En voi lakata kokonaan kävelemästä ladulla
Nyt hei laturaivoajat oikeasti: Mä ulkoilen joka ikinen päivä 2-3 tuntia koiran kanssa lähimastoissani täällä Helsingissä. Sitten kun tulee talvi, meidän lenkkireiteille vedetään aika lailla joka kohtaan latu. Me vältetään viimeiseen asti ladulla kävelemistä ja koitan käyttää kaiken luovuuteni, jotta keksittäisiin muita tapoja urheilla sen aikaa että te hiihtelijät saatte sujahdella suksillanne tässä meidän takapihalla häiriöttä. Latuja on kuitenkin niin paljon, että jos en mieli tampata koiran kanssa tuntikaupalla muutamaa tienpätkää edestakaisin, jossain vaiheessa meidän on käveltävä hetken ladulla tai ylitettävä se. Koittakaa kestää. Mekin koitetaan kestää se, että te ilmestytte tähän meidän pihoille raivoamaan, ettei me saataisi enää liikkua täällä.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin sen koiran edes ostaa, tällaiset asiat kannattaa ottaa huomioon. Missä ulkoilutan koiraa talvella? Pääsenkö autolla tai julkisilla kauemmas lenkkeilemään, jos lähiympäristössä ei tätä mahdollisuutta ole? Voisinko harrastaa koiran kanssa jotain, missä se pääsee liikkumaan hallissa? Jos nämä asiat aiheuttavat päänvaivaa, kannattaa oikeasti harkita sen koiran ottamista uudelleen.
T. Eläintenhoitaja
Asiaa!
Jos olisin myymässä koiranpentuja, ja ostaja kertoisi kuinka ei ole talvisin mitään muuta mahdollisuutta koiran kanssa ulkoiluun, kuin mennä hiihtoreiteille ja nimenomaan laduille, ja että ihan hirveetä tuo laturaivo ollut, en todellakaan näihin olosuhteisiin myisi. Enkä edes uskoisi moista "hullua".
Vierailija kirjoitti:
Kävelin eilen kahden ladun välissä, kun kävelijöille varattu polku oli niin surkea. Hyvä, että tehdään hyvät ladut, mutta ihmettelen, ettei jalankulkijoita varten aurata kävelytietä.
Onneksi tuli vain yksi hiihtäjä vastaan eikä hän raivonnut minulle.
Tarinan opetus: ainakin yksi fiksu hiihtäjä on olemassa Helsingissä.
Mä kävelin viikonloppuna Viikissä latujen välissä ja siellä oli paljon hiihtäjiä, eikä yksikään raivonnut mulle - ei edes ne pari luistelutyylillä menijää. Kiitos ymmärryksestänne hiihtäjät! ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taitas tähänkään olla kun yks ratkasu, joka on se, et ne lenkkipolut, jotka on lenkkipolkuja säilys sellasina myös talven. Ja hiihtäjille ladut jonnekin aivan kuuseen, jossa saavat keskenään raivota sit vaan toisilleen.
Tämä hyvä. Metsät luonnontilassa, eikä mitään lanauksia tai aurauksia, onpahan lenkkeilykin huomattavasti tehokkaampaa poluilla umpihangessa reisiä myöten.
Juu, toisaalta ymmärrän tämänkin pointin, mutta olisiko se niin kamalan hankalaa aurata osa reiteistä kävelijöille tai sitten tehdä siihen ladun viereen kapea tila myös kävelijöille. Olisiko se nyt joltakulta pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taitas tähänkään olla kun yks ratkasu, joka on se, et ne lenkkipolut, jotka on lenkkipolkuja säilys sellasina myös talven. Ja hiihtäjille ladut jonnekin aivan kuuseen, jossa saavat keskenään raivota sit vaan toisilleen.
Tämä hyvä. Metsät luonnontilassa, eikä mitään lanauksia tai aurauksia, onpahan lenkkeilykin huomattavasti tehokkaampaa poluilla umpihangessa reisiä myöten.
Juu, toisaalta ymmärrän tämänkin pointin, mutta olisiko se niin kamalan hankalaa aurata osa reiteistä kävelijöille tai sitten tehdä siihen ladun viereen kapea tila myös kävelijöille. Olisiko se nyt joltakulta pois?
No näin mä toimisin, kuten ehdotat, jos päättäjä olisin. Näyttää olevan mahdotonta. Ei ymmärrä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pois ja ehdottomasti kannatan ajatusta, mutta näitä keskusteluja lukiessa valitettavasti käy ilmi että ongelma on enemmänkin siinä että ei pääse kävelemään sille samalle kesällä käyttämälleen reitille. Mitenköhän moni näistä ruikuttajista olisi oikeasti valmis ajamaan autolla tai julkisilla sille tietylle metsäreitille lähiladulla kävelyn sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pois ja ehdottomasti kannatan ajatusta, mutta näitä keskusteluja lukiessa valitettavasti käy ilmi että ongelma on enemmänkin siinä että ei pääse kävelemään sille samalle kesällä käyttämälleen reitille. Mitenköhän moni näistä ruikuttajista olisi oikeasti valmis ajamaan autolla tai julkisilla sille tietylle metsäreitille lähiladulla kävelyn sijaan?
Mitenköhän moni olisi valmis ajamaan autolla tai julkisilla jäälle hiihtämään?
Näistä parjatuista kävelijöistä moni kävelee juuri siksi, koska se on niitä harvoja ulkoilumuotoja johon on varaa. Kaikilla ei ole edes suksia, autosta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no en todella osta autoa tai lähde julkisilla metsään omalta pihaltani. Aivan järjetön ajatus. Jospa vaan nyt tehdään ne ladut niin että jokainen voi liikkua lähimaastossaan. Tai sitten pitää kyllä olla yleisessä tiedossa esim asuntokauppoja tehdessä että asuntonsa lähimaastoa ei saa käyttää esim 4. kk vuodessa muuta kuin sukset jalassa.
Ei ihmisten liikkumista omassa kotiympäristössään, julkisessa metsässä, voi kieltää jonkun yhden kausiliikuntaharrastuksen takia. Nyt ei monikaan ehkä tässä keskustelussa ymmärrä sitä että kyse on vapaasta liikkumisesta omilla kotinurkilla. Ei siis siitä että lähdetään oikein lähtemällä harrastamaan liikuntaa jonnekin. Tennistä harrastaakseni tai hyvät ladut löytääkseni voin matkustaa vaikka julkisilla jonnekin, bussilla matkustaminen kävelylle päästäkseen olisi aika kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puhutko sä ap nyt ihan varsinaisista tehdyistä hiihtoladuista vai puhutko hiihtäjien itsensä tekemistä laduista?
Varsinaisista. Asun sellaisessa motissa metsän reunassa, että täältä on melko mahdotonta päästä metsään päin ulkoilemaan joutumatta kulkemaan hetken ladulla. Ap
Valittevasti tuolle ladulle sulla ei ole mitään asiaa jalan, olit koiran kanssa tai ilman. Noi ladut on kaupungin/kunnan hoitamia ja tarkoitettu vain ja ainoastaan hiihtäjille. Tiedän että suurin osa hiihtäjistä näkee punaista kun joku urpo talloon jalan oikeasti hoidettu ladulla, ja minä kuulun samaan joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puhutko sä ap nyt ihan varsinaisista tehdyistä hiihtoladuista vai puhutko hiihtäjien itsensä tekemistä laduista?
Varsinaisista. Asun sellaisessa motissa metsän reunassa, että täältä on melko mahdotonta päästä metsään päin ulkoilemaan joutumatta kulkemaan hetken ladulla. Ap
Valittevasti tuolle ladulle sulla ei ole mitään asiaa jalan, olit koiran kanssa tai ilman. Noi ladut on kaupungin/kunnan hoitamia ja tarkoitettu vain ja ainoastaan hiihtäjille. Tiedän että suurin osa hiihtäjistä näkee punaista kun joku urpo talloon jalan oikeasti hoidettu ladulla, ja minä kuulun samaan joukkoon.
Ja just oon taas lähdössä, takki päällä jo. Heippa! En jätä ainoatakaan jälkeä latuihinne, mutta joudun valitettavasti vähän ladutetulla väylällä kävelemään, koska en voi jäädä panttivangiksi kotiini. Pliis, älkää lyökö. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Ei voi ymmärtää näitä "Minulla on oikeudet minun lähimetsissäni liikkumiseen" ja "Asuntokaupoilla pitää kertoa, että vain 4 kk vuodesta saa mennä metsään"? tms.
Ne metsät ovat yleensä kaupungin/kunnan metsäalueita, joihin on ladut laitettu ja jos kaupunki sinne hiihtäjille ne konettaa, siihen on silloin tyytyminen. Piste. Maan omistaja tekee kuten haluaa.
Liikkumistahan ei kukaan ole kieltänytkään, mutta pakkoko sinne ladulle on mennä tarpomaan? Minäkin olen asunut metsän reunalla, useissakin eri paikoissa, ja aina olen metsään päässyt ilman hiihtolatujen pilaamista. Tämä ei vaadi kuin hyvää tahtoa ja muiden kunnioittamista. Kyllä siellä tilaa on, ihan kaikille.
Ihan samalla mentaliteetillahan täällä tosin jankutetaan, kuinka marjastaa ja sienestää saisi ihan missä vain. Mennään röyhkeästi mihin sattuu huvittamaan ja parkkeerataan muiden tielle ja paikoille. Moni kommentoija on ihmetellyt, kuinka sienet noukitaan sankoon, vaikka itse seisot vieressä ja pihan puskistakin viinimarjat tullaan poimimaan! Ja monia muitakin röyhkeyksiä on tullut luettua. Samaa luokkaa näyttävät palstan "minäminät laduilla" olevan. Kaikki minulle, otan kaiken minkä saan irti.
Vierailija kirjoitti:
Siis on ihan eri asia ne paikat mihin TEHDÄÄN koneella latu. Niissä ei saa kävellä.
Kaikkialla muualla saa kävellä aivan vapaasti eikä todellakaan tarvitse väistellä latuja.
Täällä ei vois kävellä missään, jos aina väistäis. Täällä yks omistaa laduntekoon kelkan ja sen perään jonkun systeemin ja täällä on joka paikka latua täynnä. Järvikin on ajeltu ristiin rastiin täyteen latua ja kaikissa metsissä missä on vähänkin leveämpää polkua se on ajellut ladut. Yks menee mun takapihan aidan vierestä ja jatkuu sitä ainoaa metsään vievää polkua pitkin, joka muuten minä ja muut koiranomistajat on siihen tehty, kun vuosia kävelty sitä samaa polkua metsään. Tämä sankari nyt vain on keksinyt, että siihenkin halutaan latu.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos ne on ihan itse tehtyjä latuja, niin päälle vain.
Miksi itsetehty äiti latua voisi yhtään kunnioittaa.
Mielestäni siinä lluisteluradalla voisi olla myös kävelyalue.
Vaikka hiihtoaika onkin lyhyempi kuin ympärivuotinen kävelykausi, niin kai nyt hiihtäjätkin ymmärtää että muina aikoina samat alueet palvelee kaikkia, kun latuaikana vain ja ainoastaan hiihtäjiä. Leveämpi luistelurata jossa mahtuu kävelijät reunassa kulkemaan niin ongelma on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis en todella sahaa kolmea tuntia päivässä jotain samaa kadun pätkää edes takaisin. Ei sinulla ole oikeutta tulla mun huudeille ja eristää mua kotiini. Koiran kanssa ei voi odotella lumien sulamista, ulos on päästävä joka päivä. Ap
Teillä on tosiaan vain yksi kadunpätkä. Miten sieltä pääsee esim keskustaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis on ihan eri asia ne paikat mihin TEHDÄÄN koneella latu. Niissä ei saa kävellä.
Kaikkialla muualla saa kävellä aivan vapaasti eikä todellakaan tarvitse väistellä latuja.
Täällä ei vois kävellä missään, jos aina väistäis. Täällä yks omistaa laduntekoon kelkan ja sen perään jonkun systeemin ja täällä on joka paikka latua täynnä. Järvikin on ajeltu ristiin rastiin täyteen latua ja kaikissa metsissä missä on vähänkin leveämpää polkua se on ajellut ladut. Yks menee mun takapihan aidan vierestä ja jatkuu sitä ainoaa metsään vievää polkua pitkin, joka muuten minä ja muut koiranomistajat on siihen tehty, kun vuosia kävelty sitä samaa polkua metsään. Tämä sankari nyt vain on keksinyt, että siihenkin halutaan latu.
No eikös se ole koirien kanssa helpompaakin niitä sen latuja pitkin mennä, kuin että kinoksissa? Ei mitään väliä missä kuljette, jos joku yksityinen hourupää siellä latuja ajelee :B
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän moni olisi valmis ajamaan autolla tai julkisilla jäälle hiihtämään?
Näistä parjatuista kävelijöistä moni kävelee juuri siksi, koska se on niitä harvoja ulkoilumuotoja johon on varaa. Kaikilla ei ole edes suksia, autosta puhumattakaan.
Ihanko oikeasti kuvittelet että jokaisen kotipihalta lähtee latu siten, että pystyy lähtemään suoraan hiihtämään? Kyllä vaan suurin osa joutuu tuon tekemään. Nämä kommentit ainoastaan todistaa pointtiani siitä, että tiettyihin paikkoihin metsään tehdyt kävelyurat eivät auttaisi mitään, vaan uppiniskaisesti ihmiset edelleen talloisivat lähimpään metsäänsä tehdyt ladut rikki. Ja olen muuten itse kävelijä, en edes omista suksia, mutta pystyn silti samaistumaan myös muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siinä lluisteluradalla voisi olla myös kävelyalue.
Vaikka hiihtoaika onkin lyhyempi kuin ympärivuotinen kävelykausi, niin kai nyt hiihtäjätkin ymmärtää että muina aikoina samat alueet palvelee kaikkia, kun latuaikana vain ja ainoastaan hiihtäjiä. Leveämpi luistelurata jossa mahtuu kävelijät reunassa kulkemaan niin ongelma on poissa.
Ja yleensä latujen reunoilla on reilusti tilaakin, joten pitäisi olla mahdollista toteuttaa. Eikä mahdollinen parin puun kaato nyt niin paljon lisäkustannusta tee.
Ihan pelkkä tahtokysymys.
Moni koiranulkoiluttaja tosin on niin huoleton, että antaa koiransa hillua monen metrin narussa. Tai pienet lapset ihan hiihtoladun vieressä, huh huh. Aika riskaabelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se ole koirien kanssa helpompaakin niitä sen latuja pitkin mennä, kuin että kinoksissa? Ei mitään väliä missä kuljette, jos joku yksityinen hourupää siellä latuja ajelee :B
On. Ja niin me mennäänkin. Ne hiihtäjät vaan ei erota kaupungin latua epävirallisesta vaikka kaupungin ladut on merkitty netissä ja niiden kuntokin lukee siellä ja alkaa huutaa. Valittavat myös puskaradiossa, kun ne on välillä hoitamatta ja kenen vastuulla ne on. No ei kenenkään. Se yks ukko ne ajelee ja käy huoltamassa, kun jaksaa ja ehtii. Ei läheskään joka viikko.
Kiitos päivän piristys tähän ankeeseen keskusteluketjuun.😊