Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tällainen ''neuroottisuus'' olla normaalia? Vertaistukea..?

23.01.2019 |

Hellou...

Ensimmäistä kertaa täällä kirjottelen joten pahoittelut jos tämä on tehty jotenkin ''väärin''...
Semmonen tunne oli vaan että pakko päästä kirjottamaan tästä omasta tilanteesta kun ei ole oikein ketään kenelle tästä puhua :D

Eli tahtoisin tietää, että voisiko tämmönen ns. neuroottisuus koskien oman kodin siisteyttä ja omaa puhtautta olla normaalia. Jos iällä on jotain merkitystä, niin oon tosi nuori vielä (20) ja ollu tämmönen mielestäni aina. Pienestä saakka järjestelyfriikki. Mut tämmönen kaikenlainen pakkomielteinen puhdistautuminen ollu ehkä viimiset viis vuotta. Viimisen kuluneen vuoden pahin.

Eli esimerkiks mulla on pakkomielle pitää aina kodin tavarat järjestyksessä. Ei siis vaan "sinnepäin" vaan todellakin esineiden on oltava millin tarkasti järjestyksessä... Siis esim. hiusharjan saatan vaan viskata kampauspöydälle, koska käytän sitä usein. Mut esim. pöytäliinan oltava just täydellisen suorassa. Verhojen oltava just täydellisen asetellut.. Koristekynttilöiden oltava tismalleen "oikein". Vessan roskiksen oltava just siinä tietyssä nurkassa... Keittiön öljypullot oltava just nätissä rivissä. Maustepurkit oltava järjestyksessä tismalleen (no ne onkin avohyllyllä joten näkyvätkin). Mitään mausteen roiskeita en siedä hyllyllä yhtään jne... Siis nää on vaan jotain satunnaisia esimerkkejä. Mut siis en kestä jos tavarat ei oo tismalleen oikein. Ihan sama mitä oon tekemässä, jos huomaan että joku tavara ei ole paikallaan tai on vinossa tms. niin kyllä keskeytän mitä teen ja meen korjaamaan sen. Mua vaan ahdistaa enkä kestä jos joku ei oo "hyvin". Esimerkiks, jos on vieraita niin ahdistaa ja hävettää kulkee perässä korjaamassa tavaroita mihin ne koskee. :D Esimerkkinä makkarin verhot.. ylipitkät, joten on täytynyt nätisti kääntää ne sisäänpäin ns rullalle. Jos vieras avaa verhot katsoakseen pihalle ja sitten vaan nopeesti viskasee sen takasin, niin mun mielestä se verhon alareuna jää ärsyttävän rumasti siihen sotkuseks mytyks enkä kestä katsella sitä. Mun on pakko korjata se heti. Jotenkin tuntuu et koko huoneen kokonaiskuva muuttuu myös ihan oudoks ja epämääräseks jos verhot oudosti mytyssä niin pakko vaan korjata ne tismalleen...
Siis esim. jos oon jo ihan sängyssä nukkumassa, mut huomaan et verhoja pitäis vähän suoristaa niin takuulla nousen suoristamaan ne. Kesken ruuanlaiton pakko mennä suoristamaan pöytäliina. :D

Tää tavaroiden pakkomielteinen järjestely ei siis sinänsä oo ongelma, ei siitä oo mulle haittaa. Stressiä ja ahdistusta ainoastaan jos on vieraita esim.. Asun vaan mieheni kanssa ja hän luojan kiitos ei ole mikään sottapytty ja ymmärtää mua eikä välitä mun järjestämisestä. Mä en siis oo mikään kiree nalkuttaja, en koskaan valita miehelle mistään. Se saa olla kotonaan niin rento kuin haluaa ja tehdä mitä haluaa. Jos mua häiritsee kaukosäätimet sohvapöydällä sikinsokin niin mä ite korjaan ne enkä valita miehelle siis. :D
Onneks ei ole lapsia tai muita ihmisiä asu kodissa. Sekoisin varmaan sotkusta ja epäjärjestyksestä :D Tällee menee vielä kun itse olen suurimman osan kotona päivästä ja mies vaan asuu kanssani.

... Jaha herjaa että teksti on liian pitkä. Jatkan seuraavassa kommentissa!

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schmetterlling kirjoitti:

En oo ihan varma mitä tarkotat ns. sielunelämällä. Nimittäin olen esimerkiksi uskovainen, ja koen olevani henkisesti muuten tasapainossa ja onnellinen. Ja uskovaisena ajattelen, että elämä on muutakin kuin kodin tavaroiden järjestelyä ja elämää esimerkiksi on kuoleman jälkeekin jne.. Ettei kaikki rajoitu tähän siis. Ns. "sielustani" puhun siis. Heh en tiedä miten sen sanois kuulostamatta oudolta hihhulilta, mut siis meinaan vaan että on mulla sielunelämää. Mulla on mun usko jne. Toivottavasti ei joku nyt takerru tähän uskovaisuuteen ja ala syyttämään sitä ja ilkkumaan. No, enpä ihmettelis :D

Mutta onko sielusi puhdas?

Käsiään voi pestä niin että veri vuotaa , mutta sielu voi olla musta kuin yö

Mitä pahaa olet tehnyt?

Vierailija
82/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli semmonenkin mieleen, et oon aina inhonnu mun hampaita. Ne ei oo suorat ja kulmahampaat on tosi terävät niinku vampyyri olisin. Jotenki vois olla, et ku ei oo kuitenkaan varaa mitään kalliita hammaskruunuja (vai miksikä niitä kutsutaan) laitattaa, niin yritän EDES pitää ne valkoisina ja puhtaina. Ettei ne olis sekä rumat + likaiset + haisevat. Tavallaan ajattelen sillee, et ku hammasrivi on itellää ruma niin pakko olla ainakin valkoset ja puhdas suu. :DD Joo nyt kuulosti varmaan tosi oudolta. Eikä nää nyt NIIN pahat oo, ihan normaalit hampaat, mut oon aina toivonu suoraa tasasasta nättiä hammasriviä millanen monella on ihan luonnostaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schmmetterling kirjoitti:

Tuli semmonenkin mieleen, et oon aina inhonnu mun hampaita. Ne ei oo suorat ja kulmahampaat on tosi terävät niinku vampyyri olisin. Jotenki vois olla, et ku ei oo kuitenkaan varaa mitään kalliita hammaskruunuja (vai miksikä niitä kutsutaan) laitattaa, niin yritän EDES pitää ne valkoisina ja puhtaina. Ettei ne olis sekä rumat + likaiset + haisevat. Tavallaan ajattelen sillee, et ku hammasrivi on itellää ruma niin pakko olla ainakin valkoset ja puhdas suu. :DD Joo nyt kuulosti varmaan tosi oudolta. Eikä nää nyt NIIN pahat oo, ihan normaalit hampaat, mut oon aina toivonu suoraa tasasasta nättiä hammasriviä millanen monella on ihan luonnostaankin.

Tuo selittää kaiken.

Öisin imet viattomien verta ja päivisin peset metallista makua suustasi.

Sielusi joutuu kadotukseen

Vierailija
84/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Itselläni on hyvin lievästi samankaltaisia fiiliksiä, luulen että ne ovat normaalin rajoissa. Suurimmat puhtauteen liittyvät pakkomielteet koskee ehkä omaa kehoa. Pesen ja lankaan kans hampaat ehdottomasti joka aamu ja ilta enkä voi tehdä mitään ennenkuin se on suoritettu. Ja huolella. Tuntuu ällöttävälle muuten. Lisäksi pesen aina alapääni kun käyn vessassa. Joskus on pakko käyttää paperia ja se vähän ahdistaa.

Kotona pidän tärkeänä puhtautta, likaa ja tahmaa en siedä. Pientä sotkua kuitenkin voi olla ja olen ehkä hiukan liian laiska siivoamaan jatkuvasti. Tarkkoja paikkoja on pinnat ja esineet joihin kosketaan päivittäin, niinkuin puhelimet ja kaukosäätimet. Niitä desinfioi ja putsaan jopa salaa mieheltäni kun se pakkaa nauraa asialle.

Miehelle en valita sotkuista, ja jos valitankin, niin häntä ei usein haittaa hoitaa asiaa. Useimmiten valitan hänelle hampaidenpesusta yms hygieniasta. Haluaisin että toinen olisi yhtä tarkka kun minäkin, mutta sitä en ehkä pysty muuttamaan.

Vierailija
85/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schmmetterling kirjoitti:

Sama juttu mulla, hampaat on samanlaiset vampyyrin hampaat, olen aina kärsinyt siitä, että pitkistä oikomishoidoista huolimatta lopputulema on tämä. Nyt ei ole varaa oikoa vaikka hammaslääkäri suosittelee. Se että nämä vinot hampaat olisi vielä keltaiset kruunaisi kaiken kauheuden. Pesen kyllä ennen jonnekin lähtöä huolella, mutta en pese useita kertoja päivässä koska se ei ole hyväksi.

Oletko Ap kokeillut sellaista tahnaa kuin opalescence, se myös valkaisee. Monien tahnojen jälkeen en enää tätä vaihtaisi. Jättää myös tosi raikkaan ja puhtaan tunteen suuhun, mitä ei ainakaan tavalliset markettitahnat tee.

Vierailija
86/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olet esteetikko? Se ei ole sairaus.

Vierailija
87/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan puhdasta ap:n itsekehua ja pröystäilyä koko ketju.

Sama narsistinen ihminen kirjoittelee tarinaa kuin ennenkin, tuttu juttu.

Eiköhän tässä ole jo vastausta tarpeeksi, en tiedä onko olemassa mitään häiriötä mitä hänellä ei olisi. Helpompi olisi lähestyä asiaa, että kertoo mitä sinulla ei olisi.

Vierailija
88/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voi olla pakko-oireinen häiriö, erittäin yleinen ahdistuneisuushäiriö. Hae apua. Älä välitä ihmisten tympeistä kommenteista täällä!

Vierailija
89/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jos olet miettinyt asiaa ja nyt haet apua täältä, kertoo se jo siitä että pidät käytöstäsi ainakin vähän ongelmallisena.

2. En olisi niin optimistinen sen suhteen, että vaiva helpottaisi itsestään myöhemmin. Jos jo nyt mietityttää, myöhemmin tilanne voi olla todella paha.

3. Sanoit, että ongelma alkoi n. 5vuotta sitten. Mielenkiinnosta, tapahtuiko elämässäsi silloin jotakin poikkeavaa? Tietenkin murrosikä on itsessään aikaa, jolloin voi puhjeta erilaisia "häiriöitä".

Vierailija
90/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen ,jolla on vamppyyrin hampaat?????

Vierailija
91/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tunnistin itseni tästä, mutta eri kategoriassa.

Itselläni on ollut "ongelmana", koska eihän se ollu mikään vaiva mukamas, tarkistaa ulko-oven, takaoven, hellan, jääkaapin, vessan jne monta kertaa ennen lähtöä tai nukkumaan menoa. Uudestaan ja uudestaan. Ja olin mielestäni silti onnellinen ja tyytyväinen elämääni.

Kävin sitten kuitenkin puhumassa asiasta, koska en tuntenut ketään, joka tällaista tarkistelua harrastaisi. Alkoi löytymään niitä syitä tämmösen käytöksen taustalle. En nyt niitä lähde erittelemään tähän, mutta ahdistusta ne aiheutti. Tosin olin ne asiat työntänyt jo kauan sitten jonnekin taka-alalle ja sitä kautta unohtanut. Mutta alitajunta ei unohtanut. Tämä tarkistelu toi sitten sellaista mielirauhaa joka houkutti sen ahdistuksen alleen. Ja tietysti kun kotona oli hereillä niin ahdistusta ei ole koska näkee että kaikki hyvin. Mielirauha jälleen voitti.

Tämän kautta aloin sitten käsitteleemään sitä omaa tilannetta ja sain niitä menneisyyden haamuja tuhottua. Samalla sain tuon kummallisen tarkistelun lopetettua. Kerta per ovi riittää ja vielä vilkaisu että eihän kylmää tarvitsevia ruokia ole pöydällä.

Kannattaa ihan oikeasti käydä puhumassa jossain. Yleinen siivoaminen ihan ok, mutta esim tuo jatkuva hampaiden pesu menee jo yli. Siitä voi koitua ongelmia myöhemmällä iällä.

N21

Vierailija
92/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tunnistin itseni tästä, mutta eri kategoriassa.

Itselläni on ollut "ongelmana", koska eihän se ollu mikään vaiva mukamas, tarkistaa ulko-oven, takaoven, hellan, jääkaapin, vessan jne monta kertaa ennen lähtöä tai nukkumaan menoa. Uudestaan ja uudestaan. Ja olin mielestäni silti onnellinen ja tyytyväinen elämääni.

Kävin sitten kuitenkin puhumassa asiasta, koska en tuntenut ketään, joka tällaista tarkistelua harrastaisi. Alkoi löytymään niitä syitä tämmösen käytöksen taustalle. En nyt niitä lähde erittelemään tähän, mutta ahdistusta ne aiheutti. Tosin olin ne asiat työntänyt jo kauan sitten jonnekin taka-alalle ja sitä kautta unohtanut. Mutta alitajunta ei unohtanut. Tämä tarkistelu toi sitten sellaista mielirauhaa joka houkutti sen ahdistuksen alleen. Ja tietysti kun kotona oli hereillä niin ahdistusta ei ole koska näkee että kaikki hyvin. Mielirauha jälleen voitti.

Tämän kautta aloin sitten käsitteleemään sitä omaa tilannetta ja sain niitä menneisyyden haamuja tuhottua. Samalla sain tuon kummallisen tarkistelun lopetettua. Kerta per ovi riittää ja vielä vilkaisu että eihän kylmää tarvitsevia ruokia ole pöydällä.

Kannattaa ihan oikeasti käydä puhumassa jossain. Yleinen siivoaminen ihan ok, mutta esim tuo jatkuva hampaiden pesu menee jo yli. Siitä voi koitua ongelmia myöhemmällä iällä.

N21

Niin mutta ..oletko uskovainen?

Onko sinulla kulmahampaat?

Vierailija
93/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Olet 20v, et halua lapsia moneen vuoteen, mutta kuitenkin olet kotona työssä, välillä siivoten. Olet onnellinen, mutta kuitenkin ahdistaa. Olet lähihoitaja, kielitaidon puuteko estää menemästä töihin. Sanon niinkuin muutkin, hae apua ajoissa.

Ap voisi mennä sairaalaan siivoojaksi.

Oisi niin paljon siivottavaa, että kotona ei enää jaksaisi.

Sairaalan veripankista saisi sitten myös ne tarvitsemansa veret

Vierailija
94/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OCD on nyt mitä trendikkäin diagnoosi. Olen samaa mieltä, että koko ketju on vaan ap: n kehuskelua ja huomion hakua. Mitään ongelmaahan hänellä ei ole tapojensa kanssa eikä tarvitse apua. Suurinosa noista jutuista kuulostaa ihan normaalilta, teen itse ihan samoja asioita omassa kodissani.

Vierailija
95/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo sanoi, pilaat hampaasi. Veren juonnin jälkeen pitäisi odottaa ainakin puoli tuntia ennen kuin pesee hampaat, koska hapan mehu pehmittää kiillettä. Muutenkin tiheä harjaaminen voi saada ikenet vetäytymään.

Vierailija
96/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määkin olin aikasemmin tollanen ennenkun menin vanhustenhoitoon töihin, tajusin millä asioilla elämässä on oikeasti merkitystä heitä kuunneltuani ja tuollaisilla asioilla lakkasi olemasta merkitys. Ei nyt tietenkään hampaiden pesulla mutta pingottamisella.

Uskon vakaasti että niin kauan kun elämällä ei ole oikeata suuntaa, merkitystä ja tarkoitusta niin tollaset "turhat" asiat on mielenpäällä ja vie ajattelulta aikaa.

Vierailija
97/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireinen häiriö tai ahdistuneisuushäiriö. Yleensä mieli koittaa pitää kasassa itseään näillä oireiluilla ja "säännöillä". Olen itsekin tarkka, aikanaan masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä kärsinyt. On kuitenkin ollut helpottavaa huomata, että tietyt asiat helpottavat kun ikää tulee lisää. Se vaatii yleensä kuitenkin jonkunlaista ammattiapua, eli että pystyy sitten tarttumaan niihin omiin pakko-oireiin ja toimimaan niitä vastaan (esim. että tietoisesti antaa liinan olla vinossa jne). 

Nämä oireet ovat usein suvuttain kulkevia, moni asia voi ne saada pahentumaat (esim. haastava elämäntilanne tai iso muutos, siirtymävaiheet (nuoruus-aikuisuus-sinkku-parisuhde-avioliitto-lapsiperhe), vanhat traumat jotka yrittää tukahduttaa). Suosittelen sinua kääntymään lääkärin puoleen, voisi olla fiksua käydä puhumassa vaikka psykologin kanssa. Tietyt persoonallisuuspiirteet altistavat häiriön pahenemiselle, voi olla että vielä selviät oireiden kanssa, mutta vaikeassa elämäntilanteessa voi tulla romahdus. Eikö olisi fiksua puuttua tilanteeseen jo nyt?

Vierailija
98/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tää tarkottaa ja mikä ihmeen "sama ihminen"? Tää on TASAN mun ensimmäinen kertani kirjottaa mitään ikinä tällä sivustolla!

Ja te ketkä väitätte mun kehuskelevan itseäni tällä ketjulla, niin voi elämä. Ymmärrän kyllä, ehkä se on jotain teidän kateellisuutta ja häpeää lukea jostain toisesta joka on paljon "siistimpi". :D Who knows....

Aika loukkaavaa sanoo jotain tällaistakin tuntemattomalle:

"Eiköhän tässä ole jo vastausta tarpeeksi, en tiedä onko olemassa mitään häiriötä mitä hänellä ei olisi. Helpompi olisi lähestyä asiaa, että kertoo mitä sinulla ei olisi."

Tai säälittävää suorastaan huudella netissä tommosia tuntemattomille. Tuleeko sulle siitä hyvä mieli..... Toisaalta eräs ystävällinen anonyymi täällä jo "varoittikin" teistä oudoista pilkkaajista kun tää tosiaan on mun ensimmäinen kerta täällä kirjoittaa.

Mutta paljon kiitoksia kaikille auttajille ja vastaajille! :) On ollut jo paljon apua. Ehkä mä nyt tästä osaan toimia eteenpäin mahdollisen avun hakemisen suhteen.

Vierailija
99/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milli on liioittelua

Vierailija
100/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että vaikea vastata kaikille erikseen mutta kaikkien viestit ja neuvot on luettu. Tuhannesti kiitos teille jotka ootte nähnyt vaivaa kirjoittaa pitkästi ja auttaa.