En voi lakata kokonaan kävelemästä ladulla
Nyt hei laturaivoajat oikeasti: Mä ulkoilen joka ikinen päivä 2-3 tuntia koiran kanssa lähimastoissani täällä Helsingissä. Sitten kun tulee talvi, meidän lenkkireiteille vedetään aika lailla joka kohtaan latu. Me vältetään viimeiseen asti ladulla kävelemistä ja koitan käyttää kaiken luovuuteni, jotta keksittäisiin muita tapoja urheilla sen aikaa että te hiihtelijät saatte sujahdella suksillanne tässä meidän takapihalla häiriöttä. Latuja on kuitenkin niin paljon, että jos en mieli tampata koiran kanssa tuntikaupalla muutamaa tienpätkää edestakaisin, jossain vaiheessa meidän on käveltävä hetken ladulla tai ylitettävä se. Koittakaa kestää. Mekin koitetaan kestää se, että te ilmestytte tähän meidän pihoille raivoamaan, ettei me saataisi enää liikkua täällä.
Kommentit (246)
Kävelin eilen kahden ladun välissä, kun kävelijöille varattu polku oli niin surkea. Hyvä, että tehdään hyvät ladut, mutta ihmettelen, ettei jalankulkijoita varten aurata kävelytietä.
Onneksi tuli vain yksi hiihtäjä vastaan eikä hän raivonnut minulle.
Tarinan opetus: ainakin yksi fiksu hiihtäjä on olemassa Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt mikään lyhyt hetki ole kun esim meillä Keski-Suomessa metsälenkillä ladut. Minä ja koirat sahataan aika pitkä aika kadunvarsilla, kun vakiolenkki on räkä poskella kiitävillä hiihtohulluilla. En mene laduille, mutta kyllä harmittaa.
No just tää. Mulle metsä on mielettömän tärkeä rauhoittumispaikka ja voimavara jokaisena vuodenaikana. En voi pysyä sieltä pois talvisin vain hiihtäjien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan mennyt koiran kanssa maastoon. Ihan hyvin sujuu kävely jalkakäytävillä. Paljon mielenkiintoisia hajuja. Mulla on paljon koiratuttuja täällä Helsingissä , enkä tunne ketään, joka ajaisi ensin autolla jonnekin keskuspuistoon ja lähtisi sitten kävelemään.
Vaikka me jotka asumme keskuspuiston vieressä? Jos kerran lenkin voi suorittaa luonnossa niin paljon mieluummin minä sen valitsen kuin jalkakäytävät, toki kaikilla tätä vaihtoehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä asennetta etteikö kaikki mahtuisi sinne ihan yhtä aikaa sinne metsään.
Jos ajattelee vaikka jotain Pekingiä missä jengiä on ihan hitokseen, niin eikö me muutama hassu suomalainen nyt voida opetella sen verran käytöstapoja että mahdutaan metsään yhtä aikaa?
Siis niin, ettei kävelijät mene laduille, vai mitä tarkoitat käytöstapojen opettelulla?
Vaiko siten, että hiihtäjien pitäisi niitä opetella ja "sallia" laduilla tallominen?
Sitä että kävelijät voivat kävellä jos se onnistuu latuja pilaamatta ja kukaan ei lähtökohtaisesti halua tappaa ketään.
Olla tappamatta ketään onnistuu tervepäiseltä varmastikin (en ole koskaan kuullut että hiihtoladulla olisi joku tahallaan tapettu), mutta mites laduilla kävellään pilaamatta niitä? Ja miten vaarallista sellainen käveleminen on? Kuka on syyllinen onnettomuuteen, jossa voi jopa hengestään päästä? Kunnan hiihtoreiteillä kun on kieltomerkit, joten eikös se silloin ole oma syy, jos (koira tai ulkoilija) loukkaantuu?
Kun on kantohanki, ei jää edes jalanjälkiä jos siinä väylän keskellä kävelee. Aivan hysteeristä että tässä viime vuosina hiihtäjien ja muiden ihmisten yhteisolo on muuttunut yhtäkkiä vaaralliseksi. Ei se vielä vaikka kymmenen vuotta sitten sitä ollut. Meillä päin ei ole kieltomerkkejä, mutta ei niillä sinänsä myöskään mitään virkaa olisi. Kävelyä ei voi kieltää. Ihan normijärjellä on aina ennenkin selvitty, se voisi toimia nytkin.
No kantohanki onkin harvinaista herkkua. Mutta ei sitä läheskään aina ole.
Kävelyä ei voi kieltää, mutta ei ole mikään pakko kävelläkään. Itse en ainakaan haluaisi jäädä rotevan ja kauheaa vauhtia päälle laskevan karpaasin alle. Ja katsoisin itseni aika tyhmäksi, jos näin omasta hölmöydestäni toimisin ja jalka paketissa sairaalassa makaisin. Siinäpä ei paljon myöskään hengettömälle ole laista tai kielloista enää mitään väliä.
Jos normijärjestä puhutaan, niin poissahan tuolta kannattaa pysyä poissa, jos vaan pystyy järjellään todellakin ajattelemaan, eikä uhmakkuus ole esteenä.
Ne hiihtoladut ovat sinne metsään kaupungin toimesta laitettu, samoin ne punaruksiset "kieltomerkit", eli pitäisi normaaliälyiselle kertoa sellaista viestiä kuin "Nämä ladut on tarkoitettu hiihtäjille, ei kävelyä laduilla"! En nyt vaan tajua, mikä tässä on näin vaikeaa? Ei niitä latuja ole pirullinen naapuri tehnyt tai joku muu yksityinen, jolloin huoletta voisi vaikka puutarhajyrsimellä käydä ne pistämässä paskaksi. Tämä hiihto-oikeus on viranomaistaholta annettu hiihtäville liikkujille, miten voi olla jotenkin epäselvää?
Ei nykyään olla ystävällisiä tai suvaitsevaisia, joten ei varmaankaan pidä antaa itsensä ajautua tällaisiin konfliktitilanteisiin? Ajat ovat todellakin muuttuneet.
En itse hiihdä, enkä kävele laduilla, joten olen puolueeton. Minulla kuitenkin oli koira, jonka kanssa oltiin pitkiä aikoja /pv metsässä, mutta totta kai pysyimme alueelta poissa hiihtokauden, ainakin latujen läheisyydestä. Ei tehnyt lainkaan heikkoa tai ollut vaikeaa, suon mielelläni hiihtäjille oman aikansa.
Ulkoilemme koirani kanssa sulanmaan aikaan pururadalla, lähistön metsän poluilla ja kevyen liikenteen väylillä. Kun tulee lunta, emme mene ladulle, koska ymmärrän, että kaikkien turvallisuuden vuoksi ladut on tarkoitettu vain hiihtäjille. Suksilla pääsee todella lujaa, en todellakaan haluaisi olla siellä törmäilykurssilla kenenkään kanssa. Ulkoilemme sitten koiran kanssa talvella metsään syntyneillä poluilla ja kevyen liikenteen väylillä. Eipä tuo tuon vaikeampi asia ole. Ihmetyttää joidenkin putkinäköinen ajattelutapa, että MINÄ liikun tässä kesällä ja MINÄ liikun tässä myös talvella, vaikka on ajettu laduksi. Tämä on MINUN hoodini. Voi jeesus.
Ei taitas tähänkään olla kun yks ratkasu, joka on se, et ne lenkkipolut, jotka on lenkkipolkuja säilys sellasina myös talven. Ja hiihtäjille ladut jonnekin aivan kuuseen, jossa saavat keskenään raivota sit vaan toisilleen.
Niin, eihän se ole vaikeaa jos on ladutettu oikein. Jos koko metsä on täynnä niitä latuja eikä muuta järkevää lenkkimaastoa ole, sitten se on vaikeaa. Sitten pitää vaan käyttää sitä normijärkeä ja tulla toimeen kaikkien siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilemme koirani kanssa sulanmaan aikaan pururadalla, lähistön metsän poluilla ja kevyen liikenteen väylillä. Kun tulee lunta, emme mene ladulle, koska ymmärrän, että kaikkien turvallisuuden vuoksi ladut on tarkoitettu vain hiihtäjille. Suksilla pääsee todella lujaa, en todellakaan haluaisi olla siellä törmäilykurssilla kenenkään kanssa. Ulkoilemme sitten koiran kanssa talvella metsään syntyneillä poluilla ja kevyen liikenteen väylillä. Eipä tuo tuon vaikeampi asia ole. Ihmetyttää joidenkin putkinäköinen ajattelutapa, että MINÄ liikun tässä kesällä ja MINÄ liikun tässä myös talvella, vaikka on ajettu laduksi. Tämä on MINUN hoodini. Voi jeesus.
Jätetään koira kusettamatta siis tammi-maaliskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Toi sun kirjoitustyyli on todella rasittava. Olisitkohan jo sanonut sen mitä oli sanottavaa?
Vai liikaa latuja? Et sitten parempaa provoa keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin, näin yksinkertaista se on tai siis pitäisi olla :) Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta olla niin fiksu kuin sinä.
Minkäs teet, kun on talo motissa ja koko taajamassa 50 m tien pätkää? Ladut on joku torvelo käynyt tekemässä alkamaan terassin kynnykseltä ja etuovelle johtaa luistelijoille tarkoitettu kolmemetrinen lumivalli? Ei siinä mennä kuin savupiipusta tai ullakon ikkunasta lentämällä kauppaan. Lapsetkin ovat sisätiloissa koko talven, koulusta on vapautusta. Koirallekin on pakko hankkia hiekka-astia.
Tässä asiassa kävelijöiden mielipiteeseen vaikuttaa se, missä sattuu asumaan. Jos käy niin huono tuuri, että kesällä on mahtavat kävelyreitit, ja talvella vain vilkasliikenteisen kadun varsi, niin kyllä harmittaa.
Osalla löytyy reittejä talvellakin, eikä ole mitään ongelmaa. Kai se on on kaupunkien liikuntavirastoista kiinni, miten asiat hoitavat.
Mutta se on selvää, että talvisin hiihtäjät menee etusijalle, ihan kohtuuttoman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei taitas tähänkään olla kun yks ratkasu, joka on se, et ne lenkkipolut, jotka on lenkkipolkuja säilys sellasina myös talven. Ja hiihtäjille ladut jonnekin aivan kuuseen, jossa saavat keskenään raivota sit vaan toisilleen.
Tämä hyvä. Metsät luonnontilassa, eikä mitään lanauksia tai aurauksia, onpahan lenkkeilykin huomattavasti tehokkaampaa poluilla umpihangessa reisiä myöten.
Pitäs koiravero ottaa käyttöön noi 100e koira niillä sitten kustannettais koirille oma ulkoilualue,purettais joku kerrostalon tötterö pois edestä.Niin rakenettais Helsinkiin pilvenpiirtäjiä saatais lisää tilaa. Otettaisi käyttöön hiihtovero vaikka 50senttiä kilometri mitä pitenälle jaksais hiihtää sitä isomaksi vero kasvaisi. Onhan se tosi jos jaksaa hiihtää paljo jaksaa myös maksaa kyllä verojaki. Hyvää talven jatkoa koira immeisille, hiihtäjille ja myös muille ulkona konttaajille, pitäkää lippu korkialla ja suupielet hymyssä ☺️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette sitten saako purtsilla kuitenkin vielä kävellä? Siis sen varsinaisen ladun vieressä missä "luistellaan"? Ihan siksi kysyn kun kävin yksi päivä hakemassa lapset päiväkodista rattailla ja paluumatkalla purtsille olikin vedetty ladut ja jyrättiin rattailla ja pulkalla se tasainen puoli aika ankeaan kuntoon. En jäänyt kiinni, mutta tulevaisuuden varalta kysyn.
Minä lasken myös sen osan hiihtoladuksi ja maltan talven ajan pysyä sieltä poissa. Varmasti lähes kaikkialta Suomesta löytyy myös kävelyteitä, jotka hiekotettuina ovat paljon turvallisempikin väylä ilman suksia kulkeville. Puolestani hiihtäjät saavat nauttia keleistä sen pari viikkoa mitä ne etelässä kestää.
Kävelytiet ovat siis käytännössä maanteitä ja jalkakäytäviä. Metsään ei ole ainakaan täällä päin talvella mitään asiaa, kun kaikki ulkoilureitit ovat latujen peitossa. Minä en ainakaa tykkää kävellä maanteitä pitkin, kun nekin on talvella ihan kapeita ja onnettomassa kävelykunnossa. Mutta eipä siinä auta. Talvella sitten kävellään taajama-alueella ja metsään pitää mennä sitten muulloin.
Mä en oikeasti ymmärrä missä tällaista on? Mietin kaikkia mahdollisis ympäristöjäni enkä keksi.
Asun Munkkiniemessä Helsingissä. Tästä kun lähtee vaikka Professorin puiston suuntaan, pääsee ulkoilureittejä pitkin vaikka Tarvaspäähän ja siitä edelleen vaikka millaisia lenkkejä. Ihan ulkoilureittejä pitkin. Vähän toisaalle pääsee Munkkivuoren ja Talin kautta aina Pajamäkeen, Pitäjänmäelle, Vermoon...toiseen suuntaan Ramseyn rantaan, Seurasaareen..
Olen asunut ja käyn yhä työn vuoksi paljon Jyväskylässä. Iltaisin tulee usein lähdettyä kävelylle hotellikuoleman sijaan. Harju, järven kiertävä kävelytie, jäällä menee ristiin rastiin polkuja ja tuon kävelytien varrelta monin paikoin tallattuja polkuja metsään. Laajavuori taitaa olla ainoa tietämäni jossa pururadat on tehty kokonaan laduiksi. Mutta siitäkin pääsee Kortepohjan läpi Viitaniemeen ja Tuomiojärvelle.
Appivanhemmat asuvat Pohjois-Karjalassa ihan korvessa. Sitä metsäautoteiden määrää siellä, monet jopa paikallisten isäntien auraamia.
Olisi kiva kuulla missä on vain maantien laitaa tai ruuhkaista jalkakäytävää.
Talven lystiä kirjoitti:
Pitäs koiravero ottaa käyttöön noi 100e koira niillä sitten kustannettais koirille oma ulkoilualue,purettais joku kerrostalon tötterö pois edestä.Niin rakenettais Helsinkiin pilvenpiirtäjiä saatais lisää tilaa. Otettaisi käyttöön hiihtovero vaikka 50senttiä kilometri mitä pitenälle jaksais hiihtää sitä isomaksi vero kasvaisi. Onhan se tosi jos jaksaa hiihtää paljo jaksaa myös maksaa kyllä verojaki. Hyvää talven jatkoa koira immeisille, hiihtäjille ja myös muille ulkona konttaajille, pitäkää lippu korkialla ja suupielet hymyssä ☺️
Hahaa, lipusta en tiedä, mutta suupielet on ainakin hymyssä, kiitos sinun! :)
Ennen kuin sen koiran edes ostaa, tällaiset asiat kannattaa ottaa huomioon. Missä ulkoilutan koiraa talvella? Pääsenkö autolla tai julkisilla kauemmas lenkkeilemään, jos lähiympäristössä ei tätä mahdollisuutta ole? Voisinko harrastaa koiran kanssa jotain, missä se pääsee liikkumaan hallissa? Jos nämä asiat aiheuttavat päänvaivaa, kannattaa oikeasti harkita sen koiran ottamista uudelleen.
T. Eläintenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette sitten saako purtsilla kuitenkin vielä kävellä? Siis sen varsinaisen ladun vieressä missä "luistellaan"? Ihan siksi kysyn kun kävin yksi päivä hakemassa lapset päiväkodista rattailla ja paluumatkalla purtsille olikin vedetty ladut ja jyrättiin rattailla ja pulkalla se tasainen puoli aika ankeaan kuntoon. En jäänyt kiinni, mutta tulevaisuuden varalta kysyn.
Minä lasken myös sen osan hiihtoladuksi ja maltan talven ajan pysyä sieltä poissa. Varmasti lähes kaikkialta Suomesta löytyy myös kävelyteitä, jotka hiekotettuina ovat paljon turvallisempikin väylä ilman suksia kulkeville. Puolestani hiihtäjät saavat nauttia keleistä sen pari viikkoa mitä ne etelässä kestää.
Kävelytiet ovat siis käytännössä maanteitä ja jalkakäytäviä. Metsään ei ole ainakaan täällä päin talvella mitään asiaa, kun kaikki ulkoilureitit ovat latujen peitossa. Minä en ainakaa tykkää kävellä maanteitä pitkin, kun nekin on talvella ihan kapeita ja onnettomassa kävelykunnossa. Mutta eipä siinä auta. Talvella sitten kävellään taajama-alueella ja metsään pitää mennä sitten muulloin.
Mä en oikeasti ymmärrä missä tällaista on? Mietin kaikkia mahdollisis ympäristöjäni enkä keksi.
Asun Munkkiniemessä Helsingissä. Tästä kun lähtee vaikka Professorin puiston suuntaan, pääsee ulkoilureittejä pitkin vaikka Tarvaspäähän ja siitä edelleen vaikka millaisia lenkkejä. Ihan ulkoilureittejä pitkin. Vähän toisaalle pääsee Munkkivuoren ja Talin kautta aina Pajamäkeen, Pitäjänmäelle, Vermoon...toiseen suuntaan Ramseyn rantaan, Seurasaareen..
Olen asunut ja käyn yhä työn vuoksi paljon Jyväskylässä. Iltaisin tulee usein lähdettyä kävelylle hotellikuoleman sijaan. Harju, järven kiertävä kävelytie, jäällä menee ristiin rastiin polkuja ja tuon kävelytien varrelta monin paikoin tallattuja polkuja metsään. Laajavuori taitaa olla ainoa tietämäni jossa pururadat on tehty kokonaan laduiksi. Mutta siitäkin pääsee Kortepohjan läpi Viitaniemeen ja Tuomiojärvelle.
Appivanhemmat asuvat Pohjois-Karjalassa ihan korvessa. Sitä metsäautoteiden määrää siellä, monet jopa paikallisten isäntien auraamia.
Olisi kiva kuulla missä on vain maantien laitaa tai ruuhkaista jalkakäytävää.
Monessa pikkukaupungissakin on se tilanne. Onnellista jos Helsingissä kaikilla lähtee ulkoilureitit kotiovelta.
Ei katsos kaupungilla raha riitä.
Täällä meillä kaupunki ylläpitää latujen lisäksi noin 5km trail lenkkiä jolla voi kävellä/pyöräillä/lumikenkäillä. Todella hyvä ratkaisu.
Joo, näitä paikkoja tosiaan on. Meilläkin päin on yksi koirapuisto johon ei pääse kuin latuja pitkin. Tarvittais hiukan letkeetä asennetta siinä kohden myös hiihtäjiltä. Ap.