Kysy yleislääkäriltä
Nyt on hyvä tilaisuus kysyä yleislääkäriltä lääketieteeseen tai lääkärin ammattiin liittyviä kysymyksiä.
Kommentit (123)
Parasetamoli hoitaa kivun kuin kivun, turha kinuta mitään Nanna-lääkkeitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että minulla on rintasyöpä. Olen 34 v lapseton tupakoimaton nainen, en ole koskaan käyttänyt hormoniehkäisyä. Mitään pattia, kyhmyä tms en ole löytänyt, mutta rinnassa on outo tunne ollut jo muutaman kuukauden. Ei auta selän, hartioiden tms jumppaaminen tai rintalihasten venyttely, eli en usko että tuo tunne olisi vain joku lihasjumi. Rinta ei tunnu puristellessa ja painellessa sen kummallisemmalta kuin toinenkaan. Lähinnä vähän kokkareiset, kuin riisipuuroa. Rinnat ovat pienet. Suvussa ei ole syöpiä.
Nauretaanko minut pihalle jos menen lääkäriin sanomaan että epäilen että minulla on syöpä, vaikka mitään patteja, ihon vetäytymistä tms muita oireita ei ole? Alkaako joku tutkia asiaa, pääsenkö ultraan? Mammografiahan rikkoo kudoksia joten sitä ei välttämättä hirveästi suositella, ainakaan jos rinnassa on kysta, sillä ne saattavat puhjeta mammografian puristuksessa. En kylläkään ole itseltäni mitään löytänyt, mutta kuulemma jotkut kasvaimet ovat niin pieniä että niitä on mahdoton itse tuntea.
Vai nauretaanko minullekin "Ei noin nuorella mitään syöpää ole!" kuten aika monelle muullekin. Moni minua nuorempikin on kuitenkin sairastunut ja heillekin naurettu päin naamaa että höpsistä, kunnes se syöpä sitten lopulta onkin löytynyt ja levinnyt ja potilas kuollut alle kahdessa vuodessa. Kavereissa kuitenkin kaksi tällaista tapausta, toinen kuoli 31-vuotiaana, toinen 29-vuotiaana. Se lääkäreiden vähättely tuntui kyllä itsestäkin todella pahalta.
Yleislääkärillehän tässä ensimmäisenä menen, mutta onko siitä hyötyä?
Jos tämä ei ole syöpää eikä selkärangan, lihasten, luiden tai muidenkaan jumeja ja virheasentoja, niin mitä tämä sitten on? Onko ehdottaa syitä?
Parikymppiselläkin voi olla rintasyöpä. Ultraääni ei ole yksistään riittävä tutkimus, tarvitaan myös mammografia ja mahdollisesti ohutneulanäyte diagnoosin varmistamiseksi.
Mene yksityiselle ja varaa toimenpideajat niihin toimenpiteisiin mitkä haluat. Kukaan ei naureskele kun olet maksava asiakas.
Tutkimuksiin tarvitaan lääkärin lähete. Mietinkin että jos menen lääkärille, niin nauraako minut pihalle koska ajattelee ettei minulla syöpää voi olla jos en edes patteja itsestäni löydä. Eli vaikka menisinkin yksityiselle niin se ei ole tae että pääsen tutkimuksiin, jos en lähetettä saa.
Kaveri kävi joskus yksityisellä ortopedillä olkapäänsä kanssa. Lääkäri ei edes koskenut potilaaseen, sanoi vain että ei se vakavaa ole ja kirjoitti laskun ja käski häipyä. Kiva homma, kun kaveri oli tuon kätensä kuitenkin pari vuotta aiemmin loukannut, ja sen liikerata oli todella rajoittunut. Hukkaan meni senkin käynnin maksu, toki lääkäri sai veloittaa hyvän summan siitä.
31: Ruusifinnin hoitamiseksi ei välttämättä tarvitse lähetettä ihotautilääkärille vaan yleislääkärikin voi määrätä hoidon. Mikäli yleisimmät lääkkeet eivät toimi, niin lähete ihotaudeille on paikallaan ja tällöin ihotautilääkäri voi määrätä isotretioniinia, jonka vain ihotautilääkäri voi määrätä sen haittavaikutusten vuoksi. Annan nyt ensineuvoksi välttää ruusufinniä pahentavia tekijöitä, joita voivat olla kuumat juomat, alkoholi, voimakkaat mausteet, auringonvalo ja saunominen.
33: Aiempi opioidien ja monien rauhoittavien lääkkeiden hitusta vapaampi määrääminen on aiheuttanut paljon harmia: riippuvuutta ja siitä seurannutta kärsimystä. USA:ssa on opioidikriisi, jonka liian höllä lääkkeen määrääminen on saanut aikaan. Lääkärien suhtautuminen näihin lääkkeisiin on muuttunut tiukemmaksi, jotta voisimme välttää näitä haittoja. Toki näilläkin lääkkeillä on indikaationsa ja esimerkiksi saattohoidossa ei tulisi kitsastella kunnollisen kipulääkityksen suhteen.
38: Atrofinen gastriitti voi lisätä tyroksiinin tarvetta, koska vatsahappoja tarvitaan tyroksiinin hyvään imeytymiseen. En ole kuullut, että tyroksiini aiheuttaisi gastriittia.
39: Imusolmuke yleensä kasvaa taudin, kuten kuumeflunssan seurauksena ja pienenee seuraavina viikkoina/kuukausina. Mikäli imusolmuke ei pienene tai kasvaa, niin suosittelisin ultraäänitutkimusta.
40: Kissa-allergia ja yhteiselo kissan kanssa ei voi aiheuttaa keuhkoahtaumatautia. Yleisin taudinaiheuttaja on tupakointi. Myös ympäristön saasteet ja passiivinen altistus tupakalle voivat aiheuttaa ahtauman.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan lähete on voimassa julkisella? Vaikka verikoe tai virtsanäyte.
Yhden vuoden.
Ei ole, mikä ap ongelma kun valelääkärin homma kinostelee. Mietitääs, olisiko narsismi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi voimakkaaseen kipuun ei määrätä kunnon lääkkeitä vaan aina buranaa tai ibumaxia?
Nilkkani oli reilusti turvoksissa oletettavasti kihdin takia ja jalka tärisi kivusta, kuitenkaan mitään vahvempaa ei kirjoitettu tulehduskipulääkkeen (arcoxia) ollessa tehoton
Voin vastata ap:n puolesta. Koska lääkärit uskovat jokaisen olevan väärinkäyttäjä ja tulevan riippuvaiseksi lääkkeestä. Riippuvuuden lääkärit uskovat olevan elinikäistä. Amerikan tilannetta kauhistellaan ja nähdään sen olevan riskinä täälläkin, jos ihmiset saisivat kipuunsa apua.
Vierailija kirjoitti:
31: Ruusifinnin hoitamiseksi ei välttämättä tarvitse lähetettä ihotautilääkärille vaan yleislääkärikin voi määrätä hoidon. Mikäli yleisimmät lääkkeet eivät toimi, niin lähete ihotaudeille on paikallaan ja tällöin ihotautilääkäri voi määrätä isotretioniinia, jonka vain ihotautilääkäri voi määrätä sen haittavaikutusten vuoksi. Annan nyt ensineuvoksi välttää ruusufinniä pahentavia tekijöitä, joita voivat olla kuumat juomat, alkoholi, voimakkaat mausteet, auringonvalo ja saunominen.
33: Aiempi opioidien ja monien rauhoittavien lääkkeiden hitusta vapaampi määrääminen on aiheuttanut paljon harmia: riippuvuutta ja siitä seurannutta kärsimystä. USA:ssa on opioidikriisi, jonka liian höllä lääkkeen määrääminen on saanut aikaan. Lääkärien suhtautuminen näihin lääkkeisiin on muuttunut tiukemmaksi, jotta voisimme välttää näitä haittoja. Toki näilläkin lääkkeillä on indikaationsa ja esimerkiksi saattohoidossa ei tulisi kitsastella kunnollisen kipulääkityksen suhteen.
38: Atrofinen gastriitti voi lisätä tyroksiinin tarvetta, koska vatsahappoja tarvitaan tyroksiinin hyvään imeytymiseen. En ole kuullut, että tyroksiini aiheuttaisi gastriittia.
39: Imusolmuke yleensä kasvaa taudin, kuten kuumeflunssan seurauksena ja pienenee seuraavina viikkoina/kuukausina. Mikäli imusolmuke ei pienene tai kasvaa, niin suosittelisin ultraäänitutkimusta.
40: Kissa-allergia ja yhteiselo kissan kanssa ei voi aiheuttaa keuhkoahtaumatautia. Yleisin taudinaiheuttaja on tupakointi. Myös ympäristön saasteet ja passiivinen altistus tupakalle voivat aiheuttaa ahtauman.
ap
Yleislääkäri ei itsetunto puumainen pätijä trolli määrää ihosairauksissa lääkkeitä, miksi? Ota Google avuksi.
Sulla on isoja pulmia ap, isoja, ylläpito saanut turpaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi punainen kolmio lääkevalmisteen kyljessä saa teidät lähes poikkeuksetta pois tolaltanne ja jopa käyttätymään monella tapaa kuin mt-potilas? Kysyn tätä ihan vakavissani, sillä olen kurkkuani myöten täynnä tuota outoilua ja alentavaa käytöstä.
Olen yleislääkäri, joskaan en ap. Kyllä näistä kolmiolääkkeistä kauhistuvat ovat yleensä siellä potilaan puolella.
Itsellä on kokemus juuri toisinpäin. Olen jo sen ikäinen ja alan koulutusta löytyy myös, että olen oppinut tietämään mikä itseä monissa tilanteissa auttaa. Kärsin todella helposti pahasta ärsytysyskästä erityisesti flunssa-aikaan ja monet yskänlääkkeet kokeilleena tiedän jo, että oikeasti auttaa vain Codesan. Muuten siis yskin niin, että oksennan ja paikat kipeytyy ja ääni häviää myös siinä rasituksessa. Taustalla on myös yöllistä refluksiyskää, joka on ärsyttänyt kurkun niin, että vaiva uusiutuu helposti. Codesanilla tuo vaiva hoituu alle viikossa. Silti joka kerta kun pyydän Codesania, alkaa sama alentuva kohtelu ja muu ihmeellinen käytös. Ja vaikka selitän tuon em. tuntuu ettei uskota. Olen ihan siisti ja normaali enkä voi ymmärtää sitä asennetta etteikö ihminen nyt jotain omasta tilanteestaan tietäisi vaikkei lääkärin koulutusta olekaan! Sehän nyt on ihan naurettava ajatuskin, sillä itsehän ne kivut ym. tuntee ja tietää mikä niihin auttaa tai ei joko aiemmin koetun tai kokeilujen kautta.
Tai ehkä te olette vain niin hölmöjä, että luulette mt-diagnoosin tarkoittavan automaattisesti ties mitä. Niin, ehkä väsymys ja alakuloisuus on jotain outoa vaikken kyllä itse ymmärrä että miten ihmeessä...tarvinnette siis rutkasti lisää koulutusta ensinnäkin ihan potilaiden kohtaamisesta/kohtelusta, mutta myös mt-ongelmista ja kuinka moninaisia ne voivat olla ja että ne harvoin vaikuttavat ihmisen älykkyyteen tai kykyyn ymmärtää asioita...siis toki psykoottiset akuuttivaiheessa olevat tapaukset poislukien. Pakko avautua kun olen jo niin kyllästynyt siihen mitä kohtelua minä ja monet muutkin saa.
Aika hidas olet vastaamaan. Ei ihmekkään että päivystyksessäkin kestää aina vähintään 6 h vaikka olisi pari-kolme potilasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi voimakkaaseen kipuun ei määrätä kunnon lääkkeitä vaan aina buranaa tai ibumaxia?
Nilkkani oli reilusti turvoksissa oletettavasti kihdin takia ja jalka tärisi kivusta, kuitenkaan mitään vahvempaa ei kirjoitettu tulehduskipulääkkeen (arcoxia) ollessa tehoton
Tämä kiinnostaa minuakin.
Miksi lääkärit eivät voi kirjoittaa kunnon kipuläkkeitä edes hetkelliseen käyttöön, kuten leikkauksen jälkeen muutamaksi päiväksi?
Ovatko lääkärit itse nark kareita, vai miksi muita kipulääkkeitä kuin ibuprofeenia ja parasetamolia ei saa? Ja nekin joutuu usein ostamaan apteekista itse ilman reseptiä.Viimeisin kokemukseni on siitä ihana, että oli sellainen leikkaus jonka jälkeen olin aivan järjettömän kipeä jo ennen kuin sairaalasta lähdin kotiin. Hirveästi ei tietenkään voinut lääkitä siinä heräämössä, kun omin jaloin sieltä sairaalasta piti sinä iltana kotiin lähteä.
Kun kysyin hoitajalta että mitä kipulääkkeitä minulle on kirjoitettu, niin hän sanoi ettei mitään, mutta minä voin hakea apteekista parasetamolia kun sitähän sa ilman reseptiä, ja voin ottaa vaikka kokonaisen gramman kerralla :)
Olin aivan monttu auki ja kysyin tuolta hoitajalta että ihanko oikeasti hän suostuisi olemaan tällaisen leikkauksen jälkeen pelkän parasetamolin varassa?
Hymy hyytyi, ja hän meni kysymään anestesialääkäriltä jotain. Anustesialääkäri antoi 10 panacodia ja sanoi että niiden pitäisi riittää viikoksi.Millä laskutaidolla lääkikseen siis pääsee, jos matikka on sitä luokkaa että ota gramma parasetamolia 3-4 kertaa päivässä, ja 10 panacodia pitäisi riittää viikoksi? Niitähän meni kaksi tuona iltana ja loput 8 seuraavana päivänä, ja kellosta katsoin että joko nyt saa ottaa lisää lääkkeitä.
Pelkkä parasetamoli ei todellakaan auttanut mitään.
Mitään vahvoja lääkkeitä en ole ennen käyttänyt, eli mitään väärinkäyttötaustaa minulla ei ole.
Mitenkäs sinä itse? Käytätkö paljonkin lääkkeitä? Muitakin kuin parasetamolia ja ibuprofeenia?
Makasin viikon sängyssä tuon jälkeen, aivan tuskissani. Vaikka soitin seuraavana päivänä että kivut ovat hirveät ja en ole nukkunut yhtään, sanottiin että "Joo, niin ne on kaikilla, mutta katso vaikka joku elokuva telkkarista ja ota tirsat."
Tirsat. Vaikka en saa nukuttua kivun vuoksi.Kuukauden päästä jälkitarkastus ja kysyin leikkaavalta lääkäriltä että menikö tämä hänen mielestään ihan oikein, ja hän sanoi että kaikki muut hänen potilaansa voivat buranaa syödä ja se ei hänen vikansa ole että juuri minä olen kaikille tulehduskipulääkkeille allerginen. Kun kysyin että miksi hän ei kirjoittanut minulle mitään, niin hän raivostui "KOSKA MINÄ EN VOI KIRJOITTAA YHTÄÄN KENELLEKÄÄN YHTÄÄN MITÄÄN!!!"
Eli tuo leikkaava lääkäri oli itse nark kari, luvat mennyt! Kiva homma.
Tuo leikkaus tehtiin Terveystalossa, vakuutuksen piikkiin.
Yhdelle kaverille tehtiin viime vuonna maksansiirto, kun on elämässään syönyt liikaa parasetamolia. Ikinä ei ole alkoholia juonut tai huumeita käyttänyt, Maksa hajosi alle nelikymppisenä. Kun kivut alettiin ottaa vakavasti, oli jo liian myöhäistä. Olisi hänkin tullut yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi, jos ei olisi pilannut vatsaansa ja suolistoaan tulehduskipulääkkeillä ja tuhonnut maksaansa parasetamolilla.
Eli miten on:
Otatko itse potilaan kivut vakavasti, vai oletatko hänen olevan nark kari, koska itsekin olet nark kari?Herranjumala taas mikä vastaus. Tiesitkö että esim Pihlajalinnassa ei kukaan lääkäri saa kirjoittaa rauhoittavia, unilääkkeitä eikä vahvoja kipulääkkeitä? Eli tuollainen kommentti, etten kirjoita mitään kellekkään ei tarkoita aina lääkelupien menettämistä. Luuletko, että töissä on montakin lääkäriä, keiltä on menneet lääkeluvat mutta ei olisi hyllytetty tai saanut potkuja? Varsinkin jos olet asiasta vinkunut jo pitkään on voinut lääkärillä jo ihmisenä mennä hermotkin, niin on sanonut että ei tässä toimenpiteessä käyneet ketkään muutkaan saa mitään raskaan sarjan lääkkeitä :D apua.. se että sinä et käytä lääkkeitä väärin, ei tarkoita sitä että siellä ei kävisi päivässä 10 ihmistä pyytämässä niitä vääriin tarkoituksiin. Siksi rajoja on vedettävä. Siksi Pihlajalinnakin luopui niiden myöntämisestä, kun na r kkeja kävi niin paljon vaikka seassa oli varmasti myös tavan normikäyttäjiä.
Panacodit yms koukuttavat herkästi myös terveen. Toki leikkauksen jälkeen saa yleensä kunnon tropit, mutta taisit kuitenkin olla aika matalan kipukynnyksen leikkauksessa kun olet ollut päiväkirurgisella. Kunnolla rakenteisiin menevissä leikkauksissa saa sen mukaiset lääkkeetkin.
Panacodiinkin voi alttiuden omaavalla ihmisellä tulla riippuvuus vaikka 3päivän käytöllä. Kai ymmärt että maksansa pilannut ystäväsikin oli ilmeisesti kroonisesti kipeä, kun oli syönyt pitkään / paljon kipulääkkeitä. Mitähän olisi käynyt jos olisi syönyt panacodia nuo määrät? =riippuvuus
Kuinka monen hoitajan kanssa olet harrastanut seksiä?
41: Lääkiksessä ei juuri matematiikkaa tarvinnut. Haastavin matematiikka lääkisuralla on ehdottomasti pääsykokeessa.
43: Julkisella
44: Luomen poisto on aiheen, mikäli luomi on muuttunut esim kasvanut, tullut epäsymmetriseksi, kirjavaksi, on kookas, hankaantuu, erittää, on haavainen. Mikäli jalkapohjan reunan luomi on täysin viattoman näköinen eikä ole muuttunut/on pysynyt vuosia samanlaisena, ei sitä ole välttämättä tarpeen poistaa. On kuitenkin totta, että jalkapohjien tummiin luomimaisiin muutoksiin tulee suhtautua vakavasti, sillä kyseessä voi olla melanooma (acral lentiginous melanoma).
Vastaat kuin googlaava maallikko. En saanut vastauksestasi mitään lisätietoa tai oikeaa mielipidettä suuntaan tai toiseen. Pelkkää jahkailua. Turha keskustelu, et ole pätevä.
Mistä voi johtua maksa-arvo 52 nuorella hoikalla naisella, joka on perusterve ja juo harvoin alkoholia ja silloinkin kohtuudella. Kaikki muu oli laajoissa verikokeissa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
19: ei, kun hoitaa hommansa hyvin säästyy kanteluilta.
20: onko veri kirkasta vai tummaa? Mitä tummempaa, sen syvemmältä vuotaa ja aina vaarallisempaa. Kirkas väri luultavasti sisäiset pukamat, joita et edes tiedä omistavasi. Aina silti aiheellista tutkia. Neuvoisin hakeutumaan päivystykseen, jos veri tummaa. Saattaa olla esim. Vatsahaava.Ap
Tummaa. Miten tuollaiset pukamat syntyvät? Täytyykö olla ummetusta.
Kukaan lääkäri ei suostuisi täällä vastailemaan ilmaiseksi kun tällaista voisi tehdä palkankin kanssa 😂
Sama hoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Parasetamoli hoitaa kivun kuin kivun, turha kinuta mitään Nanna-lääkkeitä!
Joskus olin kuulolla kun vanhempi lääkäri, jolta oli leikattu lonkkamurtuma, totesi, että "Kyllä se parasetamoli on vaan hyvä lääke!"
Olen nelikymppinen enkä ole työelämässä synnynnäisen neuropsykiatrisen oireyhtymän takia. En ole tämän takia myöskään työterveydenhuollon piirissä. Olen ollut viimeksi terveystarkastuksessa melkein 20 vuotta sitten. En koe oloani fyysisesti sairaaksi, mutta pitäisikö terveystarkastuksessa käydä varmuuden vuoksi silloin tällöin ja siinä tapauksessa kuinka usein?
46: VIrtsan haju voi johtua useasta seikasta. Sanoitkin ettei tulehdusoireita ole ja vettä olet juonut riittävästi. Joskus kahvi, parsa ja valkosipuli voi hajua tehdä. Seuraisin rauhassa, mikäli olet muuten täysin oireeton.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin.
Miksi lääkärit eivät voi kirjoittaa kunnon kipuläkkeitä edes hetkelliseen käyttöön, kuten leikkauksen jälkeen muutamaksi päiväksi?
Ovatko lääkärit itse nark kareita, vai miksi muita kipulääkkeitä kuin ibuprofeenia ja parasetamolia ei saa? Ja nekin joutuu usein ostamaan apteekista itse ilman reseptiä.Viimeisin kokemukseni on siitä ihana, että oli sellainen leikkaus jonka jälkeen olin aivan järjettömän kipeä jo ennen kuin sairaalasta lähdin kotiin. Hirveästi ei tietenkään voinut lääkitä siinä heräämössä, kun omin jaloin sieltä sairaalasta piti sinä iltana kotiin lähteä.
Kun kysyin hoitajalta että mitä kipulääkkeitä minulle on kirjoitettu, niin hän sanoi ettei mitään, mutta minä voin hakea apteekista parasetamolia kun sitähän sa ilman reseptiä, ja voin ottaa vaikka kokonaisen gramman kerralla :)
Olin aivan monttu auki ja kysyin tuolta hoitajalta että ihanko oikeasti hän suostuisi olemaan tällaisen leikkauksen jälkeen pelkän parasetamolin varassa?
Hymy hyytyi, ja hän meni kysymään anestesialääkäriltä jotain. Anustesialääkäri antoi 10 panacodia ja sanoi että niiden pitäisi riittää viikoksi.Millä laskutaidolla lääkikseen siis pääsee, jos matikka on sitä luokkaa että ota gramma parasetamolia 3-4 kertaa päivässä, ja 10 panacodia pitäisi riittää viikoksi? Niitähän meni kaksi tuona iltana ja loput 8 seuraavana päivänä, ja kellosta katsoin että joko nyt saa ottaa lisää lääkkeitä.
Pelkkä parasetamoli ei todellakaan auttanut mitään.
Mitään vahvoja lääkkeitä en ole ennen käyttänyt, eli mitään väärinkäyttötaustaa minulla ei ole.
Mitenkäs sinä itse? Käytätkö paljonkin lääkkeitä? Muitakin kuin parasetamolia ja ibuprofeenia?
Makasin viikon sängyssä tuon jälkeen, aivan tuskissani. Vaikka soitin seuraavana päivänä että kivut ovat hirveät ja en ole nukkunut yhtään, sanottiin että "Joo, niin ne on kaikilla, mutta katso vaikka joku elokuva telkkarista ja ota tirsat."
Tirsat. Vaikka en saa nukuttua kivun vuoksi.Kuukauden päästä jälkitarkastus ja kysyin leikkaavalta lääkäriltä että menikö tämä hänen mielestään ihan oikein, ja hän sanoi että kaikki muut hänen potilaansa voivat buranaa syödä ja se ei hänen vikansa ole että juuri minä olen kaikille tulehduskipulääkkeille allerginen. Kun kysyin että miksi hän ei kirjoittanut minulle mitään, niin hän raivostui "KOSKA MINÄ EN VOI KIRJOITTAA YHTÄÄN KENELLEKÄÄN YHTÄÄN MITÄÄN!!!"
Eli tuo leikkaava lääkäri oli itse nark kari, luvat mennyt! Kiva homma.
Tuo leikkaus tehtiin Terveystalossa, vakuutuksen piikkiin.
Yhdelle kaverille tehtiin viime vuonna maksansiirto, kun on elämässään syönyt liikaa parasetamolia. Ikinä ei ole alkoholia juonut tai huumeita käyttänyt, Maksa hajosi alle nelikymppisenä. Kun kivut alettiin ottaa vakavasti, oli jo liian myöhäistä. Olisi hänkin tullut yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi, jos ei olisi pilannut vatsaansa ja suolistoaan tulehduskipulääkkeillä ja tuhonnut maksaansa parasetamolilla.
Eli miten on:
Otatko itse potilaan kivut vakavasti, vai oletatko hänen olevan nark kari, koska itsekin olet nark kari?Herranjumala taas mikä vastaus. Tiesitkö että esim Pihlajalinnassa ei kukaan lääkäri saa kirjoittaa rauhoittavia, unilääkkeitä eikä vahvoja kipulääkkeitä? Eli tuollainen kommentti, etten kirjoita mitään kellekkään ei tarkoita aina lääkelupien menettämistä. Luuletko, että töissä on montakin lääkäriä, keiltä on menneet lääkeluvat mutta ei olisi hyllytetty tai saanut potkuja? Varsinkin jos olet asiasta vinkunut jo pitkään on voinut lääkärillä jo ihmisenä mennä hermotkin, niin on sanonut että ei tässä toimenpiteessä käyneet ketkään muutkaan saa mitään raskaan sarjan lääkkeitä :D apua.. se että sinä et käytä lääkkeitä väärin, ei tarkoita sitä että siellä ei kävisi päivässä 10 ihmistä pyytämässä niitä vääriin tarkoituksiin. Siksi rajoja on vedettävä. Siksi Pihlajalinnakin luopui niiden myöntämisestä, kun na r kkeja kävi niin paljon vaikka seassa oli varmasti myös tavan normikäyttäjiä.
Panacodit yms koukuttavat herkästi myös terveen. Toki leikkauksen jälkeen saa yleensä kunnon tropit, mutta taisit kuitenkin olla aika matalan kipukynnyksen leikkauksessa kun olet ollut päiväkirurgisella. Kunnolla rakenteisiin menevissä leikkauksissa saa sen mukaiset lääkkeetkin.
Vinkinut pitkään?
Herranjestas toivottavasti et oikeasti ole lääkäri jos lukutaitosi on tuota luokkaa!!!
Yhden ainoan kerran pyysin jotain kipulääkkeitä, kun oli tehty sellainen leikkaus että kivut olivat sen jälkeen hirveät. Olisin tuon YHDEN leikkauksen jälkeen tarvinnut MUUTAMAKSI PÄIVÄKSI jotain muuta lääkettä kuin pelkkää parasetamolia.
Mutta en saanut, koska tuo leikkaava lääkäri oli menettänyt lupansa.
Ja kyllä lääkäreiltä luvat menee.
Menin joskus endokrinologille, joka ei voinut kirjoittaa minulle thyroxin-lääkitystä, syynä se että hänellä oli luvat menneet. Jouduin tuon käynnin jälkeen menemään terveyskeskukseen pyytämään reseptin yleislääkäriltä... Se vähän ihmetytti. Siis se endokronilogin kommentti että "Kyllä sinä lääkityksen tarvitset, mutta minä en voi itse reseptiä kirjoittaa". Hän siis myönsi itse että luvat on palaneet.
Turhaan sinä Pihlajalinnasta mitään kirjoitat, sehän ei tähän aiheeseen liity mitenkään. Nyt puhuttiin Terveystalon kirurgeista, he eivät ole mitään yleislääkäreitä. Ja heillä kuuluisi kyllä olla luvat kunnossa. Eikä todellakaan ollut kyseessä matalan kipukynnyksen leikkaus, vaan hemmetin kipuherkän alueen leikkaus.
Ja kun tuon leikkauksen jälkeen menin yleislääkärille muissa asioissa, hän ihmetteli kipujani ja oli aivan kauhuissaan siitä etten saanut mitään muuta kuin parasetamolia. Ei kuulemma ollut oikeaa hoitoa.
Ja tuo maksansiirtopotilas on tietenkin julkisella hoidossa, joten Pihlajalinna ei liity häneenkään mitenkään...
Eikä niitä kipulääkkeitä tunnu edes osastolla ollessaan saavan... Joskus leikattiin koko kylki auki, ja minulla oli kipupumppu, mutta se piuha oli laitettu niin että se painoi jotain hermoa selässä ja aiheutti hirveät kivut. Kipulääkitystä ei lisätty, sain vain ihan vähän jotain kipulääkettä joka ei auttanut yhtään mitään, ja 500 mg parasetamol-tabletteja... Miksi se kipupumppu oli, jos siitä ei kipulääkettä anneta? Ja miksi sitä ei oteta pois kun siitä ei edes kipulääkettä anneta ja se on asennettu SELKÄÄN (älä kysy miksi piuha oli selkärangan yli poikittain kahdesti...) niin että painaa hermoa ja kipu on kamala. Ja kuuluuko se kipupumpun piuha olla ihon alla 15 cm matkalla kunnon mutkalla selkärangan yli kaksi kertaa? Minulle ainakin sanottiin että ei kuulu, se meni päin hemmettiä, mutta minua ei uskottu kun sanoin että se sattuu.
Kyseessä ei siis ollut epiduraali, sehän ei mene ihon alla vaan aine laitetaan menemään selkäytimen ympärille. Ei puutunut kroppa, olin ihan kävelevä, tosin hemmetin kivulias kävelevä. Tuo piuha oli laitettu ihon alle selkärangan vierestä, sen tarkoitus oli kuulemma mennä selkärangan viertä mutta se oli vahingossa mennyt vinoon selkärangan yli. Tämä huomattiin kun se suostuttiin ottamaan pois, kun olin kaksi vuorokautta itkenyt kipua ja leikkauksesta oli jo kolme päivää. Olin tuolloin vielä alaikäinen. Ja heti olo helpottui kun se piuha poistettiin.
Mikä logiikka tuossa oli??
Kerro. Haluaisin tietää. Miksi se piuha oli monta päivää asennettu päin hemmettiä, vaikka se oli turha kun ei siitäkään kipulääkettä saanut? Ja sitten hoitajat valittavat kun en nuku yöllä, itken vain kipua selässä (hermokipu) ja kyljessä, kun se oli aika radikaalisti leikattu auki...
Herranjumala taas mikä vastaus. Tiesitkö että esim Pihlajalinnassa ei kukaan lääkäri saa kirjoittaa rauhoittavia, unilääkkeitä eikä vahvoja kipulääkkeitä? Eli tuollainen kommentti, etten kirjoita mitään kellekkään ei tarkoita aina lääkelupien menettämistä. Luuletko, että töissä on montakin lääkäriä, keiltä on menneet lääkeluvat mutta ei olisi hyllytetty tai saanut potkuja? Varsinkin jos olet asiasta vinkunut jo pitkään on voinut lääkärillä jo ihmisenä mennä hermotkin, niin on sanonut että ei tässä toimenpiteessä käyneet ketkään muutkaan saa mitään raskaan sarjan lääkkeitä :D apua.. se että sinä et käytä lääkkeitä väärin, ei tarkoita sitä että siellä ei kävisi päivässä 10 ihmistä pyytämässä niitä vääriin tarkoituksiin. Siksi rajoja on vedettävä. Siksi Pihlajalinnakin luopui niiden myöntämisestä, kun na r kkeja kävi niin paljon vaikka seassa oli varmasti myös tavan normikäyttäjiä.