Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tällainen ''neuroottisuus'' olla normaalia? Vertaistukea..?

23.01.2019 |

Hellou...

Ensimmäistä kertaa täällä kirjottelen joten pahoittelut jos tämä on tehty jotenkin ''väärin''...
Semmonen tunne oli vaan että pakko päästä kirjottamaan tästä omasta tilanteesta kun ei ole oikein ketään kenelle tästä puhua :D

Eli tahtoisin tietää, että voisiko tämmönen ns. neuroottisuus koskien oman kodin siisteyttä ja omaa puhtautta olla normaalia. Jos iällä on jotain merkitystä, niin oon tosi nuori vielä (20) ja ollu tämmönen mielestäni aina. Pienestä saakka järjestelyfriikki. Mut tämmönen kaikenlainen pakkomielteinen puhdistautuminen ollu ehkä viimiset viis vuotta. Viimisen kuluneen vuoden pahin.

Eli esimerkiks mulla on pakkomielle pitää aina kodin tavarat järjestyksessä. Ei siis vaan "sinnepäin" vaan todellakin esineiden on oltava millin tarkasti järjestyksessä... Siis esim. hiusharjan saatan vaan viskata kampauspöydälle, koska käytän sitä usein. Mut esim. pöytäliinan oltava just täydellisen suorassa. Verhojen oltava just täydellisen asetellut.. Koristekynttilöiden oltava tismalleen "oikein". Vessan roskiksen oltava just siinä tietyssä nurkassa... Keittiön öljypullot oltava just nätissä rivissä. Maustepurkit oltava järjestyksessä tismalleen (no ne onkin avohyllyllä joten näkyvätkin). Mitään mausteen roiskeita en siedä hyllyllä yhtään jne... Siis nää on vaan jotain satunnaisia esimerkkejä. Mut siis en kestä jos tavarat ei oo tismalleen oikein. Ihan sama mitä oon tekemässä, jos huomaan että joku tavara ei ole paikallaan tai on vinossa tms. niin kyllä keskeytän mitä teen ja meen korjaamaan sen. Mua vaan ahdistaa enkä kestä jos joku ei oo "hyvin". Esimerkiks, jos on vieraita niin ahdistaa ja hävettää kulkee perässä korjaamassa tavaroita mihin ne koskee. :D Esimerkkinä makkarin verhot.. ylipitkät, joten on täytynyt nätisti kääntää ne sisäänpäin ns rullalle. Jos vieras avaa verhot katsoakseen pihalle ja sitten vaan nopeesti viskasee sen takasin, niin mun mielestä se verhon alareuna jää ärsyttävän rumasti siihen sotkuseks mytyks enkä kestä katsella sitä. Mun on pakko korjata se heti. Jotenkin tuntuu et koko huoneen kokonaiskuva muuttuu myös ihan oudoks ja epämääräseks jos verhot oudosti mytyssä niin pakko vaan korjata ne tismalleen...
Siis esim. jos oon jo ihan sängyssä nukkumassa, mut huomaan et verhoja pitäis vähän suoristaa niin takuulla nousen suoristamaan ne. Kesken ruuanlaiton pakko mennä suoristamaan pöytäliina. :D

Tää tavaroiden pakkomielteinen järjestely ei siis sinänsä oo ongelma, ei siitä oo mulle haittaa. Stressiä ja ahdistusta ainoastaan jos on vieraita esim.. Asun vaan mieheni kanssa ja hän luojan kiitos ei ole mikään sottapytty ja ymmärtää mua eikä välitä mun järjestämisestä. Mä en siis oo mikään kiree nalkuttaja, en koskaan valita miehelle mistään. Se saa olla kotonaan niin rento kuin haluaa ja tehdä mitä haluaa. Jos mua häiritsee kaukosäätimet sohvapöydällä sikinsokin niin mä ite korjaan ne enkä valita miehelle siis. :D
Onneks ei ole lapsia tai muita ihmisiä asu kodissa. Sekoisin varmaan sotkusta ja epäjärjestyksestä :D Tällee menee vielä kun itse olen suurimman osan kotona päivästä ja mies vaan asuu kanssani.

... Jaha herjaa että teksti on liian pitkä. Jatkan seuraavassa kommentissa!

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hammasvaurio nyt hetkessä näy 🙄. Sama kuin 2kymppinen sanoisi syövänsä pelkkää sipsiä ja karkkia ja olevansa terve joten ruokavalio on ok... Odotapa 10-20 vuotta. Kiillevaurioita ja ikenien vetäytymistä ei voi edes juuri korjata, ja tuloksena voi olla todella kivulias vihlonta.

Vierailija
42/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schmetterling kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo sanoi, pilaat hampaasi. Esim mehun juonnin jälkeen pitäisi odottaa ainakin puoli tuntia ennen kuin pesee hampaat, koska hapan mehu pehmittää kiillettä. Muutenkin tiheä harjaaminen voi saada ikenet vetäytymään.

Joo, totta. Mehu olikin esimerkki, itseasiassa hyvin harvoin ylipäätänsä juon mitään mehuja. Meinasin vaan, että jos juon niin pakko pestä, mut siis juurikaan ei juo. En juo sokerijuomia muutenkaan, päivittäin runsaasti aina vettä. Aamulla kahvia yhen kupillisen.

Mitä tulee ikenien vetäytymiseen, se on kyllä totta... Mut ainakin mun suu näyttää mun silmiin terveeltä. Ikenet ei punota, arista tai vuoda verta koskaan. Valkoset hampaat. Ei mitään vihlomista eikä mitään.

On kyllä mielessä mennä hammaslääkäriin ja puhua tästä ja kattoo sit miten pahasti tää suu tästä pakkomielteestä on kärsiny mahdollisesti. Mut en usko et olis ^^

Oot vielä nuori mutta kun teet samaa 20 vuotta niin asia voi olla eri. Nuorena ei tajua että kropan kanssa pitäisi elää vielä 60+ vuotta ja siellä loppupäässä sitten harmittaa alkupään huonot valinnat. Esim. mun on pakko käyttää sensodynea koska sain taannoin loistoidean syödä verigreippiä joka aamu ja lisätä hampaiden pesua. Noh, en tiedä onko tilanne palautunut, vois kokeilla tavallista tahnaa taas, mutta hampaiden vihlominen on todella syvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen kuin sinä, en kuitenkaan koe itseäni mitenkään neuroottiseksi, nämä ovat vain pieniä tapoja.

Siisti ja puhdas koti tuo minulle suurta mielihyvää.

Vierailija
44/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Sinusta en tiedä, mutta minulla oli tuttu, jolla paljon samankaltaisuutta. Mielestäni hän yritti pitää päänsisäisiä asioita järjestyksessä tällä toiminnallaan. 

Sitä toimintaa oli jo niin paljon, että häiritsi jokapäiväistä elämää. Mitä mieltä miehesi on? Oletko puhunut jollekin, esim. psykologille? Minkäikäinen olet?

Sehän luki siellä, jos vaivauduit yhtään lukemaan. 20v.

Vierailija
45/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pikkutenu?

Kiinnostaisi tietää, asutko ulkomailla esim. miehen takia tai miehen työn takia? Avaa vähän elämäntilantettasi paremmin. Käytkö sännöllisesti uskovaisten kokouksissa? Tarkoitus ei ole mollata millään lailla, mutta jos kokonaisuus hahmottuu paremmin, vois ehkä ymmärtää paremmin. Oletko vapaaehtoisesti valinnut kotona tehtävän työn?

Kerro jotain. 

Joo eli miehen työn takia muutettiin tänne. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan niin muutama vuosi vaan tarkotus olla ja palata Suomeen. En käy missään uskovien kokouksissa. Enkä mikään "kiihkouskovainen" olekaan vaan ihan perus. Ei mulla oo uskovaisia ystäviäkään kun muutama, muut ateisteja eikä oo mitään ongelmaa eikä kumpikaan tuputa omia ideologeja. Ja normi uskova perhe.

Ja juu, oon valinnut vapaaehtosesti käännöstyöt kotona. Tällä hetkellä en tiiä lähihoitajan mahdollisuuksista täällä missä asutaan, no päiväkotitöitä vissiin olis, mut en pidä siitä. Mielummin potilashoitotyötä. Eikä oo pakottavaa tarvetta työntekoon tosiaan, kun mies tosiaan onneksi tienaa hyvin täällä. Teen kotoo näitä kääntäjän hommia, jotta olis jotain rutiinia päivään + auttaa muissa mahdollisissa kääntäjien pesteissä tulevaisuudessa. Toki myös oman rahan takia, mut se ei oo pääsyy.

Toivottavasti tää selkeytti!

Vierailija
46/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kyllä nyt kysymys, miksi kirjoitit tämän vuodatuksen ja kysyit apua, mutta sitten ammut kaikki vastaukset ja neuvot alas.

Halusitko vaan päästä kehuskelemaan siisteydelläsi ja kohottamaan itsetuntoasi kun olet meitä paskassa lilluvia resupekkoja parempi? Siltä meinaan nyt tuntuu.

Vierailija
47/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan puhdasta ap:n itsekehua ja pröystäilyä koko ketju.

Vierailija
48/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät varmaan, että jo nämä laajat kirjoituksesi hampaidenpesuista ei ole ihan normikäytöstä. Ja itsekin varmaan epäilet, ettei kaikki kohdallaan, kun tänne kirjoitat ja etsit vertaistukea. Onko tämä muutto ulkomaille lisännyt oireitasi? Oletko löytänyt sieltä seurakunnan, jossa käyt, puhutko hyvin maan kieltä. Alitajuiset asiat voivat laukaista ´jo olemassa olevan`häiriön ja mitä pikemmin puutut asiaan, sitä parempi.

Tietääkseni Suomesta voi saada netin välityksellä jo apua, jos kirjoitat jollekin asiantuntijalle ja kerrot kaiken niinkuin se on. Täältä tuskin apua hirveästi löytyy.

Vierailija
49/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi näin kirjoitti:

Olen samanlainen kuin sinä, en kuitenkaan koe itseäni mitenkään neuroottiseksi, nämä ovat vain pieniä tapoja.

Siisti ja puhdas koti tuo minulle suurta mielihyvää.

Sitä mäkin yritän uskotella itelleni, että se on vain elämäntapa ja mielihyvää tuottava asia. Kun ei tosiaan se tuo mitään ongelmaa mun elämään tai rajoita. Mut en tiiä jos joku mut kuitenki näkee pakko-oireisena jne....Sitähän mä tavallaan täällä kysyn, onks tää normaalia esim. elämäntapa vaan vai joku neuroottinen häiriö. Voihan se olla sitäkin. Ainakaan en tosiaan koe että rajottais elämää. Myönnän, että tää hampaiden kuuraus on ehkä sairasta, enkä tiiä onks se sit liitoksissa tähän siivoomiseen. Ku toisaalta aina oon ollu järjestelmällinen ja tykänny siistiydestä. Kuten sanoin aiemminkin, niin tähän ei liity mitään bakteerikammoa tai itsensä pakkomielteistä puunausta. En mä esim. pakkomielteisesti pese itseäni tai mitään. Enkä pelkää "liata" itseäni. Kai kerran päivässä perus nopee suihku nyt on normaalia? :D Kai

Tuli semmonenkin mieleen, et oon aina inhonnu mun hampaita. Ne ei oo suorat ja kulmahampaat on tosi terävät niinku vampyyri olisin. Jotenki vois olla, et ku ei oo kuitenkaan varaa mitään kalliita hammaskruunuja (vai miksikä niitä kutsutaan) laitattaa, niin yritän EDES pitää ne valkoisina ja puhtaina. Ettei ne olis sekä rumat + likaiset + haisevat. Tavallaan ajattelen sillee, et ku hammasrivi on itellää ruma niin pakko olla ainakin valkoset ja puhdas suu. :DD Joo nyt kuulosti varmaan tosi oudolta. Eikä nää nyt NIIN pahat oo, ihan normaalit hampaat, mut oon aina toivonu suoraa tasasasta nättiä hammasriviä millanen monella on ihan luonnostaankin.

Vierailija
50/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kyllä nyt kysymys, miksi kirjoitit tämän vuodatuksen ja kysyit apua, mutta sitten ammut kaikki vastaukset ja neuvot alas.

Halusitko vaan päästä kehuskelemaan siisteydelläsi ja kohottamaan itsetuntoasi kun olet meitä paskassa lilluvia resupekkoja parempi? Siltä meinaan nyt tuntuu.

No mitä ihmettä taas. :D Lähes tulkoon jokasessa vastauksessa mä nimenomaan myönnön että joo saattaa tää tosiaan olla jotain sairautta. Sanoin kuitenkin jo aiemmin, ettei tää rajota mun elämää. Mä kirjoitin tänne ihan siks, että saisin nimenomaan näitä vastauksia. Eri ihmisten mielipiteitä. Mä nimenomaan haluan just kuulla mitä ventovieraat ihmiset sanoo tällee anonyymisti kun kuulee tästä. Kerta ei mulla oo muitakaan keneltä kysyä :D Mä nimenomaan kysyin ja kirjotin tänne, jotta saisin kuulla jos ois samanhenkisiä kuuraajia, tai jos joku kertoiski mulle että tää on pakkomielteistä ja sairasta. En mä mitään ammu alas. Mun mielestä oon tosi asiallisesti vastannu ja ottanu neuvot vastaan.

En mä TODELLAKAAN kehuskele millään siisteydellä ja kohota itsetuntoo aamulla aikasin kirjottamalla jossain vauva.fi:ssä! Jestas :D En mä nyt NIIN reppana kai sentään ole. Ihan vaan muiden ihmisten ajatuksia ja mielipiteitä haluan kuulla. Kiitos mielipiteestäsi. Taidat sä "paskassa lilluva resupekka" vaan kokee huonoo oloo toisten ihmisten siisteydestä kun itse siihen yllä. Huoh. :D

Vierailija
51/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että olet siisti, mutta jos jatkuva siivoaminen stressaa/ahdistaa niin silloin kyseessä alkaa olla jo ongelma, joka on tässä tapauksessa selvästi pakko-oireinen häiriö. Jos muuten tykkäät siivota etkä koe ahdistusta siitä, että täytyy olla jatkuvasti siivoamassa niin eihän siinä sitten mitään. 

Kuitenkin kerroit, että jos et siivoa tai laita tavaroita järjestykseen niin alkaa ahdistaa ja häiritsemään. Tiedän miltä se tuntuu ja ainoa ratkaisu siihen on se, että siedät sitä ahdistusta, jolloin ahdistus alkaa lopulta helpottamaan. Ensin voi tuntua pahalta ja ajatuksesi voi olla jatkuvasti kiinni esimerkiksi siinä vinossa purkissa, jota et laittanut suoraan, mutta jatkaessasi tavallisia askareita niin ahdistus helpottaa kyllä. Jos siirrät purkkia, ahdistus helpottaa, mutta olet hävinnyt taistelun tätä ahdistusta vastaan ja tulevaisuudessa se sama tilanne ahdistaa entistä enemmän. 

Suosittelen nyt jo tekemään asialle jotain jos koet tämän kaiken edes pieneksi ongelmaksi. Pian se voi räjähtää käsiin, jolloin sitä on vielä hankalampi korjata. Mukaan voi tulla mm. pakkoajatuksia, pelkoa ja jatkuvaa ahdistusta.

Hampaita ei kannata pestä koko ajan vaan kannattaa kokeilla pastilleja tai purukumia. Tässäkin tapauksessa kuitenkin sitä olotilaa täytyy vain sietää, jotta ahdistus alkaa helpottaa. 

Tiedän miltä kaikki tuo tuntuu. Itselläni ei ole jatkuvaa siivoamista, mutta pakko-oireinen löytyy pakkoajatusten kanssa ja suurta ahdistusta on päivittäin. Elämäni on räjähtänyt käsiin ja olen kasvanut tähän kiinni, joten kaikkien näiden asioiden korjaaminen on hankalaa. Suosittelenkin suuresti, että teet omalle tilanteellesi jo nyt jotain jos se sinua häiritsee. Me ollaan saman ikäisiä ja toivon, että et joudu samaan tilanteeseen, jossa minä nyt olen.

Vierailija
52/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko tällainen ''neuroottisuus'' olla normaalia? Vertaistukea..?"

Johan otsikostakin näkee, että mä nimenomaan pohdin tän vakavuutta ja oisko se sit normaalia vai jotain pakkomielteistä henkistä ongelmaa. En mä sanonu alotuksessa missään kohtaa että kärsin tästä, elämä rajoittuu, auttakaa, neuvokaa. jne ja sit vastauksissa väittäisinkin, että ei ole sairasta ja terve mä oon.

Jos te syyttäjät lukisitte paremmin, niin tuleehan alotuksessakin ilmi monesti että nimenomaan ei sinänsä oo haittaa. Kunhan vaan pohdin ja haluan kuulla mielipiteitä onko normaalia vai kuulostaako sairaalta. Mut ette näimmä lue ajatuksella ku sieltä sun täältä ja kiireellä vastaatte

Vierailija
53/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että olet siisti, mutta jos jatkuva siivoaminen stressaa/ahdistaa niin silloin kyseessä alkaa olla jo ongelma, joka on tässä tapauksessa selvästi pakko-oireinen häiriö. Jos muuten tykkäät siivota etkä koe ahdistusta siitä, että täytyy olla jatkuvasti siivoamassa niin eihän siinä sitten mitään. 

Kuitenkin kerroit, että jos et siivoa tai laita tavaroita järjestykseen niin alkaa ahdistaa ja häiritsemään. Tiedän miltä se tuntuu ja ainoa ratkaisu siihen on se, että siedät sitä ahdistusta, jolloin ahdistus alkaa lopulta helpottamaan. Ensin voi tuntua pahalta ja ajatuksesi voi olla jatkuvasti kiinni esimerkiksi siinä vinossa purkissa, jota et laittanut suoraan, mutta jatkaessasi tavallisia askareita niin ahdistus helpottaa kyllä. Jos siirrät purkkia, ahdistus helpottaa, mutta olet hävinnyt taistelun tätä ahdistusta vastaan ja tulevaisuudessa se sama tilanne ahdistaa entistä enemmän. 

Suosittelen nyt jo tekemään asialle jotain jos koet tämän kaiken edes pieneksi ongelmaksi. Pian se voi räjähtää käsiin, jolloin sitä on vielä hankalampi korjata. Mukaan voi tulla mm. pakkoajatuksia, pelkoa ja jatkuvaa ahdistusta.

Hampaita ei kannata pestä koko ajan vaan kannattaa kokeilla pastilleja tai purukumia. Tässäkin tapauksessa kuitenkin sitä olotilaa täytyy vain sietää, jotta ahdistus alkaa helpottaa. 

Tiedän miltä kaikki tuo tuntuu. Itselläni ei ole jatkuvaa siivoamista, mutta pakko-oireinen löytyy pakkoajatusten kanssa ja suurta ahdistusta on päivittäin. Elämäni on räjähtänyt käsiin ja olen kasvanut tähän kiinni, joten kaikkien näiden asioiden korjaaminen on hankalaa. Suosittelenkin suuresti, että teet omalle tilanteellesi jo nyt jotain jos se sinua häiritsee. Me ollaan saman ikäisiä ja toivon, että et joudu samaan tilanteeseen, jossa minä nyt olen.

Kiitos tuhannesti tästä vastauksesta. :)

Vierailija
54/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei. Sinusta en tiedä, mutta minulla oli tuttu, jolla paljon samankaltaisuutta. Mielestäni hän yritti pitää päänsisäisiä asioita järjestyksessä tällä toiminnallaan. 

Sitä toimintaa oli jo niin paljon, että häiritsi jokapäiväistä elämää. Mitä mieltä miehesi on? Oletko puhunut jollekin, esim. psykologille? Minkäikäinen olet?

Sehän luki siellä, jos vaivauduit yhtään lukemaan. 20v.

Kyllä luin, mutta tekstissäsi oli niin paljon asiaa, johon yritin vastata, joten ´unohdin tuon`. Pyydän anteeksi.

Nyt minullakin on käsitys, ettei kaikki ole kohdallaan. Viimeisessä lauseessasi oli vähän ivaa, vaikka minä ja moni muukin yrittää olla avuksi. Vertaistukea et luultavasti paljon saa, pahasti pakko-oireiset ja ahdistuneet eivät yleensä siihen pysty.

Lähihoitaja olet. Mutta nyt miehesi tienaa niin hyvin, ettei sinun tarvitse olla kokopäivätyössä. Olet 20v. Ja miehesi siis pitää perheen taloudellisesti pystyssä. Tiedätkö, että olet kertonut itsestäsi aika paljon asioita, joista voisi kummuta tuo pakko-oireisuus tai ahdistuneisuushäiriö. Itse kerrot, että yrität ottaa löysemmin, muttei onnistu.

Olet kuitenkin onnellinen?!

MIkä on syysi kirjoittaa tänne, kommentteja paljon, huomioiduksituleminen, ikävä kotimaahan.

Täällä on yks asiantuntijakin vastannut sinulle, muttei vastaus merkinnyt sinulle mitään.

Vierailija
55/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, tuo Vierailijan vastaus "Sehän luki siellä, jos vaivauduit yhtään lukemaan. 20v." ei ollut multa, mä kirjotan vaan tällä nimimerkilläni. Se oli joku muu joka vastas mun puolesta.

Ja en mä mielestäni oo ivallisesti kirjottanu, toki jos niin koit niin pahoittelut siitä. Mutta millä perusteella sanot, ettei vastaus ole merkinnyt mulle mitään. Kaikki vastaukset oon ottanut huomioon ja pohtinut niitä, itsekseni vähintään jos en ole tänne vastausta kirjottanut.

Vierailija
56/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pakkomielteinen mutta jos ei haittaa elämääsi niin ei se ongelma ole. Pysyypähän kämppä puhtaana! :)

Vierailija
57/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schmetterling kirjoitti:

Ensinnäkin, tuo Vierailijan vastaus "Sehän luki siellä, jos vaivauduit yhtään lukemaan. 20v." ei ollut multa, mä kirjotan vaan tällä nimimerkilläni. Se oli joku muu joka vastas mun puolesta.

Ja en mä mielestäni oo ivallisesti kirjottanu, toki jos niin koit niin pahoittelut siitä. Mutta millä perusteella sanot, ettei vastaus ole merkinnyt mulle mitään. Kaikki vastaukset oon ottanut huomioon ja pohtinut niitä, itsekseni vähintään jos en ole tänne vastausta kirjottanut.

Ok, luulin, että olit aloittaja. Mutta sinulle on sanottu monta kertaa, että ´hae apua.`muttet usko. Ammut alas, niinkuin joku sanoi.

Elämäntilanteesi on se, josta on syytä lähteä käsittelemään asia. Muutto ulkomaille, miehesi pääasiassa elättää, ikäsi, jo ´aikaisemminkin ollut siisteysinto`. Olet nuori, muttet kuitenkaan ilmeisesti pyri eteenpäin. Ja monet muut seikat, joita olet itse tuonut esille.

Eli hae apua. Lue uudestaan viestit ja yritä tunnistaa sieltä ne, joissa on järkeä. Kas, kun tätä en ainakaan minä jaksa vatvoa. Kohta samaa sarjaa kuin hampaidenpesukuvauksesi.

Vierailija
58/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Schmetterling kirjoitti:

Ok, luulin, että olit aloittaja. Mutta sinulle on sanottu monta kertaa, että ´hae apua.`muttet usko. Ammut alas, niinkuin joku sanoi.

Elämäntilanteesi on se, josta on syytä lähteä käsittelemään asia. Muutto ulkomaille, miehesi pääasiassa elättää, ikäsi, jo ´aikaisemminkin ollut siisteysinto`. Olet nuori, muttet kuitenkaan ilmeisesti pyri eteenpäin. Ja monet muut seikat, joita olet itse tuonut esille.

Eli hae apua. Lue uudestaan viestit ja yritä tunnistaa sieltä ne, joissa on järkeä. Kas, kun tätä en ainakaan minä jaksa vatvoa. Kohta samaa sarjaa kuin hampaidenpesukuvauksesi.

Niin vielä. Päättelin, että vastaus ei merkinnyt mitään, koska et kommentoinut sitä mitenkään. Mutta hyvä, kun pohdit. Ei tämä , kuule, kummemmaksi tällä palstalla tule. Kysyt, oletko normaali. Olet selkeästi pakko-oireinen, joka luultavasti kumpuaa sisäisestä ahdistuksesta ja olet itse tuonut niitä asioita esille, joihin ammatti-ihminen puuttuu, jos haet apua. Eikä se ole hampaidenhuolto. Ahdistuksesi tulee syvemmältä.

Vierailija
59/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on selvä OCD (obsessive compulsive disorder) eli pakko-oireinen häiriö. Sinun oire on "pakonomainen symmetrian tarve eli tarve pitää esineet tarkassa järjestyksessä. Pakkotoimintojen päämääränä ei ole mielihyvän tuottaminen, vaan pakkoajatusten tuottaman ahdistuksen lievittäminen tai jonkun pelottavan tapahtuman estäminen. Tavallisimmat pakkotoiminnot ovat toistuva peseminen tai siivoaminen, tarkistaminen, laskeminen, järjestely, kyseleminen ja toistuvien rauhoittavien vakuutusten vaatimus ja pakonomainen rukoilu."

Sori en jaksa kirjoittaa vaan lainasin terveyskirjaston sivulta tuon. Oireesi taustalla on siis jokin ahdistus ja tuo järjestely on se mikä sinua helpottaa. Mutta vain hetkeksi, kunnes joku ahdistaa taas ja teet sen johdosta jotain ratkaisuksi ahdistukseen. Olet jatkuvassa ahdistus-->helpotus-->ahdistus-pyörässä ja se tulee pahenemaan ajan ja stressin myötä. Jos et hae apua niin elämän kriisitilanteessa ongelmasi kirjaimellisesti leviää käsiin. Googlaamalla löydät tietoa ja kirjoja joista voisit saada apua ja vinkkejä. Mutta suosittelen ammattilaisen apua ainakin jossain vaiheessa. Vaikka sanot olevasi onnellinen ja laitat paljon hymiöitä, niin ihan rehellisesti sanottuna tekstisi paljastaa, että sinulla ei ole kaikki hyvin.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
60/120 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pakkomielteinen, ja tuo saattaa vielä paheta. Tällä hetkellä henkkoht hygienian suhteen peset pakkomielteisesti vain hampaitasi, mutta tulevaisuudessa saatat pestä pakkomielteisesti koko vartaloasi. Itsekin epäilet, että tuo siisteytesi ei ole normaalia vaan jotenkin "neuroottista" ja siinä olet ihan oikeassa. Pakkomielteesi voi nähdä jo häiritsevän elämääsi, koska koet ahdistusta, kun kaikki ei ole tiptop (esim. vieraan jäljiltä). Yleensä nimittäin ahdistus koetaan elämänlaatua häiritseväksi eikä ratkaisu välttämättä ole se, että vältellään ahdistuksen syytä – sinun tapauksessasi siivotaan, järjestellään ja pestään hampaita niin paljon, ettei ahdistusta synny.