Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT: totuus työttömien valmennuskursseista

Vierailija
21.01.2019 |

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

Kommentit (368)

Vierailija
181/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille paasataan "Muista levätä tarpeeksi" ja "Auto kannattaa vaihtaa vasta todella myöhään" -itsestäänselvyyksiä. Tuollaisten mantrojen hokemiseenko verovaroja todellakin käytetään sen sijasta, että yritettäisiin työllistää ihan oikeasti?

Itsestäänselvyys sinulle, mutta entäpä sille naapurin Jarille? Et voi tietää, jospa näistä vinkeistä olisi hänelle hyötyä.

Taasko jari on valvonut pikku kakkosen jälkeen? Ai jai jai, kuulema tyttöjäkin vikitellyt. Kyllä nyt on elmänhallintakurssi paikallaan.

Vierailija
182/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön maisteri. Opiskelen tällä hetkellä. Teen oman alani sijaisuuksia tarvittaessa, keikkahommaa. Silti minulta on puuttunut viimeiset 20 vuotta työpaikka. Takana on vain sijaisuuksia, päivästä muutamaan kuukauteen. Ei koskaan kokonaista vuotta. Inhoan itseäni yli kaiken. Minussa on jotain vikaa, koska en ole työllistynyt. Nyt kun täytän pian 50 vuotta, tulee lisää "vikaa" minuun työntekijänä. 50v. humanistinainen kasvatusalalla.

Eikä siinä kaikki. Inhoan myös muita työttömiä. Kavahdan kaikkea, mikä liittyy työttömyyteen. En halua olla työtön, enkä halua olla leimattu, stigmatisoitu. No - leimaan itse itseni, inhoan itseäni - ja siinä sivussa myös muita. Olen nykyään täysin epäempaattinen kaikkia työttömiä kohtaan, mukaan lukien ensimmäisenä itseni.

Sanotaan, että negatiivisuus tarttuu. Niin myös epätoivo. Se haisee ja näkyy katseesta, koko olemuksesta.

Voisiko joku sanoa, miten erottautua työttömyydesta ja työttömistä? Olen elänyt jo vuosia henkisesti mustan kuopan pohjalla. Nykyään lähipiirikin halveksii minua, koska olen työtön. Vanhempani häpeävät.

Itseinho on suurta. Toisina päivinä se itsevihaa. Olenhan itse aiheuttanut työttömyyteni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työvoimapolitiikka jatkuu tällaisena vielä pitkään, yhä useampi pitkäaikaistyötön tarvitsee terapeuttisia pupunpussauskursseja.

Vierailija
184/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on syyllinen työttömyyteen. Tämä "logiikka" ilmeisesti oikeuttaa kurssit, orjuutukset ja yleisen työttömien kyykytyksen? Kun ongelmalle, työttömyydelle ei voida mitään niin sitten keksitään huuhaata millä pyritään saamaan työttömyys näyttämään pienemmältä. Se todellinen työttömyys kun on puoli miljoonaa.

Vierailija
185/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työvoimapolitiikka jatkuu tällaisena vielä pitkään, yhä useampi pitkäaikaistyötön tarvitsee terapeuttisia pupunpussauskursseja.

Mietin kuinka moni työtön itseni lisäksi kärsii jatkuvasta stressistä? Sanoin siitä niin heti oltiin tarjoamassa lääkkeitä, mielialalääkkeitä. Kieltäydyin ja sanoin ettei rahapula helpotu lääkkeillä. Kuinka helv.. herkästi niitä mömmöjä nykyisin syötetään? Toisaalta en ihmettele sitäkään että ihmiset syövät lääkkeitä kun koko yhteiskunta on sairas.

Vierailija
186/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.

Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.

Jos pienituloiset, opiskelijat ja työttömät äänestävät, heidän äänensä menee demareille, vasemmistolle ja vihreille. Nämä puheena olevat kurssit ovat saaneet aikaan Tarja Filatov (SDP) ja Anni Sinnemäki (Vihr) jo kauan aikaa sitten. Nyt yritetään luoda sellaista kuvaa, että nämä ovat muka nykyhallituksen aikaansaannoksia ja äänestämällä sdp:tä tai vihreitä tilanne muuttuisi oleellisesti. Ei muutu, herätkää jo unelmistanne.

Demarit eivät muuta kuin kokoomus eri nimellä. Tätä monet äänestäjät eivät valitettavasti ymmärrä. Sitä paitsi juuri kokoomuksen kanssa demarit ne pakkotyöt survoi eduskunnasta läpi.

Vasemmistoliitto on taas aina vastustanut tukien vastikkeellisuutta ja myös vihreät vastustavat sitä 100%.

Vierailija
187/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin kuinka moni työtön itseni lisäksi kärsii jatkuvasta stressistä? Sanoin siitä niin heti oltiin tarjoamassa lääkkeitä, mielialalääkkeitä. Kieltäydyin ja sanoin ettei rahapula helpotu lääkkeillä. Kuinka helv.. herkästi niitä mömmöjä nykyisin syötetään? Toisaalta en ihmettele sitäkään että ihmiset syövät lääkkeitä kun koko yhteiskunta on sairas.

olisit vaan ottanut ne lääkkeet niin olisit pian kuntouttavassa työtoiminnassa 😊

Vierailija
188/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.

Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.

Jos pienituloiset, opiskelijat ja työttömät äänestävät, heidän äänensä menee demareille, vasemmistolle ja vihreille. Nämä puheena olevat kurssit ovat saaneet aikaan Tarja Filatov (SDP) ja Anni Sinnemäki (Vihr) jo kauan aikaa sitten. Nyt yritetään luoda sellaista kuvaa, että nämä ovat muka nykyhallituksen aikaansaannoksia ja äänestämällä sdp:tä tai vihreitä tilanne muuttuisi oleellisesti. Ei muutu, herätkää jo unelmistanne.

Demarit eivät muuta kuin kokoomus eri nimellä. Tätä monet äänestäjät eivät valitettavasti ymmärrä. Sitä paitsi juuri kokoomuksen kanssa demarit ne pakkotyöt survoi eduskunnasta läpi.

Vasemmistoliitto on taas aina vastustanut tukien vastikkeellisuutta ja myös vihreät vastustavat sitä 100%.

Tukien vastikkeellisuus ei itsessään olisi ongelma, jos jotain tolkullista hätäaputyötä olisi olemassa.

Vierailija
189/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania ryhmätöitä. Kiltsikoita saa myös tuoda. Ne ketkä jaksaa saa hypätä jo hyppynarua luokan edessä. Hei huomenna reippaillaan. Ottakaa lenkkarit mukaan niin kävellään kurssikeskuksen ympäri 🤗 onhan liikuntapäivä. Ylihuomenna cv.en viilausta.

Vierailija
190/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti se ääneen sanomaton tavoite on masentaa työttömät niin pitkälle että heistä päästään kätevästi eroon. Itse olen menossa tuohon suuntaan, mitään toivoa paremmasta ei ole enkä jaksa tätä enää kovin kauaa.

Vierailija
191/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunan pesusta ja halon hakkuista ei ole Sipilä välistä vetämässä kun taksa sovitaan.

Vierailija
192/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti se ääneen sanomaton tavoite on masentaa työttömät niin pitkälle että heistä päästään kätevästi eroon. Itse olen menossa tuohon suuntaan, mitään toivoa paremmasta ei ole enkä jaksa tätä enää kovin kauaa.

Työttömistä ei nimenomaan haluta eroon tai edes vähentää niiden määrää, vaan niiden asemaa halutaan heikentää kaikin tavoin, koska samalla myös työssäkäyvien on suostuttava paskempiin ja paskempiin ehtoihin. Ilman työttömien reserviä työssäkäyviä on vaikea uhkailla ja kiristää, mutta työttömien aseman heikentäminen ja määrän ylläpitäminen tekee siitä taas helpompaa.

Vierailija
193/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön on syyllinen työttömyyteen. Tämä "logiikka" ilmeisesti oikeuttaa kurssit, orjuutukset ja yleisen työttömien kyykytyksen? Kun ongelmalle, työttömyydelle ei voida mitään niin sitten keksitään huuhaata millä pyritään saamaan työttömyys näyttämään pienemmältä. Se todellinen työttömyys kun on puoli miljoonaa.

Niin ja sehän se juttu onkin kun työtön ei oikeasti ole syyllinen, vaan maailmantalous, euro tms. Retoriikalla tämä on kätevästi käännetty ihan yksilön syyksi.

Vierailija
194/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömistä ei nimenomaan haluta eroon tai edes vähentää niiden määrää, vaan niiden asemaa halutaan heikentää kaikin tavoin, koska samalla myös työssäkäyvien on suostuttava paskempiin ja paskempiin ehtoihin. Ilman työttömien reserviä työssäkäyviä on vaikea uhkailla ja kiristää, mutta työttömien aseman heikentäminen ja määrän ylläpitäminen tekee siitä taas helpompaa.

Voit olla oikeassa tuossa, ei siellä työmarkkinoillakaan monella nykyään kovin herkkua ole, jatkuva stressi, paineet ja pelko yt:istä

Vierailija
195/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön maisteri. Opiskelen tällä hetkellä. Teen oman alani sijaisuuksia tarvittaessa, keikkahommaa. Silti minulta on puuttunut viimeiset 20 vuotta työpaikka. Takana on vain sijaisuuksia, päivästä muutamaan kuukauteen. Ei koskaan kokonaista vuotta. Inhoan itseäni yli kaiken. Minussa on jotain vikaa, koska en ole työllistynyt. Nyt kun täytän pian 50 vuotta, tulee lisää "vikaa" minuun työntekijänä. 50v. humanistinainen kasvatusalalla.

Eikä siinä kaikki. Inhoan myös muita työttömiä. Kavahdan kaikkea, mikä liittyy työttömyyteen. En halua olla työtön, enkä halua olla leimattu, stigmatisoitu. No - leimaan itse itseni, inhoan itseäni - ja siinä sivussa myös muita. Olen nykyään täysin epäempaattinen kaikkia työttömiä kohtaan, mukaan lukien ensimmäisenä itseni.

Sanotaan, että negatiivisuus tarttuu. Niin myös epätoivo. Se haisee ja näkyy katseesta, koko olemuksesta.

Voisiko joku sanoa, miten erottautua työttömyydesta ja työttömistä? Olen elänyt jo vuosia henkisesti mustan kuopan pohjalla. Nykyään lähipiirikin halveksii minua, koska olen työtön. Vanhempani häpeävät.

Itseinho on suurta. Toisina päivinä se itsevihaa. Olenhan itse aiheuttanut työttömyyteni.

Pätkätyöläisenä ymmärrän sinua hyvin. Mulla tosin on ihan ok ura ja meriittejä mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että vakityötä ei ole vaan olen välillä työttömänä ja työn etsiminen on ollut todella stressaavaa ja haastavaa. Tämän Vartiaisen ajaman työttömien kepitys ja kyykytys -linjan myötä elämä on tullut entistä vaikeammaksi. Yhdellä kvartaalilla olet menestyjä ja sulla on kansanvälisiä esiintymisiä, toisella taas mitätön luuseri jonka pitäis mennä jonnekin työpajaan alkoholistien kanssa. Viime vuonna ehdin olla vain kaksi kuukautta työttömänä mutta se stressi ja pelko on välillä lamaannuttava. Sen kyllä päätin että mihinkään aktivointijuttuihin en lähde vaan käytän työttömyysaikani jatkossa vain oman elämänlaadun parantamiseen. Viimeksi jouduin väkertämään noin 50 erilaista visuaalista ja myyvää cv-pohjaa uravalmennuksessa ja loppujen lopuksi sain työn ihan niillä omilla meriiteillä tylsällä tavallisella mustavalkoisella word-cv:llä.

Vierailija
196/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut 2 kertaa elämäni aikana näillä höpöhöpö kursseilla. Kummallakin kerralla oli toi kyseinen Spring house pitäjänä :D Mua vieläkin naurattaa kun siellä kurssilla joku kurssikaveri sanoi, että harmittaa kun työttömuuskorvauksista lähtee veroja 20% johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D

Miksi muka ei voi? Kyllä ainakin minulla onnistui ja verottajan sivuillakin sanotaan, että jos et hae uutta verokorttia, on pidätys% 20.

Tottakai voi. Mutta se ei yleensä siitä kovasti pienene. Sosiaalietuuden verokanta on erilainen kuin palkkatulon, sitä verotetaan kovempaa. Riippuu tietenkin yksilöstä, miten on vähennyksiä jne.

Sain yhden vuoden ainoana verotettavana tulona työmarkkinatukea. Sain siltä vuodelta veronpalautusta n. 60 € vaikka mulla on asuntolainaa ja kolme alaikäistä lasta. Eli ei se prosentti siitä kovin yleensä pienene.

Itse maksoin ansiosidonnaisesta 23 % veroa. Palkasta maksoin saman vaikka palkka oli tonnin enemmän.

Vierailija
197/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa synkeintä koko aktiivimallissa on se, että se tavallaan validisoi juuri tätä työttömiä syyllistävää puhetapaa, joka on niin helppo omaksua, jos itse ei ole työtön ja kokee, että verorahoista jotenkin kustannetaan vain työttömien "joutenolo". 

Todellisuudessa työpaikkoja ei ole, tai työnantajat itse eivät vaivaudu edes aloilla, joilla ilmeisesti on työvoimapulaa, rekrytoimaan työttömiä aktiivisemmin. Mutta aktiivimallissa työnantajat ovat nätisti häivytetty kaiken yhteiskuntavastuun ulkopuolelle, niinkuin kaikissa muissakin vastaavissa "yritelmissä".

Varmasti kymmenen hallitusta tästä päivästä taaksepäin voitaisiin vetää vastuuseen verorahojen  holttittomasta kierrättämisestä näille pilipalipupukurssittajille ilman vastaavaa hyötyä työttömien työllistymisen suhteen. Rahaa on hassattu väärään osoitteeseen siis jo vuosikymmeniä.

Mutta hätkähdyttävintä on tietenkin se, että toimenpiteet ovat olleet niin huonoja jo muutaman vuosikymmenen ajan ja siltikään tätä peliä ei ole puhallettu poikki? Onko katsottu, että työttömyyspolitiikan hoito on niin monimutkainen rakennelma, ettei ole uskallettu  lähteä sitä purkamaan?

Kaikki uudistukset ja (anteeksi kirosana ) "innovaatiot" ovat olleet vain bluffia ja kosmetiikkaa tyyliin luodaan jokin uusi sanahirviö, jossa samaa P*kaa tarjoillaan uuden nimen varjolla?

Kaikista hämmentävintä on poliittisten päättäjien armoton tietämöttömyys laatimistaan laeista ja uudistuksista. Jos seuraa yhtään, mitä maailmassa tapahtuu - nämä uutuudet  (=lue kurjuudet) ovat suoraan kopioitu jostain muualta - Tanskasta, Saksasta tai Iso-Britanniasta ja kuviteltu, että ne päälleliimattuina jotenkin istuvat tällaiseen yhteiskunnaltaan täysin erilaiseen maahan kuten Suomeen.

Vierailija
198/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sehän se juttu onkin kun työtön ei oikeasti ole syyllinen, vaan maailmantalous, euro tms. Retoriikalla tämä on kätevästi käännetty ihan yksilön syyksi.

Viime vuonna nähtiin kuinka media nosti esiin elämäntapa työttömiä. Ihan kuin niitä olisi niin paljon että niillä olisi merkitystä. Aina niihin juttuihin uskoo sen verran porukkaa että hajoita ja hallitse systeemillä saadaan tarpeeksi ääniä jatkamaan huonoa politiikkaa.

Vierailija
199/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut mukana kun pomo on haastatellut työnhakijoita ja haluan painottaa, että mitään työkkärikursseja EI kannata sitten mainita! Ellei kyseessä ole ammatillinen täydennyskoulutus tai kieli/ATK-koulutus.

Moni pomo kokee nuo työkkärin kurssit samalla tavalla kuin rikosrekisterin, eli rangaistustoimenpiteenä.

Vartiainenkin mainitsi, että ne toimii uhkana tai rangaistuksena jos et työllisty. Samalla tavalla kuin vankila ja sakot toimii uhkana ettei kukaan tekisi rikoksia.

Työttömistä on siis tehty rikollisia. Itse olen seurannut parin työttömän elämää lähietäisyydeltä ja haluaisin lohduttaa päättäjiä, että ilman näitä sanktioitakin työttömän elämä on todella viheliäistä. Ei pelkoa, että työttömyys olisi mukavaa tai houkuttelevaa.

Tuollainen ajatusmaailma, että työttömien elämästä on tehtävä mahdollisimman masentavaa kun halutaan edistää työllisyyttä, että "jos ei halua olla rangaistavana niin menkööt töihin", on samantapaista ajattelua kuin mitä se surullisen kuuluisa kuningatar ranskanmaalla loihe lausumaan:"mitä ne köyhät valittaa...? Jos ei ole leipää, niin syökööt kakkuja."

Vierailija
200/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihania ryhmätöitä. Kiltsikoita saa myös tuoda. Ne ketkä jaksaa saa hypätä jo hyppynarua luokan edessä. Hei huomenna reippaillaan. Ottakaa lenkkarit mukaan niin kävellään kurssikeskuksen ympäri 🤗 onhan liikuntapäivä. Ylihuomenna cv.en viilausta.

Tuohan on kuin nostalgia trippi ala-asteelle jos ei lasketa tuota ceeveetä.. Vielä jos tuntisi itsensä lapseksi niin olisihan se hauskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi