Olga Temosen lapset liian hienoja kyläkouluun
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/olga-temone…
En voi ymmärtää Olga ja Tuukka Temosen ajatuksenjuoksua. Ovat hankkineet maalta maalaistalon jossa pitävät elukoita yms, mutta sitten kuitenkin lapset raahataan 40km päähän Lahteen kouluun, kun lähikoulu ei herrasväelle kelpaa? Ja Lahdesta on tämän vuoksi hankittuna myös kakkosasunto. Siis en käsitä. Miksi halutaan asua maalla, jos ei kuitenkaan haluta olla maalaisia?
"Esikoistyttö Helga aloitti koulun Lahdessa, 40 kilometrin päässä kotoa. Perheelle hankittiin Lahdesta koulun vierestä kakkosasunto, jonne Tuukan äiti muutti. Välillä osa perheestä yöpyy baabuskan luona, ja Lahdesta porhaltaa helposti junalla Helsinkiin.
– Olemme naureskelleet, että Tuukka muutti äitinsä luokse. Seurustelen aikamiespojan kanssa, joka asustaa peräkamarissa, Olga kertoo.
Maalaiskoulun sijasta Olga ja Tuukka päättivät laittaa tyttärensä kouluun Lahdessa, koska uskovat ympäristön tarjoavan lapselle riittävästi virikkeitä.
– Lahti on oikea kaupunki. Siellä on harrastukset ja enemmän lapsia, Tuukka sanoo.
– Maalaiselämän lapset saavat meillä vapaa-ajalla. Minun puolestani he saavat halutessaan jäädä jatkamaan tilallamme sitten aikanaan, mutta toivon, että he hankkivat uran ja koulutuksen. Se on maaseudulla vaikeampaa kuin kaupungissa.
– Haluaisin, että he tottuvat monikulttuurisempaan ja avoimempaan kaupunkielämään, Olga sanoo."
Siis anteeksi, mutta puuttuuko näiltä ihmisiltä puolet aivoista tai jotain? He siis toisin sanoen erittäin selvästi antavat tässä jutussa ymmärtää, että kaupunkilaiskaverit ovat maalaisia kavereita parempia. Tutkimusten mukaanhan kyläkoulut nimenomaan ovat paras mahdollinen kasvuympäristö alakouluikäiselle lapselle, ja nimenomaan kasvattaa suvaitsevaisuuteen.
Ei itselleni tulisi edes mieleen, että lähtisin viemään 7-vuotiasta vapaaehtoisesti 40km päähän kouluun, jos lähikoulu on parin kilsan päässä! Todella ajattelemattomia ihmisiä. Ja minkälaisia arvoja itse opettavat lapsilleen? Ilmeisesti: älä pidä maalaista ihmisenä. Noh, saavat varmaan kohta laittaa Iitin talon myyntiin ja muuttaa kokonaan sinne Lahden kakkosasuntoon, kun rahat loppuu. Ei taida Tuukalla elouvabisnes oikein luistaa...
Kommentit (284)
Täällä väännetään onko Temosten lähellä kyläkoulu vai ei.
Uusimmassa blogipostauksessaan Olga itse kertoo kuinka lasten kanssa kävelivät heidän vieressä sijaitsevalle kyläkoululle kirpputoritapahtumaan.
Mitähän siitä voisi päätellä..
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olga temonen on edes julkisuudessa, kuka ihme se edes on. en ymärrä että joku turhake nostetaan julkkikseski, vain koska on itse tyrkky.
kyllä nyt pitäs olla joku syy, lahjakkuus kyseessä, että ihminen saa näkyvyyttä.
en tajua tätä aikaa.
Hänellä on ollut oma tv-ohjelma (Olgalla kylässä/Olgan kotona) ja julkaissut pari leivonta/joulukirjaa.
Ohjelman taisi aviomies tuottaa.
Salkkareissa näytellyt, yhdessä Apulannan musiikkivideossa esiintynyt kauan sitten, nyt blogi/instagram/facebook ja Kotieläinpiha.
Ja vähän muuta että ei kai ihan turha julkkis sanan varsinaisessa merkityksessä.
Muistankohan oikein, mutta mielestäni esikoistytär pantiin Lahdessa steinerkouluun. Ja samaan kouluun ne nuoremmatkin sisarukset varmasti laitetaan.
Eiköhän ole niin, että jokainen perhe saa tehdä omat ratkaisunsa, miten parhaaksi näkevät. Turha av-mammojen on urputtaa. Haiskahtaa kateudelta.
Onko tämä ketju sitä someraivoa vai vihapuhetta? Kyselee Pihtiputaan mummo
Halusivat lapsensa Steiner-kouluun, eikö heillä ole siihen oikeus? Kyseiseen kouluun tietääkseni ilmoittaudutaan suunnilleen jo synnytyslaitoksella. Ihmeellistä vaahtoamista taas. Ap taitaa olla tympääntynyt kun ei itse voi valita lastensa koulua.
Vierailija kirjoitti:
Uusimmassa blogipostauksessaan Olga itse kertoo kuinka lasten kanssa kävelivät heidän vieressä sijaitsevalle kyläkoululle kirpputoritapahtumaan.
Minäkin olen ollut kirpputoreilla ja myyjäisissä monessa SULJETUSSA kyläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Halusivat lapsensa Steiner-kouluun, eikö heillä ole siihen oikeus? Kyseiseen kouluun tietääkseni ilmoittaudutaan suunnilleen jo synnytyslaitoksella. Ihmeellistä vaahtoamista taas. Ap taitaa olla tympääntynyt kun ei itse voi valita lastensa koulua.
Tietosi ovat vanhentuneet, noin oli ennen mutta ei enää. Nykyään Steinerkouluissa tahtoo olla pulaa oppilaista joten mukaan pääsee myöhemminkin, jopa normiperuskoulusta vaihtamalla.
Ap voi myös laittaa lapsensa Steinerkouluun jos tahtoo, tympiintymisestä ei ole kyse.
Ihmetyttää vain miksi haastattelussa ei ole mainittu mitään että halusivat lapsensa steinerpedagogiikan piiriin vaan ihmeellistä arvostelua maalaisuutta kohtaan.
Sehän "mammoja" tässä ärsyttää eikä ihme.
Vierailija kirjoitti:
Muistankohan oikein, mutta mielestäni esikoistytär pantiin Lahdessa steinerkouluun. Ja samaan kouluun ne nuoremmatkin sisarukset varmasti laitetaan.
Eiköhän ole niin, että jokainen perhe saa tehdä omat ratkaisunsa, miten parhaaksi näkevät. Turha av-mammojen on urputtaa. Haiskahtaa kateudelta.
Aina tuo kateus..
Tottakai jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa. Mutta miksi sanoa että halusivat lapsensa kaupunkiin jossa paremmat mahdollisuudet siihen ja siihen vs maaseutu ja antaa itsestä, aiheeton tai aiheellinen, ylimielinen ja halveksuva kuvajos todellinen syy olikin nimenomaan antroposofia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ollut kirpputoreilla ja myyjäisissä monessa SULJETUSSA kyläkoulussa.
No, voisi kuvitella että blogisti kirjottaisi että olivat entisessä/suljetussa kyläkoulussa jos niin olisi.
Täällähän joku tiesi kertoa että Temosten vieressä on TOIMIVA kyläkoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olga temonen on edes julkisuudessa, kuka ihme se edes on. en ymärrä että joku turhake nostetaan julkkikseski, vain koska on itse tyrkky.
kyllä nyt pitäs olla joku syy, lahjakkuus kyseessä, että ihminen saa näkyvyyttä.
en tajua tätä aikaa.
Hänellä on ollut oma tv-ohjelma (Olgalla kylässä/Olgan kotona) ja julkaissut pari leivonta/joulukirjaa.
Salkkareissa näytellyt, yhdessä Apulannan musiikkivideossa esiintynyt kauan sitten, nyt blogi/instagram/facebook ja Kotieläinpiha.
Ja vähän muuta että ei kai ihan turha julkkis sanan varsinaisessa merkityksessä.
Töysin turha juuri nimenomaan. Minkä takia ihmiselle, joka ei ole missään asiassa oikeasti kuuluisaksi tullut ammatillaan, on annettu esim oma tv-ohjelma.
rahalla saa ja hevosella pääsee, suhteillahan kokkareet porskuttaa aina tyrkkyilyetapilta toiselle. ja saadaan näille oman elämänsä olgatemosille omia ohjelmia ja kuuluisuutta tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tuo kateus..
Tottakai jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa. Mutta miksi sanoa että halusivat lapsensa kaupunkiin jossa paremmat mahdollisuudet siihen ja siihen vs maaseutu ja antaa itsestä, aiheeton tai aiheellinen, ylimielinen ja halveksuva kuvajos todellinen syy olikin nimenomaan antroposofia?
Mitä muuta tällainen reagointi on, kuin kateutta? Julkkisperhe jolla on hieno maatila ja kaupunkiasunto. Väkisinkin hiipii mieleeni, että tuossa kombinaatiossa on hurjasti aiheita triggeröitymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tajua tätä aikaa.
Töysin turha juuri nimenomaan. Minkä takia ihmiselle, joka ei ole missään asiassa oikeasti kuuluisaksi tullut ammatillaan, on annettu esim oma tv-ohjelma.
rahalla saa ja hevosella pääsee, suhteillahan kokkareet porskuttaa aina tyrkkyilyetapilta toiselle. ja saadaan näille oman elämänsä olgatemosille omia ohjelmia ja kuuluisuutta tyhjästä.
Katkeruustutkani taisi just räjähtää:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tuo kateus..
Mitä muuta tällainen reagointi on, kuin kateutta? Julkkisperhe jolla on hieno maatila ja kaupunkiasunto. Väkisinkin hiipii mieleeni, että tuossa kombinaatiossa on hurjasti aiheita triggeröitymiseen.
Eh
kenties sitä -mikä tässä ketjussa on jo monesti tuotu esiin- että jos halusivat lapsensa nimenomaan steinerkouluun eikä tavalliseen peruskouluun niin miksi eivät voineet sanoa sitä syyksi?
Miksi puhuivat alentuvasti maalaisista/maaseudusta kun siellä kuitenkin tahtovat asua?
Se että reagoi johonkin tiettyyn asiaan saattaa johtua täysin siitä nimenomaisesta asiasta, ei siitä että on kateellinen joidenkin (koko) elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on vanha juttu, miksi ap nostelee näitä esiin. Artikkeli julkaistu jo yli kolme vuotta sitten..
Niin juuri, keskustelufoorumilla saa keskustella korkeintaan 2 viikkoa vanhoista jutuista, oletkohan oikeasti nyt ihan oikealla palstalla?
On ihan totta että jotkut ovat (joskus itse sitä tajuamattaan) kateellisia jollekulle ja siksi puhuvat tästä pahaa, arvostelevat jne.
Mutta on myös totta että hyvin usein kun joku esittää jostain kritiikkiä hän EI ole kateellinen vaan kokee aiheelliseksi sen kritiikin esittämisen.
Ei muiden elämä tai julkinen ulostulo aina ole sellaista että se ei aiheuttaisi kiukkua, tyrmistystä tai huolta, mitä vain mutta ei kateutta, monissa muissa ihmisissä.
Noi koulukodit oli sellainen 1900-luvun alun juttu, kun porvarisperheistä laitettiin isompaan kouluun kaupunkiin lapset, kun oli varaa.
Kokemuksesta sanoisin pienten kyläkoulujen olevan parhaita.
Vierailija kirjoitti:
On ihan totta että jotkut ovat (joskus itse sitä tajuamattaan) kateellisia jollekulle ja siksi puhuvat tästä pahaa, arvostelevat jne.
Mutta on myös totta että hyvin usein kun joku esittää jostain kritiikkiä hän EI ole kateellinen vaan kokee aiheelliseksi sen kritiikin esittämisen.
Ei muiden elämä tai julkinen ulostulo aina ole sellaista että se ei aiheuttaisi kiukkua, tyrmistystä tai huolta, mitä vain mutta ei kateutta, monissa muissa ihmisissä.
Mutta miksi?
Mä ainakin vaan ohitan, jos joku missi esittelee tissejään. Miksi jäisin kritisoimaan yhtään mitään ja hukkaisin arvokasta aikaani?
Vierailija kirjoitti:
Vaadit lukutaitoa tältä jengiltä täällä?
Varaudu lynkkaukseen:D
Taitaa olla jo myöhäistä uran kannalta tämä isoon kaupunkiin lähtö! Ei kai esikoulussa ole oltu maaseudulla. Jos näin on, sitä eroa Oikeisiin Kaupunkilaisiin voi olla vaikea kuroa umpeen. Ei vaiskaa.
Siellä maalla ollaan ehkä vaan tekemässä blogia tms. Tai sitten perheessä ollaan eroamassa. No, mitäpä se meille kuuluu.
Olga on ihan ok, olen kyllä tykännyt lukea hänen juttujaan.
Voi olla lehmän poi'tusapu Temosilla nyt lujassa :D