En voi lakata kokonaan kävelemästä ladulla
Nyt hei laturaivoajat oikeasti: Mä ulkoilen joka ikinen päivä 2-3 tuntia koiran kanssa lähimastoissani täällä Helsingissä. Sitten kun tulee talvi, meidän lenkkireiteille vedetään aika lailla joka kohtaan latu. Me vältetään viimeiseen asti ladulla kävelemistä ja koitan käyttää kaiken luovuuteni, jotta keksittäisiin muita tapoja urheilla sen aikaa että te hiihtelijät saatte sujahdella suksillanne tässä meidän takapihalla häiriöttä. Latuja on kuitenkin niin paljon, että jos en mieli tampata koiran kanssa tuntikaupalla muutamaa tienpätkää edestakaisin, jossain vaiheessa meidän on käveltävä hetken ladulla tai ylitettävä se. Koittakaa kestää. Mekin koitetaan kestää se, että te ilmestytte tähän meidän pihoille raivoamaan, ettei me saataisi enää liikkua täällä.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Hän oli latujen kuningatar vuonna seitkytseitsemän
, joka latuja kulki yöhön hämärään..
Latu täyttyy askelista
Elämä on kuolemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt mikään lyhyt hetki ole kun esim meillä Keski-Suomessa metsälenkillä ladut. Minä ja koirat sahataan aika pitkä aika kadunvarsilla, kun vakiolenkki on räkä poskella kiitävillä hiihtohulluilla. En mene laduille, mutta kyllä harmittaa.
Missä päin Keski-Suomea on näin? Ettei siis ole mitään muuta kävelyreittiä kuin kadun varsi ja kaikki muu on latuina?
Ihmettelen jyväskyläläisenä todella. Täällä esim. rantaraitti on n. 15 km pitkä eikä ole koskaan latuna. Ja metsää luoja paratkoon riittää ihan koko Keski-Suomen laajuisesti.
Samaa ihmettelen. Asun Laajavuoren lähistössä ja lenkeillään siellä koiran kanssa melkeinpä päivittäin kaikkina muina aikoina paitsi silloin kun on ladut. Sen aikaa kyllä pärjää muuallakin lenkkeillen, tilaa riittää kyllä! Ja Laajiksen maisemista käyn itse nauttimassa sukset jalassa.
En muutenkaan ymmärrä tätä vastakkain asettelua, miksi kävelijöiden kuuluisi saada käyttää valaistuja ja hoidettuja ulkoilureittejä etuoikeutetusti ympäri vuoden. Hienoa, että samoja reittejä voidaan käyttää monipuolisesti erilaisiin liikuntamuotoihin, kuten muutamina talvikuukausina hiihtoon. Jos Helsingissä asuva kaipaa 2-3 h samoilumaastoja eikä lyhyttä talvea keksi muita kävelyreittejä niin kannattaa ehkä harkita muuttoa maalle. Mielensäpahoittajat voisivat vähän korjata asennettaan ja harkita vaikka suksien ostoa, jos laduilla haluaa liikkua. Suosittelen lämpimästi, erinomainen talviliikuntamuoto kaiken ikäisille.
Mä en ymmärrä asennetta etteikö kaikki mahtuisi sinne ihan yhtä aikaa sinne metsään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä asennetta etteikö kaikki mahtuisi sinne ihan yhtä aikaa sinne metsään.
Jos ajattelee vaikka jotain Pekingiä missä jengiä on ihan hitokseen, niin eikö me muutama hassu suomalainen nyt voida opetella sen verran käytöstapoja että mahdutaan metsään yhtä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Metsään mahtuu kyllä, mutta siihen ajetulla ladulle ei. Eikä kyse ole edes mahtumisesta vaan yksinkertaisesti siitä, että latu ja sen viereen/väliin jätetty baana vapaan hiihtäjille menee pilalle, jos siinä jatkuvasti kävellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli latujen kuningatar vuonna seitkytseitsemän
, joka latuja kulki yöhön hämärään..
Latu täyttyy askelista
Elämä on kuolemista.
Laduilla tuulee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette sitten saako purtsilla kuitenkin vielä kävellä? Siis sen varsinaisen ladun vieressä missä "luistellaan"? Ihan siksi kysyn kun kävin yksi päivä hakemassa lapset päiväkodista rattailla ja paluumatkalla purtsille olikin vedetty ladut ja jyrättiin rattailla ja pulkalla se tasainen puoli aika ankeaan kuntoon. En jäänyt kiinni, mutta tulevaisuuden varalta kysyn.
Minä lasken myös sen osan hiihtoladuksi ja maltan talven ajan pysyä sieltä poissa. Varmasti lähes kaikkialta Suomesta löytyy myös kävelyteitä, jotka hiekotettuina ovat paljon turvallisempikin väylä ilman suksia kulkeville. Puolestani hiihtäjät saavat nauttia keleistä sen pari viikkoa mitä ne etelässä kestää.
Kävelytiet ovat siis käytännössä maanteitä ja jalkakäytäviä. Metsään ei ole ainakaan täällä päin talvella mitään asiaa, kun kaikki ulkoilureitit ovat latujen peitossa. Minä en ainakaa tykkää kävellä maanteitä pitkin, kun nekin on talvella ihan kapeita ja onnettomassa kävelykunnossa. Mutta eipä siinä auta. Talvella sitten kävellään taajama-alueella ja metsään pitää mennä sitten muulloin.
Koittakaapa selittää vaikka enkuksi mitä on laturaivo:
"It's this Finnish phenomenon where someone gets really furious while cross-contry skiing. The fury can be caused for example by someone walking on the skiing track or too close to it. A couple of times a year this fury manifests itself in Finland by someone trying to stab or hit someone else with their ski stick."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelee vaikka jotain Pekingiä missä jengiä on ihan hitokseen, niin eikö me muutama hassu suomalainen nyt voida opetella sen verran käytöstapoja että mahdutaan metsään yhtä aikaa?
Siis niin, ettei kävelijät mene laduille, vai mitä tarkoitat käytöstapojen opettelulla?
Vaiko siten, että hiihtäjien pitäisi niitä opetella ja "sallia" laduilla tallominen?
Vierailija kirjoitti:
Miks hiihtäjät on aina niin hirveän vihaisia..?
Ainoastaan silloin, kun joku pöljäke kävelee ladulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis on ihan eri asia ne paikat mihin TEHDÄÄN koneella latu. Niissä ei saa kävellä.
Kaikkialla muualla saa kävellä aivan vapaasti eikä todellakaan tarvitse väistellä latuja.
Mitäs sitten jos mun asuintalo motitetaan näiden koneella tehtyjen latujen keskelle :D Mihin ihmeeseen menen? En todellakaan haluaisi kävellä laduilla.
Siis MiSSÄ tällaista tapahtuu??? Asun Länsi-Helsingissä ja täällä pystyy helposti kävelemään ihan ulkoiluteitä tuon 2-3 h putkeen, välillä ehkä vähän kadullakin ja jonkun ladun joutuu ylittämään kun risteää kävelytien kanssa, mutta se on siis ihsn "virallinen" ylityspaikka.
Missä päin Helsinkiä on asuinalue totaalisesti saarrettu laduilla? Näin ei ole edes Paloheinässä, siskoni asuu siinä ihan hiihtoreittien ja pulkkamäen tuntumassa.
Paloheinässä tilanne nimeonmaan on kaikkein pahin. Edes metsäpoluille ei pääse ilman ladun ylittämistä.
Vaikea myös opettaa omaa lasta hiihtämään, kun itse on pakko kävellä, koska lapsi kaatuilee vähän joka välissä. Vaikka kuinka yrittää kävellä niin reunassa kun mahdollista niin laturaivon saa tuntea nahoissaan.
Ihan naurettavaksi mennyt koko touhu. Itse en uskalla laittaa suksia enää edes jalkaan, kun olen niin hidas hiihtäjä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks hiihtäjät on aina niin hirveän vihaisia..?
Ainoastaan silloin, kun joku pöljäke kävelee ladulla.
Ja kun ois vaan se yksi pöljäke, mikä nyt menis erehdyksen tai eksymisen piikkiin, mutta kun tämä latujen pilaaminen näyttäis olevan jo ihan järjestäytynyttä toimintaa tai kansanhupia. En yhtään ihmettele kasaantunutta raivoa, kun joka penteleen päivä hiihtolenkistä nauttiva saa varoa kuhmuraisella ja pilatulla ladulla koiria ja näitä pöljäkkeitä. Väkivaltaa en hyväksy kuitenkaan, sanallinen torailu riittää.
Joskus oli lehtijutuissa ja jopa uutisissakin aikoinaan (onkohan edelleenkin tapahtuvaa?) sepelin heittämisestä ladulle!!!! Eli "latuja kohtaan olevasta raivosta" voisi jo puhua.
Ihan hyvin sieltä voi olla pari kk vuodessa poissa.
Ihan sama kuin jotkut veneilijät raivoaisivat koko talven, kun vesi on jäässä.
Kaikkeen voi sopeutua. Meillä on sentään puhdas ilmasto, leiriytymiseen, samoiluun, sienestykseen ja marjastukseen mahdollisuudet ja oikeudet ja paljon muuta. Muutama viikko koiran kanssa jossain muualla poissa ladulta, voi voi.
Joskus sitä toivoo, että saisi tulla joku pula-aika, jolloin sieltä metsistä porukat vuolisivat puun kaarnaa syödäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niin, ettei kävelijät mene laduille, vai mitä tarkoitat käytöstapojen opettelulla?
Vaiko siten, että hiihtäjien pitäisi niitä opetella ja "sallia" laduilla tallominen?
Sitä että kävelijät voivat kävellä jos se onnistuu latuja pilaamatta ja kukaan ei lähtökohtaisesti halua tappaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt mikään lyhyt hetki ole kun esim meillä Keski-Suomessa metsälenkillä ladut. Minä ja koirat sahataan aika pitkä aika kadunvarsilla, kun vakiolenkki on räkä poskella kiitävillä hiihtohulluilla. En mene laduille, mutta kyllä harmittaa.
(Hiihtokausi alkoi muuten tänä talvena tammikuussa, kestää max. maaliskuulle. Että hetki kyllä jää vuodesta sitä pururataa vielä muillekin kulkijoille... Tosin muuhun aikaan harva sinne pururadalle uskaltaa kun näillä "vakilenkeillä" ne koirat paahtaa vapaina ja omistaja sitten lompsii jossain parinsadan metrin päässä. Mutta onneksi sitä metsää polkuineen riittää silloinkin, niinkuin talvellakin ;)
Niin hiihtokausi loppuu maaliskuussa, jolloin ne latukoneella vedetyt ulkoilureitit muuttu jääksi. Sitten menee 6-8 viikkoa, että ne sulaa taas käveltäviksi. Tänä aikana kukaan ei niitä pytsy käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä että kävelijät voivat kävellä jos se onnistuu latuja pilaamatta ja kukaan ei lähtökohtaisesti halua tappaa ketään.
Ja kaarnaa syötäisiin tietenkin kaikki myös. Ehkä käpyjäkin.
Helsingin kaupunki on kaikessa viisaudessaan vetänyt ladut Pitkäkosken koirapuistoon vieville ulkoilureiteille sekä Pakilan koirapuistoon vievälle tielle. Hiihtäjiä vartenko ne koirapuistot onkin?
Samoin Kehä I:n ylikulkusiltoja on varattu vain hiihtäjille, vaikka noissa kohdissa ei ole mitään muuta mahdollisuutta päästä kehän toiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olla tappamatta ketään onnistuu tervepäiseltä varmastikin (en ole koskaan kuullut että hiihtoladulla olisi joku tahallaan tapettu), mutta mites laduilla kävellään pilaamatta niitä? Ja miten vaarallista sellainen käveleminen on? Kuka on syyllinen onnettomuuteen, jossa voi jopa hengestään päästä? Kunnan hiihtoreiteillä kun on kieltomerkit, joten eikös se silloin ole oma syy, jos (koira tai ulkoilija) loukkaantuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olla tappamatta ketään onnistuu tervepäiseltä varmastikin (en ole koskaan kuullut että hiihtoladulla olisi joku tahallaan tapettu), mutta mites laduilla kävellään pilaamatta niitä? Ja miten vaarallista sellainen käveleminen on? Kuka on syyllinen onnettomuuteen, jossa voi jopa hengestään päästä? Kunnan hiihtoreiteillä kun on kieltomerkit, joten eikös se silloin ole oma syy, jos (koira tai ulkoilija) loukkaantuu?
Kun on kantohanki, ei jää edes jalanjälkiä jos siinä väylän keskellä kävelee. Aivan hysteeristä että tässä viime vuosina hiihtäjien ja muiden ihmisten yhteisolo on muuttunut yhtäkkiä vaaralliseksi. Ei se vielä vaikka kymmenen vuotta sitten sitä ollut. Meillä päin ei ole kieltomerkkejä, mutta ei niillä sinänsä myöskään mitään virkaa olisi. Kävelyä ei voi kieltää. Ihan normijärjellä on aina ennenkin selvitty, se voisi toimia nytkin.
Tähän pulmaan on ratkaisu.
Jos kävelijät ja koiranulkoiluttajat eivät voi pysyä poissa laduilta sitä vähäistä hiihtoaikaa, niin ei aurata, eikä hoideta sinne metsään mitään. Sammutetaan valaistus ja olkoon luonnontilassa. Reilua. Sinne ei sitten kukaan mene. Riita poikki.
Minusta kyllä olisi edelleenkin paljon fiksumpaa nykykäytäntö, jotta kaikki saisivat nauttia metsistä. Laduilta voi ihan hyvin pysyä poissa tuon lyhyen ajan. Monesti on esim. kovia pakkaskelejäkin, kova pyry, vesisade talvellakin, myrsky, jottei edes voi mennä talvella. Ja silloinhan on jo pakkokin ulkoilla muualla.