Jäätkö vai lähdetko omakotitalosta kun lapset aikuistuvat?
Onhan tää talo iso (250m2), mutta maksettu ja keksin ylimääräiselle tilalle kyllä käyttöä. Kiva sitten lastenlastenkin tulla yökyläilemään.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne palvelut ovat joita kerrostaloasukkaat mainostavat jatkuvasti tarvitsevansa? Itse käyn kaupassa 2 kertaa viikossa, yleensä työmatkan varrella, työmatka 4km omalla autolla n. 7-10 minuuttia kestäen OK-talosta hyvältä pientaloalueelta kaupungin keskustaan ajaen. Lähin kauppa 3km päässä 5 minuutin ajomatkan päässä, mutta erikseen sinne ei tarvitse ajaa jos ei halua. Parturissa käyn kerran 2 kuukaudessa, apteekissa kerran 3 kuukaudessa. Kaupunginorkesterin konserteissa n. 4 kertaa vuodessa. Oopperassa tai baletissa tulee käytyä Helsingissä tai Tampereella n. kerran 1-2 vuodessa. Tietysti eläkkeellä sitten kymmenien vuosien päästä ei voi käydä kaupassa työmatkan varrella, mutta tuon 5 minuutin matkan suuntaansa kestän kyllä 2 kertaa viikossa niin että sen takia tarvitsisi muuttaa kerrostaloon että kauppa on lähempänä kuin täällä rauhallisella pientaloalueella josta lähimmät kerrostalot ja niihin liittyvät häiriöt ovat onneksi n. 3km päässä. Ja kaupankin täytyy olla sitten tosi lähellä siinä kerrostalossa että viitsii kävellen kantaa ne kauppakassit niin ettei tarvitse omaa autoa. Ja sittenkin se on joku pieni Alepa josta ei löydy kaikkea mitä haluaisi. Postikin on nyt samassa rakennuksessa kuin työpaikka eli siellä käyn tarvittaessa tietysti samalla kun töistä lähden. Postissa tarvitsee käydä kerran kuussa ehkä. Kuntosali on samassa rakennuksessa kuin työpaikka. Uimahalli on työmatkan varrella tai kotoa sinne ajaa autolla 6minuuttia. Kauppahalli on työpaikan viereisessä rakennuksessa, joskus harvoin tulee käytyä. Ruuankin voi tilata nykyisin helposti kotiin eli kauppaankaan ei välttämättä tarvitse itse mennä, samoin kaikki tavara ja vaatteet on helpointa ostaa verkkokaupoista ja tilata kotiin tai postiin ne. Lääkkeetkin saa esim. yliopiston apteekista netin kautta ostettua jos ei halua apteekkiin lähteä. Ei OK-talosta tarvitse poistua palveluihin edes eläkkeellä kuin kerran parissa kuukaudessa parturiin lähinnä, ellei halua. Hierojankin voi tilata kotiin jos sellaista haluaa. Ei niiden "palvelujen" läheisyyden takia tarvitse kerrostaloon siis muuttaa.
Nappiin kirjoitettu. Kaiken saa internetistä ja ainakin täällä päin lääkäri tulee kotiin, jos maksaa vähän ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku osalla on muuttaa kerrostaloon kun lapset ovat muuttaneet pois? Omasta isosta talosta johonkin pieneen kaksioon tai kolmioon ja vielä taloyhtiöön (eli kommuuniin 😕), oma tupa, oma lupa! Tai no jos on niin laiska tai vanha ettei enää lumitöitä jaksa tehdä tai nurmikkoa leikata niin sitten. Tosin nuokin palvelut voi ostaa helposti jos ei niitä itse jaksa tehdä, maksetaanhan niistä kerrostalossakin sitten vastikkeessa eli samalla lailla ne voi rahalla teettää. Jopa postinkantajalta voi nykyisin ostaa ruohonleikkuupalvelun samalla kun se jakaa postia. Ehkä jos ei juurikaan kotona ole vaan matkustelee jatkuvasti tai etenkin jos muuttaa talveksi johonkin etelään mutta on kesät Suomessa voisi jokin kerrostaloasunto olla parempi. Talojakin on tietysti erilaisia, jos talo on kovin lapsiperheille suunniteltu ja hankalaa keksiä käyttöä entisille makuuhuoneille / lasten huoneille niin voi muuttaa kahdelle aikuiselle suunniteltuun omakotitaloon, jossa on ehkä yksi vierashuone ja oma maakuuhuone ja sitten muita tiloja reilusti, aula, takkahuone, työhuone / kirjasto jne. Itse asun nykyään avioeron jälkeen yksin 170m2/220m2 talossa ja hyvin on käyttöä kaikille tiloille joita talossa on eli iso olohuone, erillinen musiikki/elokuvahuone, aula, makuuhuone, vierashuone, lapsen huone, oma makuuhuone, kirjasto/työhuone, kodinhoitohuone, sauna, pesuhuone, kaksi vessaa, vaatehuone, keittiö, ruokailutila / erkkeri, eteistila, autotalli, kaksi varastoa ja autokatos (kaksi autoa, joista toinen harrasteautona oleva avomersu on tallissa). Ei tulisi mielenään muuttaa johonkin taloyhtiökommuuniin jossa ei voi toteuttaa musiikki/Hi-Fi harrastusta ja soittaa viulua naapureista johtuen kunnolla tai kuunnella edes elokuvaan liittyen kovalla elokuvan ääniä ja saisi pelätä jotain kerrostalokyttääjiä ja käydä jossain taloyhtiön saunassa johon joutuisi varaamaan saunavuorot jne. ja olisi vaikka vain kaksi huonetta ja keittiö, pelkästään muutama seinä ympärillä, eikä isoissakaan kerrostaloasunnoissa ole oikein mitään tuollaisia eri tiloja kuten omakotitaloissa, vain huoneita ja keittiö lähinnä. Kesällä saa rauhassa grillata oman talon takapihan patiolla jne.
Kauhea vuodatus, jota ei jaksa lukea, kappalejaosta tämä Iivari ei ymmärrä tuon tavallista.
Saunasta sen verran, että kyllä minulla näyttää edelleen olevan ammattilaisen suunnittelema kylppäriosasto ammeineen, saunoineen, spa-tunnelmaa kuulema, ihan rivitalokoti on. Päätyasunto, ääntäkään ei kuulu mistään, naapureita näkee hyvällä tuurilla pihalla kerran viikossa. Rauhaa on ja rakkautta. Ja vain vähän pakollista hommaa, lämpöä + 26 astetta sisällä, ulkona sama, mutta miinusta. Eikä huoleta sähkölaskut, kun kaukolämmössä ollaan.
Lämmittelee sinä uunia ja tee lumitöitä, minä olen aikoinani tehnyt niin ja se riitti.
Tämä OK-talo sattuu olemaan kaukolämmöllä lämpiävä, toki varaava takkakin löytyy jossa on kiva pitää tunnelmatulia talvi-iltoina pakkasilla, mutta ei se mikään pakko ole. Lumityöy voi teettää tai jos haluaa liikuntaa ja kuntoilua niin ne voi halutessaan tehdä itse. Rivitalokommuunissahan tätäkään ei saa valita vaan niistä on pakko maksaa vastikkeessa. Ja se huoltoyhtiö veloittaa niistä tuli lunta tai ei. Lumettomiakin talvia kun tuppaa nykyisin olemaan. Viime talvena ja sitä edeltävänä tein lumityöy itse, olikohan se nyt 3-4 kertaa talvessa, olisi voinut toki teettää nekin jos olisi halunnut.
Lähdin jo ja helpotti. Ei enää työleiriä, joka iso okt pihoineen oli. Okt oli kiva ainoastaan kesällä ja sitä varten mulla on mökki.
Tarkoitus on lähteä. Tähän okt tultiin juurikin siksi, että haluttiin kaikille kolmelle lapselle omat huoneet ja pihan missä temmeltää. Mä itse olen oikeastaan vihannut tätä taloa alusta pitäen. Pitää tehdä lumityöt, kesäisin ajaa nurmikkoa ja jatkuvasti on jotain. Ränni vuotaa tai pihan asfaltti lohkeilee. Todellakin haluaisin jonkun kiva kämpän aitiopaikalta keskustassa.
Kun poika muutti omilleen, me jäimme kotiin asumaan, tietysti! Mahdollisesti muutamme sitten joskus kun ei enää jalka nouse. Maalla on hyvä olla, oikeasti omassa rauhassa. Talon pito voi muuttua kevyemmäksi kun vanhenemme ja apua saa jos on valmis siitä maksamaan. 5 ha, 200 m3, ukko, akka, pari koiraa ja kissa.
Vaikea sanoa, ovat vielä pieniä koululaisia. Jos yläkerran remppaisi ja tekisi itselle sinne makuuhuoneen, sitten voisi jäädä tähän. Tällaisenaan vähän hassu, kun pelkät lastenhuoneet on ylhäällä, oma makkari, keittiö, olohuone yms alhaalla.
Vain rotat asuvat kerrostaloissa ja siellähän se psyykelääkkeiden käyttö on tutkimusten mukaan massiivista.
Kannattaa muuttaa mielummin ennen kuin liian myöhään. Jompi kumpi jää kuitenkin yksin ja toisen puolen talosta omistavat lapset. Siinä on yhtälö, jota en toivo kenenkään vanhemman ihmisen kokevan.
Jos on ajoissa muutettu "osakkeeseen", voi siellä asua rauhallisin mielin leskeksi jäätyään.
Minä en koe omakotitalon huoltotöitä mitenkään raskaina. Äitinikin asui ok-talossa sujuvasti 76-vuotiaaksi eikä kovin paljon edes apua tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme isossa paritalossa kaksin. Lapset käyvä kyllä usein täällä. Meistä on ihanaa viettää kaikkia perhejuhlia meillä ja isolla pihalla. Isossa trampoliinissa lapsenlapset voivat pomppia vaikka kuinka kauan. Kaikki on lähellä , meri, hiekkarannat, hop-lopit ja kauppakeskukset. Meillä on myös valmiiksi pedatut sängyt yökyläläisille yläkerran makkareissa. Kaukolämpö ja autotalli ja alakerrassa lisää tilaa varastot ja askartelu ym. Helsingin Kamppiin ajaa viidessä minuutissa. Siivous ei ole ongelma, pidän perussiistiä . Miniä tykkää hoitaa pihaa ja kukkia. Joku hoitaa aina imuroinnin, yksi kerros kerrallaan. Meillä ja lapsilla on muitakin asuntoja , käytämme niitäkin yhdessä. Tämä on edullinen asu, eikä ole velkaa. Tontti on muistaakseni 2400 neliötä. Ei olla lähdössä tästä mihinkään. Rahat pannaan sijoitusasunoihin.
Helikopterillako ajaa teiltä Kamppiin 5 minuutissa.
Kampista ei ole5 min ajomatkan päässä yhtään omakotitaloa. Ei vaikka ajaisin su klo 5 aamulla
Vierailija kirjoitti:
Vain rotat asuvat kerrostaloissa ja siellähän se psyykelääkkeiden käyttö on tutkimusten mukaan massiivista.
Psyykenlääkkeitä käytetään eniten Kainuussa ja Pohjois-Savossa kärjessä vähäväkiset kunnat Rautavaara ja Kaavi. Eivätkä käyttäjät asu kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jään - minut saa tästä talosta kantaa jalat edellä ulos.
Kiva. Omat vanhemmat ovat samaa mieltä vaikka kykyä hoitaa taloa ei enää ole. Siellä saa ravata jatkuvasti, kun on ongelmia lämmityksen tai pihatöiden suhteen. Kauppaankaan he eivät enää pääse muuten kun lasten kuskaamina. Itse en omille lapsille tuollaista taakkaa halua.
Kyllä olisi aikomus lähteä heti. Ja lämpimään maahan viimeistään kuuskymppisenä. Ehkä aiemminkin.
Me asutaan ok-talossa 3km kotikaupungin keskustasta. Ei todellakaan kiire tästä pois.
Lumitöitä vain pieni pätkä autokatoksen edestä ja robottileikkuri leikkaa nurmikon. Kaikki muu pihahomma onkin huvia ja hyötyliikuntaa. Kivat naapurit, iso lasitettu terassi, en lähtisi mihinkään luukkuun asumaan ja häiriintymään naapurin äänistä ja tappelemaan taloyhtiöiden jäärien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva. Omat vanhemmat ovat samaa mieltä vaikka kykyä hoitaa taloa ei enää ole. Siellä saa ravata jatkuvasti, kun on ongelmia lämmityksen tai pihatöiden suhteen. Kauppaankaan he eivät enää pääse muuten kun lasten kuskaamina. Itse en omille lapsille tuollaista taakkaa halua.
Kerrostalosta pääsevät kauppaan omin voimin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne palvelut ovat joita kerrostaloasukkaat mainostavat jatkuvasti tarvitsevansa? ...
Ne palvelut ovat julkinen liikenne, taloyhtiö (eritoten sen jätehuolto) sekä kävelytiet (pimeällä valaistut, talvella hiekoitetut, keväisin harjatut). Luontaisetuna ihmisiä näköetäisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kauppaan on 1,5 km, eivät he enää jaksa kävellä sinne ja takaisin ostosten kanssa. On ihan eri juttu, jos kauppa on max 300 metrin päässä ja jalkakäytävä hiekoitettu. Tuollaisen kauppareissun tekee vaikka kaksi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasunto on helpohko valita niin että pääsee hissillä suoraan katutasoon, auratulle ja hiekoitetulle asfaltille, jota pitkin voi köpötellä sen sata metriä rollan kanssa lähikaupan automaattiovista sisään ja ulos saaden sopivan annoksen virkistävää ja vetreyttävää ulkoliikuntaa. Sivusta tämä.
Mun vanhemmat rakensivat omakotitalon, jossa asuin lapsuuteni.
Olivat ensimmäisiä tuntemiani, jotka innostuivat sijoitusasunnoista ja kun eka laina oli maksettu, ostivat niitä yksitellen.
Kummatkin olivat töissä isoilla työnantajilla ja asunnot menivät työsuhdeasunnoiksi.
N 10 v sitten nuorin lapsista muutti pois kotoa, me kaikki sisarukset asumme Helsingissä ja vanhemmat halusivat muuttaa myös tänne.
Omakotitaloa myytiin 2 vuotta. Ostivat todella kivan kerrostalon ylimmän kerroksen kulmahuoneiston.
Rahat riittivät vain n 1/3 mutta on ok eläkkeet ja sijoitustulot. Sijoitusasuntoja alkoivat myymään sitä mukaa, kun vuokralainen muutti pois ja toissakesänä oli nykyinen koti maksettu.
Parin vuoden sisällä tulee putkiremontti ja silloin irtisanovat yhden vuokralaisen. Muuttavat remontin ajaksi sinne ja sitten myyvät kuittaakseen remontin hinnan.
Sivusta, kun olen katsonut, urakkaa on ollut todella paljon. Nyt on kaikki hyvin, mutta aikaa meni tuhottomasti.
Ja kaikissa ok-taloissa palvelut ovat noin lähellä, koko Suomessa? Ajokykykään ei koskaan mene esim sairauden vuoksi, eikä kerrostaloasunnossa lähikauppa 500 m päässä voi olla vaikka supermarket?