Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksuihin saatava joku tolkku

Vierailija
23.01.2019 |

Siis aivan käsittämätöntä.
Itselläni 3 lasta joista maksan 2000 e nettotuloista n.600e elatusmaksuja. Lasten äiti elatuskyvytön eikä töihin aio mennäkkään. Palkkani nousi 2200e nyt joudun maksamaan
n. 800e. Siis vaikka palkka olisi minulla 1200e tai 2400e niin käytettävissä olisi aina se n.600e suojaosa.
Eli sata euroa enemmän kuin toimeentulotuki. Ei kyllä motivoi Työnteko tällä hetkellä.
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.

Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.

Ihmettelen myös miten lasten elatus ja elämä kallistuu aina kun palkkani nousee .

Kommentit (1316)

Vierailija
441/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa miehien katkeruuden. Kun ollaan vielä perheenä yhdessä, ei tee tiukkaa osallistua lapsien kuluihin. Mutta kun tulee ero, niin pitäisi päästä mahdollisimman vähällä. Tämä johtuu ainoastaan siitä, että mies alkaa inhoamaan ex-naistaan. Vaikka ero olisikin johtunut miehestä.

Toki poikkeuksiakin on ja jotkut miehet pystyvät ajattelemaan ensisijaisesti lapsiensa etua. Kun miehet eivät saa naisesta enää hyötyä eli kodinhoitoa, seksiä ja muiden asioiden järjestelyä niin mies kokee että hänen velvollisuudet on ohitse.

Ja tämä on totuus. Jokainen meistä tietää sen. Harva mies tämän myöntää.

Ja höpö, höpö. Rakastan lapsiani yli kaiken ja kustannankin heille paljon. Samoin huolehdin pyykeistä, ruuista, kodinhoidosta. Tenttaan kokeet ja seurailen Wilma -viestit jne. Olen mukana harrastuksissa. Ex saa tulla toimeen miten haluaa, ei ole enää minu velvollisuuteni - ja hänen OMAKSI HYÖDYKSI en halua antaa latin latia. Enkä varmasti seksiä häneltä haluaisi, enkä tarvitse apau asioiden järkkäämiseen. Hoidan ne MIELUUMMIN ITSE. Menikö nyt jakeluun?

Vierailija
442/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään ei ole vastannut miksi eivät kannata läpinäkyvyyttä elareiden käytössä. Kuitenkin kaikki varmasti myöntävät että väärinkäytöksiäkin on. Tästä saa kuvan että ongelma on paljon suurempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä vauhkotaan pointeista ja kuluista, eikä lasketa ja esitetä mitä oikeasti menee ja tulee. Ärsyttävää kun ainoa perustelu on "musta tuntuu" ja "pointtina on että rahaa menee". Sääliksi käy lapsia jotka joutuvat kasvamaan tuon jargonin parissa.

Selaa ketjua vaan, on täällä monetkin kertoneet mitä esim omiin teineihin kuluu. Esim harrastuskulut on helposti 200-300 euroa/ kk. Kilpatasolla urheilevalle ei edes riitä. Viikkoraha 80 e kk. Bussilippu 45 e/kk. Lukiokirjat n 300 joka kuudes viikko. Puhelin 30 e/ kk. Ruoka, osuus vakuutuksista, asunnosta vedestä ,sähköstä, viihde, kosmetiikka/ hygieniatuotteet. Vaatteet ja kengät maksaa vaikkei joka kuukausi kaikkea ostettaisikaan. 500 euroa ei tähän riitä / kk.

Minulla on teinejä.

En ota kantaa harrastuskuluihin. Jos joku haluaa että lapsella on kalliit harrastukset, niin ok mutta sitten ei pidä laskuistakaan kitistä. Mutta suhteutan tuon omiin kahteen lukiolaiseen (16 ja 18) ja heidän kiinteisiin kuluihin.

Kyse yhden lapsen kuluista:

- viikkoraha 50 e

- bussilippu 25 e kk (hki)

- lukiokirjat 70-80 e kuuden viikon välein

- känny 22 e kk

- vesi 23 e kk

- hygienia 15- 20 e (sisältää parturin 13 e) kk

- kengät maaliskuussa 40 e, lokakuussa 80 e (=koko vuoden kenkäkulut)

- kesätakki 40 e, talvitakki 150 e, parit farkut 100 e (kaikki muu vaatekulu on pientä, eli nämä kalleimmat).

Eikä minun poikani valita mistään puutteista, eivätkö koe itseäön köyhäksi.

Siis hä? Viikossa 50€ per teini eli yhteensä n. 400€/kk viikkorahan muodossa? Joka kk parturi? Saippuat ym. loppuvat kk? Miten meillä lapset menee samoilla pesuaineilla jopa 3kk? Vaatekulut - en ole vissiin koskaan ostanut itselleni 100€ farkkuja. Ovatko tyttöjä? En minäkään lapsenasi kehtaisi valittaa, että olisin köyhä. Tuohan kuulostaa jo luksukselta.

Siis muutaman alapeukuttajan mielestä tämä on ihan ok??????? Kellä ydinperheelläkään on varaa esim. tuollaiseen viikkorahaan?

Olet sitten Idi&oottikin kaiken muun lisäksi.?Lukujen alkuperäinen kirjoittaja kertoi kuluista per kuukausi, joten itsestään selvästi viikkorahat ovat 50 e/ kuukausi. Eli 12. 50 viikko. -eri

Viikkoraha on viikkoraha, kuukausiraha on kuukausiraha. Kumpaakin on meillä kokeiltu. Haukkuminen idiootiksi kyllä kertoo sinusta enemmän. Hyvä talvenjatkoa.

Vierailija
444/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat 200€/lapsi

Mitä luulet ydinperheessä menevän rahaa lasta kohti kuukaudessa?

Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.

Meillä molemmilta vanhemmilta menee palkka kokonaisuudessaan perheen hyväksi.

Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.

No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...

Ohis

Päivähoito 300€, tilapäinen hoitoapu 100-200€, palkattomat poissaolot työstä (neuvola, lääkäri) lääkkeet 50€, vakuutukset, harrastusvälineet (sukset, pyörät) vaatteet, ruoka, hygieniatuotteet jne.

Ap:n mukaan lasten äiti ei ole töissä, joten ei päivähoitomaksuja, tilapäistä hoitoapua (ainakaan noin paljon) eikä palkattomia poissaoloja.

Vierailija
445/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä edes lisääntyä nykypäivänä, kun se lasku on 100pros varma noista elareista. Ne, jotka tietää ettei kiinnosta alkaa maksaa niitä elareita, niin ei kannat edes harkita sitä, koska nykyään ollaan yhdessä 5-7v sykleissä. Mulla ei ole lapsia ja toi on yksi syy miksi minä en halua isäksi.. Tiedän etten ole yhden naisen kanssa mitään 18 vuotta yhdessä ja sitä kautta tiedän, että joutuisin makselemaan asioita mitkä ei kiinnosta.

Vierailija
446/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ei ole vastannut miksi eivät kannata läpinäkyvyyttä elareiden käytössä. Kuitenkin kaikki varmasti myöntävät että väärinkäytöksiäkin on. Tästä saa kuvan että ongelma on paljon suurempi.

Täällähän on vaadittu kuitteja todisteeksi lapselle ostetuista tavaroista. Se tarkoittaa sitä, että etälle pitää laittaa kaikki kauppakuititkin, joista on eritelty, kuinka paljon niistä on lapsen osuus. Mitä jos lapsi haluaa viinirypäleitä, lähi ostaa 500 gramman rasia, mutta lapsi ei syö kaikkea. Kuinka monta viinirypälettä lähi saa syödä, jos koko rasia laitetaan lapsen kuluihin? Miten sähkölasku jyvitetään, kun lähi laittaa ruokaa samalla kertaa itselle ja lapselle? Tuohon se kuittisirkus johtaa.

Vierailija
447/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa paljon menee kuussa näihin pikkujuttuihin mistä elätys pääosin koostuu? Tätä on kysytty jo muutamalta. Ja sitten voisi kertoa miksi vastustaa sitä että etä näkee mihin elarit kuluvat, vaikka sitten niin että kuitteja ei tarvitse eritellä? Ilman venkoilua siis.

Vierailija
448/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vastattu, vastaukset eivät vaan kelvanneet.

Vierailija
449/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä edes lisääntyä nykypäivänä, kun se lasku on 100pros varma noista elareista. Ne, jotka tietää ettei kiinnosta alkaa maksaa niitä elareita, niin ei kannat edes harkita sitä, koska nykyään ollaan yhdessä 5-7v sykleissä. Mulla ei ole lapsia ja toi on yksi syy miksi minä en halua isäksi.. Tiedän etten ole yhden naisen kanssa mitään 18 vuotta yhdessä ja sitä kautta tiedän, että joutuisin makselemaan asioita mitkä ei kiinnosta.

No jos sinä tiedät jo etukäteen, että sinusta ei ole pitkään parisuhteeseen, niin parempi sinun on pysyä lapsettomana. Kummallinen on myös ajatuksesi, että oma lapsi lakkaa kiinnostamasta sinua heti eron jälkeen.

Vierailija
450/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sinä tiedät jo etukäteen, että sinusta ei ole pitkään parisuhteeseen, niin parempi sinun on pysyä lapsettomana. Kummallinen on myös ajatuksesi, että oma lapsi lakkaa kiinnostamasta sinua heti eron jälkeen.

Perheenä asiat, kun hoidetaan niin on se yksi kulu. Ero tulee, niin mies joutuu aina kuseen. Perheenä kaikki on täysin eri. ASuntolainoja, kun ei oteta huomioon missään elatuksissa ja sitten jos yhtäkkiä pamahtaa muutaman huntin  ns lisälasku kaiken päälle, niin miksi ottaa riskiä. Kaikki mu kaverit, jotka on eronnut niin heidän elämä on mennyt alaspäin noiden aletusten takia. Ihan kaikilla.

Toiseksi minua ei kiinnosta lapset ja toi elari on vain yksi syy kaiken päälle.

Vierailija
451/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No,ne on SUN omia lapsia.Kyllä mulla menee kaikki ylimääräinen raha aina lasten tarpeisiin,olin töissä tai en.Koska ne on mun omia lapsia.Miksi teit lapsia,jos et tahdo elättää niitä? T:Ydinperheen äiti

Jos ne menevät lapsiin, niin ei ole ongelma jos etä maksaa harrastukset ja tarvittavia välineitä, ilman että varsinainen raha liikkuu. Monelle tämä ei käy ja tahtoisin kuulla tähän hyvät perustelut ilman mutua ja vänkäystä. Ole hyvä.

Esimerkiksi jos harrastusmaksun ja välineiden summa on pienempi kuin ne laskennalliset elarit? Jos harrastus maksaa vaikka satasen kuussa ja siihen tarvitaan 1-2 kertaa vuodessa uusi 20-150 euron väline, niin noiden maksaminen ei vastaa edes minimielareita. Lähi maksaisi silloin elatuksesta paljon enemmän.

En tarkoittanut tätä, vaan läpinäkyvyyttä siihen mihin elarit menevät. Osaatko kertoa, miksi niin suuri osa ei halua, että etä tietää mihin elatusmaksu menee?

No minusta ainakin kuulostaa ihan helkkarin hankalalta säästää jokaista ruokakauppakuittia ja miettiä miten iso osa tästäkin lihapaketista tai vessapaperirullasta meni sen lapsen käyttöön. Koska näitä arkisista pikkusummistahan se lasten elatus oikeasti suurimmaksi osaksi koostuu. Ihmettelen, että onko näillä läpinäkyvyyden vaatijoilla oikeasti edes lapsia, kun tuntuu että käsitys lapsen kuluista on harrastusmaksu siellä ja hammaslääkärikäynti täällä. Kyllä osa syntyy tuollaisista yksittäisistä isommista menoistakin, mutta iso osa on sitä ihan jatkuvaa arkea, jatkuvia muutaman euron pikkukuluja.

Täältä saa aivan eri kuvan kun kaikki on niin kalista. Minulla on kaksi lasta, enkä vaadi elareita, koska järjestelmä on minusta vikainen. Jos on erottu, niin ei voi vaatia että luottaa toisen harkintakykyyn, varsinkaan joka erossa. Jos lasten elatus koostuu pesuaineista ja vessapaperista ym. Ollaan kyllä huomattavasti pienempien rahojen kanssa tekemisissä. Mihin ne rahat sitten kuluvat jos tyyliin ruoka, kulutustavarat vievät ihmisellä 200 -300 kuussa.

Minulta kysyttiin, miksi täysi läpinäkyvyys on minusta huono idea. Minä vastasin kysymykseen. En ollut aloittamassa väittelyä siitä, voisiko meidän perhe elää halvemmalla jos ostetaan pelkästään alelaarista. Se on sitten kokonaan oma aiheensa.

Vierailija
452/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. On oletettu että kaikista vaaditaan kuitit, vaikka ei ole vaadittu, vaan läpinäkyvyys voidaan tehdä myös muilla keinoin. Kysyn vielä: miksi vastustetaan sitä että etä näkee mihin hänen rahansa käytetään, olettaen että tästä ei koidu lähille kohtuutonta vaivaa.

Vierailija
453/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No,ne on SUN omia lapsia.Kyllä mulla menee kaikki ylimääräinen raha aina lasten tarpeisiin,olin töissä tai en.Koska ne on mun omia lapsia.Miksi teit lapsia,jos et tahdo elättää niitä? T:Ydinperheen äiti

Jos ne menevät lapsiin, niin ei ole ongelma jos etä maksaa harrastukset ja tarvittavia välineitä, ilman että varsinainen raha liikkuu. Monelle tämä ei käy ja tahtoisin kuulla tähän hyvät perustelut ilman mutua ja vänkäystä. Ole hyvä.

Esimerkiksi jos harrastusmaksun ja välineiden summa on pienempi kuin ne laskennalliset elarit? Jos harrastus maksaa vaikka satasen kuussa ja siihen tarvitaan 1-2 kertaa vuodessa uusi 20-150 euron väline, niin noiden maksaminen ei vastaa edes minimielareita. Lähi maksaisi silloin elatuksesta paljon enemmän.

En tarkoittanut tätä, vaan läpinäkyvyyttä siihen mihin elarit menevät. Osaatko kertoa, miksi niin suuri osa ei halua, että etä tietää mihin elatusmaksu menee?

No minusta ainakin kuulostaa ihan helkkarin hankalalta säästää jokaista ruokakauppakuittia ja miettiä miten iso osa tästäkin lihapaketista tai vessapaperirullasta meni sen lapsen käyttöön. Koska näitä arkisista pikkusummistahan se lasten elatus oikeasti suurimmaksi osaksi koostuu. Ihmettelen, että onko näillä läpinäkyvyyden vaatijoilla oikeasti edes lapsia, kun tuntuu että käsitys lapsen kuluista on harrastusmaksu siellä ja hammaslääkärikäynti täällä. Kyllä osa syntyy tuollaisista yksittäisistä isommista menoistakin, mutta iso osa on sitä ihan jatkuvaa arkea, jatkuvia muutaman euron pikkukuluja.

Täältä saa aivan eri kuvan kun kaikki on niin kalista. Minulla on kaksi lasta, enkä vaadi elareita, koska järjestelmä on minusta vikainen. Jos on erottu, niin ei voi vaatia että luottaa toisen harkintakykyyn, varsinkaan joka erossa. Jos lasten elatus koostuu pesuaineista ja vessapaperista ym. Ollaan kyllä huomattavasti pienempien rahojen kanssa tekemisissä. Mihin ne rahat sitten kuluvat jos tyyliin ruoka, kulutustavarat vievät ihmisellä 200 -300 kuussa.

Minulta kysyttiin, miksi täysi läpinäkyvyys on minusta huono idea. Minä vastasin kysymykseen. En ollut aloittamassa väittelyä siitä, voisiko meidän perhe elää halvemmalla jos ostetaan pelkästään alelaarista. Se on sitten kokonaan oma aiheensa.

Entä jos et joudu säästämään kuitteja?

Vierailija
454/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa paljon menee kuussa näihin pikkujuttuihin mistä elätys pääosin koostuu? Tätä on kysytty jo muutamalta. Ja sitten voisi kertoa miksi vastustaa sitä että etä näkee mihin elarit kuluvat, vaikka sitten niin että kuitteja ei tarvitse eritellä? Ilman venkoilua siis.

No voitko itse vastata, että miten se etä näkee ilman kuitteja mihin ne rahat menevät? Valokuvat ruokalautaselta? Ei minua ainakaan haittaisi pätkääkään jos etä tietäisi mihin rahat menee, jos se onnistuisi ilman kohtuutonta kyttäämistä. Täällä kukaan ei ole ehdottanut sellaista mallia jossa se onnistuisi. Sinä nyt väkisin yrität vääntää tähän jonkun itseisarvoisen salailumotiivin, mitä tässä ei kertakaikkiaan ainakaan kaikilla naisilla ole.

Vierailija
455/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. On oletettu että kaikista vaaditaan kuitit, vaikka ei ole vaadittu, vaan läpinäkyvyys voidaan tehdä myös muilla keinoin. Kysyn vielä: miksi vastustetaan sitä että etä näkee mihin hänen rahansa käytetään, olettaen että tästä ei koidu lähille kohtuutonta vaivaa.

Koska sinä et ole esittänyt näitä mystisiä muita keinojasi, niin vastaaja joutuu lähtemään niistä keinoista jotka hänelle tulee mieleen. Jos sinulla on parempi ratkaisu niin sinun täytyy kertoa se ensin ja kysellä siihen mielipiteitä vasta sitten.

Vierailija
456/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan ole alelaarista puhunut, vain sinä. Tiedustelin että mihin ne rahat oikein menee, koska tuolla rahalla minä ostan kahdelle lapselle kaiken. Monipuolista ja hyvää ruokaa, emme tosin syö kuin harvoin ulkona, mutta eihän etän tehtävä olekkaan kustantaa ulkonasyömistä, vaan perustason eläminen, mihin ruoanlaitto kuuluu.

Vierailija
457/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko teetättänyt vasektomian ja kumi aina? Ellet niin en oo ollenkaan varma josko joskus päätyis isäksi. Pidä varasi.

Vierailija
458/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elatusmaksusi nousi kun palkkasi nousi? Meillä ainakin lastenvalvojalla katsottiin mikä on elatusmaksu, ihan tietokoneelle löi tiedot eikä minulta kysytty mitään tuloja. Yksi lapsi, jonka lähivanhempi on äiti ja jolle minut määrättiin maksamaan 275€ / kk elatusmaksua kun lastenvalvoja koneelta katsoi mikä on lapsen elatuksen määrä kun äiti maksaa täydet maksimipäivähoitomaksut. Lapsilisä menee lapsen tilille josta ne sijoitan osakkeisiin Nordnetin kautta. Itselläni tulot n. 10.000€/kk, siis brutto, josta maksan tuon 275€/kk. Ei siinä minun tulot maksuun mitään vaikuttaneet kun maksu määrättiin. Toki ostan lapselle leluja noin 200€/kk kun se minun luonani viettää joka toinen viikko 5 päivää. Teen siis joka toinen viikko vain 3 päiväistä työviikkoa jotta voin olla enemmän lapsen kanssa. Yleensä aina kun lapsi tulee minun luokseni niin käydään kauppakeskuksessa pariin otteeseen ja tällöin leluihin menee se sata euroa per tuo 5pv kun kaupoilla käydään pariin otteeseen. Lapsi on oppinut että isä yleensä ostaa aina kaiken mitä hän haluaa enkä osaa kieltäytyäkään kun en halua nähdä lapsen pettymystä jos hän ei saa uusia leluja joita haluaa kovasti. Mutta on minulla tuohon kevyesti varaa ja miksi en hankkisi lapselle hänen haluamiaan tavaroita kun tulot on hyvät eikä ole asuntolainaa eikä muitakaan lainoja tai velkoja. Tosin sietämätön aikuinenhan lapsesta kasvaisi jos saisi aina kaiken mitä haluaa, mutta äiti saa tuottaa ne pettymykset lapselle, en minä.

Vierailija
459/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elarit pitäisi hoitaa niin, että huoltajuuden ominut osapuoli toimittaa lapsen hankinnoista kuitit ja toinen sitten maksaa tarpeelliseksi katsomansa. Täten kumpikin osallistuu harkintaprosessiin ja rahat menevät lapsen elätykseen, eikä esim. tupakkaan ja siideriin.

Lapsrn äidillekin täytyy riittää rahaa kun pakollisista selvitty. Esim matka Rooman raunioille lasten kanssa ja lapset sivistyy ja historia alkaa erilailla kiinnostamaan.

Vierailija
460/1316 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä et ole esittänyt näitä mystisiä muita keinojasi, niin vastaaja joutuu lähtemään niistä keinoista jotka hänelle tulee mieleen. Jos sinulla on parempi ratkaisu niin sinun täytyy kertoa se ensin ja kysellä siihen mielipiteitä vasta sitten.

ymmärrät tahallasi väärin tai et vain kykene ymmärtämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän