konkreettista alkaa tapahtua. Unelmia on ollut myös 3 lasta, maailmanympärimatka, oma yritys, käydä Australian koralliriutalla sukeltelemassa yms ja ne unelmat ovatkin toteutuneet. Nyt on talon vuoro, kai me sitten ollaan niin outoja ja erilaisia kun unelmoidaan tosiaan siitä omasta talosta. Vaikkei se olekaan muodissa...

Vierailija
158/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ja minä ollaan reilu 10 vuotta puhuttu, että jonain päivänä rakennetaan perheelle "unelmatalo". Nyt projekti on vihdoin käynnistynyt ja on se ihan uskomatonta nähdä oma kädenjälki ja kun jotain konkreettista alkaa tapahtua. Unelmia on ollut myös 3 lasta, maailmanympärimatka, oma yritys, käydä Australian koralliriutalla sukeltelemassa yms ja ne unelmat ovatkin toteutuneet. Nyt on talon vuoro, kai me sitten ollaan niin outoja ja erilaisia kun unelmoidaan tosiaan siitä omasta talosta. Vaikkei se olekaan muodissa...

Edelleen 2/3 suomalaisista haluaa asua omakotitalossa. Riippuu paljon iästä ja asuinpaikasta. Aivan kuin enemmistö nuorista edelleen haluaa lapsia tai matkustella. Eivät kuitenkaan läheskään kaikki, mikä monilta tuntuu omaa lähipiiriään seuratessaan unohtua.

Vierailija
159/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitamme rakentamisen tänä vuonna. En tiedä onko talo minun unelmani, mutta mies haluaa kokeilla, joten sama se.

Minun asumismuotounelma on niin mahdoton, että "tyydyn" sopivan kokoiseen taloon sopivan matkan päässä kaupungin keskustasta. Olohuoneesta näkee järvelle, koulut ja kaupat alle 2km päässä. Pihasta ei tuli nurmikenttää, enkä välitä kuopsutella mitään. Ei liikaa neliöitä, että kustannukset pysyy kurissa. Ehkä rahaa jää matkusteluun, ehkä ei. Katsotaan.

Tontti on sen verran hyvällä paikalla, että en stressaa jos talo myydäänkin jossain vaiheessa pois. Oikeaan hintaan menee kaupaksi.

Vierailija
160/245 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olla jouduttu tinkimään matkustelusta tai sijoittamisesta omakotitalon takia mutta elämänlaatu on kyllä huippuluokkaa :)Omista kavereista asuu kerrostalossa muutama ja ei ne kovin onnellisilta vaikuta ratkaisustaan.Fillarit viedään ja tupakansavusta ja känniörveltäjistä valitetaan,vieraille ei ole autopaikkoja ja lista on loputon.Nykyään jos ei asu omakotitalossa se ei ole monellekkaan oma valinta vaan rahattomuudesta johtuva välttämättömyys.