Minusta on käsittämätöntä, että 14-vuotias rokotetaan koulussa kysymättä vanhemmilta
En voi ymmärtää. En asu Suomessa, jos täällä meillä päin tuollaista tapahtuisi, olisi koulu tosi liemessä. Eikö Suomessa vanhemmat saa päättää lastensa asioista?
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku isä oli muistaakseni vuosia sitten nostanut syytteen siitä, että hänen 16-vuotiaalle tyttärelleen annettiin HPV-rokote ilman hänen suostumustaan; ilman että olisi edes ilmoitettu, saati kysytty. Tulos oli se, että "16-vuotias on riittävän vanha itse päättämään". Kai jokainen ymmärtää, että tämä tarkoittaa myös oikeutta kieltäytyä mistä tahansa rokotteesta. Suositusohjelman rokotukset ovat VAIN SUOSITUKSIA. Annatteko siis 12-16 -vuotiaille vastuun päättää itse? Vai mikä on homman nimi??
Jos 16v nuori altistuu esim. lomamatkalta palanneen perheenjäsenensä kautta vaikkapa malarialle, onko nuorella tosiaan oikeus kieltäytyä malariarokotteesta?
Miksei olisi? Hänhän saa kieltäytyä vaikka syöpähoidoistakin, jos niikseen
tulee, vaikka kuolisi ilman.
Saa, mutta näissä tapauksissa tieto menee huoltajalle. Mikäli lapsen henki ja terveys vaarantuu, voi olettaa, ettei hän osaa arvioida tilannettaan. Tällöin alaikäisen kohdalla otetaan yhteys kotiin. Tämä on juuri sitä arviointityötä, mitä terveydenhuollon ammattolaiset tekevät. Aikuisen tehtävänä on suojella lasta (lastensuojelulaki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti 14 v on riittävän kypsä päättämään rokotteesta. Meillä tuon ikäisenä tyttö sai hpv-rokotteen, joka suojaa papillomaviruksen aiheuttamalta kohdunkaulan syövältä. Terveydenhoitaja oli käynyt keskustelun tytön kanssa, ja hän halusi rokotteen. En kyllä ymmärrä millä oikeudella vanhempina oltaisiin voitu puuttua tähän, tämähän koskee nuoren terveyttä ei minun.
No mutta se täytyy vanhemmille ilmoittaa: "Nyt katsomme lapsenne riittävän kypsäksi päättämään rokoteasioistaan". Ja sen pitäisi olla psykologin lausunto, ei pelkän th:n. Muuten ihmisiä kohdellaan miten lystää. Ei tuo ole tieteellistä menettelytapaa.
Millä oikeudella oltaisiin voitu puuttua? Väärä kysymys. Oikea kysymys olisi, että millä oikeudella th voi tehdä lapsellesi jotain ylimääräistä, kysymättä lupaa niiltä, jotka lapsesta ovat eniten vastuussa.
Tähän riittä potilaan itsemäräömisoikrus, molä loskee myös 14 -vuotiasta. Ei tarvita muuta.
No siinä tapauksessa vanhemmille on informoitava, että 14-vuotiaan kohdalla heillä ei ole enää oikeutta päättää. Jotta he voivat keskustella nuoren kanssa, ennen kuin hänelle tehdään mitään. Nuorella on oikeus objektiiviseen tietoon ja kotinsa arvojen selkeään tiedostamiseen, varsinkin kun kyse on ylimääräisistä terveystoimenpiteistä.
Jos raja on jo 12 v, sitten ilmoitetaan se - mitä raja sitten onkin. Kaikille pitää olla sama, ellei toisin pystytä perustelemaan.
Noinhan juuri tehdään, jos vain vanhemmilla on aikaa ja viitsilisyyttä kuunnella lastaan.
Ainakin meillä kaikki kolme lasta on halunnut keskustella asiasta vanhempien kesken.
Ei kait yhdellekään vanhemmalle rokotukset tule yllätyksenä, jos vain viitsii olla kiinnostunut lapsensa asioista.
Ihan samalla tavalla, mitä ruokaa lapsi syö koulussa tai mitä oppiaineita opetetaan koulussa.Ehkä ap. kannattaisi olla enemmän kiinnostunut lapsensa asioista, eikä valittaa jälkikäteen.
Hoitotoimenpiteistä informoimista ei pitäisi mielestäni jättää lapsen vastuulle. Moni vanhempi on tottunut siihen, että kaikeasta tärkeästä ja vähemmän tärkeästäkin informoidaan Wilmassa, joten siitä poikkeaminen terveydellisten toimenpiteiden osalta saattaa tulla yllätyksenä. Voisin kuvitella.
Wilma ei ole oikea paikka julkaista lapsen terveystietoja, sillä myös lapsi nauttii lain tuomaa turvaa ja oikeutta ja yksityisyydensuojaa.
Ja miten pimennossa voi vanhempi elää, jos lapsi ei vaikka kertoisi, kun tietoa on kaikkialla saatavalla ja media pursuaa tietoa. Eikö nuo kuulu jo yleissivistykseen, vaikka ei olisi edes lapsia.
Niin mikä yleissivistys?? Sun ihan itse keksimä!!!
Taitaa olla kaupunki kohtaista.
Juuri katsoin niin Tampereella ei ainakaan anneta tuota rokotetta koululaisille.
Ainakin vuosi-pari sitten annettiin, juurikin Tamperella.
Tuossa 14v iässä jäykkäkourisrokotteen lisäksi kurkkumätä- ja hinkuyskä rokote.
Ja sen jälkeen pitää itse huolehtia määräajoin itse jäykkäkouristusrokotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä laki sanoo niin ohjaan silti lastani. Niin helppo on manipuloida 14vuotiasta.
Ihme touhua peruskoulussa, lapset näyttää olevan koekaniineja, esim. kaikki kyselyt ja testaukset.
Niinpä, millä oikeudella ihmisestä kerätään testi-tietoa, ja profiloidaan häntä omien tulkintojen mukaan, kysymättä haluaako hän tulla profiloiduksi psykologisin testein? Sitähän ne kai on. Minusta kellä tahansa ihmisellä pitäisi olla oikeus kieltäytyä kirjallisesta arvioinnista.
Synnärillä kerran näin, kun kätilöiden esimies yritti ottaa vauvasta salaa verinäytteen, vaikka oli vanhempien kirjallinen kieltäytyminen osallistumasta johonkin perinnällisten sairauksien kartoittamiseen. Moni tuntuu tekevän, mitä ei tykkää, koska tietää että laki on heidän suhteen aika lepsu?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä Move ja se iso kysely mikä tulee kasi luokalla. En muista nimeä. Siinä saa teini päättää vastaako vai ei mutta kouluhan senkin manipuloi että kaikki vastaa niihin.
Sen he osaavat kyllä, asia esitetään käytännössä itsestään selvyytenä. Kukaan ei edes tajua, että siitä voi kieltäytyä.
En edes tiennyt noista testeistä, mielenkiintoista... Mikä on niiden tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta ohi myös kuopuksen peruskoulu.
Mulla vielä ala-asteella. Ja vaikka tiedän, että olisin lapseni kohdalla ylpeä mistä tahansa kyselyn tuloksista , se ei tarkoita, että hyväksyisin mitä tahansa lapseeni kohdistuvaa testausta.
Ihan samalla lailla meilläkin on näiden "ammattilaisten" joukossa sekoja...
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/927-doctors-keep-jobs-despite-150…
Amerikka yksityisklinikkoineen noiden luvattu maa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku isä oli muistaakseni vuosia sitten nostanut syytteen siitä, että hänen 16-vuotiaalle tyttärelleen annettiin HPV-rokote ilman hänen suostumustaan; ilman että olisi edes ilmoitettu, saati kysytty. Tulos oli se, että "16-vuotias on riittävän vanha itse päättämään". Kai jokainen ymmärtää, että tämä tarkoittaa myös oikeutta kieltäytyä mistä tahansa rokotteesta. Suositusohjelman rokotukset ovat VAIN SUOSITUKSIA. Annatteko siis 12-16 -vuotiaille vastuun päättää itse? Vai mikä on homman nimi??
Jos 16v nuori altistuu esim. lomamatkalta palanneen perheenjäsenensä kautta vaikkapa malarialle, onko nuorella tosiaan oikeus kieltäytyä malariarokotteesta?
Miksei olisi? Hänhän saa kieltäytyä vaikka syöpähoidoistakin, jos niikseen
tulee, vaikka kuolisi ilman.Saa, mutta näissä tapauksissa tieto menee huoltajalle. Mikäli lapsen henki ja terveys vaarantuu, voi olettaa, ettei hän osaa arvioida tilannettaan. Tällöin alaikäisen kohdalla otetaan yhteys kotiin. Tämä on juuri sitä arviointityötä, mitä terveydenhuollon ammattolaiset tekevät. Aikuisen tehtävänä on suojella lasta (lastensuojelulaki).
Aikuisen tehtävä on myös huomioida, mitkä ovat hänen valtuutensa, eikä tehdä päätöksiä omin päin huoltajista piittaamatta, varsinkaan silloin kun "hoitaminen" ei ole kiireellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Absurdi kysymys, sillä malariaa vastaan ei rokoteta. Luultavasti lapsen tilaa seurattaisiin ja jos hän sairastuu niin varmasti itsekin haluaa hoitoa. Sellainen tauti nimittäib kyseessä
Jotkut näyttävät luulevan, että kouluterveydenhuolto on koulun toimintaa. Se ei ole tekemisissä hallinnollisesti koulun kanssa mitenkään. Vain tilat ovat yleensä koulussa. Kouluterveydenhuolto on täysin sosiaali ja terveyspuolen juttuja. Koulu ei tiedä terveyspuolen tapahtumista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla lailla meilläkin on näiden "ammattilaisten" joukossa sekoja...
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/927-doctors-keep-jobs-despite-150…
Amerikka yksityisklinikkoineen noiden luvattu maa...
Ja monesti juuri ne ammattimaiset niljakkeet ovat psykopaatteja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuei. Ei ole 14-vuotias kypsä tuollaisia itsenäisesti päättämään.
No tieto kaikille vanhemmille, että he eivät 14-vuotiaiden ja sitä vanhempien terveysasioista enää päätä!
Pitääkö nykyajan vanhemmille tuoda kaikki valmiina eteen ja neuvoa kädestä pitäen mitä mikin tarkoittaa.
Olen 60v ja lapseton ja olen hyvin tietoinen noista rokotteista ja vain pitämällä korvat auki ja seurannut uutisia.
Etkö seuraa uutisia? Lehtiä?
Minä seuraan uutisia ja lehtiä, lapset 8 ja 10 v. Mutta ei se velvollisuus ole, EIKÄ poista koulun tiedottamisvastuuta.
Onneksi lasteni koulu on hyvin avoin tiedottamisessaan, vain yhden kerran tähän mennessä on käynyt niin, ettei tiedote ja sisältö vastanneet toisiaan. Julkaisivat koulun ulkopuolisen tahon mainoksen päivän toiminnasta tuon tahon kanssa - eli ei ollut koulun vika, vaan itsekin saivat ihan muuta kuin odottivat.
Rokotukset hoitaa julkinen terveydenhoito ja koululla on sen kanssa yhtäpaljon tekemistä kuin sinun työnantajalla ja työterv.huollolla.
Rokotusohjelma on Suomessa kaikille sama ja sen saat googlamalla vaikka netistä ja siitä voit lukea mitä rokotteita ja missä iässä lapsellasi on oikeus saada ilmaiseksi, niin halutessa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut näyttävät luulevan, että kouluterveydenhuolto on koulun toimintaa. Se ei ole tekemisissä hallinnollisesti koulun kanssa mitenkään. Vain tilat ovat yleensä koulussa. Kouluterveydenhuolto on täysin sosiaali ja terveyspuolen juttuja. Koulu ei tiedä terveyspuolen tapahtumista mitään.
Kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on oikeus. Ei Suomessa kenellekään aikuisellekaan rokotuksia väkisin pistetä, ja jokaisella aikuisellakin on oikeus vaikkapa matkustella malaria-alueelle ilman estolääkitystä. Aina silloin tällöin joku niin tekeekin. Ihan laput silmillä kyllä elätte jos ajattelette että aikuiset olisivat näissä asioissa jotenkin aina viisaampia. Mun on vaikea kuvitella että kukaan 16-vuotias kieltäytyisi tuossa tilanteessa rokotteesta. Sen sijaan tällaisia urpoja ratkaisuja tekeviä aikuisia tulee kyllä vastaan useinkin terveydenhuollossa. Ja eihän siitäkään kauaa ole, kun vanhemmat veivät rokottaamattoman 6-vuotiaan matkoille ja tuhkarokonhan sieltä sitten sai. Jos kaikki vanhemmat osaisivat tehdä hyviä päätöksiä, ei tässä asiassa olisi mitään ongelmaa, mutta kun meillä on kaiken maailman hörhöjä jotka perustavat mielipiteensä johonkin magneettimediaan tai Antti Heikkilään, niin on ihan hyvä että siinä kohtaa kun lapsen ymmärrys riittää, hän saa itse tehdä terveyttään koskevat päätökset.
Nykyajan vanhemmat 🙄 Tästä ei tiedoteta, kun se on ihan yleistä tietoa. Näin on aina ollut. Ei lapsiaan omista ja ei heistä voi pitää kiinni ja päättää asioita heidän puolestaan loputtomiin.
Näistä lasten terveysasioista ei terkkarit tiedota vanhemmille. Ei e-pillereistä, lääkärit ei tiedota aborteista jne. Näin on ollut niin kauan kuin mä muistan. Sori vaan teille, jotka olette kuvitelleet, että saatte päättää lastenne asiat täysi-ikäiseksi asti.
Täällä on osa näköjään aivan hukassa tietojensa kanssa.
Mielestäni olennaista on korostaa, kenen kanssa lapsi on tehnyt päätöksensä rokotteiden suhteen. Kotia ei saa tässä ohittaa.
Vaihtakaa tässä viestikeskustelussa jokaisen koulu sanan tilalle terveydenhuolto. Kouluterveydenhuolto ei ole koulun toimintaa, eikä koulu vaikuta siihen mitenkään.
Minulta on löytynyt jo kaksi kertaa seulonnassa yksi niistä hpv-tyypeistä, joilla on yhteys kohdunkaulansyöpään. Tyttäreni puolestaan sai hpv-rokotteen ensimmäisten ikäryhmien joukossa. Meille oli selvää, että kun tällainen mahdollisuus on, se otetaan vastaan. Tuntuu uskomattomalta, että lääketiede kehittyy niin nopeasti, että tyttäreni on rokotuksen vuoksi liki immuuni sairaudelle, johon minulla ja yleensä suvussamme on kohonnut riski. Isoäitini on sairastanut lapsena tuberkuloosin, ja hänellä on ollut hengitysongelmia koko elämänsä ajan. Äitini ikäpolvesta lukien kaikki on rokotettu tubia vastaan.
En ymmärrä ap:n asennetta. Oletko todella sitä mieltä, että vaikka 14-vuotias lapsi itse haluaisi rokotteen, vanhemmalla tulisi olla oikeus kieltää rokotteen ottaminen? Ei kai vanhemman oikeus päättää lapsen asioista voi tarkoittaa lapsen tahallista altistamista sairauksille? Surullista on, että rokotetta, jos siis kyse on hpv-rokotteesta niin kuin lapsen iän perusteella arvelen, ei voi ottaa aikuisena eikä lapsi siis voi tehdä päätöstä senkään jälkeen, kun tulee täysi-ikäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan vanhemmat 🙄 Tästä ei tiedoteta, kun se on ihan yleistä tietoa. Näin on aina ollut. Ei lapsiaan omista ja ei heistä voi pitää kiinni ja päättää asioita heidän puolestaan loputtomiin.
Näistä lasten terveysasioista ei terkkarit tiedota vanhemmille. Ei e-pillereistä, lääkärit ei tiedota aborteista jne. Näin on ollut niin kauan kuin mä muistan. Sori vaan teille, jotka olette kuvitelleet, että saatte päättää lastenne asiat täysi-ikäiseksi asti.
Täällä on osa näköjään aivan hukassa tietojensa kanssa.
Ei tuo ole mikään argumentti, että "näin on aina ollut". Huoltajat ovat elatusvelvollisia ja taatusti heillä on myös siihen liittyviä oikeuksia - ei velvollisuuksia, ilman oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä yksityisessä päiväkodissa ilmeni erittäin kieroja painostusmenetelmiä, jotka olivat käytännössä pakottamista, vaikka hoitajat sen kiistivät. Asiaan puututtiin kyllä kunnan johdosta. On äärimmäisen törkeää sysätä vastuu lapselle siten, että hänet käytännössä pakotetaan haluamaan - sehän on jo psyykkisesti haitallista
Mitä tekemistä päiväkodilla on 14-vuotiaan päätäntävallan kanssa?
Sun lapset on vielä alakoulussa joten et tiedä vielä mitään.
Sano tää sitten kun on yläkoulussa 8-9 luokalla.