Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olga Temosen lapset liian hienoja kyläkouluun

Mimmu88
23.01.2019 |

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/olga-temone…

En voi ymmärtää Olga ja Tuukka Temosen ajatuksenjuoksua. Ovat hankkineet maalta maalaistalon jossa pitävät elukoita yms, mutta sitten kuitenkin lapset raahataan 40km päähän Lahteen kouluun, kun lähikoulu ei herrasväelle kelpaa? Ja Lahdesta on tämän vuoksi hankittuna myös kakkosasunto. Siis en käsitä. Miksi halutaan asua maalla, jos ei kuitenkaan haluta olla maalaisia?

"Esikoistyttö Helga aloitti koulun Lahdessa, 40 kilometrin päässä kotoa. Perheelle hankittiin Lahdesta koulun vierestä kakkosasunto, jonne Tuukan äiti muutti. Välillä osa perheestä yöpyy baabuskan luona, ja Lahdesta porhaltaa helposti junalla Helsinkiin.

– Olemme naureskelleet, että Tuukka muutti äitinsä luokse. Seurustelen aikamiespojan kanssa, joka asustaa peräkamarissa, Olga kertoo.

Maalaiskoulun sijasta Olga ja Tuukka päättivät laittaa tyttärensä kouluun Lahdessa, koska uskovat ympäristön tarjoavan lapselle riittävästi virikkeitä.

– Lahti on oikea kaupunki. Siellä on harrastukset ja enemmän lapsia, Tuukka sanoo.

– Maalaiselämän lapset saavat meillä vapaa-ajalla. Minun puolestani he saavat halutessaan jäädä jatkamaan tilallamme sitten aikanaan, mutta toivon, että he hankkivat uran ja koulutuksen. Se on maaseudulla vaikeampaa kuin kaupungissa.

– Haluaisin, että he tottuvat monikulttuurisempaan ja avoimempaan kaupunkielämään, Olga sanoo."

Siis anteeksi, mutta puuttuuko näiltä ihmisiltä puolet aivoista tai jotain? He siis toisin sanoen erittäin selvästi antavat tässä jutussa ymmärtää, että kaupunkilaiskaverit ovat maalaisia kavereita parempia. Tutkimusten mukaanhan kyläkoulut nimenomaan ovat paras mahdollinen kasvuympäristö alakouluikäiselle lapselle, ja nimenomaan kasvattaa suvaitsevaisuuteen.

Ei itselleni tulisi edes mieleen, että lähtisin viemään 7-vuotiasta vapaaehtoisesti 40km päähän kouluun, jos lähikoulu on parin kilsan päässä! Todella ajattelemattomia ihmisiä. Ja minkälaisia arvoja itse opettavat lapsilleen? Ilmeisesti: älä pidä maalaista ihmisenä. Noh, saavat varmaan kohta laittaa Iitin talon myyntiin ja muuttaa kokonaan sinne Lahden kakkosasuntoon, kun rahat loppuu. Ei taida Tuukalla elouvabisnes oikein luistaa...

Kommentit (284)

Vierailija
201/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yleistettävissä mutta oma kokemukseni pienestä maalaiskoulusta:

Oli paljon hyvääkin. Varsinkin yhteisöllisyys, tiiviys ja lähimetsien tarjoamat mahdollisuudet. Mutta. Kun opettajilla oli välillä aika kyseenalaisia toimintatapoja niin siinähän oltiin sitten jumissa niiden kanssa kun koko koulussa oli vaan pari opettajaa, toisin kuin isommassa koulussa. Ei ollut siis ketään kenelle valittaa asiasta. Ei kukaan tiennyt tai olis uskonut mitä kaikkea siellä tapahtu. Toinen asia oli se että terveydenhoitaja oli huonosti saatavilla koska se oli kiertävä. Kuraattorin näki joskus harvoin. Ja en tiedä onko tämä yleinen käytäntö mutta meillä oli säännöllisesti yhdistettyjä liikuntatunteja jossa oli samaan aikaan pelaamassa nuorempia ja vanhempia oppilaita ja tottakai isommat pelasivat täysillä ja nuoremmat jäivät jalkoihin. Tasoero oli ihan naurettavan räikeä. En tiedä kenen mielestä tuo oli hyvä idea

Steinerkoulussa olet naimisissa sen oman luokanopesi kanssa tiiviisti 9 vuotta. Jos ei kemiat synkkaa, niin voi voi.

Oppilashuolto on huonoa ja erityisoppilaat heitteillä.

Olikohan tämä nyt vähän rankka yleistys nyt, mitä luulet?

Vierailija
202/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan totta että jotkut ovat (joskus itse sitä tajuamattaan) kateellisia jollekulle ja siksi puhuvat tästä pahaa, arvostelevat jne.

Mutta on myös totta että hyvin usein kun joku esittää jostain kritiikkiä hän EI ole kateellinen vaan kokee aiheelliseksi sen kritiikin esittämisen.

Ei muiden elämä tai julkinen ulostulo aina ole sellaista että se ei aiheuttaisi kiukkua, tyrmistystä tai huolta, mitä vain mutta ei kateutta, monissa muissa ihmisissä.

Mutta miksi?

Mä ainakin vaan ohitan, jos joku missi esittelee tissejään. Miksi jäisin kritisoimaan yhtään mitään ja hukkaisin arvokasta aikaani?

Siihen on varmasti monia syitä kun monia on ihmisiäkin.

Tämä on keskustelupalsta ja täällä on sallittua aiheesta keskustella.

Tähän Temosten tapaukseen liittyen, kyllä minäkin ihmettelen -mikäli sanat tosiaan ovat Olgan ja Tuukan eikä toimittajan vääristelemät- miksi puhuvat niin halveksuvasti maalaisista. Ja miksi eivät sano suoraan että halusivat lapsensa steinerlaisiksi. Pelkäävätkö että joku sieppaa heidät jos tietää missä päivät oleskelevat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan totta että jotkut ovat (joskus itse sitä tajuamattaan) kateellisia jollekulle ja siksi puhuvat tästä pahaa, arvostelevat jne.

Mutta on myös totta että hyvin usein kun joku esittää jostain kritiikkiä hän EI ole kateellinen vaan kokee aiheelliseksi sen kritiikin esittämisen.

Ei muiden elämä tai julkinen ulostulo aina ole sellaista että se ei aiheuttaisi kiukkua, tyrmistystä tai huolta, mitä vain mutta ei kateutta, monissa muissa ihmisissä.

Mutta miksi?

Mä ainakin vaan ohitan, jos joku missi esittelee tissejään. Miksi jäisin kritisoimaan yhtään mitään ja hukkaisin arvokasta aikaani?

Tissien esittely on vähän eri asia kuin jonkin ihmisryhmän haukkuminen.

Vierailija
204/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi?

Jotkut tahtovat puuttua epäkohtiin ja hyvä niin.

Vierailija
205/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusivat lapsensa Steiner-kouluun, eikö heillä ole siihen oikeus? Kyseiseen kouluun tietääkseni ilmoittaudutaan suunnilleen jo synnytyslaitoksella. Ihmeellistä vaahtoamista taas. Ap taitaa olla tympääntynyt kun ei itse voi valita lastensa koulua.

Ei ole stineriin tunkua nykyään, jos on koskaan ollut, niillä on iso pula oppilaista. Itsekin sain mainospostia kun lapsi oli tulossa kouluikään.

Vierailija
206/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää ymmärtävätkö Temoset mitä antroposofia ja steinerlaisuus on?

Vai ovatko ihastuneet siihen että lapsensa saavat käydä luovuutta tukevaa ja erilaista koulua?

Tosin minusta steinerlainen luovuus ja oman persoonan tukeminen on melkoinen bluffi, kaikki on hyvin tiukasti rajattu mitä saa esim piirtää ja miten ja lapset pakotetaan tiettyyn muottiin, steinerlaisuuteen, ei auteta oman persoonan kasvua.

Vierailija
207/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kaikki tehdään tiukasti kaavojen mukaan. Toki erilaisten kuin kouluissa yleensä mutta hyvin säädeltyä toimintaa ja pedagogiikkaa.

Vierailija
208/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jompikumpi pohjustaa eroa...

Tuo juttu on tehty 2015 niin että väärässä olet.

Vierailija
209/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sellainen hörhökoulu se on, esim. rokotteiden vastustajat ovat kasautuneet sinne. Olin jossain joulumyyjäisissä ja siellä mm. kaupattiin jotain auran tulkintaa ym. pipipääjuttua.

Vierailija
210/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä faktaa kouluista Iitissä.

Temosten lähikoulu on Haapa-kimolan koulu, n. 50 oppilasta. Se on ollut lakkautusuhan alla pitkään mm. pieleen menneen remontin takia. Jos se lakkautetaan, lapset siirretään Kausalan kouluun (n. 300 oppilasta) 7 km päähän.

Iitissä on kaksi kyläkoulua ja isompi Kausalan koulu. Kaikki menevät Iitin yläkouluun, oppilaat siis ns. yhdistyvät siinä kohtaa.

Iitissä on myös ihan kivasti pärjännyt lukio. Sieltä on ponnistettu ihan arvostettuihin asemiin. Erityisesti pitkässä matematiikassa pärjääminen on tasokasta. Ammattikouluun on lähdettävä Kouvolaan tai Lahteen.

En tajua, miksi joku laittaa lapsensa muualle kouluun, jos on päättänyt asua Iitissä. Se on ihan hyvä mesta.

T. Ex-iittiläinen.

Vierailija
211/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikamoista sekoilua, kun helpommallakin pääsisi. on se kumma kun ei lähikoulu kelpaa. 

paljonko kaksi kämppää, ympäri suomea suhailu jne säästää energiaa... kysyn vaan... jos ovat olevinaan energiansäästäjiä.

jos energiansäästö on maksimaalista örvellystä ja kulutusta, mitähän tota vaatimattomampi elämä on. 

Vierailija
212/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaahan jotkut lapsensa Hgissä johonkin erikoislukioon ja asuvat jossain huitsin nevadassa. Lähilukio saattaa olla vaikka 2 km:n päässä. Ihan köyhä ei siihen pysty. 

Kyllä se lukioon menevä yleensä hinkuu erikoislukioon ihan itse, eivätkä vanhemmat laita häntä sinne.

kaikkihan ei pysty lapsen toivetta toteuttamaan koska täytyy olla myös ylimääräistä rahaa, ei oo ilmaista asuminen Hgissä, siihen ruoat, matkat kotipaikkakunnalle jne

Vierailija
213/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat, että lapsista tulee streetwise Suomen Chicagossa? Kieltämättä samanlaista "sivistystä" ei voi kyläkoulu tarjota. 😂

Vierailija
214/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temosen pariskunta vaikuttaa hetki hetkeltä ärsyttävämmältä....

Vierailija
215/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusivat lapsensa Steiner-kouluun, eikö heillä ole siihen oikeus? Kyseiseen kouluun tietääkseni ilmoittaudutaan suunnilleen jo synnytyslaitoksella. Ihmeellistä vaahtoamista taas. Ap taitaa olla tympääntynyt kun ei itse voi valita lastensa koulua.

Ei ole stineriin tunkua nykyään, jos on koskaan ollut, niillä on iso pula oppilaista. Itsekin sain mainospostia kun lapsi oli tulossa kouluikään.

Hyvä niin. On vastuutonta laittaa lapsensa tuollaiseen hörhökouluun.

Vierailija
216/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on vanha juttu, miksi ap nostelee näitä esiin. Artikkeli julkaistu jo yli kolme vuotta sitten..

Niin juuri, keskustelufoorumilla saa keskustella korkeintaan 2 viikkoa vanhoista jutuista, oletkohan oikeasti nyt ihan oikealla palstalla?

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta mua ainakin ärsyttää että ap antaa aloituksessaan ymmärtää, että artikkeli olisi tuore. Olisihan ap voinut silti tehdä aloituksen aiheesta, olisi vain laittanut esim. että julkispariskunta mietti tällaisia vuonna 2015, mitähän mieltä ovat nyt. Nyt suurin osa ei asiaa hoksaa, vaan kommentoi niinkuin kyseinen pariskunta olisi antanut haastattelun ihan vasta. Neljä vuotta on aika pitkä aika kyläkoulujen kontekstissa (niitähän lakkautellaan ja yhdistellään tuon tuosta, mikä lie ollut tilanne silloin 2015?), ja koulun aloittanut lapsikin on tällä hetkellä vähintään neljännellä luokkalla. Siitä olen samaa mieltä, että pariskunnan kommentointi on ristiriitaista ja outoa, miksi eivät suoraan kertoneet lapsen menevän steinerkouluun, vaan selittävät ihan ihmeitä? Kun kuitenkin brändäävät sitä maalaiselämää blogin, somen ja tv-ohjelmien kautta? Outoa.

Vierailija
217/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että päättivät sitten nähdä ekstravaivaa sen eteen että lapsi pääsee huonompaan kouluun? Vau.

Vierailija
218/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuvana täytyy sanoa ettei 40km ole edes pitkästi.

En tiedä kuinka pieni tuo heidän maalaiskylä on, mutta täällä ainakin ongelma tosissaan se kyläläisten lyhytnäköisyys. Kun ollaan ammatinvalinta vaiheessa, ei osata ajatella kuin ajoneuvoasentajiksi, hitsaajiksi tai lastenhoitajiksi. Ei tavoitella mitään enempää, kaikki käy mistä vain löytyy läheltä oppilaitosta. Pelätään lähteä kaupunkiin ja pelätään haaveilla mistään suuremmasta.

Minusta tuota on surullista katsos.

Itse voisin hyvinkin tehdä saman ratkaisun.

Se kyläkoulu on noin 300 oppilaan opinahjo, ei mikään 12 oppilaan pikkukoulu. Ja sieltä Iitistä on kyllä skallettu lähteä maailmalle, ei se mikään suljettu yhteisö ole. Enemmän nurkkakuntaisuutta on vaikka itäisessä Helsingissä, jossa ammatinvalintavaiheessa ensisijainen valinta on ei valintaa lainkaan.

Piti sitten taas vetää Itä-Helsinki tähänkin. Luulen kyllä että Itä-Hgissä on enemmän koulutettua porukkaa suhteessa kuin ko kylässä.

Vierailija
219/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa ap. aiheeseen, mutta maalla asumisessa on omat haasteensa, jos kouluikäisiä lapsia.

Mun ystävän lapsella on kouluun 4.8km ja vain ekaluokalaisille on kuljetus ja muuten lapsi kävelee itse autotiellä, jossa ei ole kävelytietä, eikä katuvaloja ja suurin osa on metsää. Pitkä matka pienelle koululaiselle kävellä 9.6km päivässä. Eikä linja-autoja kulje, eikä pääse koulukuljetukseen, vaikka vanhemmat maksaisivat.

Toinen tapaus, jossa koulukuljetus kestää lähes 2h, kun koulukuljetus kiertää kaikki kylät ja mutkat ja tässäkin tapauksessa lapsi on tienposkessa jo ennen aamu 7 ja palaa kolmen neljän jäljeen ja sillä koululounaalla lapsen on pärjättävä 6-10h riippuen koulupäivän pituudesta tai sitten vanhempien pakattava eväät.

Vierailija
220/284 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Olen jotoisin hyvin pienesyä kylästä alle 5000 hebgen kunnasta. Nyt tohtori, asiantuntijatyössä ja jiskus telkkarissakin nähty. Ja huu, kävin lähikoulun. Kyllä se lähtee kotoa, ei koulusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän