REHELLISESTI kotitöiden teettämisestä lapsilla
Sanokaapa, minkä verran ja mitä kotitöitä lapsenne tekevät oikeasti kotona. Antakaa tulla ihan rehellisesti tekin (tai me :)), jotka laiskasti jaksavat teettää lapsilla kotitöitä. Erityisesti kiinnostaa kotitöiden tekeminen teini-ikäisillä.
Kommentit (101)
8v ja 9.v
- Siivoaa oman huoneensa (ei imuroi koska legot)
- Petaa sängyn joka aamu. Levitettävä sohva joka pakko laittaa kasaan.
- Tyhjentää tiskikoneen, täyttääkin mutta täyttäessä työnjälki saa olla vielä mitä on. Laittaa ne helpot, eivät mitään kattiloita, raastinrautoja ym.
- Kattaa pöydän.
- Ripustaa ja viikkaa pyykit + vie kaappeihin.
- Silittää tyynyliinat
- Roskat
- Hakee liiteristä polttopuut
- Kolaa pihan
- Hakee postin
- käyvät kaupassa hakemassa ruokakaapiin täydennystä sen mitä reppuihin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
Teinit tosin tietävät, että minä en kanna heidän astioitaan tiskikoneeseen tai keräile pyykkejä huoneistaan, joten jos haluaa puhtaat vaatteet, tuo pyykit kodinhoitohuoneeseen. Teinien huoneita en siivoa.
En ymmärrä, miksi lasten pitäisi tehdä kotona enemmän kuin vanhempien. Itse en todellakaan moppaa koko taloa päivittäin.
Enemmän? Miten voisivat tehdä enemmän? Kauppareissut ja ruuanlaitot ja siivoaminen vievät valtavasti aikaa. Jos lapsi/teini päivittäin tekee jonkin muun askareen kuin siivoaa omat jäljet esim tyhjentää tiskikoneen, imuroi keittiön, pyyhkii pöydän vie roskia hän ei tee likimainkaan sitä mitä aikuisilla menee aikaa kaikkiin taloustöihin,
Todella hartaasti toivon että lapseni tulevaisuudessa pariutuvat sellaisen kumppanin kanssa joka ei ole kasvanut kodissa jossa taikakeiju hoitaa kaiken. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tarvitse tehdä. Minulle riittää että hoitavat koulunsa, kaverinsa ja harrastuksensa mallikkaasti. Kyllä he tyttöinä saavat kotitöistä oman osansa tässä elämässä vielä.
Et tiedäkään millaisen taakan langetat lapsillesi kun et opeta heille kotitöitä NYT ! He eivät osaa yhtään mitään siitä osasta sitten kotonaan. Nyt ala opettaa koko kodinhoito ja sen vaivalloisuus heillekin!
Missä sanotaan etteivät OSAISI? Ei missään. Opettele lukemaan.
Toinen on yläkoulussa ja tähtää huippulukioon ja toine huippulukiossa ja tähtää yliopistoon. Ilolla annan heidän keskittyä opintoihinsa. Siitä on heille paljon enemmän hyötyä myöhemmässä elämässä.
Siihen OSAAMISEEN liittyy nimenomaan sen sietäminen että ne työt ovat jollekin pakollisia kodissa ja SÄÄNNÖLLISIÄ tahtoipa tehdä niitä eli ei. Tätä et juuri opeta käytännössä lapsillesi. Se on se karhunpalvelus heille.
Kyllä he sen tietää. Nyt heillä vain on elämänsä tärkeimmät hetket käsillä ja siksi he keskittyvät siihen. Niin me vanhemmatkin meidän perheessä tehdään. Ja menestytään.
Kotitöille ja siivouksille löytyy aina tekijöitä, jos itse ei ehdi.
Et vieläkään tajua! Se TIETÄMINEN EI TODELLAKAAN RIITÄ: täytyy olla jokapäiväistä harjoitusta siihen että ne pitää hoitaa RUTIININA, palveluksen MUILLE ja YHTEISTÄ HYVÄÄ VARTEN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tarvitse tehdä. Minulle riittää että hoitavat koulunsa, kaverinsa ja harrastuksensa mallikkaasti. Kyllä he tyttöinä saavat kotitöistä oman osansa tässä elämässä vielä.
Et tiedäkään millaisen taakan langetat lapsillesi kun et opeta heille kotitöitä NYT ! He eivät osaa yhtään mitään siitä osasta sitten kotonaan. Nyt ala opettaa koko kodinhoito ja sen vaivalloisuus heillekin!
Saatat olla täysin väärässä. Olen yli 60 v ja oma äiti sanoi aina, että kun lapset kasvaa aikuiseksi, he joutuvat kyllä ne työt tekemään, joten lapsien ei tarvi kotitöitä tehdä.
Rahaa ansaittiin sitten tekemällä ihan palkkatöitä.
Meitä on 4 sisarusta ja kaikkien kodit ovat tiptop kunnosa ja leivotaan ja laitetaan ruokaa ym.
Sitten esim. miniäni on ollut kotiorja lapsuudessaan ja nyt aikuisena ei osaa tai jaksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kavereita jotka kasvaneet tällaisessa kodissa, he ovat ihan epärealistisia ja kuvittelevat voivansa pompottaa muita tekemään hommia. Ovat ihmeissään kun muut eivät toimikaan heidän vihjeittensä mukaan. Toimitaan smoothisti jättäen hommat toisten näkösälle. Sitten kun hommaa ei olekaan hoidettu ärrytään kun itse pitääkin. Itsekkäitä ihmisiä.
Olin aikoinaan kolmilapsisen perheen nuorin lapsi. Vanhempani ovat jo edesmenneitä.
Astianpesukone pitäs tyhjentää ja imuroida kohta. Olen saikulla. Pitääkö entistenkin lasten ihan oikeasti tehtävä kotitöitä?
Ei huvittais
Lapset 3 & 2:
- Osallistuvat ruuanlaittoon esim pesemällä perunoita, laittamalla pilkottuja kattilaan, hämmentämällä hellalla.
- Osallistuvat siivoamiseen. Iltaisin laitetaan lelut paikalleen, siivouspäivänä imuroidaan, pyyhitään pölyjä, tampataan mattoja.
- Esikoinen auttaa pyykkien kanssa, laittaa koneeseen ja ripustaa. Kuopus taas tykkää tyhjentää tiskikonetta kanssani.
Tähän nyt tietysti on vähän tyhmä vastata pikkulasten kanssa. Käsittääkseni kaikki pikkulapset haluavat roikkua mukana tekemässä samaa kuin vanhemmat, sen sijaan että olisivat leikkimässä?
Lapsuuden perheessä lapsille kuului vain oman huoneensa viikkosiivous ja oman likapyykin vieminen pyykkikoriin. Kesälomilla piti joskus tehdä ruokaa, kun vanhemmat olivat töissä ja samalla hoidettiin tiskaus (meillä ei ollut tiskikonetta) ja pyyhittiin tasot. Joskus pyykkäsin ja silitin, perjantaisin imuroimme veljien kanssa koko talon ennen vanhempien tuloa. Näitä ei vaadittu eikä pyydetty, oli vain kiva olla avuksi ja suoda vanhemmilleenkin lepoa.
Kotityöt ovat enemmän kuin vaan kotitöitä ne kuvastavat syvästi miten muihin ja heidän tarpeisiinsa on suhtauduttava miten opittava palvelemaan muitakin ja huomioimaan heitä ja oltava valmis uhraamaan omaa aikaansa yhteisen pesän hyväksi. Tämä äityi joka pitää itseään menestyneenä ei ole menestynyt vaan tynkä itsekäs persoona.
Lapset 6-11 vuotiaita. Pitävät omat huoneensa siistinä, imuroivat ja nihkeä moppaavat, pyyhkivät pölyt. Osaavat laittaa likavaatteensa koriin ja vievät puhtaat kaappiin, minä viikkaan ne pinoihin. Vievät myös roskat, auttavat ruoanlaitossa, tekeevät salaatit, tyhjentävät ja täyttävät konetta. Osaavat ottaa petivaatteet sängystä pois ja petaavat sänkynsä. Isoin leikkaa nurmikkoa ja tekee lumitöitä. Keskimmäinen tykkää touhuta keittiössä, paistaa sämpylöitä itsenäisesti mutta minä hoidan uuniin laitoin ja pois ottamisen.
Minun mielestä tekeevät kotitöitä sopivasti, näistä ei ikinä tarvitse kiistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
Teinit tosin tietävät, että minä en kanna heidän astioitaan tiskikoneeseen tai keräile pyykkejä huoneistaan, joten jos haluaa puhtaat vaatteet, tuo pyykit kodinhoitohuoneeseen. Teinien huoneita en siivoa.
En ymmärrä, miksi lasten pitäisi tehdä kotona enemmän kuin vanhempien. Itse en todellakaan moppaa koko taloa päivittäin.Enemmän? Miten voisivat tehdä enemmän? Kauppareissut ja ruuanlaitot ja siivoaminen vievät valtavasti aikaa. Jos lapsi/teini päivittäin tekee jonkin muun askareen kuin siivoaa omat jäljet esim tyhjentää tiskikoneen, imuroi keittiön, pyyhkii pöydän vie roskia hän ei tee likimainkaan sitä mitä aikuisilla menee aikaa kaikkiin taloustöihin,
Todella hartaasti toivon että lapseni tulevaisuudessa pariutuvat sellaisen kumppanin kanssa joka ei ole kasvanut kodissa jossa taikakeiju hoitaa kaiken. Yök.
En ole ikinä ymmärtänyt, miksi kodin puunaaminen on joillekin naisille tärkeämpää kuin oma elämä.
Minulla menee päivässä kotitöihin noin 15 minuuttia. Mitä ihmettä sinä teet, jos se vie valtavasti aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanotaan etteivät OSAISI? Ei missään. Opettele lukemaan.
Toinen on yläkoulussa ja tähtää huippulukioon ja toine huippulukiossa ja tähtää yliopistoon. Ilolla annan heidän keskittyä opintoihinsa. Siitä on heille paljon enemmän hyötyä myöhemmässä elämässä.
Siihen OSAAMISEEN liittyy nimenomaan sen sietäminen että ne työt ovat jollekin pakollisia kodissa ja SÄÄNNÖLLISIÄ tahtoipa tehdä niitä eli ei. Tätä et juuri opeta käytännössä lapsillesi. Se on se karhunpalvelus heille.
Kyllä he sen tietää. Nyt heillä vain on elämänsä tärkeimmät hetket käsillä ja siksi he keskittyvät siihen. Niin me vanhemmatkin meidän perheessä tehdään. Ja menestytään.
Et vieläkään tajua! Se TIETÄMINEN EI TODELLAKAAN RIITÄ: täytyy olla jokapäiväistä harjoitusta siihen että ne pitää hoitaa RUTIININA, palveluksen MUILLE ja YHTEISTÄ HYVÄÄ VARTEN!
MIKSI?
En minä kasvata heitä muutenkaan ulkoa tulevien rutiinien toistajiksi. En itsekään elä niin, ole koskaan elänyt.
Mistä ihmeestä sinä ammennat nämä ”ajatuksesi”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vastauksessa kirpaisi eniten tuo, että sinä annat heille vääränlaisen naisen mallin. Se on aina tyttö = aikuisena äiti, joka palvelee muuta perhettä. He selviytyisivät 'naisen osasta' paljon helpommin, jos olisivat oppineet niitä pienestä pitäen, joten taktiikkasi on väärä.
Omat lapseni joutuivat välillä tekemään ruoka itse, kun olin poissa kotoa ja isä töissä. He myös osallistuivat pienestä pitäen maatalon töihin. Ensin rehuämpärin kantamista, kivien keräämistä pellolta ym. ja tavanomaiseen tapaan nuorin ja pienen traktorin rattiin. Nyt kuopus ajaa työkseen isoa konetta, vaikka onkin tyttö.
Mikä sinä olet sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin? Harva varmasti haluaa tyttärestään mitään rekkakuskia. Jokainen kasvattakoon lapsensa parhaansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
En ymmärrä, miksi lasten pitäisi tehdä kotona enemmän kuin vanhempien. Itse en todellakaan moppaa koko taloa päivittäin.Enemmän? Miten voisivat tehdä enemmän? Kauppareissut ja ruuanlaitot ja siivoaminen vievät valtavasti aikaa. Jos lapsi/teini päivittäin tekee jonkin muun askareen kuin siivoaa omat jäljet esim tyhjentää tiskikoneen, imuroi keittiön, pyyhkii pöydän vie roskia hän ei tee likimainkaan sitä mitä aikuisilla menee aikaa kaikkiin taloustöihin,
Jos lapsesi ovat perineet sinun v*ttumaisen kaiken tietävän luonteen epäilen että eivät tule pariutumaan ollenkaan. On syytäkin osata siivota omat sotkunsa.
15-vuotias poika hoitaa jokailtaisen koiran pissatuksen sekä huolehtii kierrätyskamat roskikseen, nämä ovat vakiot. Molemmista pitää tosin muistuttaa, mutta ei sano vastaan. Muuten tehtävinä pitää huone kohtalaisessa kunnossa sekä imuroi sen itse tarvittaessa. Muut kotihommat jaetaan, saa valita imuroiko vai peseekö vessan yms. Tiskaamisen hoidan pääsääntöisesti minä (ei ole konetta), mutta tekee pyydettäessä kyllä. Ruoan valmistuksessa auttaa pyydettäessä. Kaikki hänen tavaransa saa huolehtia itse pois, ei vahingossakaan huomaa niitä vahingossa, aina pitää huomauttaa, mutta en todellakaan kuljeta niitä itse pois. Olen ajatellut että jossain vaiheessa oppisi näkemään ne, kun ne eivät vaan ikinä hoidu "itsestään" (eli äidin toimesta), mutta ei ainakaan vielä ole toiminut...
Kaiken kaikkiaan kiitettävän avulias on eikä nurise kotitöistä, enemmänkin voisin teettää, mutta todella harvoin tekee mitään omatoimisesti.
9v pojat siivoavat huoneensa, siis keräävät tavarat ja pyykit lattioilta, eivät esim. imuroi tai pese lattiaa itse. Se että vievät pyykkinsä pyykkikoppaan ja pitävät omat tavaransa paikoillaan on jo paljon. Ei me aikuisetkaan niin paljon kotitöitä tehdä että siihen lasten apua sen kummemmin tarvittaisiin, minä hoidan pyykit ja mies tiskit, yhdessä ruuanlaitto ja minä teen kauppaostokset.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias poika hoitaa jokailtaisen koiran pissatuksen sekä huolehtii kierrätyskamat roskikseen, nämä ovat vakiot. Molemmista pitää tosin muistuttaa, mutta ei sano vastaan. Muuten tehtävinä pitää huone kohtalaisessa kunnossa sekä imuroi sen itse tarvittaessa. Muut kotihommat jaetaan, saa valita imuroiko vai peseekö vessan yms. Tiskaamisen hoidan pääsääntöisesti minä (ei ole konetta), mutta tekee pyydettäessä kyllä. Ruoan valmistuksessa auttaa pyydettäessä. Kaikki hänen tavaransa saa huolehtia itse pois, ei vahingossakaan huomaa niitä vahingossa, aina pitää huomauttaa, mutta en todellakaan kuljeta niitä itse pois. Olen ajatellut että jossain vaiheessa oppisi näkemään ne, kun ne eivät vaan ikinä hoidu "itsestään" (eli äidin toimesta), mutta ei ainakaan vielä ole toiminut...
Kaiken kaikkiaan kiitettävän avulias on eikä nurise kotitöistä, enemmänkin voisin teettää, mutta todella harvoin tekee mitään omatoimisesti.
Lisään vielä, että asiassa on auttanut huomattavasti se, etten juuri ikinä pyydä tekemään mitään välittömästi, vaan ilmoitan, että seuraavan kahden päivän sisällä on imuroitava tms. niin on sopivasti aikaa orientoitua ja tehdä sitten kun on muulta toiminnalta sopiva väli.
9v siivoaa omat jälkensä huoneestaan, keittiöstä, vessasta (läträä lavuaarilla...) ja on apuna pienissä kotitöissä, kuten tiskikoneen tyhjennys yms. Saa pientä palkkiota karkkipäivän karkkien lisäksi, esim. Kavereiden kanssa jätskirahaa kesällä.
4v taas no, omat sotkut. On mukana ruuanlaitossa yms, mutta lähinnä vielä leikin puolesta.
Vanhempina sitten vastuu ja palkkiot kasvavat. Eivät kuitenkaan joudu tekemään meidän vanhempien hommia, kuten lumityöt, suuremmat siivoukset yms...
Meillä nyt 12, 15 ja 17 vuotiaat lapset ja hyvin tekevät. Kotimme on kaksikerroksinen omakotitalo, meillä on aina perussiistiä ja tavaroilla on paikkansa. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Lapset pitävät sanomattakin oman huoneensa siistinä. Vaatteita ei ole kukaan koskaan lattioille heitellyt ja muutenkaan elänyt kuin porsas.
Tiskikonevuorot ovat kaikilla, myös vanhemmilla ja se sisältää keittiön tasojen pyyhinnän, koneeseen mahtumattomien astioiden pesun ja kuivauskaapin tyhjentämisen. Perjantaisin on siivouspäivä ja koska mies tekee pitempää päivää kuin me lasten kanssa, niin siivoamme nelisteen. Jokaisella on silloin vastuualueitaan oman huoneensa lisäksi, esimerkiksi vessat, pölyt, yläkerran imurointi, alakerran imurointi, polttopuiden tuominen sisälle, roskisten vienti jne. Koska ylimääräisiä järjestelyitä ei tarvitse, niin neljään pekkaan teemme jutut nopeasti ja tulos on hyvä. Lakanoiden vaihto on joka toinen viikko ja jokainen huolehtii omien petivaatteidensa tuuletuksen ja lakanoiden vaihdon. Pyyhkeet vaihdetaan kerran viikossa ja sen tekee kuka muistaa.
Ruuan laittamisessa ei ole niin sääntöjä, koska minä tykkään laittaa ruokaa, mutta myös isommat teinit ottavat silloin tällöin koko vetovastuun sapuskasta. Esimerkiksi viime sunnuntaina 17 vuotias teki ruuat. Hän pesi ennen joulua myös saunan ja kylppärin ihan omaksi huvikseen. Ulkotöissä on jokainen mukana ja täällä saattaa olla piha kolattu, kun tulen töistä.
Tekee mitä käsketään. Muuten ei saa viikkorahaa. Haluavat sen 5 euroa joten tekevät mitä käsketään. Vaikka olis kipeänä eikä pysty tekemään niin rahaa ei heru.
Jonkun mielestä ankaraa mutta meillä on toiminut. Kotityöt on ihan kaikkea tiskikoneen täytöstä lattioiden pesemiseen. Aloitettiin tämä lasten mennessä alakouluun.
Lapset 11 ja 14