Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy yleislääkäriltä

Vierailija
21.01.2019 |

Nyt on hyvä tilaisuus kysyä yleislääkäriltä lääketieteeseen tai lääkärin ammattiin liittyviä kysymyksiä.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että minulla on rintasyöpä. Olen 34 v lapseton tupakoimaton nainen, en ole koskaan käyttänyt hormoniehkäisyä. Mitään pattia, kyhmyä tms en ole löytänyt, mutta rinnassa on outo tunne ollut jo muutaman kuukauden. Ei auta selän, hartioiden tms jumppaaminen tai rintalihasten venyttely, eli en usko että tuo tunne olisi vain joku lihasjumi. Rinta ei tunnu puristellessa ja painellessa sen kummallisemmalta kuin toinenkaan. Lähinnä vähän kokkareiset, kuin riisipuuroa. Rinnat ovat pienet. Suvussa ei ole syöpiä.

Nauretaanko minut pihalle jos menen lääkäriin sanomaan että epäilen että minulla on syöpä, vaikka mitään patteja, ihon vetäytymistä tms muita oireita ei ole? Alkaako joku tutkia asiaa, pääsenkö ultraan? Mammografiahan rikkoo kudoksia joten sitä ei välttämättä hirveästi suositella, ainakaan jos rinnassa on kysta, sillä ne saattavat puhjeta mammografian puristuksessa. En kylläkään ole itseltäni mitään löytänyt, mutta kuulemma jotkut kasvaimet ovat niin pieniä että niitä on mahdoton itse tuntea.

Vai nauretaanko minullekin "Ei noin nuorella mitään syöpää ole!" kuten aika monelle muullekin. Moni minua nuorempikin on kuitenkin sairastunut ja heillekin naurettu päin naamaa että höpsistä, kunnes se syöpä sitten lopulta onkin löytynyt ja levinnyt ja potilas kuollut alle kahdessa vuodessa. Kavereissa kuitenkin kaksi tällaista tapausta, toinen kuoli 31-vuotiaana, toinen 29-vuotiaana. Se lääkäreiden vähättely tuntui kyllä itsestäkin todella pahalta.

Yleislääkärillehän tässä ensimmäisenä menen, mutta onko siitä hyötyä?

Jos tämä ei ole syöpää eikä selkärangan, lihasten, luiden tai muidenkaan jumeja ja virheasentoja, niin mitä tämä sitten on? Onko ehdottaa syitä?

Vierailija
22/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on leposyke n.50. En ole todellakaan hyväkuntoinen nykyään, 30-vuotias ja jonkun verran ylipainoinen. Mikä tähän voi olla syynä, kannattaako huolestua? Oon harrastanut kyllä todella paljon liikuntaa lapsena ja nuorena, voiko se vaikuttaa edelleen? Siis ihan niin paljon, että esim. 12-vuotiaana mulla oli treenit 10 kertaa viikossa, ja liikunnalliset harrastukset oon aloittanut ihan 3-4 vuotiaana. Tavoitteellisen liikunnan oon lopettanut 15-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Miksi mulla pitää ihan joka kerran olla diagnoosi valmiiksi katsottuna, kun menen lekuriin (jos sellaisen ylipäänsä haluan)?

- Miksi kaikki lääkärit tarjoavat masennuslääkkeitä kaikkiin vaivoihini, kuten TULES:iin, vyöruusuun sekä äärikuiviin silmiin?

- Mikseivät kaikki (yleis)lääkärit tiedä, mikä on esofagiitti?

- Mikseivät lääkärit tiedä, mitä eroa on olla "työkyvytön" tai "työkyvyttömyyseläkkeellä"? 

Vierailija
24/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

13: antamasi tietojen pohjalta sanoisin, että kannattaa käydä näyttämässä vastaanotolla. Et mainitse oletko loukannut itseäsi tai kuinka kauan patti on ollut reidessä. Lääkäri arvioi vastaanotolla tilanteen ja mahd. jatkotutkimukset.

Vierailija
25/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19: ei, kun hoitaa hommansa hyvin säästyy kanteluilta.

20: onko veri kirkasta vai tummaa? Mitä tummempaa, sen syvemmältä vuotaa ja aina vaarallisempaa. Kirkas väri luultavasti sisäiset pukamat, joita et edes tiedä omistavasi. Aina silti aiheellista tutkia. Neuvoisin hakeutumaan päivystykseen, jos veri tummaa. Saattaa olla esim. Vatsahaava.

Ap

Vierailija
26/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi voimakkaaseen kipuun ei määrätä kunnon lääkkeitä vaan aina buranaa tai ibumaxia?

Nilkkani oli reilusti turvoksissa oletettavasti kihdin takia ja jalka tärisi kivusta, kuitenkaan mitään vahvempaa ei kirjoitettu tulehduskipulääkkeen (arcoxia) ollessa tehoton

Vierailija
27/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö mennä lääkäriin kun kurkussa tuntuu aina turvotusta lähes päivittäin, mutta voi olla myös monta oireetontakin päivää. En ole keksinyt mistä johtuu, mutta sitä on kestänyt jo kolme-neljä vuotta. Otan allergialääkkeen kun oikein ahtaaksi menee. Jos olisi oikein vakavaa niin olisi kait jo mennyt pahemmaksi.

Pitää.

Vierailija
28/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä, kun parathormoniarvo huitelee satasen tuolla puolella (viitearvon yläraja 80), potilaalla on jotain ihmeellisiä oireita kuten väsymystä, mutta kalsium, D-vitamiini, fosfaaatti ym. ovat ihanteellisia? Ei ole puutetta raudasta tai vitamiineista, kilpirauhasen vajaatoiminta on mutta siihen on lääkitys ja arvot erinomaiset (t4v 17-19 ja tsh 1,2-1,5).

Miksi parathormoniarvolle ei tehdä mitään? Miksi ei edes ultrata että olisiko syynä lisäkilpirauhasen kasvain? Oireet eivät ole hengenvaarallisia (ja tosiaankin kalsium-arvo on ihanteellinen), mutta kyllä ne haittaavat elämää.

Tuota parathormoniarvoa on seurattu kohta pari vuotta, välillä se on 130, välillä 105. Pitäisikö sille tehdä jotain, kun mistään muustakaan ei näytä syytä löytyvän?

En nyt siis kaipaa mitään "Nuo oireet voivat johtua vaikka mistä muustakin" kun niitä vaikka mitä muitakin aiheuttajia on jo tutkittu tuon pari vuotta, ja niistä ei vikaa löydy. Ainoastaan tuo omiaan puuhaileva parathormoniarvo, jolle ei mitään tehdä, mutta miksi ei? Edelleen sanotaan että "Seuraillaan". Miksi ei selvitetä mistä tuo korkea arvo johtuu, ja onko se näiden oireiden takana, kun mikään muu ei näytä olevan? Alkaa vähän turhauttaa.

En ole tuo lääkäri, mutta minäkin olin tulossa kysymään parathormonista. Siihen ei oikein kukaan osaa sanoa mitään selkeää vastausta. 

Itselläni parathormonin koholla oleminen johtuu munuaisten vajaatoiminnasta. Minulla tuo pth on 180. Onko sinulla mitattu krea-arvoa ikinä? Tarkoitukseni ei ole pelotella, ja se sehän voi johtua jostain muustakin. Minullakin kalsium on normaalilla tasolla. 

Vierailija
29/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13: antamasi tietojen pohjalta sanoisin, että kannattaa käydä näyttämässä vastaanotolla. Et mainitse oletko loukannut itseäsi tai kuinka kauan patti on ollut reidessä. Lääkäri arvioi vastaanotolla tilanteen ja mahd. jatkotutkimukset.

En ole loukannut reittä. Aamulla kun heräsin ja lähdin kävelemään niin kipu tuntui. On ollut aikaisemminkin, mutta ei kipeä. Jostain syystä en ole muistanut koko asiaa tai välittänyt edes. Masennusta taustalla. Kipu nyt vaan muistutti sen olemassaolostaan.

Vierailija
30/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19: ei, kun hoitaa hommansa hyvin säästyy kanteluilta.

20: onko veri kirkasta vai tummaa? Mitä tummempaa, sen syvemmältä vuotaa ja aina vaarallisempaa. Kirkas väri luultavasti sisäiset pukamat, joita et edes tiedä omistavasi. Aina silti aiheellista tutkia. Neuvoisin hakeutumaan päivystykseen, jos veri tummaa. Saattaa olla esim. Vatsahaava.

Ap

Onko tumma veri aina näkyvillä ulosteessa? Vai voiko olla tumma uloste pelkästään?

t. vatsakipuinen

Vierailija
31/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen itselläni ruusufinniä. Jos tulen vastaanotollesi, osaatko diagnosoida sen? Annatko lähetteen eteenpäin ihotautipolille? (Mietin lähdenkö suoraan yksityiselle maksamaan itseni kipeäksi...)

Vierailija
32/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: Kovin niukasti annat tietoja, joten neuvoisin käymään lääkärillä kertaalleen. 

18: Jotta tulokset tulevat kantaan, on lääkärin yleensä kuitattava ne ensin. Voit ottaa yhteyttä kokeet määränneeseen tahoon tuloksista. 

20: Annat kovin vähän tietoja. Verisen ulosteen syy on kuitenkin aina paikannettava, sillä taustalla voi olla pukama, haavauma, kasvain tai vaikka tulehduksellinen suolistosairaus muutaman mainitakseni. Mikäli koet, ettet saanut apua yleislääkäriltä, niin voit halutessasi hakeutua gastroenterologin vastaanotolle.

21: Tottakai voit mennä yleislääkärin juttusille. Moni nuori nainen on huolissaan rinnoistaan eikä sitä tarvitse hävetä tai pelätä, että lääkäri nauraisi asialle. Yleislääkäri tutkii rinnat ja päättää, tarvitaanko jatkotutkimuksia, kuten UÄ:tä tai mammografiaa.  

Vierailija
33/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi punainen kolmio lääkevalmisteen kyljessä saa teidät lähes poikkeuksetta pois tolaltanne ja jopa käyttätymään monella tapaa kuin mt-potilas? Kysyn tätä ihan vakavissani, sillä olen kurkkuani myöten täynnä tuota outoilua ja alentavaa käytöstä.

Vierailija
34/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi voimakkaaseen kipuun ei määrätä kunnon lääkkeitä vaan aina buranaa tai ibumaxia?

Nilkkani oli reilusti turvoksissa oletettavasti kihdin takia ja jalka tärisi kivusta, kuitenkaan mitään vahvempaa ei kirjoitettu tulehduskipulääkkeen (arcoxia) ollessa tehoton

Vierailija
35/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että minulla on rintasyöpä. Olen 34 v lapseton tupakoimaton nainen, en ole koskaan käyttänyt hormoniehkäisyä. Mitään pattia, kyhmyä tms en ole löytänyt, mutta rinnassa on outo tunne ollut jo muutaman kuukauden. Ei auta selän, hartioiden tms jumppaaminen tai rintalihasten venyttely, eli en usko että tuo tunne olisi vain joku lihasjumi. Rinta ei tunnu puristellessa ja painellessa sen kummallisemmalta kuin toinenkaan. Lähinnä vähän kokkareiset, kuin riisipuuroa. Rinnat ovat pienet. Suvussa ei ole syöpiä.

Nauretaanko minut pihalle jos menen lääkäriin sanomaan että epäilen että minulla on syöpä, vaikka mitään patteja, ihon vetäytymistä tms muita oireita ei ole? Alkaako joku tutkia asiaa, pääsenkö ultraan? Mammografiahan rikkoo kudoksia joten sitä ei välttämättä hirveästi suositella, ainakaan jos rinnassa on kysta, sillä ne saattavat puhjeta mammografian puristuksessa. En kylläkään ole itseltäni mitään löytänyt, mutta kuulemma jotkut kasvaimet ovat niin pieniä että niitä on mahdoton itse tuntea.

Vai nauretaanko minullekin "Ei noin nuorella mitään syöpää ole!" kuten aika monelle muullekin. Moni minua nuorempikin on kuitenkin sairastunut ja heillekin naurettu päin naamaa että höpsistä, kunnes se syöpä sitten lopulta onkin löytynyt ja levinnyt ja potilas kuollut alle kahdessa vuodessa. Kavereissa kuitenkin kaksi tällaista tapausta, toinen kuoli 31-vuotiaana, toinen 29-vuotiaana. Se lääkäreiden vähättely tuntui kyllä itsestäkin todella pahalta.

Yleislääkärillehän tässä ensimmäisenä menen, mutta onko siitä hyötyä?

Jos tämä ei ole syöpää eikä selkärangan, lihasten, luiden tai muidenkaan jumeja ja virheasentoja, niin mitä tämä sitten on? Onko ehdottaa syitä?

Minäkin koin rinnassa, tai itse asiassa sen yläpuolella, oudon tunteen. Viikko sitten oli kuumottava, kuin sähköhäiriö kämmenen kokoisella alueella. Ja edellispäivänä pientä kipua, pisetlyä, vähän siellä täällä samalla alueella... Se pysäytti. Varsin ajan röntgeniin netistä - ihan sama nauretaanko vai ei, jos se on syöpä, haluan sen itsestäni pois mahdollisimman pian! En uskalla edes painella rintaa kunnolla, kun pelkään että mahdolliset syöpäsolut irtoaa ja kulkeutuu muualle muodostamaan etäispesäkkeitä. :/

No, tänään menin röntgeniin ja hoitaja sanoi, että tarvitsen lääkärin lähetteen... ja neuvoi päivystykseen. Jossa hoitaja ehdotti aikaa vasta viikon päästä. Sanoin, etten malta odottaa, kun olen huolissani. Sain ajan seuraavalle päivälle. Vastaanottovirkailija sanoi, että lääkäri katsoo tarvitaanko röntgeniä ollenkaan. Haluan sen joka tapauksessa koska olen kuullut, että kasvain voi olla 0,7 mm:n kokoinen, ratkaisevaa on sen laatu eli onko aggressiivista tyyppiä. Ymmärrän että röntgeniin tulisi jonoa, jos asiaa mainostettaisiin enemmän. Mutta kasvain on jo aika iso, jos sen itse tuntee.

Vierailija
36/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne on riittävän hyvä bisnes.

Vierailija
37/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16: Kovin niukasti annat tietoja, joten neuvoisin käymään lääkärillä kertaalleen. 

18: Jotta tulokset tulevat kantaan, on lääkärin yleensä kuitattava ne ensin. Voit ottaa yhteyttä kokeet määränneeseen tahoon tuloksista. 

20: Annat kovin vähän tietoja. Verisen ulosteen syy on kuitenkin aina paikannettava, sillä taustalla voi olla pukama, haavauma, kasvain tai vaikka tulehduksellinen suolistosairaus muutaman mainitakseni. Mikäli koet, ettet saanut apua yleislääkäriltä, niin voit halutessasi hakeutua gastroenterologin vastaanotolle.

21: Tottakai voit mennä yleislääkärin juttusille. Moni nuori nainen on huolissaan rinnoistaan eikä sitä tarvitse hävetä tai pelätä, että lääkäri nauraisi asialle. Yleislääkäri tutkii rinnat ja päättää, tarvitaanko jatkotutkimuksia, kuten UÄ:tä tai mammografiaa.  

Turha kysyä, ap vain neuvoo lääkärille.

Vierailija
38/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa, että vuosia jatkunut tyroksiinilääkkeen syönti voi tuhota vatsalaukun nukkaa (kuulin yhdeltä tutulta)? Voisiko se aiheuttaa kroonisen gastriitin, joka minulla todettiin tähystyksessä?

Vierailija
39/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patti kaulassa useamman vuoden. Terveyskeskuslääkäri sanoi, että se on imusolmuke. Eikö imusolmukkeen pitäisi välillä hävitä?

Vierailija
40/123 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko keuhkoahtaumatauti syntyä, jos on astmaatikko ja allergiatestissä ollut allerginen vaikka kissalle, mutta asuu silti kissan kanssa? Olen allerginen astmaatikko, lähinnä rasitusastma ja en saa omistamistani eläimistä tietoisia oireita. Mutta olen miettinyt, että voiko tilanne esim vuosikymmenen kestäneenä laukaista keuhkoahtaumataudin? Tai vaikka homeisessa työpaikassa työskentely?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä