Kysy yleislääkäriltä
Nyt on hyvä tilaisuus kysyä yleislääkäriltä lääketieteeseen tai lääkärin ammattiin liittyviä kysymyksiä.
Kommentit (123)
Onko sinulla tietoa vauvan kireästä kielijänteestä ja huulijänteestä? Miksi kaikilla lääkäreillä ei ole siitä tietoa, eivät osaa tunnistaa eivätkä nippasta poikki?
Kireä kielijänne on syynä monien imetysvaikeuksiin ja siihen, että imetys ei onnistu. Kireän kielijänteen omaava vauva ei saa kunnon otetta rinnasta, jolloin äiti alkaa antamaan korviketta ja sanoo, että ”vauva ei osannut imeä” tai kun maitoa ei pääse tarpeeksi nousemaan tehokkaan imun puuttuessa, niin syyksi korvikkeelle siirtymiseen on se, että ”maito ei riitä”. Nämähän eivät ole oikeita syitä, vaan ongelma on usein kireä kielijänne, ja ongelma poistuisi 5 min operation avulla. Kireä huulijänne puolestaan voi aiheuttaa äidille sietämättömät imetyskivut, jolloin äiti lopettaa imetyksen heti ensimmäisinä viikkoina.
Kielijänteitä tunnutaan leikattavan vasta sitten, kun muutaman vuoden ikäinen lapsi ei osaa sanoa tiettyjä äänteitä jänteen kireyden vuoksi. Ennen kielijänne kuulemma nipsaistiin laitoksella melkein automaattisesti kaikilta vastasyntyneiltä. Mihin on kadonnut se osaaminen hoitohenkilökunnalta? Kaikilta ei tietenkään ole tarpeen leikata, mutta tämä nykyinen ääripää, jossa kireiden kielijänteiden vauvat ja äidit eivät löydä asiantuntevaa apua, kun vauva on vastasyntynyt, ja sen takia imetys loppuu, on tosi ikävää. Tällä hetkellä lähinnä ne äidit löytävät avun, jotka hoksaavat liittyä Facebookin Vauvan kireä kielijänne -ryhmään.
Lääketiede ei ole eksaktia tiedettä eikä varmoja vastauksia voi antaa kysymyksiin kuten "mikä tää patti on", "miksi mun pissa haisee", "miksi jokin arvo on koholla" ilman potilaan kunnollista tutkimista ja haastattelua. Jos pystyisin diagnosoimaan kaiken varmasti parin lauseen esitiedoilla, olisi se puoskarointia. Ymmärrän, että haluatte varmoja vastauksia, mutta näillä esitiedoilla ja tutkimatta ei moniin täällä esitettyihin kysymyksiin voi antaa kovin pätevää vastausta. Kiinnostava kysymys oli PTH:n nousu ilman muita löydöksiä. Tähän en osaa vastata, mutta aion ottaa selvää ja kirjoittaa tänne huomenna, mikäli jotain uutta tietoa löytyy. Näin itsekin opin.
Moni kysyi asiattomia enkä aio vastata "kuinka monen hoitsun kaa oon harrastanut seksiä" tai ottaa kantaa siihen miksei lääkäriltä saa niitä rauhoittavia ja opioideja mitä haluaa kuin kioskista.
Kiitos asiallisille kysyjille. Yritin vastata mahdollisimman moneen kysymykseen, mihin tässä arjen pyörittämisen ohessa kerkesin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi voimakkaaseen kipuun ei määrätä kunnon lääkkeitä vaan aina buranaa tai ibumaxia?
Nilkkani oli reilusti turvoksissa oletettavasti kihdin takia ja jalka tärisi kivusta, kuitenkaan mitään vahvempaa ei kirjoitettu tulehduskipulääkkeen (arcoxia) ollessa tehoton
Tämä kiinnostaa minuakin.
Miksi lääkärit eivät voi kirjoittaa kunnon kipuläkkeitä edes hetkelliseen käyttöön, kuten leikkauksen jälkeen muutamaksi päiväksi?
Ovatko lääkärit itse nark kareita, vai miksi muita kipulääkkeitä kuin ibuprofeenia ja parasetamolia ei saa? Ja nekin joutuu usein ostamaan apteekista itse ilman reseptiä.Viimeisin kokemukseni on siitä ihana, että oli sellainen leikkaus jonka jälkeen olin aivan järjettömän kipeä jo ennen kuin sairaalasta lähdin kotiin. Hirveästi ei tietenkään voinut lääkitä siinä heräämössä, kun omin jaloin sieltä sairaalasta piti sinä iltana kotiin lähteä.
Kun kysyin hoitajalta että mitä kipulääkkeitä minulle on kirjoitettu, niin hän sanoi ettei mitään, mutta minä voin hakea apteekista parasetamolia kun sitähän sa ilman reseptiä, ja voin ottaa vaikka kokonaisen gramman kerralla :)
Olin aivan monttu auki ja kysyin tuolta hoitajalta että ihanko oikeasti hän suostuisi olemaan tällaisen leikkauksen jälkeen pelkän parasetamolin varassa?
Hymy hyytyi, ja hän meni kysymään anestesialääkäriltä jotain. Anustesialääkäri antoi 10 panacodia ja sanoi että niiden pitäisi riittää viikoksi.Millä laskutaidolla lääkikseen siis pääsee, jos matikka on sitä luokkaa että ota gramma parasetamolia 3-4 kertaa päivässä, ja 10 panacodia pitäisi riittää viikoksi? Niitähän meni kaksi tuona iltana ja loput 8 seuraavana päivänä, ja kellosta katsoin että joko nyt saa ottaa lisää lääkkeitä.
Pelkkä parasetamoli ei todellakaan auttanut mitään.
Mitään vahvoja lääkkeitä en ole ennen käyttänyt, eli mitään väärinkäyttötaustaa minulla ei ole.
Mitenkäs sinä itse? Käytätkö paljonkin lääkkeitä? Muitakin kuin parasetamolia ja ibuprofeenia?
Makasin viikon sängyssä tuon jälkeen, aivan tuskissani. Vaikka soitin seuraavana päivänä että kivut ovat hirveät ja en ole nukkunut yhtään, sanottiin että "Joo, niin ne on kaikilla, mutta katso vaikka joku elokuva telkkarista ja ota tirsat."
Tirsat. Vaikka en saa nukuttua kivun vuoksi.Kuukauden päästä jälkitarkastus ja kysyin leikkaavalta lääkäriltä että menikö tämä hänen mielestään ihan oikein, ja hän sanoi että kaikki muut hänen potilaansa voivat buranaa syödä ja se ei hänen vikansa ole että juuri minä olen kaikille tulehduskipulääkkeille allerginen. Kun kysyin että miksi hän ei kirjoittanut minulle mitään, niin hän raivostui "KOSKA MINÄ EN VOI KIRJOITTAA YHTÄÄN KENELLEKÄÄN YHTÄÄN MITÄÄN!!!"
Eli tuo leikkaava lääkäri oli itse nark kari, luvat mennyt! Kiva homma.
Tuo leikkaus tehtiin Terveystalossa, vakuutuksen piikkiin.
Yhdelle kaverille tehtiin viime vuonna maksansiirto, kun on elämässään syönyt liikaa parasetamolia. Ikinä ei ole alkoholia juonut tai huumeita käyttänyt, Maksa hajosi alle nelikymppisenä. Kun kivut alettiin ottaa vakavasti, oli jo liian myöhäistä. Olisi hänkin tullut yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi, jos ei olisi pilannut vatsaansa ja suolistoaan tulehduskipulääkkeillä ja tuhonnut maksaansa parasetamolilla.
Eli miten on:
Otatko itse potilaan kivut vakavasti, vai oletatko hänen olevan nark kari, koska itsekin olet nark kari?Herranjumala taas mikä vastaus. Tiesitkö että esim Pihlajalinnassa ei kukaan lääkäri saa kirjoittaa rauhoittavia, unilääkkeitä eikä vahvoja kipulääkkeitä? Eli tuollainen kommentti, etten kirjoita mitään kellekkään ei tarkoita aina lääkelupien menettämistä. Luuletko, että töissä on montakin lääkäriä, keiltä on menneet lääkeluvat mutta ei olisi hyllytetty tai saanut potkuja? Varsinkin jos olet asiasta vinkunut jo pitkään on voinut lääkärillä jo ihmisenä mennä hermotkin, niin on sanonut että ei tässä toimenpiteessä käyneet ketkään muutkaan saa mitään raskaan sarjan lääkkeitä :D apua.. se että sinä et käytä lääkkeitä väärin, ei tarkoita sitä että siellä ei kävisi päivässä 10 ihmistä pyytämässä niitä vääriin tarkoituksiin. Siksi rajoja on vedettävä. Siksi Pihlajalinnakin luopui niiden myöntämisestä, kun na r kkeja kävi niin paljon vaikka seassa oli varmasti myös tavan normikäyttäjiä.
Panacodit yms koukuttavat herkästi myös terveen. Toki leikkauksen jälkeen saa yleensä kunnon tropit, mutta taisit kuitenkin olla aika matalan kipukynnyksen leikkauksessa kun olet ollut päiväkirurgisella. Kunnolla rakenteisiin menevissä leikkauksissa saa sen mukaiset lääkkeetkin.
Vinkinut pitkään?
Herranjestas toivottavasti et oikeasti ole lääkäri jos lukutaitosi on tuota luokkaa!!!Yhden ainoan kerran pyysin jotain kipulääkkeitä, kun oli tehty sellainen leikkaus että kivut olivat sen jälkeen hirveät. Olisin tuon YHDEN leikkauksen jälkeen tarvinnut MUUTAMAKSI PÄIVÄKSI jotain muuta lääkettä kuin pelkkää parasetamolia.
Mutta en saanut, koska tuo leikkaava lääkäri oli menettänyt lupansa.
Ja kyllä lääkäreiltä luvat menee.
Menin joskus endokrinologille, joka ei voinut kirjoittaa minulle thyroxin-lääkitystä, syynä se että hänellä oli luvat menneet. Jouduin tuon käynnin jälkeen menemään terveyskeskukseen pyytämään reseptin yleislääkäriltä... Se vähän ihmetytti. Siis se endokronilogin kommentti että "Kyllä sinä lääkityksen tarvitset, mutta minä en voi itse reseptiä kirjoittaa". Hän siis myönsi itse että luvat on palaneet.
Turhaan sinä Pihlajalinnasta mitään kirjoitat, sehän ei tähän aiheeseen liity mitenkään. Nyt puhuttiin Terveystalon kirurgeista, he eivät ole mitään yleislääkäreitä. Ja heillä kuuluisi kyllä olla luvat kunnossa. Eikä todellakaan ollut kyseessä matalan kipukynnyksen leikkaus, vaan hemmetin kipuherkän alueen leikkaus.
Ja kun tuon leikkauksen jälkeen menin yleislääkärille muissa asioissa, hän ihmetteli kipujani ja oli aivan kauhuissaan siitä etten saanut mitään muuta kuin parasetamolia. Ei kuulemma ollut oikeaa hoitoa.
Ja tuo maksansiirtopotilas on tietenkin julkisella hoidossa, joten Pihlajalinna ei liity häneenkään mitenkään...
Eikä niitä kipulääkkeitä tunnu edes osastolla ollessaan saavan... Joskus leikattiin koko kylki auki, ja minulla oli kipupumppu, mutta se piuha oli laitettu niin että se painoi jotain hermoa selässä ja aiheutti hirveät kivut. Kipulääkitystä ei lisätty, sain vain ihan vähän jotain kipulääkettä joka ei auttanut yhtään mitään, ja 500 mg parasetamol-tabletteja... Miksi se kipupumppu oli, jos siitä ei kipulääkettä anneta? Ja miksi sitä ei oteta pois kun siitä ei edes kipulääkettä anneta ja se on asennettu SELKÄÄN (älä kysy miksi piuha oli selkärangan yli poikittain kahdesti...) niin että painaa hermoa ja kipu on kamala. Ja kuuluuko se kipupumpun piuha olla ihon alla 15 cm matkalla kunnon mutkalla selkärangan yli kaksi kertaa? Minulle ainakin sanottiin että ei kuulu, se meni päin hemmettiä, mutta minua ei uskottu kun sanoin että se sattuu.
Kyseessä ei siis ollut epiduraali, sehän ei mene ihon alla vaan aine laitetaan menemään selkäytimen ympärille. Ei puutunut kroppa, olin ihan kävelevä, tosin hemmetin kivulias kävelevä. Tuo piuha oli laitettu ihon alle selkärangan vierestä, sen tarkoitus oli kuulemma mennä selkärangan viertä mutta se oli vahingossa mennyt vinoon selkärangan yli. Tämä huomattiin kun se suostuttiin ottamaan pois, kun olin kaksi vuorokautta itkenyt kipua ja leikkauksesta oli jo kolme päivää. Olin tuolloin vielä alaikäinen. Ja heti olo helpottui kun se piuha poistettiin.
Mikä logiikka tuossa oli??
Kerro. Haluaisin tietää. Miksi se piuha oli monta päivää asennettu päin hemmettiä, vaikka se oli turha kun ei siitäkään kipulääkettä saanut? Ja sitten hoitajat valittavat kun en nuku yöllä, itken vain kipua selässä (hermokipu) ja kyljessä, kun se oli aika radikaalisti leikattu auki...
Tässä viitataan nyt johonkin jonkun toisen vastauksiin, ei ap:n.
ap
Vastauksissa menee aikaa kun googlella niitä hakee !! Mitä mielihyvää saanee "lääkäri"leikistään !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä, kun parathormoniarvo huitelee satasen tuolla puolella (viitearvon yläraja 80), potilaalla on jotain ihmeellisiä oireita kuten väsymystä, mutta kalsium, D-vitamiini, fosfaaatti ym. ovat ihanteellisia? Ei ole puutetta raudasta tai vitamiineista, kilpirauhasen vajaatoiminta on mutta siihen on lääkitys ja arvot erinomaiset (t4v 17-19 ja tsh 1,2-1,5).
Miksi parathormoniarvolle ei tehdä mitään? Miksi ei edes ultrata että olisiko syynä lisäkilpirauhasen kasvain? Oireet eivät ole hengenvaarallisia (ja tosiaankin kalsium-arvo on ihanteellinen), mutta kyllä ne haittaavat elämää.
Tuota parathormoniarvoa on seurattu kohta pari vuotta, välillä se on 130, välillä 105. Pitäisikö sille tehdä jotain, kun mistään muustakaan ei näytä syytä löytyvän?
En nyt siis kaipaa mitään "Nuo oireet voivat johtua vaikka mistä muustakin" kun niitä vaikka mitä muitakin aiheuttajia on jo tutkittu tuon pari vuotta, ja niistä ei vikaa löydy. Ainoastaan tuo omiaan puuhaileva parathormoniarvo, jolle ei mitään tehdä, mutta miksi ei? Edelleen sanotaan että "Seuraillaan". Miksi ei selvitetä mistä tuo korkea arvo johtuu, ja onko se näiden oireiden takana, kun mikään muu ei näytä olevan? Alkaa vähän turhauttaa.
En ole tuo lääkäri, mutta minäkin olin tulossa kysymään parathormonista. Siihen ei oikein kukaan osaa sanoa mitään selkeää vastausta.
Itselläni parathormonin koholla oleminen johtuu munuaisten vajaatoiminnasta. Minulla tuo pth on 180. Onko sinulla mitattu krea-arvoa ikinä? Tarkoitukseni ei ole pelotella, ja se sehän voi johtua jostain muustakin. Minullakin kalsium on normaalilla tasolla.
Apua :O
Kyllä minulta on krea välillä katsottu, ja muistaakseni se on ollut ihan ok. Enpä ole tuota ajatellut että voisi olla munuaisten vajaatoiminta. Ei lääkärikään ole sitä tajunnut ehdottaa. Kiitos neuvosta.Kauanko sinulla on vajista ollut ja miten sitä hoidat? Mitä oireita?
Muistatko yhtään, mitä krea-arvoja sinulla on ollut? Uskoisin kyllä, että lääkäri olisi huomannut, jos arvoissa on jotain häikkää. Ei ollut tarkoitus mitenkään pelotella.
Minulla ei ole mitään oireita munuaisten vajaatoiminnasta. Se selvisi sattumalta, mutta olen luultavasti kärsinyt siitä useamman vuoden. Omani on kohtalaisella tasolla ja siihen ei ole varsinaisesti mitään hoitoa/lääkettä. Mm. terveillä elintavoilla ja verenpaineen hoitamisella voi yrittää hidastaa tai estää vajaatoiminnan etenemistä. Lueskelin lisää googlesta ja myös D-vitamiinin puute voi muuten aiheuttaa PTH-arvojen kohoamista. Onko sinulla mitattu ikinä D-vitamiiniarvoja?
D-vitamiiniarvo minulta katsotaan joka kerta kun parathormoniarvokin katsotaan, ne kuuluvat yhtä aikaa kontrolloitaviin. Parathormoni vaatii vertailuun kalsium-arvon, joka vaatii vertailuun D-vitamiiniarvon, joka vaatii vertailuun fosfaattiarvon. D-vitamiinipitoisuus on hyvä, jossain satasen korvilla ja ylempänäkin, ja otankin D-vitamiinilisää päivittäin. Toki en verikoetta edeltävänä päivänä, kun täytyy pitää vähintään vuorokauden tauko jotta mittaustulos olisi luotettava.
Kävin katsomassa tuloksia. Krean yläraja on 90, ja minulla arvo huitelee lähellä ylärajaa eli 76-89, mutta ei mene viiterajan yli. Verikoetuloksia on parin vuoden ajalta epäsäännöllisesti.
Googletin vajaatoiminnan oireet, ja niitä on kyllä pelottavan paljon.
https://www.muma.fi/sairaudet/munuaiset/munuaisten_vajaatoiminta/oireet
Noista minulla EI ole: tuntohäiriöt, seksuaalinen haluttomuus, kuukautiskierron häiriöt (kierto on säännöllinen ja ongelmia ei ole) ja impotenssi (olen nainen).
Kaikki muut oireet löytyy... :(
Sokeriarvot on kyllä hyvät, verenpaine ok eli vain vähän koholla, ei lääkityksen tarvetta (minulla on oma mittari), olen normaalipainoinen BMI 20, en tupakoi, en juuri käytä ruuanlaitossa suolaa.
Eli kun krea on ok, niin ehkä minulla ei vielä ole vajaatoimintaa, mutta se voi kehittyä. Pitääpä seurata tuota verenpainetta.
Kiitokset sinulle että tajusit kertoa tuosta munuaisten vajaatoiminnan mahdollisuudeta. Nyt osaan olla siitäkin mahdollisuudesta kiitollinen. Olet ihana :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuten juo edes alkoholia ollenkaan. Ehkä siksi minulle tyrkytetään sitä parasetamolia joka kerta, kun en ole pilannut maksaani alkoholilla.
Ja tuo joka kerta = kun jotain kipuja on eli 1997 leikkaus, 2009 viisaudenhampaan poisto leikkauksella, 2018 tuo hemmetin kivulias leikkaus. Eli todella usein kyllä olen lääkkeitä tarvinnut, ja jopa yhden kerran niitä pyytänyt...
Muuten en kipulääkkeitä käytä, minulla ei mitään jatkuvia kipuja ole.
T: Tuo jonka kaverille tehtiin maksansiirto
Et kyllä kuulosta ihan tasapainoiselta. Jos ulosantisi on livenäkin tätä tasoa annat kyllä vaikutelman huumeläälehakuisuudesta joten en ihmettele ettet saanut parasetamolia kummempaa.
Ulosantini on IRL ihan erilaista kuin täällä. Täällä kun minua näkemättä ja tuntematta keksitte että olen lääkehakuinen, kun kerran aikuisiällä pyydän leikkauksen jälkeen kipulääkettä, niin sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä mitä kirjoitan ja miten, kun ette edes lue mtään, saati vastaa kysymyksiini.
Ja jos sinä päättelet että minä olen lääkehakuinen, se kertoo vain siitä että sinä itse olet oxynormia vailla ;) Kelpaisiko concerta? Diapam? Varmasti niitäkin haluaisit?
Raskaanaolevat näkevät raskaanaolevia joka paikassa, uudet silmälasit hankkineet kiinnittävät huomiota muiden silmälaseihin, pahaa aknea sairastavat tuijottelevat muiden kasvojen ihoa, koiranomistajat kyyläävät muiden koiria, jne :D
Niitä vastauksia odotellessa. Tuo kipupumppu? Anyone?
Ei taida täällä asiantuntijoita olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä, kun parathormoniarvo huitelee satasen tuolla puolella (viitearvon yläraja 80), potilaalla on jotain ihmeellisiä oireita kuten väsymystä, mutta kalsium, D-vitamiini, fosfaaatti ym. ovat ihanteellisia? Ei ole puutetta raudasta tai vitamiineista, kilpirauhasen vajaatoiminta on mutta siihen on lääkitys ja arvot erinomaiset (t4v 17-19 ja tsh 1,2-1,5).
Miksi parathormoniarvolle ei tehdä mitään? Miksi ei edes ultrata että olisiko syynä lisäkilpirauhasen kasvain? Oireet eivät ole hengenvaarallisia (ja tosiaankin kalsium-arvo on ihanteellinen), mutta kyllä ne haittaavat elämää.
Tuota parathormoniarvoa on seurattu kohta pari vuotta, välillä se on 130, välillä 105. Pitäisikö sille tehdä jotain, kun mistään muustakaan ei näytä syytä löytyvän?
En nyt siis kaipaa mitään "Nuo oireet voivat johtua vaikka mistä muustakin" kun niitä vaikka mitä muitakin aiheuttajia on jo tutkittu tuon pari vuotta, ja niistä ei vikaa löydy. Ainoastaan tuo omiaan puuhaileva parathormoniarvo, jolle ei mitään tehdä, mutta miksi ei? Edelleen sanotaan että "Seuraillaan". Miksi ei selvitetä mistä tuo korkea arvo johtuu, ja onko se näiden oireiden takana, kun mikään muu ei näytä olevan? Alkaa vähän turhauttaa.
En ole tuo lääkäri, mutta minäkin olin tulossa kysymään parathormonista. Siihen ei oikein kukaan osaa sanoa mitään selkeää vastausta.
Itselläni parathormonin koholla oleminen johtuu munuaisten vajaatoiminnasta. Minulla tuo pth on 180. Onko sinulla mitattu krea-arvoa ikinä? Tarkoitukseni ei ole pelotella, ja se sehän voi johtua jostain muustakin. Minullakin kalsium on normaalilla tasolla.
Kyllä minulta on krea välillä katsottu, ja muistaakseni se on ollut ihan ok. Enpä ole tuota ajatellut että voisi olla munuaisten vajaatoiminta. Ei lääkärikään ole sitä tajunnut ehdottaa. Kiitos neuvosta.Kauanko sinulla on vajista ollut ja miten sitä hoidat? Mitä oireita?
Muistatko yhtään, mitä krea-arvoja sinulla on ollut? Uskoisin kyllä, että lääkäri olisi huomannut, jos arvoissa on jotain häikkää. Ei ollut tarkoitus mitenkään pelotella.
Minulla ei ole mitään oireita munuaisten vajaatoiminnasta. Se selvisi sattumalta, mutta olen luultavasti kärsinyt siitä useamman vuoden. Omani on kohtalaisella tasolla ja siihen ei ole varsinaisesti mitään hoitoa/lääkettä. Mm. terveillä elintavoilla ja verenpaineen hoitamisella voi yrittää hidastaa tai estää vajaatoiminnan etenemistä. Lueskelin lisää googlesta ja myös D-vitamiinin puute voi muuten aiheuttaa PTH-arvojen kohoamista. Onko sinulla mitattu ikinä D-vitamiiniarvoja?
D-vitamiiniarvo minulta katsotaan joka kerta kun parathormoniarvokin katsotaan, ne kuuluvat yhtä aikaa kontrolloitaviin. Parathormoni vaatii vertailuun kalsium-arvon, joka vaatii vertailuun D-vitamiiniarvon, joka vaatii vertailuun fosfaattiarvon. D-vitamiinipitoisuus on hyvä, jossain satasen korvilla ja ylempänäkin, ja otankin D-vitamiinilisää päivittäin. Toki en verikoetta edeltävänä päivänä, kun täytyy pitää vähintään vuorokauden tauko jotta mittaustulos olisi luotettava.
Kävin katsomassa tuloksia. Krean yläraja on 90, ja minulla arvo huitelee lähellä ylärajaa eli 76-89, mutta ei mene viiterajan yli. Verikoetuloksia on parin vuoden ajalta epäsäännöllisesti.
Noista minulla EI ole: tuntohäiriöt, seksuaalinen haluttomuus, kuukautiskierron häiriöt (kierto on säännöllinen ja ongelmia ei ole) ja impotenssi (olen nainen).
Sokeriarvot on kyllä hyvät, verenpaine ok eli vain vähän koholla, ei lääkityksen tarvetta (minulla on oma mittari), olen normaalipainoinen BMI 20, en tupakoi, en juuri käytä ruuanlaitossa suolaa.Eli kun krea on ok, niin ehkä minulla ei vielä ole vajaatoimintaa, mutta se voi kehittyä. Pitääpä seurata tuota verenpainetta.
Kiitokset sinulle että tajusit kertoa tuosta munuaisten vajaatoiminnan mahdollisuudeta. Nyt osaan olla siitäkin mahdollisuudesta kiitollinen. Olet ihana :)
jos kera on normaali ei käytännössä ole mun. vajaatoimintaa. lihasmassa nostaa kreaa. merkityksellisempiä on katsoa gfr-lukemaa.
käytännössä munuaisten vajaatoiminta aiheuttaa oireita vasta loppuvaiheessa eli kun gfr alkaa olla alle 10-15 oireet johtuu mm typpipitoisten kuona-aineiden kertymisestä. tilaa kutsutaan uremiaksi ja munuaistaudin eteneminen siihen pisteeseen vie useimmiten vuosikymmeniä.
Jos Ap vielä lukee niin olisi kysymys, kaksikin.
Vaikea refluksitauti, lääkärissä hypätty 5 vuotta sitten, olin hankala asiakas kun mitkään happosalpaaja lääkkeet joita lääkäri määräsi eivät auttaneet. Lääkäri turhautui minuun ja hermostui, siksi että tulin aina takaisin kun mikään ei auttanut ja olo vei monesti jopa päivystykseen. Elämänsisältö oli pelkästään refluksi. Tk lääkäri sanoi minulle että "yksityiselle voin tästä lähtien mennä, että me ei tutkita täällä enää mitään."
Koskaan en siis päässyt yleislääkäriä kauemmaksi (gastroskopiaa lukuunottamatta). Vuoden ajan kävin. Toimiko tk lääkäri oikein?
Toinen kysymys: Onko refluksiin mitään uutta tullut 5 vuodessa? Nielu ja ruokatorvi on niin tulessa jatkuvasti että yskin verta ja valvon yöt. Entä miksi lääkkeet eivät auta? Eikö niiden teoriassa pitäisi auttaa kun hapot tulevat suuhun asti ja yläsulkija ei sulkeudu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuten juo edes alkoholia ollenkaan. Ehkä siksi minulle tyrkytetään sitä parasetamolia joka kerta, kun en ole pilannut maksaani alkoholilla.
Ja tuo joka kerta = kun jotain kipuja on eli 1997 leikkaus, 2009 viisaudenhampaan poisto leikkauksella, 2018 tuo hemmetin kivulias leikkaus. Eli todella usein kyllä olen lääkkeitä tarvinnut, ja jopa yhden kerran niitä pyytänyt...
Muuten en kipulääkkeitä käytä, minulla ei mitään jatkuvia kipuja ole.
T: Tuo jonka kaverille tehtiin maksansiirto
Et kyllä kuulosta ihan tasapainoiselta. Jos ulosantisi on livenäkin tätä tasoa annat kyllä vaikutelman huumeläälehakuisuudesta joten en ihmettele ettet saanut parasetamolia kummempaa.
Ulosantini on IRL ihan erilaista kuin täällä. Täällä kun minua näkemättä ja tuntematta keksitte että olen lääkehakuinen, kun kerran aikuisiällä pyydän leikkauksen jälkeen kipulääkettä, niin sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä mitä kirjoitan ja miten, kun ette edes lue mtään, saati vastaa kysymyksiini.
Ja jos sinä päättelet että minä olen lääkehakuinen, se kertoo vain siitä että sinä itse olet oxynormia vailla ;) Kelpaisiko concerta? Diapam? Varmasti niitäkin haluaisit?
Raskaanaolevat näkevät raskaanaolevia joka paikassa, uudet silmälasit hankkineet kiinnittävät huomiota muiden silmälaseihin, pahaa aknea sairastavat tuijottelevat muiden kasvojen ihoa, koiranomistajat kyyläävät muiden koiria, jne :D
Niitä vastauksia odotellessa. Tuo kipupumppu? Anyone?
Ei taida täällä asiantuntijoita olla.
Sinähän se olet täällä kiinnittänyt huomiota kaikkiin lääkäreihin jotka on "nar kka reita". Ja mäkin olin na r kkari kun vastasin sulle äsken.. näinhän säkin just "näkemättä ja tuntematta" diagnosoit satapäin ammatinharjoittajia, sua hoitaneet ihmiset, minut ja ton joka ton edellisen viestin kirjoitti, niin na r keiksi. Miksei sun omaa logiikkaa saa käyttää suhun?
Vierailija kirjoitti:
59: Ilmeisesti laajentuma ei ole kovin suuri, sillä sitä on harvakseltaan seurailtu eikä ole ajateltu puhkeamisvaaran olevan niin suuri, että kannattaisi leikata puhkeamisen ehkäisemiseksi. En ole asiaan perehtynyt, joten on vaikea ottaa kantaa työn kuormittavuuteen ja yleensä hoitava taho ottaa kantaa tällaisiin kysymyksiin. Tärkeää on kuitenkin pitää verenpaine hyvällä tasolla.
ap
Tämä "lääkäri" ei tiennyt edes perusasioita sairaudestani, joihin tulisi kiinniittää huomiota perusterveydenhuollossakin !
Vastaus aivan ympäripyöreä ja googlella haettu. Kyllä jotakin olisi pitänyt yleislääkärin tietää muutakin .
Hyvä että sentään itse myöntää ettei tiedä mitään!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeriarvot on kyllä hyvät, verenpaine ok eli vain vähän koholla, ei lääkityksen tarvetta (minulla on oma mittari), olen normaalipainoinen BMI 20, en tupakoi, en juuri käytä ruuanlaitossa suolaa.Eli kun krea on ok, niin ehkä minulla ei vielä ole vajaatoimintaa, mutta se voi kehittyä. Pitääpä seurata tuota verenpainetta.
Mukavaa, että viestistäni oli apua. :) ehkä noilla arvoilla ei ole vajaatoimintaa, mutta niitä kannattaa tietysti seurata. Nuo oireet on vähän sellaisia yleisoireita, jotka voivat johtua mistä vain. Usein sanotaan, että munuaistauti oireilee vasta loppuvaiheessa. Yleensä munuaisten vajaatoiminta myös johtuu jostain toisesta sairaudesta. Esim. diabeteksestä, munuaiskerästulehduksesta tai perinnöllisistä munuaissairauksista. Minulla on syynä synnynnäinen munuaisvika.
Ei kannata liikaa alkaa miettiä mitään sairauksia. Lääkäri olisi varmasti laittanut lisätutkimuksiin, jos arvoissasi olisi ollut jotain siihen viittaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
59: Ilmeisesti laajentuma ei ole kovin suuri, sillä sitä on harvakseltaan seurailtu eikä ole ajateltu puhkeamisvaaran olevan niin suuri, että kannattaisi leikata puhkeamisen ehkäisemiseksi. En ole asiaan perehtynyt, joten on vaikea ottaa kantaa työn kuormittavuuteen ja yleensä hoitava taho ottaa kantaa tällaisiin kysymyksiin. Tärkeää on kuitenkin pitää verenpaine hyvällä tasolla.
ap
Tämä "lääkäri" ei tiennyt edes perusasioita sairaudestani, joihin tulisi kiinniittää huomiota perusterveydenhuollossakin !
Vastaus aivan ympäripyöreä ja googlella haettu. Kyllä jotakin olisi pitänyt yleislääkärin tietää muutakin .
Taidat olla kovinkin katkera ettei sulle oo myönnetty sairaseläkettä et saisit vaan kotona lorvii :D Sit purat vihaas johonkin random "lääkäriin" tääl, joka ei sanonut et "hei jätkä tottakai sun pitäis vaan olla kotona". Plus mitä jonkun pitäis pystyä sanomaan "keskiraskaasta työstä" ja sen tekemisestä. Pikkasen eri juttu olla lentäjä kun putkimies. Kyl ne sanoo sulle siel, missä sitä sun laajentumaa seurataan että mitä saat tehdä. Eihän sitä vissiin terveyskeskuksessa seurata niin miksi oletat että yleislekuri siitä osais sanoa noilla sun antamillas tiedoilla mitään enempää kuin jo sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Taidat olla kovinkin katkera ettei sulle oo myönnetty sairaseläkettä et saisit vaan kotona lorvii :D Sit purat vihaas johonkin random "lääkäriin" tääl, joka ei sanonut et "hei jätkä tottakai sun pitäis vaan olla kotona". Plus mitä jonkun pitäis pystyä sanomaan "keskiraskaasta työstä" ja sen tekemisestä. Pikkasen eri juttu olla lentäjä kun putkimies. Kyl ne sanoo sulle siel, missä sitä sun laajentumaa seurataan että mitä saat tehdä. Eihän sitä vissiin terveyskeskuksessa seurata niin miksi oletat että yleislekuri siitä osais sanoa noilla sun antamillas tiedoilla mitään enempää kuin jo sano.
Aortan aneyrysma on sen verran vaarallinen sairaus mm. repeämisvaaran takia, että sen kanssa ei ole leikkimistä. Ja kyllä tästä sairaudesta paljon tietävät ihan tk-lääkärit. ( ooikeat)Huonolla tolalla on terveysalan opinnot ellei tälläisestä, näinkin yleisestä sairaudesta osaa muuta kuin itsestään selvyyksiä sanoa !
Eläkkeelle en ole vieläkään halukas jäämään , vaikka ikää onkin jo lähes 60-vuotta !! Ikääkin jo sen verran että osa-aikaeläkkeelle voisin halutessani piankin jäädä, oli sairautta tai ei!!
Eivät kaikki , jotka haluavat huolehtia terveydestään todellakaan ol e eläkkeelle jäämässä. Ja jätkästä puheen ollen olen kylläkin nainen.
Sinä vastaaja olet varmaankin juuri tämä "yleislääkäri". Sivistymätön moukka!
Olen sen verran kauan ollut terveysalan työssä, että tiedän että lääkäri tämä ap ei todellakaan ole. mm. tekstit sekä tietämys useissa kohtaa sen paljastavat. Ja varoitankin muita ettei kukaan vakavissaan sairaudestaan kysyvä ota tämän helppoheikin vastauksia todesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että minulla on rintasyöpä. Olen 34 v lapseton tupakoimaton nainen, en ole koskaan käyttänyt hormoniehkäisyä. Mitään pattia, kyhmyä tms en ole löytänyt, mutta rinnassa on outo tunne ollut jo muutaman kuukauden. Ei auta selän, hartioiden tms jumppaaminen tai rintalihasten venyttely, eli en usko että tuo tunne olisi vain joku lihasjumi. Rinta ei tunnu puristellessa ja painellessa sen kummallisemmalta kuin toinenkaan. Lähinnä vähän kokkareiset, kuin riisipuuroa. Rinnat ovat pienet. Suvussa ei ole syöpiä.
Nauretaanko minut pihalle jos menen lääkäriin sanomaan että epäilen että minulla on syöpä, vaikka mitään patteja, ihon vetäytymistä tms muita oireita ei ole? Alkaako joku tutkia asiaa, pääsenkö ultraan? Mammografiahan rikkoo kudoksia joten sitä ei välttämättä hirveästi suositella, ainakaan jos rinnassa on kysta, sillä ne saattavat puhjeta mammografian puristuksessa. En kylläkään ole itseltäni mitään löytänyt, mutta kuulemma jotkut kasvaimet ovat niin pieniä että niitä on mahdoton itse tuntea.
Vai nauretaanko minullekin "Ei noin nuorella mitään syöpää ole!" kuten aika monelle muullekin. Moni minua nuorempikin on kuitenkin sairastunut ja heillekin naurettu päin naamaa että höpsistä, kunnes se syöpä sitten lopulta onkin löytynyt ja levinnyt ja potilas kuollut alle kahdessa vuodessa. Kavereissa kuitenkin kaksi tällaista tapausta, toinen kuoli 31-vuotiaana, toinen 29-vuotiaana. Se lääkäreiden vähättely tuntui kyllä itsestäkin todella pahalta.
Yleislääkärillehän tässä ensimmäisenä menen, mutta onko siitä hyötyä?
Jos tämä ei ole syöpää eikä selkärangan, lihasten, luiden tai muidenkaan jumeja ja virheasentoja, niin mitä tämä sitten on? Onko ehdottaa syitä?
Parikymppiselläkin voi olla rintasyöpä. Ultraääni ei ole yksistään riittävä tutkimus, tarvitaan myös mammografia ja mahdollisesti ohutneulanäyte diagnoosin varmistamiseksi.
Mene yksityiselle ja varaa toimenpideajat niihin toimenpiteisiin mitkä haluat. Kukaan ei naureskele kun olet maksava asiakas.
Tutkimuksiin tarvitaan lääkärin lähete. Mietinkin että jos menen lääkärille, niin nauraako minut pihalle koska ajattelee ettei minulla syöpää voi olla jos en edes patteja itsestäni löydä. Eli vaikka menisinkin yksityiselle niin se ei ole tae että pääsen tutkimuksiin, jos en lähetettä saa.
Kaveri kävi joskus yksityisellä ortopedillä olkapäänsä kanssa. Lääkäri ei edes koskenut potilaaseen, sanoi vain että ei se vakavaa ole ja kirjoitti laskun ja käski häipyä. Kiva homma, kun kaveri oli tuon kätensä kuitenkin pari vuotta aiemmin loukannut, ja sen liikerata oli todella rajoittunut. Hukkaan meni senkin käynnin maksu, toki lääkäri sai veloittaa hyvän summan siitä.
Et tarvitse välttämättä lähetettä, googlaa paikat joissa ei tarvita.
HUOH! ap täällä taas. Muistuttaisin nyt, että joku toinenkin/useampi on vastannut näihin kysymyksiin kuitaten ap. Olen kotosalla ja nyt toinen kuumepäivä menossa. Myönnän, että oli huono idea aloittaa tämä keskustelu (myös vaimo sitä eilen sanoi). Paljon tulee provoja ja trolleja sekä asiattomia haukkuja kasvottomilta ihmisiltä. Paljon tulee haukkuja myös asioista, joita en ole sanonut vaan joku toinen on ne tänne kirjoittanut. Parempi, että otatte suurella varauksella kaiken, mitä tänne on kirjoitettu. En ehdi käydä läpi kaikkia "vastauksia" sillä muksukin on tuossa kotosalla kanssani.
Lupasin katsoa PTH asian ihan omaksikin opiksi ja kirjoittaa tänne, mitä saan selville. Ohessa on suora lainaus Duodecimin artikkelista Primaarinen hyperparatyreoosi. "Nykyään esiintyy myös tapauksia, joissa todetaan normokalseeminen primaarinen hyperparatyreoosi. PTH on määritetty jostain syystä, esimerkiksi menopaussin ohittaneen naisen luuston kuntoa selvitettäessä. Kun PTH-arvo on suurentunut normokalseemisella potilaalla, erotusdiagnostiikassa mietitään ensin sekundaarisen hyperparatyreoosin syitä, kuten D-vitamiinin puutosta, munuaissairauksia ja hyperkalsiurian eri muotoja. D-vitamiinin puutos stimuloi parathormonin eritystä. Yleensä eritys stimuloituu, kun seerumin 25-OH-D-vitamiinin pitoisuus on alle 40-50 nmol/l. Raja on kuitenkin yksilöllinen ja eritys voi stimuloitua tätä suuremmillakin D-vitamiininpitoisuuksilla. Normokalseemisessa primaarisessa hyperparatyreoosissa kalsiumpitoisuus on yleensä viitealueen ylärajalla ja D-vitamiinin puutoksessa taas alarajalla. D-vitamiinin puutteen korjaamisella todetaan PTH:n käyttäytyminen epäselvissä tapauksissa. D-vitamiinin puute ja primaarinen hyperparatyreoosi esiintyvät usein myös samanaikaisesti."
Muutamaan kysymykseen vielä kommentti.
Hoitavaa astmalääkettä on hyvä käyttää säännöllisesti, ettei pahenemisvaiheita tulisi.
Mikäli närästys on voimakasta ja ruoan takaisinvirtausta ja muita oireita haittaavana, on mahdollista harkita leikkaushoitoa (fundoplikaatio). Tähän leikkaushoitoon on kriteerit, jotka potilaan tulee täyttää (ruoan ylösnousua, ruokatorven eroosiota, lääkehoidoista ei apua).
Nousevan aortan laajentumaan tulee suhtautua vakavasti. Puhjetessaan siihen liittyy suuri kuolleisuus, suurempi kuin laskevan aortan aneurysmaan. Aorttaan kohdistuvaa rasitusta tulisi välttää esim. verenpainetauti tulisi olla hyvällä hoitotasapainolla (näin verenpaine ei rasita aortan seinämää) ja kohonnut kolesteroli hoitaa. Suositeltavaa on välttää rasittavaa työtä. Työterveydestä käsin voi arvioida työn rasittavuutta ja mahdollisuutta siirtyä vähemmän rasittaviin tehtäviin. Mikäli aortta kasvaa tiettyyn mittaan, on leikkaushoito tarpeen ehkäisemään repeämistä, tämän takia aortan läpimittaa seurataan säännöllisesti.
Kovasti on ollut puhetta myös virtsan hajusta. Näemmä kommentoija onkin jo maininnut yleisimmät, kuten kuivumisen, infektiot ja tietyt ruoka-aineet sekä kahvin. Lisäisin listaan diabeteksen. Joskus hoitamaton tyypin 2 diabetes tai diabeettinen ketoasidoosi voi tehdä hajua virtsaan. Diabetekseen voi liittyä myös runsas janon tunne, tiheä virtsaaminen sekä väsymys. On myös joitain harvinaisempi aineenvaihduntasairauksia, jotka voivat muuttaa virtsaa, mutta ne yleensä löydetään jo vauva-aikana (MSUD).
Näen, että paljon on ollut puhetta myös kipulääkityksestä. Mihinkään lääkekeskusteluun en ole ottanut kantaa.
Vastasin nyt muutamaan kysymykseen, mutta kehotan silti, että jätätte täällä olevat vastaukset omaan arvoonsa ja hakeudutte lääkärin vastaanotolle, mikäli teillä on kysymyksiä tai oireita. Oli huono ajatus aloittaa tällainen keskustelu.
ap.
Mitä mieltä olet Ap lääkäri, voiko aiemmat mielenterveysongelmat tulla esteeksi työlle työhöntulotarkastuksessa? Esim. psykoottinen vakava masennus ja lievemmät häiriöt joista potilas parantunut, itse lopettanut lääkkeet aikanaan?
Ehtisitkö vielä tähän vastata. Minulla todettiin lievästi koholla oleva Bnp-arvo kaksi kesää sitten, kun oli vuotoanemiaa (meleena). Siinä yhteydessä tutkittiin verikokeesta hengenahdistuksen vuoksi sydänarvot. Anemia parani ja tehtiin sydämen rasituskoe ja ultra, jossa ei poikkeavaa. Nyt Bnp arvoja ei ole kontrolloitu, olisiko syytä? Jäi vaivaamaan, että mistä tuo lievästi koholla oleva Bnp johtui? Lääkäri sanoi, että ei voi anemiasta johtua.
Vierailija kirjoitti:
Ehtisitkö vielä tähän vastata. Minulla todettiin lievästi koholla oleva Bnp-arvo kaksi kesää sitten, kun oli vuotoanemiaa (meleena). Siinä yhteydessä tutkittiin verikokeesta hengenahdistuksen vuoksi sydänarvot. Anemia parani ja tehtiin sydämen rasituskoe ja ultra, jossa ei poikkeavaa. Nyt Bnp arvoja ei ole kontrolloitu, olisiko syytä? Jäi vaivaamaan, että mistä tuo lievästi koholla oleva Bnp johtui? Lääkäri sanoi, että ei voi anemiasta johtua.
Lisään vielä, että yöllistä lievää hengenahdistuksen tunnetta on ollut jo ennen tuota vuotoanemiaepisodia. Ajattelin sen johtuvan talon homevauriosta. Nyt homevaurio on korjattu jo yli vuosi sitten, joten se syy on poissuljettu. Raskas hengitys tuntuu enemmän makuuasennossa, muuten en mielestäni hengästy helposti ja kunnonkin pitäisi olla hyvä, käyn 4-5 krt viikossa jumpassa ja lisäksi päivittäin koiran ulkoiluttamista n. tunti, se sujuu ilman hengenahdistusta. Mitään astmaa ja allergiaa ei ole eikä muita siihen viittaavaa oiretta.
Pelkä copypastevastaus ei hyödytä mitään, jos ei ymmärrä yhtään että mitä tekstiä liittää.
Olisin kaivannut aloittajalta jotain kommenttia tuohon parathormoniasiaan, ei tuo copypaste mitään auta, varsinkin, jos D-vitamiiniarvo on hyvä ja kalsium-arvo ihanteellinen.
Noita asioita osaan itsekin googlettaa, mutta syytä siihen, miksi asialle ei mitään tehdä, en saanut. Eikä tuo vastaus kertonut mitään, kun minulla ei ole matala D-vitamiini. Parathormoniarvo on päälle sata vaikka D-vitamiiniarvo on myös. Joten osaatko selittää itse omin sanoin mitään?
Tämä asia on julkisella puolella tk:n yleislääkärin hoidossa, joten onko siinä syy sille, miksi mitään ei tehdä? Hänkään ei osaa muuta kuin lukea jotain sössönsöötä, mutta ei ymmärrä lukemastaan sanaakaan? Sanoo potilaalle että seuraillaan, kontrolliverikokeet puolen vuoden päästä, mutta tuolloinkaan ei osaa sanoa muuta kuin että "seuraillaan".
Onko muita syitä? En ole koskaan raskaana