Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

REHELLISESTI kotitöiden teettämisestä lapsilla

Eräsmys
22.01.2019 |

Sanokaapa, minkä verran ja mitä kotitöitä lapsenne tekevät oikeasti kotona. Antakaa tulla ihan rehellisesti tekin (tai me :)), jotka laiskasti jaksavat teettää lapsilla kotitöitä. Erityisesti kiinnostaa kotitöiden tekeminen teini-ikäisillä.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät oikeastaan mitään. Pyynnöstä tyhjentävät tiskikoneen ja saattavat imuroida, nutta tulos ei vastaa sitä, että itse tekisi. Yritän saada heitä siistimään omat välipalasotkunsa ja laittaan astiat koneeseen. Pojat 13, 15 ja 18.

Vierailija
2/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10- ja 7-vuotias:

- vie likaiset astiansa astianpesukoneeseen ja tyhjentää astianpesukoneen

- vie omat puhtaat pyykit paikoilleen

- vie roskia

- imuroi oman huoneensa

- ottaa lakanat ja tyynyliinat pois omista sängistään ja auttaa laittamaan puhtaat paikoilleen

- kattaa pöydän

- tekee helppoja ruokia

Ei tietenkään aina näitä kaikkia joka päivä, paitsi omien jälkien korjaukset. Niistä en tingi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pieniä koululaisia. Aika laiskasti jaksan tettää kotitöitä. Monesti pääser helpommalla, kun vain tekee itse. Kerran viikossa lapsilla on tiskikoneen tyhjennys, keittiö/eteisen imurointi ja eteisen järjestely. Tarvittaessa pitää tehdä muutakin, jos sanon, mutta aika harvoin tulee mutään noiden lusäksiisäksi. Lapset viikkaa omat pyykkinsä ja kerran viikossa osallistuvat kodin siivoamiseen valitsemalla jonkin yhteisissä tiloissa tehtävän siivousjutun. Omat huoneet tietty ja lakanat ottavat itse pois, mutta laitetaan yhdessä uudet. Autan pienintä oman huoneen siivouksessa.

Vierailija
4/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tarvitse tehdä. Minulle riittää että hoitavat koulunsa, kaverinsa ja harrastuksensa mallikkaasti. Kyllä he tyttöinä saavat kotitöistä oman osansa tässä elämässä vielä.

Vierailija
5/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa otetaan vähiten lapsia mukaan tekemään kotitöitä.

Vierailija
6/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoavat omat huoneensa ja siistivät jälkensä keittiössä ja muualla. Silloin tällöin auttavat imuroinnissa ja pölyjen pyyhkimisessä. Alakouluikäiset tytöt kyseessä.

Vierailija
7/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eskarilainen. Oma huone pitää siivota, siis tavarat paikoilleen leikin jälkeen. Illalla ennen nukkumaanmenoa pitää korjata kaikki olkkariin levitellyt lelut jo ihan senkin takia, ettei kukaan yön pimeydessä pissalle mennessään kompuroi niihin. Omat likavaatteet pitää viedä pyykkikoriin.

Meidän likka jumaloi Tuhkimoa ja siksi hän on innokas lattioiden moppaaja. Laulelee siinä samalla "Laula lintusein". Siivotessa aina annan oman mopin hälle käteen. Hän tykkää myös ripustaa pyykkejä, ja siinä annan auttaa myös. Omat astiat pitää tuoda tiskipöydälle.

Vierailija
8/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei tarvitse tehdä. Minulle riittää että hoitavat koulunsa, kaverinsa ja harrastuksensa mallikkaasti. Kyllä he tyttöinä saavat kotitöistä oman osansa tässä elämässä vielä.

Et tiedäkään millaisen taakan langetat lapsillesi kun et opeta heille kotitöitä NYT ! He eivät osaa yhtään mitään siitä osasta sitten kotonaan. Nyt ala opettaa koko kodinhoito ja sen vaivalloisuus heillekin!

Vierailija
9/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään.

Teinit tosin tietävät, että minä en kanna heidän astioitaan tiskikoneeseen tai keräile pyykkejä huoneistaan, joten jos haluaa puhtaat vaatteet, tuo pyykit kodinhoitohuoneeseen. Teinien huoneita en siivoa.

En ymmärrä, miksi lasten pitäisi tehdä kotona enemmän kuin vanhempien. Itse en todellakaan moppaa koko taloa päivittäin.

Vierailija
10/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedäkään millaisen taakan langetat lapsillesi kun et opeta heille kotitöitä NYT ! He eivät osaa yhtään mitään siitä osasta sitten kotonaan. Nyt ala opettaa koko kodinhoito ja sen vaivalloisuus heillekin!

Kamala vaiva laittaa pyykit koneeseen!

Vierailija
11/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sanotaan etteivät OSAISI? Ei missään. Opettele lukemaan.

Toinen on yläkoulussa ja tähtää huippulukioon ja toine huippulukiossa ja tähtää yliopistoon. Ilolla annan heidän keskittyä opintoihinsa. Siitä on heille paljon enemmän hyötyä myöhemmässä elämässä.

Vierailija
12/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v tyttö

- Siivoaa oman huoneensa (laatu vaihtelee)

- Vie roskat

- Astiat tiskikoneeseen

- Laittaa ruokaa (joskus/harvoin)

- Hoitaa lemmikkiin liittyviä asioita, ruoka jne.

Vierailija
13/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tytöistäsi kasvaa uusavuttomia sottapyttyjä. 

Muutoinkin ajatusmaailmasi on käsittämättömän vanhanaikainen

Vierailija
14/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7 ja 8 vuotiaat. Vievät roskat. On opetettu kierrätys. Lajittelevat vaatteensa pyykkiin, sekä omat puhtaat vaatteet kaappiin. Lelujen yms. Järjestely.

Imuroivat oman huoneensa.

Vierailija
15/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vastauksessa kirpaisi eniten tuo, että sinä annat heille vääränlaisen naisen mallin. Se on aina tyttö = aikuisena äiti, joka palvelee muuta perhettä. He selviytyisivät 'naisen osasta' paljon helpommin, jos olisivat oppineet niitä pienestä pitäen, joten taktiikkasi on väärä.

Omat lapseni joutuivat välillä tekemään ruoka itse, kun olin poissa kotoa ja isä töissä. He myös osallistuivat pienestä pitäen maatalon töihin. Ensin rehuämpärin kantamista, kivien keräämistä pellolta ym. ja tavanomaiseen tapaan nuorin ja pienen traktorin rattiin. Nyt kuopus ajaa työkseen isoa konetta, vaikka onkin tyttö. 

Vierailija
16/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vastauksessa kirpaisi eniten tuo, että sinä annat heille vääränlaisen naisen mallin. Se on aina tyttö = aikuisena äiti, joka palvelee muuta perhettä. He selviytyisivät 'naisen osasta' paljon helpommin, jos olisivat oppineet niitä pienestä pitäen, joten taktiikkasi on väärä.

Omat lapseni joutuivat välillä tekemään ruoka itse, kun olin poissa kotoa ja isä töissä. He myös osallistuivat pienestä pitäen maatalon töihin. Ensin rehuämpärin kantamista, kivien keräämistä pellolta ym. ja tavanomaiseen tapaan nuorin ja pienen traktorin rattiin. Nyt kuopus ajaa työkseen isoa konetta, vaikka onkin tyttö. 

Missä sanotaan että minä tekisin ne meillä? Ei missään. Minä ja mieheni on aina tehty puoliksi, myös hoitovapaat on pidetty puoliksi. Tyttärilläni on jopa minun sukunimeni, ei miehen.

Oletkos itse ollut yhtä tasa-arvoinen?

Vierailija
17/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ovat aikuisia ja asuvat omillaan. Mutta kun asuivat vielä kotona tekivät kyllä oman osansa.

Roskien vienti, oman huoneen siivous ja imurointi, omien pyykkien viikkaus kaappiin, isompana myös pesivät pyykkiä alusta loppuun. Ikkunoitakin pesivät joskus. Osallistuivat joskus ruuan tekoon.

Vierailija
18/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tytöistäsi kasvaa uusavuttomia sottapyttyjä. 

Muutoinkin ajatusmaailmasi on käsittämättömän vanhanaikainen

No, minusta kasvoi samalla tavalla nainen, joka arvostaa siistiä kotia, ei ole sottapytty ja on ollut varaa pitää siivooja alle 35-vuotiaasta asti.

Vierailija
19/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, 13 ja 15v tytöt:

- jokaisella oma tiskikonevuoro kahdesti viikossa, silloin ovat myös vastuussa koiran ulkoiluttamisesta.

- yläkerran vessan pesu kerran viikossa, joka kolmas viikko osuu oma vuoro kohdalle

- luonnollisesti omien keittiösotkujen siivoaminen ja astioiden laitto koneeseen

- oman huoneen imurointi ja lakanoiden vaihto

- omat vaatteet viedään kaappiin, minä viikkaan ne pinoihin

- pyykkien lajittelu pyykkikaappiin

- pyynnöstä pöydän kattamista ja ruoanlaitossa auttamista

Vierailija
20/101 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sanotaan etteivät OSAISI? Ei missään. Opettele lukemaan.

Toinen on yläkoulussa ja tähtää huippulukioon ja toine huippulukiossa ja tähtää yliopistoon. Ilolla annan heidän keskittyä opintoihinsa. Siitä on heille paljon enemmän hyötyä myöhemmässä elämässä.

Siihen OSAAMISEEN liittyy nimenomaan sen sietäminen että ne työt ovat jollekin pakollisia kodissa ja SÄÄNNÖLLISIÄ tahtoipa tehdä niitä eli ei. Tätä et juuri opeta käytännössä lapsillesi. Se on se karhunpalvelus heille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi