Jäätkö vai lähdetko omakotitalosta kun lapset aikuistuvat?
Onhan tää talo iso (250m2), mutta maksettu ja keksin ylimääräiselle tilalle kyllä käyttöä. Kiva sitten lastenlastenkin tulla yökyläilemään.
Kommentit (314)
Minun vanhempani muuttivat itse asiassa isompaan taloon :D
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani muuttivat aikanaan pienempään heti kun kaikki lapset olivat lähteneet opiskelemaan. Nyt on sitten tullut jo sen verran lapsen lapsia että isovanhempia alkoi harmittaan kun ei mahduttu esimerkiksi porukalla viettämään joulua ja muita juhlia. Lisäksi haluavat lapsen lapsia paljon hoitoon myös yön yli ja tilat alkoivat käydä ahtaiksi. Päätyivät sitten lopulta siihen, että haluavat omakotitalon ja ostivat vuosi sitten taas talon. Tämön perusteella olen ajatellut, että kun meidän lapset lähtevät kotoa, me jäämme silti omakotitaloon. Onhan siinä hetken aika paljon tilaa mutta sitten jossain vaiheessa taas lasten lasten myötä tulee tarvetta tilalle.
Minkälaisessa kopissa lapset asuvat, kun eivät voi kutsua vanhempiaan viettämään joulua luokseen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku osalla on muuttaa kerrostaloon kun lapset ovat muuttaneet pois? Omasta isosta talosta johonkin pieneen kaksioon tai kolmioon ja vielä taloyhtiöön (eli kommuuniin 😕), oma tupa, oma lupa! Tai no jos on niin laiska tai vanha ettei enää lumitöitä jaksa tehdä tai nurmikkoa leikata niin sitten. Tosin nuokin palvelut voi ostaa helposti jos ei niitä itse jaksa tehdä, maksetaanhan niistä kerrostalossakin sitten vastikkeessa eli samalla lailla ne voi rahalla teettää. Jopa postinkantajalta voi nykyisin ostaa ruohonleikkuupalvelun samalla kun se jakaa postia. Ehkä jos ei juurikaan kotona ole vaan matkustelee jatkuvasti tai etenkin jos muuttaa talveksi johonkin etelään mutta on kesät Suomessa voisi jokin kerrostaloasunto olla parempi. Talojakin on tietysti erilaisia, jos talo on kovin lapsiperheille suunniteltu ja hankalaa keksiä käyttöä entisille makuuhuoneille / lasten huoneille niin voi muuttaa kahdelle aikuiselle suunniteltuun omakotitaloon, jossa on ehkä yksi vierashuone ja oma maakuuhuone ja sitten muita tiloja reilusti, aula, takkahuone, työhuone / kirjasto jne. Itse asun nykyään avioeron jälkeen yksin 170m2/220m2 talossa ja hyvin on käyttöä kaikille tiloille joita talossa on eli iso olohuone, erillinen musiikki/elokuvahuone, aula, makuuhuone, vierashuone, lapsen huone, oma makuuhuone, kirjasto/työhuone, kodinhoitohuone, sauna, pesuhuone, kaksi vessaa, vaatehuone, keittiö, ruokailutila / erkkeri, eteistila, autotalli, kaksi varastoa ja autokatos (kaksi autoa, joista toinen harrasteautona oleva avomersu on tallissa). Ei tulisi mielenään muuttaa johonkin taloyhtiökommuuniin jossa ei voi toteuttaa musiikki/Hi-Fi harrastusta ja soittaa viulua naapureista johtuen kunnolla tai kuunnella edes elokuvaan liittyen kovalla elokuvan ääniä ja saisi pelätä jotain kerrostalokyttääjiä ja käydä jossain taloyhtiön saunassa johon joutuisi varaamaan saunavuorot jne. ja olisi vaikka vain kaksi huonetta ja keittiö, pelkästään muutama seinä ympärillä, eikä isoissakaan kerrostaloasunnoissa ole oikein mitään tuollaisia eri tiloja kuten omakotitaloissa, vain huoneita ja keittiö lähinnä. Kesällä saa rauhassa grillata oman talon takapihan patiolla jne.
Hei sinä kateellinen, katkera ihminen, joka näet oikeaksi vain oman tapasi elää, oletko kappalejaosta koskaan kuullut? Tuskin, vaikutat sivistymättömältä moukalta.
Me, lapseton pariskunta, muutettiin ydinkeskustasta 130 neliön omakotitaloon nelikymppisinä ja palataan keskustaan joskus kun ei enää jaksa pihahommia. Ehkä vasta kasikymppisinä jos terveyttä piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku osalla on muuttaa kerrostaloon kun lapset ovat muuttaneet pois? Omasta isosta talosta johonkin pieneen kaksioon tai kolmioon ja vielä taloyhtiöön (eli kommuuniin 😕), oma tupa, oma lupa! Tai no jos on niin laiska tai vanha ettei enää lumitöitä jaksa tehdä tai nurmikkoa leikata niin sitten. Tosin nuokin palvelut voi ostaa helposti jos ei niitä itse jaksa tehdä, maksetaanhan niistä kerrostalossakin sitten vastikkeessa eli samalla lailla ne voi rahalla teettää. Jopa postinkantajalta voi nykyisin ostaa ruohonleikkuupalvelun samalla kun se jakaa postia. Ehkä jos ei juurikaan kotona ole vaan matkustelee jatkuvasti tai etenkin jos muuttaa talveksi johonkin etelään mutta on kesät Suomessa voisi jokin kerrostaloasunto olla parempi. Talojakin on tietysti erilaisia, jos talo on kovin lapsiperheille suunniteltu ja hankalaa keksiä käyttöä entisille makuuhuoneille / lasten huoneille niin voi muuttaa kahdelle aikuiselle suunniteltuun omakotitaloon, jossa on ehkä yksi vierashuone ja oma maakuuhuone ja sitten muita tiloja reilusti, aula, takkahuone, työhuone / kirjasto jne. Itse asun nykyään avioeron jälkeen yksin 170m2/220m2 talossa ja hyvin on käyttöä kaikille tiloille joita talossa on eli iso olohuone, erillinen musiikki/elokuvahuone, aula, makuuhuone, vierashuone, lapsen huone, oma makuuhuone, kirjasto/työhuone, kodinhoitohuone, sauna, pesuhuone, kaksi vessaa, vaatehuone, keittiö, ruokailutila / erkkeri, eteistila, autotalli, kaksi varastoa ja autokatos (kaksi autoa, joista toinen harrasteautona oleva avomersu on tallissa). Ei tulisi mielenään muuttaa johonkin taloyhtiökommuuniin jossa ei voi toteuttaa musiikki/Hi-Fi harrastusta ja soittaa viulua naapureista johtuen kunnolla tai kuunnella edes elokuvaan liittyen kovalla elokuvan ääniä ja saisi pelätä jotain kerrostalokyttääjiä ja käydä jossain taloyhtiön saunassa johon joutuisi varaamaan saunavuorot jne. ja olisi vaikka vain kaksi huonetta ja keittiö, pelkästään muutama seinä ympärillä, eikä isoissakaan kerrostaloasunnoissa ole oikein mitään tuollaisia eri tiloja kuten omakotitaloissa, vain huoneita ja keittiö lähinnä. Kesällä saa rauhassa grillata oman talon takapihan patiolla jne.
Kauhea vuodatus, jota ei jaksa lukea, kappalejaosta tämä Iivari ei ymmärrä tuon tavallista.
Saunasta sen verran, että kyllä minulla näyttää edelleen olevan ammattilaisen suunnittelema kylppäriosasto ammeineen, saunoineen, spa-tunnelmaa kuulema, ihan rivitalokoti on. Päätyasunto, ääntäkään ei kuulu mistään, naapureita näkee hyvällä tuurilla pihalla kerran viikossa. Rauhaa on ja rakkautta. Ja vain vähän pakollista hommaa, lämpöä + 26 astetta sisällä, ulkona sama, mutta miinusta. Eikä huoleta sähkölaskut, kun kaukolämmössä ollaan.
Lämmittelee sinä uunia ja tee lumitöitä, minä olen aikoinani tehnyt niin ja se riitti.
Totta kai jään omakotitaloon. Lapset aikuisia ja maailmalla, muijakin älysi lähteä nuoremman mukaan vuosia sitten. Mikä ihana elämä; vain minä ja kissat!
Muutettiin keskustaan kerrostaloon, kun lapset aikuistui, paras päätös ikinä meille.
Lapset on maailmalla, 270 neliöö käytössä. Toivottavasti ei koskaan tarvitse muuttaa minnekään. Viihdytään tässä!
Meillä 300m2 ja 2 lasta. Koirien kanssa tässä olisi leppoisaa asustaa kun on isot aidatut piha-alueet, mutta muuten kiehtoisi lähteä isompaan kaupunkiin ja kulttuurin pariin sitten kun lapset eivät enää asu kotona. Eli luult.sitten kun koirallinenkin elämä päättyy muutamme. Keskustakerrostaloelämä koirien kanssa ei kiehdo.
Minä lähden heti. Ei mitään järkeä alkaa keksimään käyttöä jollekkin tilalle. Eikä mitään järkeä huoltaa taloa mistä tarvitsee vain murto-osan. Jos yksikin vihreä asuu yli parisataaneliöisessä talossa, niin siinä on kaksinaismoralismi kohdallaan.
Asutaan ulkomailla ja neliöitä yli 300, yksi lapsi ja eläimiä. Oli kyllä vähän pöhköä ostaa näin iso talo. Tosin niistä mitä nähtiin tää oli paras, joten turhapa jossitella. Kun lapsi lähtee muutaman vuoden päästä opiskelemaan niin myydään talo ja ostetaan pienempi joko maaseudulta tai idyllisestä pikkukylästä. Kohtalaisen kokoinen piha ois kuitenkin kiva eläimille ja kasvimaalle. Inhoan ison talon siivousta!
Ei varmana muuteta pienempään. Meillä on 4 lasta joista 2 nuorinta vielä juuri ja juuri kotona, lienee parin vuoden sisällä se hetki, jolloin jäädään kaksin.
Asunto on 240 m2 ison kaupungin keskustassa, vanhassa kerrostalossa, aikanaan yhdistetty kolmesta asunnosta. Tämä on kaunis koti, mutta mieli tekee maalle.
Haaveilemme muutosta max. puolen tunnin ajomatkan päähän keskustasta maaseudulle onakotitaloon. Kun ei enää tarvitse miettiä lasten kouluja, harrastuksia, kavereita ym., maaseutu tulee kysymykseen, aiemmin elämä olisi ollut pelkkää kuskausta. Ja itse olemme kyllästyneitä kaupungin ”rientoihin”, ne on nähty.
Mutta ei mihinkään pieneen taloon muuteta, makkareita pitää olla vähintään 4, ja iso piha.
Kun lapset isoja, todellakin lähdetään omakotitalosta johonkin ihanaan kattohuoneistoon vailla pihahommia ja jatkuvaa huoltamista
Me rakastetaan tilaa ja en voisi kuvitellakaan enää asuvani kerrostalossa. Olen kyllä sitäkin ihanuutta kokeillut ja asunut 38m2 - 280m2 kerrostaloasunnoissa, joista esim. tuo pienin ja isoin oli Helsingin keskustassa.
Nyt asutaan 36km päässä Helsingin keskustasta ja tilaa on 380m2. Tonttikin on reilut 1,5 hehtaaria. Hauskinta tässä on se, että asumme tässä kaksistaan vaimon kanssa.
Kellarissa on kuntosali, iso tila nikkaroinnille ja kunnon varastotilat. Sitten on iso viearashuone, kunnon olohuone ja ruokailutila. Myös sauna ja kylppäri ovat reilun kokoisia. Makkari on myös iso ja siellä on molemmilla oma vaatehuone. Sitten on vielä tietty omat työhuoneet ja erillinen tila leffojen katsomiseen.
Minusta tilaa on juuri sopivasti ja ainut vähän käytetty huone on vierashuone. Asumiskulut ovat edulliset tilasta huolimatta (n. 300€/kk). Saman tai enemmän joutuu maksamaan monesta paljon pienemmästä kerrostaloasunnosta yhtiövastikkeena.
Itse koen,että omakotitalon hommat pitää vetreänä.Tykkään naisihmisenä lumitöistä,ruohonleikkuusta ja halkojen viemistä kottikärryillä ym.
Tykkään puuhailla,enkä koe sitä rasitteena.Miehen kanssa yhdessä touhutaan.
Päinvastoin kituisin ja kunto laskisi kerros/rivitalossa.En osaa olla jouten.
Toki voihan kerrostalossa asuessaan käydä salilla,lenkillä esim.Mutta itse tykkään hyötyliikunnasta:)
Myydään 227m2 omakotitalo ja tilalle riittää 3mh:n omakotitalo n. 110m2
Kuolisin tylsyyteen jossain kerrostalossa. Jos täällä pysyn.
Hiukan kysymyksen sivusta hypoteettisesti: Minä nuori aikuinen vasta täällä kerrostaloensiasunnossamme haaveilen kasvavine ja nuorine perheineni okt-muutosta (saan/saamme kiksejä puutarhanhoidosta, ja oma sisääntulokin sekä musisointirauha olisivat kivoja; lumityöt ja korjausvastuu eivät niinkään houkuttele), ja kiinnostuneena luen ketjua vaihtoehtoisista "tulevaisuuskuvistani" parinkymmenen vuoden päästä...
Johtopäätökset: Hytisyttää ajatus yli 150m2:sta okt:sta (hiilijalanjälki, siivousurakka, lämmityskulut, perhe "hajallaan" jättihuoneistossa), siinäkin tapauksessa että saisimme vielä kolmannen lapsen ja haluaisimme antaa heille omat huoneet viimeistään teini-iässä... Ja tietenkin siksi että vanhana pitäisi kaikesta jaksaa huolehtia, jos talo olisi käynyt liian rakkaaksi luopua. Mutta ketju kyllä vahvistaa haavettani henkilömäärällemme mahdollisimman kompaktista omakotitalosta, onneksi mieheni on samoilla linjoilla. :)
Omat vanhempani muuttivat aikanaan pienempään heti kun kaikki lapset olivat lähteneet opiskelemaan. Nyt on sitten tullut jo sen verran lapsen lapsia että isovanhempia alkoi harmittaan kun ei mahduttu esimerkiksi porukalla viettämään joulua ja muita juhlia. Lisäksi haluavat lapsen lapsia paljon hoitoon myös yön yli ja tilat alkoivat käydä ahtaiksi. Päätyivät sitten lopulta siihen, että haluavat omakotitalon ja ostivat vuosi sitten taas talon. Tämön perusteella olen ajatellut, että kun meidän lapset lähtevät kotoa, me jäämme silti omakotitaloon. Onhan siinä hetken aika paljon tilaa mutta sitten jossain vaiheessa taas lasten lasten myötä tulee tarvetta tilalle.