Kuinka selvitä järjissään pakkasten yli taaperon kanssa?
Ollaan minulle vielä vähän vieraalla paikkakunnalla jossa ei tuttuja joiden luona kyläillä, eikä Hoploppia tai vastaavaa. Rasavilli taapero kyllä on.
Luvassa siis niin purevia pakkasia moneksi päiväksi ettei ulos ole asiaa aikoihin. Mitä kummaa me teemme että selvitään ehjinä ja tolkuissamme pakkasjakson yli?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vain 3kk ikäinen :( ja ulos meno ei tule kysymykseenkään näillä pakkasilla. Tosin olisi silti kiva käydä jossain tai tutustua muihin äiteihin.
Kun lapsen pukee kunnolla, vuoraa kopan lämpimällä makuupussilla ja jättää ilmanvaihtoaukon, niin ei siellä vaunuissa ole laisinkaan samanlaiset olosuhteet, kuin ympärillä. Sama pätee myös kesällä, jolloin taas vauvoilla on vaarana tukahtua lämpöä varaaviin vaunuihin. Uskalla vain mennä vaunulenkille vauvan kanssa, varsinkin jos pääkoppasi sitä kaipaa.
Tuosta on ihan tutkimuksia tehty, ja vanhemmat pääsääntöisesti aliarvioivat vauvan lämmönsäätelykyvyn. Ja noin pienellä kyse on myös hengityksestä, eli keuhkot eivät ole tottuneet hengittämään näin kylmää ilmaa ja se voi vaikeuttaa hengitystä.
En suosittelisi ketään nukuttamaan vauvaa ulos -25 asteen pakkasilla.
Ok. No minä olin välillä pukenut tuolle lapselle liikaa, kun vaunuiltiin pienempänä. Sen huomasi sisälle tullessa ja vauvaa riisuessa. Joten ei tullut mieleenkään, että joku pukisi vauvalle pakkasilla liian vähän päälle. Ja totuus on se, että vaunuissa sisällä ei ole samoja lukemia, kuin vaunun ulkopuolella. Vrt. Iglu.
Olisiko muuten linkkiä tutkimuksiin? Onko ne globaaleja vai nimenomaan vaikka Suomeen tai Pohjoismaihin painottuva tutkimus. Afrikassa ei varmaan osatakaan miettiä, miten talvella on vaunuissa oleva lapsi turvallista pukea.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan minulle vielä vähän vieraalla paikkakunnalla jossa ei tuttuja joiden luona kyläillä, eikä Hoploppia tai vastaavaa. Rasavilli taapero kyllä on.
Luvassa siis niin purevia pakkasia moneksi päiväksi ettei ulos ole asiaa aikoihin. Mitä kummaa me teemme että selvitään ehjinä ja tolkuissamme pakkasjakson yli?
Kyllä olet uusavuton.Pohjoisessa asutaan ja joka talvi on pakkasta ja paljon.Kait osaat pukea niin,että silmät vaan näkyy ja eiku kipaisu ulos. Sinulla ei tietystikkään ole mitään piirustuspaperia ja kyniä.Et osaa lukea e- kirjoja kännykkäsi ellibs -kirjastosta, et leikkiä majaleikkejä,et leipoa hänen kanssaan.
Eikä reissussa ole tietysti mukana mitään hänen leikkikalujaan.Laps voi olla luova,kun ei joku hoosaa aina hänen kanssaan.
Kyllä teillä on elämä rankkaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vain 3kk ikäinen :( ja ulos meno ei tule kysymykseenkään näillä pakkasilla. Tosin olisi silti kiva käydä jossain tai tutustua muihin äiteihin.
Kun lapsen pukee kunnolla, vuoraa kopan lämpimällä makuupussilla ja jättää ilmanvaihtoaukon, niin ei siellä vaunuissa ole laisinkaan samanlaiset olosuhteet, kuin ympärillä. Sama pätee myös kesällä, jolloin taas vauvoilla on vaarana tukahtua lämpöä varaaviin vaunuihin. Uskalla vain mennä vaunulenkille vauvan kanssa, varsinkin jos pääkoppasi sitä kaipaa.
Tuosta on ihan tutkimuksia tehty, ja vanhemmat pääsääntöisesti aliarvioivat vauvan lämmönsäätelykyvyn. Ja noin pienellä kyse on myös hengityksestä, eli keuhkot eivät ole tottuneet hengittämään näin kylmää ilmaa ja se voi vaikeuttaa hengitystä.
Mutta entä jos se vauva tai taapero ei suostu nukahtamaan sisälle, huutaa vain naama punaisena. Voi torkahtaa vartiksi ja sitten taas huutaa. Kun pukee haalarin päälle nukahtaa heti ja nukkuu ulkona parikin tuntia. Sitten on taas iloinen ja tyytyväinen.
https://yle.fi/uutiset/3-5089867
Tässä artikkelissa tohtori suosittelee pakkasrajaksi vauvoille viittä miinusastetta. Itse olen kylmemmässäkin nukuttanut, mutta mielestäni raja on siinä, ettei vaunujen ilmanvaihtoa aleta tukkia millään harsoilla tai huiveilla. Hiilidioksidipitoinen ilma on vaarallista pienelle.
Ja taaperonkin iho paleltuu herkemmin kuin meidän aikuisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos se vauva tai taapero ei suostu nukahtamaan sisälle, huutaa vain naama punaisena. Voi torkahtaa vartiksi ja sitten taas huutaa. Kun pukee haalarin päälle nukahtaa heti ja nukkuu ulkona parikin tuntia. Sitten on taas iloinen ja tyytyväinen.
Ohis. Jos sinä et selviä arjesta viemättä vauvaasi ulos, niin tietenkin viet hänet sinne ulos. Mutta ei toisille kannata alkaa suositella sellaisia asioita, joiden tiedetään olevan mahdollisesti haitallisia.
Olen minäkin nukuttanut kaikki vauvani yöunille viereeni, mutta korostan ettei sitä suositella.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-5089867
Tässä artikkelissa tohtori suosittelee pakkasrajaksi vauvoille viittä miinusastetta. Itse olen kylmemmässäkin nukuttanut, mutta mielestäni raja on siinä, ettei vaunujen ilmanvaihtoa aleta tukkia millään harsoilla tai huiveilla. Hiilidioksidipitoinen ilma on vaarallista pienelle.
Ja taaperonkin iho paleltuu herkemmin kuin meidän aikuisten.
Ei sitä harsoa saa liian tiiviisti laittaa. Ihan vain vapaasti roikkumaan kuomun reunasta, kuin dookie.
Te jotka paasaatte vauvan ulkona nukkumisesta ja pakkasesta, oletteko ikinä pitäneet lämpömittaria kuomun sisäpuolella tai vaunukopassa haalarin ulkopuolella?
-17 astetta, vaunut ja vauva ulkona reilu 2h. Vaunukopassa lämpömittari näytti +10 astetta ja kuomun sisällä +2 astetta. Ymmärtäisin siis vauvan hengitelleen noin +2 asteista ilmaa?
Meillä on lumisateillakin kaikki hiutaleet sulaneet kuomun suulle, jos ovat meinanneet tuulen mukana sisään leijailla. En ole siis käyttänyt edes harsoa. Isommalla lumisateella laitoin rattaille sadesuojan, ettei kotiin tullessa tulisi niin paljoa lunta mukana. Sadesuojakin osaltaan pitää lämpöä aika tehokkaasti!
Miulla on lapset 5kk ja 2v. Joka päivä on ulkoiltu. Lapsille päälle villaiset aluskerrastot, villainen välikerros, paksu villahaalari, kunnon toppapuku. Itsellä silkkivilla kerrasto, fleecet ja topat. Ollaan ulkona se 30-45min vauva vaunuissa ja taapero kävellen. Kaikilla on paljon parempi olo sen jälkeen.
Ei voi olla totta, kunnon vaatteet niin pärjää ulkona.
Ja kunnon kengät, yhtä numeroa isommat.
-20 asteella ulkoiltiin lasten kanssa, nyt ovat jo teinejä.
Ja kellään ei tule mieleen, että joillakin alueilla on nytkin - 30 astetta pakkasta? En ainakaan omaa taaperoa vie pihalle tämmöisellä pakkasella.
Et selviä mitenkään. Kaikki edelliset sukupolvet ovat yli-ihmisiä, he selvisivät, paljon niukemmin resurssein.
Vierailija kirjoitti:
Peität vaunujen suuaukon paksulla pyyhkeellä, kyllä vauva siellä lämpimänä pysyy.
Minä kyllä nukutin omaa puolivuotiasta vaunuissa -30 asteen pakkasillakin, juuri tuo pyyhe siinä suuaukon peittona, pieni ilman vaihtumis reikä. Lämpimänä pysyi.
Täällä on pakkasta 25 astetta, joka googlen mukaan tuntuu kuin olisi 32 astetta pakkasta. En ole vienyt yskäistä taaperoa ulos. Missä on lämpötila nollassa?
Talveahan ei saisi inhota, vaan pitäisi nauttia siitä, koska on muuten nössö. Itse en enää kykene nauttimaan talvesta mitenkään. onneksi ei ole taaperoita eikä koiria... Kävelen ainoastaan autolle ja siitä sisälle ja toisinpäin. Mutta tympeetä on, vielä varmaan pari kuukautta menee sisätiloissa, kun en pääse ulkomaillekaan, näitä helvetin pakkasia pakoon
Vierailija kirjoitti:
Kurjastossa oltiin joka viikko.
Niin tuo ap:kin tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ja kellään ei tule mieleen, että joillakin alueilla on nytkin - 30 astetta pakkasta? En ainakaan omaa taaperoa vie pihalle tämmöisellä pakkasella.
Ei sitten sinulle tule mieleen, että tämmöisiä ne Suomen talvet voivat olla? Ei pidä tehdä lapsia, jos pakkaset ovat maailmanloppuun verrattava ilmiö.
Minä inhoan talvea, mutta en voi asialle muuta kuin muuttaa Suomesta pois, jos tuntuu, ettei enää kestä yhtään.
Uimahallit ja kylpylät on keksitty.