Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy yleislääkäriltä

Vierailija
21.01.2019 |

Nyt on hyvä tilaisuus kysyä yleislääkäriltä lääketieteeseen tai lääkärin ammattiin liittyviä kysymyksiä.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

46: VIrtsan haju voi johtua useasta seikasta. Sanoitkin ettei tulehdusoireita ole ja vettä olet juonut riittävästi. Joskus kahvi, parsa ja valkosipuli voi hajua tehdä. Seuraisin rauhassa, mikäli olet muuten täysin oireeton.

ap

En juo kahvia, en syö parsaa enkä valkosipulia. Mitkä ne "useat seikat" on josta haju voi johtua?

Vierailija
82/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastailee joku muukin näihin ja kuittaa Ap. 

Laitoin ruokaa tässä samalla ja hoidin muita velvollisuuksia, joten vastauksissa sen vuoksi kestää. Olen vielä n. 30min koneella ja sitten lopetan. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi voimakkaaseen kipuun ei määrätä kunnon lääkkeitä vaan aina buranaa tai ibumaxia?

Nilkkani oli reilusti turvoksissa oletettavasti kihdin takia ja jalka tärisi kivusta, kuitenkaan mitään vahvempaa ei kirjoitettu tulehduskipulääkkeen (arcoxia) ollessa tehoton

Tämä kiinnostaa minuakin.

Miksi lääkärit eivät voi kirjoittaa kunnon kipuläkkeitä edes hetkelliseen käyttöön, kuten leikkauksen jälkeen muutamaksi päiväksi?

Ovatko lääkärit itse nark kareita, vai miksi muita kipulääkkeitä kuin ibuprofeenia ja parasetamolia ei saa? Ja nekin joutuu usein ostamaan apteekista itse ilman reseptiä.

Viimeisin kokemukseni on siitä ihana, että oli sellainen leikkaus jonka jälkeen olin aivan järjettömän kipeä jo ennen kuin sairaalasta lähdin kotiin. Hirveästi ei tietenkään voinut lääkitä siinä heräämössä, kun omin jaloin sieltä sairaalasta piti sinä iltana kotiin lähteä.

Kun kysyin hoitajalta että mitä kipulääkkeitä minulle on kirjoitettu, niin hän sanoi ettei mitään, mutta minä voin hakea apteekista parasetamolia kun sitähän sa ilman reseptiä, ja voin ottaa vaikka kokonaisen gramman kerralla :)

Olin aivan monttu auki ja kysyin tuolta hoitajalta että ihanko oikeasti hän suostuisi olemaan tällaisen leikkauksen jälkeen pelkän parasetamolin varassa?

Hymy hyytyi, ja hän meni kysymään anestesialääkäriltä jotain. Anustesialääkäri antoi 10 panacodia ja sanoi että niiden pitäisi riittää viikoksi.

Millä laskutaidolla lääkikseen siis pääsee, jos matikka on sitä luokkaa että ota gramma parasetamolia 3-4 kertaa päivässä, ja 10 panacodia pitäisi riittää viikoksi? Niitähän meni kaksi tuona iltana ja loput 8 seuraavana päivänä, ja kellosta katsoin että joko nyt saa ottaa lisää lääkkeitä.

Pelkkä parasetamoli ei todellakaan auttanut mitään.

Mitään vahvoja lääkkeitä en ole ennen käyttänyt, eli mitään väärinkäyttötaustaa minulla ei ole.

Mitenkäs sinä itse? Käytätkö paljonkin lääkkeitä? Muitakin kuin parasetamolia ja ibuprofeenia?

Makasin viikon sängyssä tuon jälkeen, aivan tuskissani. Vaikka soitin seuraavana päivänä että kivut ovat hirveät ja en ole nukkunut yhtään, sanottiin että "Joo, niin ne on kaikilla, mutta katso vaikka joku elokuva telkkarista ja ota tirsat."

Tirsat. Vaikka en saa nukuttua kivun vuoksi.

Kuukauden päästä jälkitarkastus ja kysyin leikkaavalta lääkäriltä että menikö tämä hänen mielestään ihan oikein, ja hän sanoi että kaikki muut hänen potilaansa voivat buranaa syödä ja se ei hänen vikansa ole että juuri minä olen kaikille tulehduskipulääkkeille allerginen. Kun kysyin että miksi hän ei kirjoittanut minulle mitään, niin hän raivostui "KOSKA MINÄ EN VOI KIRJOITTAA YHTÄÄN KENELLEKÄÄN YHTÄÄN MITÄÄN!!!"

Eli tuo leikkaava lääkäri oli itse nark kari, luvat mennyt! Kiva homma.

Tuo leikkaus tehtiin Terveystalossa, vakuutuksen piikkiin.

Yhdelle kaverille tehtiin viime vuonna maksansiirto, kun on elämässään syönyt liikaa parasetamolia. Ikinä ei ole alkoholia juonut tai huumeita käyttänyt, Maksa hajosi alle nelikymppisenä. Kun kivut alettiin ottaa vakavasti, oli jo liian myöhäistä. Olisi hänkin tullut yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi, jos ei olisi pilannut vatsaansa ja suolistoaan tulehduskipulääkkeillä ja tuhonnut maksaansa parasetamolilla.

Eli miten on:

Otatko itse potilaan kivut vakavasti, vai oletatko hänen olevan nark kari, koska itsekin olet nark kari?

Herranjumala taas mikä vastaus. Tiesitkö että esim Pihlajalinnassa ei kukaan lääkäri saa kirjoittaa rauhoittavia, unilääkkeitä eikä vahvoja kipulääkkeitä? Eli tuollainen kommentti, etten kirjoita mitään kellekkään ei tarkoita aina lääkelupien menettämistä. Luuletko, että töissä on montakin lääkäriä, keiltä on menneet lääkeluvat mutta ei olisi hyllytetty tai saanut potkuja? Varsinkin jos olet asiasta vinkunut jo pitkään on voinut lääkärillä jo ihmisenä mennä hermotkin, niin on sanonut että ei tässä toimenpiteessä käyneet ketkään muutkaan saa mitään raskaan sarjan lääkkeitä :D apua.. se että sinä et käytä lääkkeitä väärin, ei tarkoita sitä että siellä ei kävisi päivässä 10 ihmistä pyytämässä niitä vääriin tarkoituksiin. Siksi rajoja on vedettävä. Siksi Pihlajalinnakin luopui niiden myöntämisestä, kun na r kkeja kävi niin paljon vaikka seassa oli varmasti myös tavan normikäyttäjiä.

Panacodit yms koukuttavat herkästi myös terveen. Toki leikkauksen jälkeen saa yleensä kunnon tropit, mutta taisit kuitenkin olla aika matalan kipukynnyksen leikkauksessa kun olet ollut päiväkirurgisella. Kunnolla rakenteisiin menevissä leikkauksissa saa sen mukaiset lääkkeetkin.

Panacodiinkin voi alttiuden omaavalla ihmisellä tulla riippuvuus vaikka 3päivän käytöllä. Kai ymmärt että maksansa pilannut ystäväsikin oli ilmeisesti kroonisesti kipeä, kun oli syönyt pitkään / paljon kipulääkkeitä. Mitähän olisi käynyt jos olisi syönyt panacodia nuo määrät? =riippuvuus

Se että sinä tulet helposti riippuvaiseksi jostain, ei tarkoita että muutkin tulevat. Jos kunnon kipulääkettä tarvitsee vain muutaman päivän tai pari viikkoa, niin ei-nark kari sietää kyllä vieroitusoireet jos niitä tulee, eikä vingu lisää lääkkeitä.

Ja totta hemmetissä tuolla kaverillani oli pahat kivut! Luuletko että hän huvikseen mussutti jatkuvasti reseptivapaita lääkkeitä ja pilasi vatsan ja maksan? Ehei.

Kyllä hänellä oli ihan diagnoosi siitä mistä kivut johtuvat, mutta ongelma oli se, ettei saanut niihin riittävää kipulääkitystä niin että kivut olisivat olleet hallinnassa. Kyllä hänellä edelleen se kivut aiheuttava diagnoosi on, mutta nyt kun maksa menetettiin, niin ne kivut on otettu tosissaan. Hän sai viimein kunnon kipulääkityksen, on edelleen ihan työssäkäyvä. Ei siis vain makoile kotonaan, mutta nyt maksasiirrettä halutaan suojella ja vatsakin saada parempaan kuntoon.

Ja yhdellä kaverilla meni nilkka murskaksi toissa talvena. Se ruuvattiin kasaan, ja sitä piti heti alkaa jumpata ja liikutella. Kaveri vietti monta viikkoa sängyssä maaten, tramalia mussuttaen ja netflixiä tuijottaen. Pakko oli vetää tramalia, jotta pystyi jumppaamaan sitä kasaan ruuvattua nilkkaa.

Ja kun muutaman viikon päästä sai vähentää kipulääkitystä, iski vieroitusoireet jotka olivat kuulemma kamalat, mutta ei hänellä tullut mieleenkään lisätä lääkkeidenkäyttöä ja jatkaa tramalin mussuttamista.

Kyllä ne vieroitusoireet siitä lähtivät, sillä kaikki eivät ole nark kareita kuten sinä.

Vierailija
84/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se palkka?

Vierailija
85/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

74: Tarkoitat varmaan ALAT arvoa ALAT 52 on vielä hyvin maltillinen sillä viiteraja on <45. Lievästi suurentunut ALAT on kolminkertainen viitearvo. Mikäli olet täysin oireeton eikä ilmeistä syytä arvojen nousulle ole (huom! myös luontaistuotteet voivat nostaa arvoa), niin kontrolloisin maksa-arvot ennen muuta spekulaatiota. 

ap

Vierailija
86/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuten juo edes alkoholia ollenkaan. Ehkä siksi minulle tyrkytetään sitä parasetamolia joka kerta, kun en ole pilannut maksaani alkoholilla.

Ja tuo joka kerta = kun jotain kipuja on eli 1997 leikkaus, 2009 viisaudenhampaan poisto leikkauksella, 2018 tuo hemmetin kivulias leikkaus. Eli todella usein kyllä olen lääkkeitä tarvinnut, ja jopa yhden kerran niitä pyytänyt...

Muuten en kipulääkkeitä käytä, minulla ei mitään jatkuvia kipuja ole.

T: Tuo jonka kaverille tehtiin maksansiirto

Vierailija
87/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi jäädä monta kysymystä väliin!! Nytkö jo 74 !

Vierailija
88/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

78: Paastosokeri, kolesteroli ja verenpaine kannattaa käydä tutkituttamassa, jossei niitä ole pariin kymmeneen vuoteen katsottu. Mikäli kaikki arvot ovat priimaa eikä sinulla ole riskitekijöitä kuten suvussa sydän- ja verisuonisairauksia tai diabetesta, et ole ylipainoinen, et tupakoi, juot kohtuudella/tai et ollenkaan, niin riittää tarkastus harvemmin (ottaisin seuraavan kerran sitten 50v tarkastuksena). Mikäli arvoissa on poikkeavaa tai sinulla on riskitekijöitä, niin kävisin terveystarkastuksessa useammin, tarvittaessa vuoden välein (esim jos paastosokeri on lievästi koholla, muttei diabeettinen).

ap

Vierailija
89/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ap on trolli !  Ei ole  missään tapauksessa oikea lääkäri. Asialliset , ammattitaitoa ja tietämystä vaativat kysymykset jäävät vastausta vaille. Virtsanhajut , ruusufinnit yms. yleistietoon perustuvat kysymykset ainostaan saavat vastauksen tältä pelleltä!!!

Vierailija
90/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus  palstalääkärinä esiintymisestä!!!

Vierailija
91/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en muuten juo edes alkoholia ollenkaan. Ehkä siksi minulle tyrkytetään sitä parasetamolia joka kerta, kun en ole pilannut maksaani alkoholilla.

Ja tuo joka kerta = kun jotain kipuja on eli 1997 leikkaus, 2009 viisaudenhampaan poisto leikkauksella, 2018 tuo hemmetin kivulias leikkaus. Eli todella usein kyllä olen lääkkeitä tarvinnut, ja jopa yhden kerran niitä pyytänyt...

Muuten en kipulääkkeitä käytä, minulla ei mitään jatkuvia kipuja ole.

T: Tuo jonka kaverille tehtiin maksansiirto

Et kyllä kuulosta ihan tasapainoiselta. Jos ulosantisi on livenäkin tätä tasoa annat kyllä vaikutelman huumeläälehakuisuudesta joten en ihmettele ettet saanut parasetamolia kummempaa.

Vierailija
92/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vapaa-ajallasi, joten mammojen mukaan sinun pitää veloittaa ainakin 1000 euroa minuutilta avusta. Ettäs kehtaavat kysyä sinulta ja olettaa sinun antavan ilmaista palvelua.

Vierailija
93/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä, kun parathormoniarvo huitelee satasen tuolla puolella (viitearvon yläraja 80), potilaalla on jotain ihmeellisiä oireita kuten väsymystä, mutta kalsium, D-vitamiini, fosfaaatti ym. ovat ihanteellisia? Ei ole puutetta raudasta tai vitamiineista, kilpirauhasen vajaatoiminta on mutta siihen on lääkitys ja arvot erinomaiset (t4v 17-19 ja tsh 1,2-1,5).

Miksi parathormoniarvolle ei tehdä mitään? Miksi ei edes ultrata että olisiko syynä lisäkilpirauhasen kasvain? Oireet eivät ole hengenvaarallisia (ja tosiaankin kalsium-arvo on ihanteellinen), mutta kyllä ne haittaavat elämää.

Tuota parathormoniarvoa on seurattu kohta pari vuotta, välillä se on 130, välillä 105. Pitäisikö sille tehdä jotain, kun mistään muustakaan ei näytä syytä löytyvän?

En nyt siis kaipaa mitään "Nuo oireet voivat johtua vaikka mistä muustakin" kun niitä vaikka mitä muitakin aiheuttajia on jo tutkittu tuon pari vuotta, ja niistä ei vikaa löydy. Ainoastaan tuo omiaan puuhaileva parathormoniarvo, jolle ei mitään tehdä, mutta miksi ei? Edelleen sanotaan että "Seuraillaan". Miksi ei selvitetä mistä tuo korkea arvo johtuu, ja onko se näiden oireiden takana, kun mikään muu ei näytä olevan? Alkaa vähän turhauttaa.

En ole tuo lääkäri, mutta minäkin olin tulossa kysymään parathormonista. Siihen ei oikein kukaan osaa sanoa mitään selkeää vastausta. 

Itselläni parathormonin koholla oleminen johtuu munuaisten vajaatoiminnasta. Minulla tuo pth on 180. Onko sinulla mitattu krea-arvoa ikinä? Tarkoitukseni ei ole pelotella, ja se sehän voi johtua jostain muustakin. Minullakin kalsium on normaalilla tasolla. 

Apua :O

Kyllä minulta on krea välillä katsottu, ja muistaakseni se on ollut ihan ok. Enpä ole tuota ajatellut että voisi olla munuaisten vajaatoiminta. Ei lääkärikään ole sitä tajunnut ehdottaa. Kiitos neuvosta.

Kauanko sinulla on vajista ollut ja miten sitä hoidat? Mitä oireita?

Muistatko yhtään, mitä krea-arvoja sinulla on ollut? Uskoisin kyllä, että lääkäri olisi huomannut, jos arvoissa on jotain häikkää. Ei ollut tarkoitus mitenkään pelotella. 

Minulla ei ole mitään oireita munuaisten vajaatoiminnasta. Se selvisi sattumalta, mutta olen luultavasti kärsinyt siitä useamman vuoden. Omani on kohtalaisella tasolla ja siihen ei ole varsinaisesti mitään hoitoa/lääkettä. Mm. terveillä elintavoilla ja verenpaineen hoitamisella voi yrittää hidastaa tai estää vajaatoiminnan etenemistä. Lueskelin lisää googlesta ja myös D-vitamiinin puute voi muuten aiheuttaa PTH-arvojen kohoamista. Onko sinulla mitattu ikinä D-vitamiiniarvoja?

Vierailija
94/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miten moni tässä ketjussa valittaa ettei saa sitä taikka tätä kipulääkettä, rauhottavaa, kolmiolääkettä. Menkää Mehiläiseen! Sieltä on meikäläiselle ladattu kyllä sellanen buffetti: unilääkkeitä kipulääkkeitä ahdistulääkkeitä mielialalääkkeitä antibioottia korvatippaa voltareenia kortisoonia ja sitten kun maha ei sitä lastia kestä niin maitohappobakteeria ja somaccia.

Vierailija
95/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän "lääkäri" tänne oikein ketjun avasi "avun annostaan" Toki silloin kehtaa kysyä !

Vierailija
96/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

59: Ilmeisesti laajentuma ei ole kovin suuri, sillä sitä on harvakseltaan seurailtu eikä ole ajateltu puhkeamisvaaran olevan niin suuri, että kannattaisi leikata puhkeamisen ehkäisemiseksi. En ole asiaan perehtynyt, joten on vaikea ottaa kantaa työn kuormittavuuteen ja yleensä hoitava taho ottaa kantaa tällaisiin kysymyksiin. Tärkeää on kuitenkin pitää verenpaine hyvällä tasolla. 

ap

Vierailija
97/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

75: Pukamia voi tulla vaikka raskauden ja synnytyksen yhteydessä, joten ummetus ei ole aina yksistään syynä pukamiin. 

ap

Vierailija
98/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ap on trolli !  Ei ole  missään tapauksessa oikea lääkäri. Asialliset , ammattitaitoa ja tietämystä vaativat kysymykset jäävät vastausta vaille. Virtsanhajut , ruusufinnit yms. yleistietoon perustuvat kysymykset ainostaan saavat vastauksen tältä pelleltä!!!

Eikä se osannut tuosta virtsan hajustakaan kertoa mitään muuta kuin mitä googlella löytyy.

Vierailija
99/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

60: Korvasylkirauhasen kystat voivat olla synnynnäisiä tai sitten mm. tulehduksen tai sylkirauhasen kiven aiheuttamia. Pateista voi ultraääniohjauksella ottaa ohutneulabiopsian, jonka avulla diagnoosi varmenee, mikäli ei muuten ollut ilmeistä.

ap

Vierailija
100/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ruokavaliomuutoksista (millaisista) olla hyötyä normaalipainoiselle pcos-potilaalle? Onko jotain muuta, mitä voisi itse tehdä pco:n kuriin saamiseksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi