Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on käsittämätöntä, että 14-vuotias rokotetaan koulussa kysymättä vanhemmilta

Vierailija
26.01.2019 |

En voi ymmärtää. En asu Suomessa, jos täällä meillä päin tuollaista tapahtuisi, olisi koulu tosi liemessä. Eikö Suomessa vanhemmat saa päättää lastensa asioista?

Kommentit (287)

Vierailija
81/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja pitää poikaa fiksumpana kuin äitinsä. Äidin mielestä poika lie jälkeenjäänyt tai jotain.

Vierailija
82/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonien määrääminen kasvuikäiselle, ilman vanhempien lupaa, on törkeyden huippu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja pitää poikaa fiksumpana kuin äitinsä. Äidin mielestä poika lie jälkeenjäänyt tai jotain.

Siitäkö on lainopillisesti kyse? Ketä th pitää fiksuna?

Vierailija
84/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä yksityisessä päiväkodissa ilmeni erittäin kieroja painostusmenetelmiä, jotka olivat käytännössä pakottamista, vaikka hoitajat sen kiistivät. Asiaan puututtiin kyllä kunnan johdosta. On äärimmäisen törkeää sysätä vastuu lapselle siten, että hänet käytännössä pakotetaan haluamaan - sehän on jo psyykkisesti haitallista

Mitä tekemistä päiväkodilla on 14-vuotiaan päätäntävallan kanssa?

Asetin pohdittavaksi, onko samantyylistä manipulointia havaittavissa.

Vierailija
85/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuei. Ei ole 14-vuotias kypsä tuollaisia itsenäisesti päättämään.

No tieto kaikille vanhemmille, että he eivät 14-vuotiaiden ja sitä vanhempien terveysasioista enää päätä!

Pitääkö nykyajan vanhemmille tuoda kaikki valmiina eteen ja neuvoa kädestä pitäen mitä mikin tarkoittaa.

Olen 60v ja lapseton ja olen hyvin tietoinen noista rokotteista ja vain pitämällä korvat auki ja seurannut uutisia.

Etkö seuraa uutisia? Lehtiä?

Minä seuraan uutisia ja lehtiä, lapset 8 ja 10 v. Mutta ei se velvollisuus ole, EIKÄ poista koulun tiedottamisvastuuta.

Onneksi lasteni koulu on hyvin avoin tiedottamisessaan, vain yhden kerran tähän mennessä on käynyt niin, ettei tiedote ja sisältö vastanneet toisiaan. Julkaisivat koulun ulkopuolisen tahon mainoksen päivän toiminnasta tuon tahon kanssa - eli ei ollut koulun vika, vaan itsekin saivat ihan muuta kuin odottivat.

Sun lapset on vielä alakoulussa joten et tiedä vielä mitään.

Sano tää sitten kun on yläkoulussa 8-9 luokalla.

Kyseessä on yhtenäiskoulu, toivoa on... Edes vähän.

Vierailija
86/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein, etteivät vanhemmat saa puuttua joka asiaan.

Löytyykö Suomen laista tämmöinen pykälä?

Vierailija
87/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ketään rokotettavan tietämättä tai pakolla, ainakin meillä se on ollut viikkojen prosessi. Ekaksi käydään terv.hoitajan juttusilla ja sitten varataan aika erikseen ja sitten vasta mennään rokotettavaksi.

Vierailija
88/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tuo on aivan liian epämääräistä, eikä voi olla täysin laillista. Näyttäkää minulle ne lainkohdat, jolla huoltajien ja yksilön oikeuden saa ohittaa, kun kyseessä ei ole mikään hengenhätään tai suositukseen perustuva toimenpide!!

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista takaa itsemääräämisoikeuden itseään koskevissa asioissa, eikä laki rajaa lapsia tämän oikeuden ulkopuolelle, kunhan ikä ja kehitystaso on otettu huomioon.

Ovatko kaikki potilaita, vaikka olisivat täysin terveitä, vai viitataanko sanalla potila hoidon tarpeessa olevaan?

Jos on tosiaan niin, että lapsi saa päättää kaikki terveysasiansa, niin selkeä ilmoitus missä iässä! Ellei tarkkaa ikää tahdota kertoa, niin perustelut kriteereille! Eikä mitään "terkkarin mutu", kiitos. Jokaisella terkkarilla on oma mutunsa eikä sellainen olisi suomalaisten lasten oikeuksia ajatellen samanarvoista kohtelua.

Vierailija
89/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan vanhemmat 🙄 Tästä ei tiedoteta, kun se on ihan yleistä tietoa. Näin on aina ollut. Ei lapsiaan omista ja ei heistä voi pitää kiinni ja päättää asioita heidän puolestaan loputtomiin.

Näistä lasten terveysasioista ei terkkarit tiedota vanhemmille. Ei e-pillereistä, lääkärit ei tiedota aborteista jne. Näin on ollut niin kauan kuin mä muistan. Sori vaan teille, jotka olette kuvitelleet, että saatte päättää lastenne asiat täysi-ikäiseksi asti.

Täällä on osa näköjään aivan hukassa tietojensa kanssa.

Ei tuo ole mikään argumentti, että "näin on aina ollut". Huoltajat ovat elatusvelvollisia ja taatusti heillä on myös siihen liittyviä oikeuksia - ei velvollisuuksia, ilman oikeuksia. 

Ja pikkuhiljaa ne huoltajan täydet oikeudet päättää lapsen asioista otetaan pois. Terveysasiat taitaa olla se eka. 15-vuotiaana tulee raha-asiat jne. Eli tähän asti vanhempi on päättänyt kaikesta ja nyt niitä vanhemman täysivaltaisia oikeuksia siirretään pikkuhiljaa lapselle itselleen.

Kirpaiseeko? 😂

Vierailija
90/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan vanhemmat 🙄 Tästä ei tiedoteta, kun se on ihan yleistä tietoa. Näin on aina ollut. Ei lapsiaan omista ja ei heistä voi pitää kiinni ja päättää asioita heidän puolestaan loputtomiin.

Näistä lasten terveysasioista ei terkkarit tiedota vanhemmille. Ei e-pillereistä, lääkärit ei tiedota aborteista jne. Näin on ollut niin kauan kuin mä muistan. Sori vaan teille, jotka olette kuvitelleet, että saatte päättää lastenne asiat täysi-ikäiseksi asti.

Täällä on osa näköjään aivan hukassa tietojensa kanssa.

Ei tuo ole mikään argumentti, että "näin on aina ollut". Huoltajat ovat elatusvelvollisia ja taatusti heillä on myös siihen liittyviä oikeuksia - ei velvollisuuksia, ilman oikeuksia. 

Lapsen oikeudet lisääntyvät pikku hiljaa täysi-ikäisyyden lähestyessä. 12-vuotiasta kuullaan huoltajuuskysymyksissä, 15-vuotias on rikosoikeudellisessa vastuussa. Ei ole niin, että lapsi on sataprosenttisesti vanhempiensa määräysvallan alla tasan siihen päivään, kun täyttää 18. Lähtökohta on, että nuori päättää niistä asioista, joista pystyy päättämään, ei niin, että vanhemman sana on aina viimeinen sana. Rokottaminen on asia, josta yläkouluikäinen pystyy kyllä jo päättämään itse.

Vierailija
91/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi osoittaa tässä vain oman tietämättömyytensä. Noin 12-vuotiaasta eteenpäin lapsella on oikeus päättää hoidostaan. Siihen olisi parempi tottua. Asioista kannattaa puhua kotona etukäteen (esim.rokotuksen tarpeellisuudesta oman lapsen kohdalla), ei itkeä julkisuudessa jälkikäteen.

Jos perusterve lapsi kieltäytyy rokotuksesta, se on ok. Mutta mikäli lapsi kuuluisi riskiryhmään ja kieltäytyisi rokotuksesta, täytyisi terveydenhoitajan olla yhteydessä kotiin. Sama esim. viiltelyn kohdalla. Jos lapsi viiltelyn esiintullessa suostuu esim . psykologille ja on hoidossaan yhteistyössä, asiasta ei mene tietoa vanhemmille, mikäli nuori ei halua. Mutta jos lapsi kieltäytyy hoidosta (tässä tapauksessa psykologin käynneistä), täytyisi terkkarin olla yhteydessä huoltajiin, koska lapsen turvallisuus vaarantuu hoitamatta jättämisestä.

Ja tässäkin tärkein pointti, kun lapsen turvallisuuden ja terveyden vaarantuminen, joka vahingoittaa lasta.

Vierailija
92/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun poika päätti itse silloin kun sikainfluenssa oli ja päätti olla ottamatta, taisi olla 15. Mun mielestä hän oli riittävän kypsä päättämään omasta kehostaan.

Hän päätti sen SINUN kanssasi, sinun tietäessä. Ja satuit kannattamaan rokotusta, joskaan ei pakottavasti. Toisin olisi ollut, jos päätös olisi tapahtunut ulkopuolisen henkilön kanssa, ja olisit sattunut vieläpä vastustamaan ajatusta.

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ottanut influenssarokotusta ikinä. Mies on sen ottanut ja aina sen jälkeen sairastuu ja muutenkin on flunssassa monta kertaa vuodessa, minä kerran monessa vuodessa. 

Onko miehen suvussa autoimmuunisairauksia? Siinä tapauksessa, kannattaisi ehkä rajoittaa toistuvaa rokottautumista, vasrinkin kun se ei ilmeisesti auta.

Muuten kannatta huolehtia siitä että pysyy lämpimänä, ja kiinnittää enemmän huomiota hygieniaan.

Vierailija
93/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on löytynyt jo kaksi kertaa seulonnassa yksi niistä hpv-tyypeistä, joilla on yhteys kohdunkaulansyöpään. Tyttäreni puolestaan sai hpv-rokotteen ensimmäisten ikäryhmien joukossa. Meille oli selvää, että kun tällainen mahdollisuus on, se otetaan vastaan. Tuntuu uskomattomalta, että lääketiede kehittyy niin nopeasti, että tyttäreni on rokotuksen vuoksi liki immuuni sairaudelle, johon minulla ja yleensä suvussamme on kohonnut riski. Isoäitini on sairastanut lapsena tuberkuloosin, ja hänellä on ollut hengitysongelmia koko elämänsä ajan. Äitini ikäpolvesta lukien kaikki on rokotettu tubia vastaan.

En ymmärrä ap:n asennetta. Oletko todella sitä mieltä, että vaikka 14-vuotias lapsi itse haluaisi rokotteen, vanhemmalla tulisi olla oikeus kieltää rokotteen ottaminen? Ei kai vanhemman oikeus päättää lapsen asioista voi tarkoittaa lapsen tahallista altistamista sairauksille? Surullista on, että rokotetta, jos siis kyse on hpv-rokotteesta niin kuin lapsen iän perusteella arvelen, ei voi ottaa aikuisena eikä lapsi siis voi tehdä päätöstä senkään jälkeen, kun tulee täysi-ikäiseksi.

Ap:n ihmettelemässä tapauksessa kyse oli influenssarokotteesta, ei HPV:sta. Ja asiasta nousi närää siksi, että lasta  oli käsitelty sinänsä turhalla, potentiaalisesti riskialttiilla toimenpiteellä,  huoltajan tietämättä.

Vierailija
94/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti 14 v on riittävän kypsä päättämään rokotteesta. Meillä tuon ikäisenä tyttö sai hpv-rokotteen, joka suojaa papillomaviruksen aiheuttamalta kohdunkaulan syövältä. Terveydenhoitaja oli käynyt keskustelun tytön kanssa, ja hän halusi rokotteen. En kyllä ymmärrä millä oikeudella vanhempina oltaisiin voitu puuttua tähän, tämähän koskee nuoren terveyttä ei minun.

No mutta se täytyy vanhemmille ilmoittaa: "Nyt katsomme lapsenne riittävän kypsäksi päättämään rokoteasioistaan". Ja sen pitäisi olla psykologin lausunto, ei pelkän th:n. Muuten ihmisiä kohdellaan miten lystää. Ei tuo ole tieteellistä menettelytapaa.

Millä oikeudella oltaisiin voitu puuttua? Väärä kysymys. Oikea kysymys olisi, että millä oikeudella th voi tehdä lapsellesi jotain ylimääräistä, kysymättä lupaa niiltä, jotka lapsesta ovat eniten vastuussa.

Tähän riittä potilaan itsemäräömisoikrus, molä loskee myös 14 -vuotiasta. Ei tarvita muuta.

No siinä tapauksessa vanhemmille on informoitava, että 14-vuotiaan kohdalla heillä ei ole enää oikeutta päättää. Jotta he voivat keskustella nuoren kanssa, ennen kuin hänelle tehdään mitään. Nuorella on oikeus objektiiviseen tietoon ja kotinsa arvojen selkeään tiedostamiseen, varsinkin kun kyse on ylimääräisistä terveystoimenpiteistä.

Jos raja on jo 12 v, sitten ilmoitetaan se - mitä raja sitten onkin. Kaikille pitää olla sama, ellei toisin pystytä perustelemaan.

Noinhan juuri tehdään, jos vain vanhemmilla on aikaa ja viitsilisyyttä kuunnella lastaan.

Lue uudelleen kirjoitukseni. Kyse ei ole viitseliäisydyestä kuunnella, vaan velvollisuudesta informoida suoraan vastuussa olevia.

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä kaikki kolme lasta on halunnut keskustella asiasta vanhempien kesken.

Sekoitat nyt asiat, lasten halukkuuden keskustella ja velvollisuuden informoida päätösvallasta tai aikomuksesta toimenpiteeseen.

Vierailija kirjoitti:

Ei kait yhdellekään vanhemmalle rokotukset tule yllätyksenä, jos vain viitsii olla kiinnostunut lapsensa asioista.

Sekoitat lain olettamuksiin.

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla, mitä ruokaa lapsi syö koulussa tai mitä oppiaineita opetetaan koulussa.

Ei. Terveyteen liittyvät toimenpiteen eivät ole verrattavissa kouluruokailuun.

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap. kannattaisi olla enemmän kiinnostunut lapsensa asioista, eikä valittaa jälkikäteen.

Ap kommentoi vain suomalaista tapausta. Mutta kyse ei siis ole siitä, että vanhemman pitäisi ottaa selvää, milloin hänen oikeutensa toteuttaa velvollisuuttaan lapsen terveyden suhteen päättyy.

Vierailija
95/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku isä oli muistaakseni vuosia sitten nostanut syytteen siitä, että hänen 16-vuotiaalle tyttärelleen annettiin HPV-rokote ilman hänen suostumustaan; ilman että olisi edes ilmoitettu, saati kysytty. Tulos oli se, että "16-vuotias on riittävän vanha itse päättämään". Kai jokainen ymmärtää, että tämä tarkoittaa myös oikeutta kieltäytyä mistä tahansa rokotteesta. Suositusohjelman rokotukset ovat VAIN SUOSITUKSIA. Annatteko siis 12-16 -vuotiaille vastuun päättää itse? Vai mikä on homman nimi?? 

Isä siis ammatiltaan syyttäjä? Jos ei ole, hän on voinut tehdä tutkintapyynnön poliisille.

Vierailija
96/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tuo, että 12-vuotias saa kieltäytyä mistä tahansa rokotteesta? Jos hän kerran on riittävän kypsä itse päättämään. Vai meneekö kypsyystaso mielipiteen mukaan, "ei" on ikuisesti epäkypsä!?

Nyt puhuttiin 14v ja kyllä hän saa itse päättää. Ihan samalla tavalla lapsen mielipidettä on kuunnelta lapsen huoltajuuskysymyksissä.

Ja yli 15v on rikosoikeudellisessa vastuussa ja hän voi käydä jopa työssä.

Uskomatonta tekopyhyyttä, kun monet ostavat halppisvaatteita ja tuotteita, jotka on tehty lapsityövoimalla, jopa 7v lapsen. eikä tunneta lainkaan syyllisyyttä.

Huollettavana olevan ihmisen on saatava tehdä päätöksensä huoltajan tiedossa, koska huoltaja on se henkilö, jolla on suurin vastuu huollettavasta.

Vierailija
97/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä tuo äidin vouhkaaminen siitä, ettei täysin turvallista rokotetta voi muka antaa.

Vierailija
98/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku isä oli muistaakseni vuosia sitten nostanut syytteen siitä, että hänen 16-vuotiaalle tyttärelleen annettiin HPV-rokote ilman hänen suostumustaan; ilman että olisi edes ilmoitettu, saati kysytty. Tulos oli se, että "16-vuotias on riittävän vanha itse päättämään". Kai jokainen ymmärtää, että tämä tarkoittaa myös oikeutta kieltäytyä mistä tahansa rokotteesta. Suositusohjelman rokotukset ovat VAIN SUOSITUKSIA. Annatteko siis 12-16 -vuotiaille vastuun päättää itse? Vai mikä on homman nimi?? 

Isä siis ammatiltaan syyttäjä? Jos ei ole, hän on voinut tehdä tutkintapyynnön poliisille.

En tiedä isän ammattia. En kuitenkaan usko, että asia olisi mennyt poliisin kautta, koska syyttäjä varmaan vaatisi lääkärin lausunnon ja terveysalan ammattilaiset eivät helposti halua kirjoittaa lausuntoja toisiaan vastaan, koska siinä keikauttaisi samalla omaakin venettä. Yksilö on sikäli aika heikoilla oikeuksineen.

Vierailija
99/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon ihmiset voisivat myös kertoa rokotusten haittapuolista yhtä tärkeänä asiana kuin hyödyistä.

Vierailija
100/287 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sairas maa. Te lampaat ette tajua, että THL vetää teitä nenästä, testailee lapsiinne vaarallisia rokotteita, ja myyvät lapsenne tietoja eteenpäin kaikenlaisiin tutkimuksiin. Silmät auki nyt!