Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäätkö vai lähdetko omakotitalosta kun lapset aikuistuvat?

Vierailija
23.01.2019 |

Onhan tää talo iso (250m2), mutta maksettu ja keksin ylimääräiselle tilalle kyllä käyttöä. Kiva sitten lastenlastenkin tulla yökyläilemään.

Kommentit (314)

Vierailija
61/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tosiaan valtavan kokoisia taloja. Asumiskustannukset täytyy olla isot. Meidän talo 120 neliötä, viisi ihmistä, kun lapset olivat vielä kaikki kotona.

Vierailija
62/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä meinasin tuossa asua karuun loppuun saakka.

Onhan tuota turhaa tilaakin kun exä vei lapsetkin mennessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys. Mä ostin exän erossa ulos tästä 190m2 talosta. Nyt muksut mun luona vuoroviikoin ja kun nuorinkin häipyy maailmalle, niin ei kyllä ole aikomuskaan tästä lähteä. Itse asiassa on paljon suunnitelmia miten huoneita remppaan kun niissä ei ole enää rakkaita vakionukkujia. Yhdestä tulee kuntoiluhuone, toisesta leffahuone ja kolmannesta kirjasto. Vielä jää kaksi makkaria, toinen mulle ja toinen vieraille. Lapset nyt sitte osaa simahtaa vaikka patjalle oli huone mikä hyvänsä kun kylään tulee. M43

Vierailija
64/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, ettei ainakaan heti muuteta pois kun lapset ovat muuttaneet. Tässä on helppo kalliotontti ja asumisen kustannukset eivät laskisi, ellei tila pienenisi reilusti yli puolella. Meillä on edullinen maalämpö ja hyvät eristeet.

Tuskin luovun tästä talosta koskaan, kun olen tätä ollut suunnittelemassa ja rakentamassa. Ehkä sitten, kun ei enää kykene kahdessa kerroksessa asumaan tai haluaa viettää pääosan vuodesta mökillä vuokraan talon ja muutan siihen tilanteeseen sopivampaan asuntoon.

Vierailija
65/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille suuntaan ainakin talviksi, kesällä ehkä suomeen. Talo myyntiin siis.

Vierailija
66/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä vaan rivari ja 94 neliötä ja ei jäädä tähän. Muutetaan kaksioon tai pieneen kolmioon.

Ei kaipaa turhaa tilaa ja turhaa siivottavaa.

Olen jo 59v.kun nuorin muuttaa pois.

Ainut minkä haluaisin niin olisi keittiö ja leivontapöytä.

Seuraava koti onkin sitten loppuelämän koti.

Jos toinen menehtyy niin ei ole kiva jäädä yksin isoon taloon.

Vierailija
67/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta jäädään.Meillä pieni 120 neliön kivitalo isolla tontilla ja hyvin mahduttu.Nyt ollaan kaksin,kun nuorempi kahdesta pojasta lähti armeijaan.

Rakastan puutarhahommia,omakotitalon touhuja ja omaa rauhaa.Minua ei ikinä saisi rivariin/kerrostaloon.

Tosin haaveilemme toisesta/pienestä talosta ihan maaseudulla tai metsässä.Niin ettei naapureita olisi näköpiirissä:)

Mieli muuttuu kun tulee ikää. Oman äitini kohdalla huomasin että vanhuus hyvä viettää kerrostalossa lähellä palveluita.

Vierailija
68/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hinku osalla on muuttaa kerrostaloon kun lapset ovat muuttaneet pois? Omasta isosta talosta johonkin pieneen kaksioon tai kolmioon ja vielä taloyhtiöön (eli kommuuniin 😕), oma tupa, oma lupa! Tai no jos on niin laiska tai vanha ettei enää lumitöitä jaksa tehdä tai nurmikkoa leikata niin sitten. Tosin nuokin palvelut voi ostaa helposti jos ei niitä itse jaksa tehdä, maksetaanhan niistä kerrostalossakin sitten vastikkeessa eli samalla lailla ne voi rahalla teettää. Jopa postinkantajalta voi nykyisin ostaa ruohonleikkuupalvelun samalla kun se jakaa postia. Ehkä jos ei juurikaan kotona ole vaan matkustelee jatkuvasti tai etenkin jos muuttaa talveksi johonkin etelään mutta on kesät Suomessa voisi jokin kerrostaloasunto olla parempi. Talojakin on tietysti erilaisia, jos talo on kovin lapsiperheille suunniteltu ja hankalaa keksiä käyttöä entisille makuuhuoneille / lasten huoneille niin voi muuttaa kahdelle aikuiselle suunniteltuun omakotitaloon, jossa on ehkä yksi vierashuone ja oma maakuuhuone ja sitten muita tiloja reilusti, aula, takkahuone, työhuone / kirjasto jne. Itse asun nykyään avioeron jälkeen yksin 170m2/220m2 talossa ja hyvin on käyttöä kaikille tiloille joita talossa on eli iso olohuone, erillinen musiikki/elokuvahuone, aula, makuuhuone, vierashuone, lapsen huone, oma makuuhuone, kirjasto/työhuone, kodinhoitohuone, sauna, pesuhuone, kaksi vessaa, vaatehuone, keittiö, ruokailutila / erkkeri, eteistila, autotalli, kaksi varastoa ja autokatos (kaksi autoa, joista toinen harrasteautona oleva avomersu on tallissa). Ei tulisi mielenään muuttaa johonkin taloyhtiökommuuniin jossa ei voi toteuttaa musiikki/Hi-Fi harrastusta ja soittaa viulua naapureista johtuen kunnolla tai kuunnella edes elokuvaan liittyen kovalla elokuvan ääniä ja saisi pelätä jotain kerrostalokyttääjiä ja käydä jossain taloyhtiön saunassa johon joutuisi varaamaan saunavuorot jne. ja olisi vaikka vain kaksi huonetta ja keittiö, pelkästään muutama seinä ympärillä, eikä isoissakaan kerrostaloasunnoissa ole oikein mitään tuollaisia eri tiloja kuten omakotitaloissa, vain huoneita ja keittiö lähinnä. Kesällä saa rauhassa grillata oman talon takapihan patiolla jne.

Kauhea vuodatus, jota ei jaksa lukea, kappalejaosta tämä Iivari ei ymmärrä tuon tavallista.

Saunasta sen verran, että kyllä minulla näyttää edelleen olevan ammattilaisen suunnittelema kylppäriosasto ammeineen, saunoineen, spa-tunnelmaa kuulema, ihan rivitalokoti on. Päätyasunto, ääntäkään ei kuulu mistään, naapureita näkee hyvällä tuurilla pihalla kerran viikossa. Rauhaa on ja rakkautta. Ja vain vähän pakollista hommaa, lämpöä + 26 astetta sisällä, ulkona sama, mutta miinusta. Eikä huoleta sähkölaskut, kun kaukolämmössä ollaan.

Lämmittelee sinä uunia ja tee lumitöitä, minä olen aikoinani tehnyt niin ja se riitti.

Meillä on okt:ssa kaukolämpö. Itseasiassa uusissa omakotitaloissa yleisimmät lämmitysmuodot nykyään ovat tilastojen mukaan kaukolämpö ja maalämpö. Eipä tarvitse takkaa lämmitellä, paitsi fiilistelymielessä silloin tällöin. Tunnelman luojana elävä tuli on vertaansa vailla.

Mikäli lumityöt alkavat painaa, nekin voi tarvittaessa okt:ssanin ulkoistaa kuten monissa rivariyhtiöissä (tosin ei niissäkään kaikissa, joissain tehdään lumityöt vuoroissa/talkoilla).

Oma tupa, oma lupa. Ei enää ikinä ainakaan kerrostaloon, ennen kuin on pakko!

Vierailija
69/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vaan naapurikin muutti kerrostaloon kun olivat 80v.

Ai nehän ei kuulemma koskaan muuta kerrostaloon.

On typerää sanoa etten muuta koska mieli muuttuu kun vanhaksi tulee.

Vierailija
70/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hinku osalla on muuttaa kerrostaloon kun lapset ovat muuttaneet pois? Omasta isosta talosta johonkin pieneen kaksioon tai kolmioon ja vielä taloyhtiöön (eli kommuuniin 😕), oma tupa, oma lupa! Tai no jos on niin laiska tai vanha ettei enää lumitöitä jaksa tehdä tai nurmikkoa leikata niin sitten. Tosin nuokin palvelut voi ostaa helposti jos ei niitä itse jaksa tehdä, maksetaanhan niistä kerrostalossakin sitten vastikkeessa eli samalla lailla ne voi rahalla teettää. Jopa postinkantajalta voi nykyisin ostaa ruohonleikkuupalvelun samalla kun se jakaa postia. Ehkä jos ei juurikaan kotona ole vaan matkustelee jatkuvasti tai etenkin jos muuttaa talveksi johonkin etelään mutta on kesät Suomessa voisi jokin kerrostaloasunto olla parempi. Talojakin on tietysti erilaisia, jos talo on kovin lapsiperheille suunniteltu ja hankalaa keksiä käyttöä entisille makuuhuoneille / lasten huoneille niin voi muuttaa kahdelle aikuiselle suunniteltuun omakotitaloon, jossa on ehkä yksi vierashuone ja oma maakuuhuone ja sitten muita tiloja reilusti, aula, takkahuone, työhuone / kirjasto jne. Itse asun nykyään avioeron jälkeen yksin 170m2/220m2 talossa ja hyvin on käyttöä kaikille tiloille joita talossa on eli iso olohuone, erillinen musiikki/elokuvahuone, aula, makuuhuone, vierashuone, lapsen huone, oma makuuhuone, kirjasto/työhuone, kodinhoitohuone, sauna, pesuhuone, kaksi vessaa, vaatehuone, keittiö, ruokailutila / erkkeri, eteistila, autotalli, kaksi varastoa ja autokatos (kaksi autoa, joista toinen harrasteautona oleva avomersu on tallissa). Ei tulisi mielenään muuttaa johonkin taloyhtiökommuuniin jossa ei voi toteuttaa musiikki/Hi-Fi harrastusta ja soittaa viulua naapureista johtuen kunnolla tai kuunnella edes elokuvaan liittyen kovalla elokuvan ääniä ja saisi pelätä jotain kerrostalokyttääjiä ja käydä jossain taloyhtiön saunassa johon joutuisi varaamaan saunavuorot jne. ja olisi vaikka vain kaksi huonetta ja keittiö, pelkästään muutama seinä ympärillä, eikä isoissakaan kerrostaloasunnoissa ole oikein mitään tuollaisia eri tiloja kuten omakotitaloissa, vain huoneita ja keittiö lähinnä. Kesällä saa rauhassa grillata oman talon takapihan patiolla jne.

Hei sinä kateellinen, katkera ihminen, joka näet oikeaksi vain oman tapasi elää, oletko kappalejaosta koskaan kuullut? Tuskin, vaikutat sivistymättömältä moukalta.

Ei tällaisilla keskustelupalstoilla ole tarpeen mitkään kappalejaot kun kirjoitetaan vain ajatuksen virtaa. Toisekseen miksi ja kenelle olisin kateellinen, jollekin kerrostalokopperossa taloyhtiökommuunissa asuvalle vai? Oma talo ja oma rauha ja oma valta päättää asioistaan ja asumisestaan eikä joudu tyytymään kommuunin päätöksiin eli elämään ja asumaan taloyhtiön hallituksen ja asukkaiden yhteisten äänestyspäätösten mukaan. Ei ole mitään taloyhtiön järjestyssääntöjä joita pitäisi noudattaa, ei mitään hiljaisuusaikoja tai valituksia, ei parvekegrillauskieltoa, ei mitään rajoituksia. Miksi olisin katkera siitä että saan asua omakotitalossa kun siihen on varaa? Tutkimustenkin mukaan suomalaisten haave on asua omassa omakotitalossa, kaikilla ei vain siihen ole mahdollisuutta. Toki löytyy sellaisiakin jotka haluavat asua vapaaehtoisesti kerrostalossa, jos tärkeintä on että ei tarvitse itse tehdä mitään kunhan maksaa vain vastikkeen. Osa asuu kerrostalossa kuitenkin vastoin tahtoaan. Mutta onko kukaan koskaan kuullut omakotitalollisesta joka asuu omakotitalossa vastoin tahtoaan?

Vierailija
71/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo kysymys. Mä ostin exän erossa ulos tästä 190m2 talosta. Nyt muksut mun luona vuoroviikoin ja kun nuorinkin häipyy maailmalle, niin ei kyllä ole aikomuskaan tästä lähteä. Itse asiassa on paljon suunnitelmia miten huoneita remppaan kun niissä ei ole enää rakkaita vakionukkujia. Yhdestä tulee kuntoiluhuone, toisesta leffahuone ja kolmannesta kirjasto. Vielä jää kaksi makkaria, toinen mulle ja toinen vieraille. Lapset nyt sitte osaa simahtaa vaikka patjalle oli huone mikä hyvänsä kun kylään tulee. M43

Saanko kysyä miksi alapeukku? Mä elän nyt parasta aikaa viimeiseen 10 vuoteen. Kulissiliitto jossa molemmat kärsittiin, vain koska luultiin että tämä on lapsien parhaaksi. Paskat olleet, sai jatkuvasti olla kuulemassa jäätäviä riitoja, eikä rakkautta ollut talossa miesmuistiin. Ei pettämistä, ei raha- tai alkoholiongelmia, pitkä 20v avioliitto vain ajoi puolisot erilleen (molemmat kaivautui omiin poteroihin). Ollaan molemmat virheemme opiskelleet ja tunnustaneet, ja tulevissa suhteissa tämä sama EI pääse enää tapahtumaan. Nyt on hyvä, ja lapsilla myös.

Vierailija
72/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä kateellinen, katkera ihminen, joka näet oikeaksi vain oman tapasi elää, oletko kappalejaosta koskaan kuullut? Tuskin, vaikutat sivistymättömältä moukalta.

Ei tällaisilla keskustelupalstoilla ole tarpeen mitkään kappalejaot kun kirjoitetaan vain ajatuksen virtaa. Toisekseen miksi ja kenelle olisin kateellinen, jollekin kerrostalokopperossa taloyhtiökommuunissa asuvalle vai? Oma talo ja oma rauha ja oma valta päättää asioistaan ja asumisestaan eikä joudu tyytymään kommuunin päätöksiin eli elämään ja asumaan taloyhtiön hallituksen ja asukkaiden yhteisten äänestyspäätösten mukaan. Ei ole mitään taloyhtiön järjestyssääntöjä joita pitäisi noudattaa, ei mitään hiljaisuusaikoja tai valituksia, ei parvekegrillauskieltoa, ei mitään rajoituksia. Miksi olisin katkera siitä että saan asua omakotitalossa kun siihen on varaa? Tutkimustenkin mukaan suomalaisten haave on asua omassa omakotitalossa, kaikilla ei vain siihen ole mahdollisuutta. Toki löytyy sellaisiakin jotka haluavat asua vapaaehtoisesti kerrostalossa, jos tärkeintä on että ei tarvitse itse tehdä mitään kunhan maksaa vain vastikkeen. Osa asuu kerrostalossa kuitenkin vastoin tahtoaan. Mutta onko kukaan koskaan kuullut omakotitalollisesta joka asuu omakotitalossa vastoin tahtoaan?

Kyllä, tosi monet ympäri Suomea valittavat olevansa omakotitalon vankeja, koska ne eivät käy kaupaksi. Ainoastaan muutamassa kasvukeskuksissa kauppa käy. Jopa pääkaupunkiseudulla omakotitaloja pitää myydä alle rakentamiskustannusten. Sen sijaan kolmio Keskustassa myydään päivässä, vaikka hintapyyntö on yli 700.000€.

Vierailija
73/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ennen kuin olen oikeasti vanha tyyliin 80v. Rakastan puutarhahommia ja kauhistus olisi jos kesällä pitäisi mennä kaupunkipuistoon jos haluaa ulos. Meillä ei ole mökkiä.

Vierailija
74/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden.

Vierailija
75/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäämme, talo 120 neliötä ja sijainti mieluinen. Yhdestä lastenhuoneesta tulee vieras/harrastushuone (mm käsitöitä ja maalausta), toisesta työ/kirjastohuone, joka toimii varavierashuoneenakin jos enemmän porukkaa. Sijainti mieluinen ja palvelut ja julkiset tarpeeksi lähellä. Voidaan asua siis vanhaksikin, kun talossa kerrosten välillä on tasoeroa vaan metri.

Vierailija
76/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne palvelut ovat joita kerrostaloasukkaat mainostavat jatkuvasti tarvitsevansa? Itse käyn kaupassa 2 kertaa viikossa, yleensä työmatkan varrella, työmatka 4km omalla autolla n. 7-10 minuuttia kestäen OK-talosta hyvältä pientaloalueelta kaupungin keskustaan ajaen. Lähin kauppa 3km päässä 5 minuutin ajomatkan päässä, mutta erikseen sinne ei tarvitse ajaa jos ei halua. Parturissa käyn kerran 2 kuukaudessa, apteekissa kerran 3 kuukaudessa. Kaupunginorkesterin konserteissa n. 4 kertaa vuodessa. Oopperassa tai baletissa tulee käytyä Helsingissä tai Tampereella n. kerran 1-2 vuodessa. Tietysti eläkkeellä sitten kymmenien vuosien päästä ei voi käydä kaupassa työmatkan varrella, mutta tuon 5 minuutin matkan suuntaansa kestän kyllä 2 kertaa viikossa niin että sen takia tarvitsisi muuttaa kerrostaloon että kauppa on lähempänä kuin täällä rauhallisella pientaloalueella josta lähimmät kerrostalot ja niihin liittyvät häiriöt ovat onneksi n. 3km päässä. Ja kaupankin täytyy olla sitten tosi lähellä siinä kerrostalossa että viitsii kävellen kantaa ne kauppakassit niin ettei tarvitse omaa autoa. Ja sittenkin se on joku pieni Alepa josta ei löydy kaikkea mitä haluaisi. Postikin on nyt samassa rakennuksessa kuin työpaikka eli siellä käyn tarvittaessa tietysti samalla kun töistä lähden. Postissa tarvitsee käydä kerran kuussa ehkä. Kuntosali on samassa rakennuksessa kuin työpaikka. Uimahalli on työmatkan varrella tai kotoa sinne ajaa autolla 6minuuttia. Kauppahalli on työpaikan viereisessä rakennuksessa, joskus harvoin tulee käytyä. Ruuankin voi tilata nykyisin helposti kotiin eli kauppaankaan ei välttämättä tarvitse itse mennä, samoin kaikki tavara ja vaatteet on helpointa ostaa verkkokaupoista ja tilata kotiin tai postiin ne. Lääkkeetkin saa esim. yliopiston apteekista netin kautta ostettua jos ei halua apteekkiin lähteä. Ei OK-talosta tarvitse poistua palveluihin edes eläkkeellä kuin kerran parissa kuukaudessa parturiin lähinnä, ellei halua. Hierojankin voi tilata kotiin jos sellaista haluaa. Ei niiden "palvelujen" läheisyyden takia tarvitse kerrostaloon siis muuttaa.

Vierailija
77/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini ja aikoinaan isoisäni. Puolisot kuolivat, talonpito kävi vanhemmiten raskaaksi, palvelut kaukana, samoin lapset eli yksinäisyyskin vaivasi. Isoisä muutti vanhainkotiin ja talo (maalla) oli lapsille riippakivi, äiti sai lopulta myytyä ja muutettua kerrostaloon lähemmäs lapsia ja palveluita. Yksi tuttavaperhe otti liian ison lainan ja tuli talousongelmia, taloa vaikea myydä kun tehty just se paljon puhuttu "hieno unelmalinna metsän keskellä".

Vierailija
78/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme isossa paritalossa kaksin. Lapset käyvä kyllä usein täällä. Meistä on ihanaa viettää kaikkia perhejuhlia meillä ja isolla pihalla. Isossa trampoliinissa lapsenlapset voivat pomppia vaikka kuinka kauan. Kaikki on lähellä , meri, hiekkarannat, hop-lopit ja kauppakeskukset. Meillä on myös valmiiksi pedatut sängyt yökyläläisille yläkerran makkareissa. Kaukolämpö ja autotalli ja alakerrassa lisää tilaa varastot ja askartelu ym. Helsingin Kamppiin ajaa viidessä minuutissa. Siivous ei ole ongelma, pidän perussiistiä . Miniä tykkää hoitaa pihaa ja kukkia. Joku hoitaa aina imuroinnin, yksi kerros kerrallaan. Meillä ja lapsilla on muitakin asuntoja , käytämme niitäkin yhdessä. Tämä on edullinen asu, eikä ole velkaa. Tontti on muistaakseni 2400 neliötä. Ei olla lähdössä tästä mihinkään. Rahat pannaan sijoitusasunoihin.

Vierailija
79/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me, lapseton pariskunta, muutettiin ydinkeskustasta 130 neliön omakotitaloon nelikymppisinä ja palataan keskustaan joskus kun ei enää jaksa pihahommia. Ehkä vasta kasikymppisinä jos terveyttä piisaa.

Nykyään rakennetaan uusille pientaloalueille myös sellaisia isoja omakotitaloja joissa ei ole oikeastaan laisinkaan sellaista pihaa jota olisi hoidettava. Esim. 850m2 tontti, iso talo, iso autotalli/varastorakennus ja niiden välille vain kiveystä. Helsingissä olen törmännyt myös omakotitaloihin n. 500m2 tontilla, joissa ei ole käytännössä laisinkaan pihaa jota pitäisi hoitaa. Silti oma talo, oma rauha ja oma vapaus ilman taloyhtiöp.skaa. Eli sen pihanhoidon tai lumitöiden tms. takia ei tarvitse luopua omakotiunelmasta

Vierailija
80/314 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Meillä on vajaa 200m2 talo, mutta pohja sellainen että kahden lapsen lähtiessä vapautuville neliöille kyllä löytyy järkikäyttöä. Ja uskon että esim opiskellessaankin vierailevat vielä kotona (itse ainakin tein niin), joten tilaa tarvitaan vielä kauan. Toisesta lastenhuoneesta tulee vierashuone, toisesta toinen olkkari. En voisi asua enää osaketalossa naapurit niskassa. Rakastan tätä pihaa, vapautta ja rauhaa ihan liikaa. En halua olla sosiaalinen omassa tilassani, edes tervehtiä naapuria roskia viedessä. Toki sitten asia eri kun meistä ei enää talon ylläpitoon ole. Näen sen kuitenkin tapahtuvan huomattavasti myöhemmin kuin 15 vuoden päästä jolloin olemme viisikymppisiä. Yksi vaihtoehto tietysti voisi olla pienempi talo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan