Ukkonen tulee, suljetteko netin?
Entä otatteko töpselin pois seinästä? Omakotitalossa varmaan mutta entä kerrostalossa?
Kommentit (40)
En. Aikaisemmin irrottelin kaikki töpselit ja kuvittelin että laitteet ovat nyt suojassa ukkoselta, kunnes tuli sellainen raju ukonilma että sähkökenttä tuntui sormenpäitä myöten. Kaikki sähkölaitteet hajosivat, opin että jos sähkölataus ukonilmalla on voimakas, mikään laite ei ole suojassa.
Eipä tuota langatonta tarvitse sulkea. Mitäs sitä ukonilmalla muuta tekisi kuin selaisi nettiä?
Kerran kun pesin kerrostalossa pyykkiä ukonilmalla niin pyykkikone hajosi. Valot vilkkui hetken enkä siitä niin välittänyt mutta kun menin kylpyhuoneeseen oli pesukone pysähtynyt eikä enää lähtenyt päälle. Outo sattuma jos ei johtunut ukonilmasta.
Mua on salama iskenyt otsaan oikealle puolelle, missä magneettikenttä aivoissa on. Salaman isku on sähkövirtaa ja magneettikenttä aivoissa vetää sähkövirran puoleensa. Mun isoäitiä salama iski myös eli kai se jonkun sortin sukuvika on kun salamat osuu.
Omakotitalossa kyllä. Kerran myöhästyttiin ja ukkonen rikkoi koneen. Myös muut herkemmät sähkövehkeet irrotetaan seinästä, kuten telkkarit.
Sähköt pois pääkytkimestä ja puhelimesta ja istun kynttilänvalossa odottamassa että menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Sähköt pois pääkytkimestä ja puhelimesta ja istun kynttilänvalossa odottamassa että menee ohi.
Niin. Moni luulee että ukkosen virta ei pääse muutamaa milliä hyppäämään. Ei mitään merkitystä käytännössä, töpselin irroitus auttaa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mua on salama iskenyt otsaan oikealle puolelle, missä magneettikenttä aivoissa on. Salaman isku on sähkövirtaa ja magneettikenttä aivoissa vetää sähkövirran puoleensa. Mun isoäitiä salama iski myös eli kai se jonkun sortin sukuvika on kun salamat osuu.
Kyllä, skitsofrenia on voimakkaasti perinnöllistä, eli sukuvika on kyseessä.
Se on jännä kun on noita kaikenlaisia kansan uskomuksia, joiden perusteella ihmiset vaikeuttavat elämäänsä, vaikka se oikea tieto olisi helposti jokaisen saatavilla milloin tahansa, ja opetetaan myös ainakin lukion fysiikassa. Peruskoulusta en tiedä, onko siellä sähköoppia.
Kerrostalossakin olen varuillani, kunnioitan ukkosta ja sen voimaa tuhota. Johdot pois seinästä eikä puhelimiakaan siis latauksessa silloin pidetä.
Sen verran monta ukkosen rikkomaa konetta tuli aikanaan korjattua, että suojaan kyllä omaani sen verran että otan sen seinästä. Nettiä en voi ottaa, kun jaan sen puhelimesta koneelle.
Joo ja pihkatappi hanuriin siinä hyvä ukkosenjohdatin.
Kerrostaloissa sähkö tulee maan alta, eikä se ukkonen kyllä pääse millään sinne sun asuntoon ellet ulkona parvekkeella seiso joku metallihäkki päässä.. rivitaloissa voi olla kumpi vaan,se selviää kysymällä.
Auttaakoha ne ylijännitesuojat joita myydään ukkoseen?
Kyllä kerrostalossa hajoaa elektroniikkalaitteet ukkosella. Taitaa olla harvempaa, mutta on käynyt minulle. Irrotan sähköjohdon seinästä kun ukkonen on päällä.
En tietenkään. Ei siitä ole mitään hyötyä kerrostalossa.