Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (1007)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jos kaksi viikkoa ahmii holtittomasti niin varmasti ehtii tulla kiloja, mutta sellaiset ihmiset kuuluu psykiatrian puolelle, ei tähän ketjuun.

Ja oishan ne määrät aika jäätäviä jos kilon lisää painoa viikkossa tms.

Eli sinun mielestäsi tunnesyömisen/ahmimishäiriön kautta lihonneet eivät saa osallistua tähän ketjuun?

Vierailija

Hei! Olipas kiva löytää tällainen ketju :) liityn uutena mukaan. Pituuteni on 177, painoa päässyt kertymään noin 89kg. Tavoitteena nyt ainakin aluksi päästä 75 kg painoon takaisin, eli -14kg.
Mun heikkous ei niinkään ole herkut vaan ihan vain ruuan syöminen. Ruoka on hyvää ja syöminen kivaa :D nautin kylläisyyden tunteesta.. Toinen heikkouteni on ollut sohvalla makoilu miehen kanssa. (Hänellä on tosi fyysinen työ ja painonhallinta aina ollut paljon helpompaa kuin minulla, mutta pimeinä talvi-iltoina on ollut vaikea saada aikaiseksi lähteä yksin lenkille)
Rakastan kyllä kevyttä liikkumista: pyöräilyä, kävelyä, hiihtoa, uintia, melkein mitä vain, mutta pitäisi liikkua enemmän niin että tulee hiki eikä vain liikkumisen ilosta :D myös lihaskuntoa pitäisi treenata ja sitä inhoan... Ruokailun suhteen tarkoitus saada annoskoot järkeviksi, eikä aina syödä vatsaa täyteen.
Ruokailun suhteen muutos alkoikin jo viikko sitten ja oon tyytyväinen kuinka oon pystyny vähentämään syömistä. Paino ei kuitenkaa oo vielä tippunu oikeen mihinkään. Mulla on luontasesti paino vaihdellu tosi paljo, peräkkäisten päivien aamupaino voi heittää vaikka 2,5kg, joten pitkäjänteisyyttä vaaditaan painon seuraamisessa ;D
T. Mansikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei! Olipas kiva löytää tällainen ketju :) liityn uutena mukaan. Pituuteni on 177, painoa päässyt kertymään noin 89kg. Tavoitteena nyt ainakin aluksi päästä 75 kg painoon takaisin, eli -14kg.
Mun heikkous ei niinkään ole herkut vaan ihan vain ruuan syöminen. Ruoka on hyvää ja syöminen kivaa :D nautin kylläisyyden tunteesta.. Toinen heikkouteni on ollut sohvalla makoilu miehen kanssa. (Hänellä on tosi fyysinen työ ja painonhallinta aina ollut paljon helpompaa kuin minulla, mutta pimeinä talvi-iltoina on ollut vaikea saada aikaiseksi lähteä yksin lenkille)
Rakastan kyllä kevyttä liikkumista: pyöräilyä, kävelyä, hiihtoa, uintia, melkein mitä vain, mutta pitäisi liikkua enemmän niin että tulee hiki eikä vain liikkumisen ilosta :D myös lihaskuntoa pitäisi treenata ja sitä inhoan... Ruokailun suhteen tarkoitus saada annoskoot järkeviksi, eikä aina syödä vatsaa täyteen.
Ruokailun suhteen muutos alkoikin jo viikko sitten ja oon tyytyväinen kuinka oon pystyny vähentämään syömistä. Paino ei kuitenkaa oo vielä tippunu oikeen mihinkään. Mulla on luontasesti paino vaihdellu tosi paljo, peräkkäisten päivien aamupaino voi heittää vaikka 2,5kg, joten pitkäjänteisyyttä vaaditaan painon seuraamisessa ;D
T. Mansikka

Kai kiinnität syömisissä huomioon sisältöön?  Jos sisältö on kunnossa, ruokamäärä pysyy kohtuullisena automaattisesti. Ei tarvita pienempiä lautasia tai vaakaa huijaukseen. Elimistöä kun et pysty huijaamaan.

Vierailija

Moikka! Mäkin liityn näin myöhässä mukaan, vertaistuki tekisi hyvää. :) Olen käyttänyt Lifesum-appsia kesäkuusta asti, mutta nyt jäin junnaamaan -3 kg, turhauttaa! Olen 24v, pituus 175 cm ja paino nyt 90 kg. Lihoin tähän painoon muutamassa vuodessa, 21-vuotiaana painoin vielä 60 kiloa. Kilot ovat tulleet yksinkertaisesti syömällä liikaa, oman osansa teki masennus ja masennuslääkitys. Nyt on mieli paremmassa kunnossa ja haluaisin päästä takaisin normaalipainoon. Aikaisemmat laihdutusyritykset ovat johtaneet vain lihomiseen, joten otan tällä kertaa tosi rauhallisesti ja tavoitteena on pudottaa
15 kiloa parissa vuodessa. Yritän ehkäistä takaisinlihomista sillä, että en pidä ruokaa enää palkintona ja yritän opetella riittävään kylläisyyden tunteeseen. Elintavat sinänsä muuten kunnossa: nukun tarpeeksi, syön säännöllisesti jne. Tuo Lifesum on ollut hyvä myös niihin elintapojen tarkkailuun, sillä se kerää viikottaisen Life Scoren, johon tulee mm. syödyn ravinnon laatu, kasvisten määrä, liikunnan monipuolisuus. Tuntuu kivalta kerätä pisteitä, mua se ainakin kannustaa panostamaan :D
Haasteita: luulin syöväni tosi paljon kasviksia, mutta 3 annosta päivässä on usein haastava saada täyteen. Samoin proteiinin kanssa, sitäkin voisi syödä enemmän.
Elämä on säännöllisen epäsäännöllistä: nyt olen vuorotyössä, jossa liikun paljon. Vapaa-ajalla tykkään kävellä, pyöräillä ja uida. Lihaskuntoa voisi tehdä enemmän, myös korkeatehoista liikuntaa matalatehoisen lisäksi.

En millään meinaa keksiä nimimerkkiä, mutta olkoon se vaikka Talviomena :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Mansikka

Kai kiinnität syömisissä huomioon sisältöön?  Jos sisältö on kunnossa, ruokamäärä pysyy kohtuullisena automaattisesti. Ei tarvita pienempiä lautasia tai vaakaa huijaukseen. Elimistöä kun et pysty huijaamaan.

Tietenkin kiinnitän huomiota sisältöön, nyt lomalla on ollut helppo syödä paljon salaattia, kasviksia, kalaa, kanaa jne ja välttää ylimääräisiä sokereita. Ensi viikolla koittaa paluu arkeen ja syöminen niinku ite haluaa on vaikeampaa. Olen päiväkodissa töissä ja on pakko syödä lasten kanssa päiväkotiruokaa ja sillon tulee taas paljo perunaa ja pastaa, sekä pakko syödä melko nopeaan tahtiin...

Ruuan sisältö vaikuttaa toki kylläisyyden tunteeseen, mutta kyllä sopivaan annoskokoon opettelu vie mulla aikaa. Liekö totta vai legendaa, mutta mulle on sanottu että vatsalaukku venyy kun syö paljon ja kutistuu kun syö vähemmän 🤔 lähisuvussa on myös yhdellä henkilöllä diagnosoitu, että jokin hormoni tms ei toimi eikä hän siksi koe kylläisyyden tunnetta lainkaan. Itellä tulee stoppi syömisen kanssa jossain kohti, mut aika paljo saa ahtaa 🙈

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Mansikka

Tietenkin kiinnitän huomiota sisältöön, nyt lomalla on ollut helppo syödä paljon salaattia, kasviksia, kalaa, kanaa jne ja välttää ylimääräisiä sokereita. Ensi viikolla koittaa paluu arkeen ja syöminen niinku ite haluaa on vaikeampaa. Olen päiväkodissa töissä ja on pakko syödä lasten kanssa päiväkotiruokaa ja sillon tulee taas paljo perunaa ja pastaa, sekä pakko syödä melko nopeaan tahtiin...

Ruuan sisältö vaikuttaa toki kylläisyyden tunteeseen, mutta kyllä sopivaan annoskokoon opettelu vie mulla aikaa. Liekö totta vai legendaa, mutta mulle on sanottu että vatsalaukku venyy kun syö paljon ja kutistuu kun syö vähemmän 🤔 lähisuvussa on myös yhdellä henkilöllä diagnosoitu, että jokin hormoni tms ei toimi eikä hän siksi koe kylläisyyden tunnetta lainkaan. Itellä tulee stoppi syömisen kanssa jossain kohti, mut aika paljo saa ahtaa 🙈

Ruuan sisältö vaikuttaa kylläisyyteen, ei vatsalaukun koko.

Vatsa täysi ei ole sama asia kuin kylläisyys, vaikka useimmat näin luulevatkin.

Vierailija

Onko ideoita aamupalan koostamiseen terveellisemmäksi, kun se nyt sisältää pääasiassa leipää päällysteillä. Toki hedelmät ja jogurtti auttavat, mutta mitä muuta siinä voisi olla? Etenkin proteiinien määrän lisääminen kiinnostaa, mutta kasvisperäisillä proteiineilla tai maitotuotteilla, ei leikkeleillä tms. lihatuotteilla. Rahka alkaa jo tympiä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko ideoita aamupalan koostamiseen terveellisemmäksi, kun se nyt sisältää pääasiassa leipää päällysteillä. Toki hedelmät ja jogurtti auttavat, mutta mitä muuta siinä voisi olla? Etenkin proteiinien määrän lisääminen kiinnostaa, mutta kasvisperäisillä proteiineilla tai maitotuotteilla, ei leikkeleillä tms. lihatuotteilla. Rahka alkaa jo tympiä. 

Jätä leipä pois ja syö ne päällysteet ja lisäksi kananmunia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä kärsin usein kans siitä, että syön samaa ainaista kaurapuuroa raejuustolla ja mehukeitolla. Yhdessä vaiheessa tympi jo niin paljon, että ei meinannut mennä enää alas. :D Se tuttu, halpa ja nopea vaihtoehto on vaan niin helppo... Tässä vähän jotain ideoita vaihteluun, toivottavasti on apua.

- Täysjyväleipää, päällisiä ja kasviksia (salaatti, tomaatti, paprika, porkkana, kurkku tms) ja siihen vaikka keitetty kananmuna kylkeen.
- munakas: nopea tehdä, sinne mukaan kasviksia ja vähärasvaista juustoa (antaa makua)
- rahkaa, marjoja/hedelmä ja leseitä/kaurahiutaleita
- tuorepuuro: tätä saa tehtyä useammaksi aamuksi etukäteen, saa tungettua vaikka mitä mukaan! Usein teen rahkaan tai jogurttiin, mukaan chian siemeniä, hedelmänpaloja, sokeritonta mehukeittoa
- täyttävä smoothie: tähänkin vaikka rahkaa tai jogurttia, leseitä, hedelmää, avokadoa, pinaattia, mehukeittoa tai kauramaitoa... Harvoin epäonnistuu.

Mä kaipailisin vinkkejä kasvisten lisäämiseen, aika usein on vaan sitä samaa vihersalaattia lämpimän aterian kanssa.

-Talviomena

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mä kärsin usein kans siitä, että syön samaa ainaista kaurapuuroa raejuustolla ja mehukeitolla. Yhdessä vaiheessa tympi jo niin paljon, että ei meinannut mennä enää alas. :D Se tuttu, halpa ja nopea vaihtoehto on vaan niin helppo... Tässä vähän jotain ideoita vaihteluun, toivottavasti on apua.

- Täysjyväleipää, päällisiä ja kasviksia (salaatti, tomaatti, paprika, porkkana, kurkku tms) ja siihen vaikka keitetty kananmuna kylkeen.
- munakas: nopea tehdä, sinne mukaan kasviksia ja vähärasvaista juustoa (antaa makua)
- tuorepuuro: tätä saa tehtyä useammaksi aamuksi etukäteen, saa tungettua vaikka mitä mukaan! Usein teen rahkaan tai jogurttiin, mukaan chian siemeniä, hedelmänpaloja, sokeritonta mehukeittoa
- täyttävä smoothie: tähänkin vaikka rahkaa tai jogurttia, leseitä, hedelmää, avokadoa, pinaattia, mehukeittoa tai kauramaitoa... Harvoin epäonnistuu.

Mä kaipailisin vinkkejä kasvisten lisäämiseen, aika usein on vaan sitä samaa vihersalaattia lämpimän aterian kanssa.

-Talviomena

Vähärasvainen juusto ei kyllä mitään makua anna :)

Kasviksia on hyvä syödä, mutta ei niitä väkisin kannata pupeltaa, niin kuin ei mitään muutakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-Talviomena

Vähärasvainen juusto ei kyllä mitään makua anna :)

Kasviksia on hyvä syödä, mutta ei niitä väkisin kannata pupeltaa, niin kuin ei mitään muutakaan.

Makuasioita, mun mielestä 17% juusto munakkaassa maistuu hyvälle. :D Kysyin vinkkejä kasviksista ihan aterioiden yhteyteen.

-Talviomena

Vierailija

En ole ollut ryhmässä mukana (vielä), kevennystä joulukuusta 12,3kg. Liikunta lisääntynyt maltillisesta keväästä melkoisesti. Liikunnan lisäännyttyä leposyke on alkanut laskea. Onko joku muu huomannut samaa? Olin aiemmin 55, max. 65 tasolla, nyt toistuvasti alle 50, matalimmillaan 44.

Vierailija

Tänään otetuissa valokuvissa näkyi todellinen tilanne, olen oikeasti tukevassa kunnossa. :/ Jotenkin peilin kautta saa huijattua itseään. Olen lukenut, että entiset lihavat aina yllättyvät hoikkuudestaan, jää tavallaan ns. läskin identiteetti. Mulla taas toisinpäin, entisenä hoikkana järkytyn nykytilasta.

- Talviomena

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole ollut ryhmässä mukana (vielä), kevennystä joulukuusta 12,3kg. Liikunta lisääntynyt maltillisesta keväästä melkoisesti. Liikunnan lisäännyttyä leposyke on alkanut laskea. Onko joku muu huomannut samaa? Olin aiemmin 55, max. 65 tasolla, nyt toistuvasti alle 50, matalimmillaan 44.

Minulla on suht matala leposykwe n 40. (tehty Föirst Beatin vrk;n analyysi) ja tämä ollut sinä kun kunto kohonnut kun harrastaessemani liikuntaa. Nyt paino pysy yt samoissa kesä ,aion pudotta vielä 66->60 kouluun mennessä.

T.fixaaja

Vierailija

Kiva että vielä on uusia löytänyt mukaan! Itsellä vähän vaikeampi periodi laihdutuksessa menossa. Oltiin pari viikkoa ulkomailla lomalla eikä silloin tietenkään mitään ruokarajoituksia pidetty. Olen ollut myös töissä paljon enkä aina ehtinyt (huom! laiskuuttani jaksanut) tehdä terveellisiä eväitä eli valmislasagnet yms. ovat ollaat ratkaisu harmittavan usein. Paino ei sentään onneksi ole juurikaan noussut mutta ei siis kyllä laskenutkaan (73 kg). Liikuntaa olen harrastanut säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta ei auta muuta kuin ryhdistäytyä taas ja karistaa nämä viimeiset 5 kiloa. Periksi en aio antaa. Enkä todellakaan lihoa takaisin entisiin mittoihin. Hyvää kesänjatkoa kaikille!

Vierailija

Lueskelin pitkän automatkan aikana koko ketjun alusta loppuun. :D Joitakin uusia ajatuksiakin tarttui matkaan. Painon junnaamisellekin mietin syytä: viikonloput taitavat vesittää viikon miinuskalorit. On vaikeaa, kun usein silloin tulee käytyä jossain tapaamassa ihmisiä tai muuten vain kaipaa vähän herkuttelua. Koitan ajatella, että pienilläkin teoilla olisi merkitystä, ja vaihdoin ravintolassa ranskikset salaattiin.

Tänä viikonloppuna kävin melomassa kajakilla ja ahterini ei mahtunut ensimmäiseksi tarjottuun kajakkiin :( Tuli myös juotua itsetehtyä sangriaa, ja nyt turvottaa ihan kamalasti. Parin viikon päästä on tapaaminen, johon tulee ihmisiä vuosien takaa. Hävettää mennä sinne pullukkana, mutta minkäs voit. Pahinta, kun sinne tulee vanha ihastus. :D

Mulle perinteisesti syksy on ollut uudistumisen aikaa, ja mietin jo "meal preppingiä" ja syksyn liikuntamahdollisuuksia. Mitäs suunnitelmia muilla on syksyn suhteen? :)

- Talviomena

Vierailija

Huomaan että aamupalasta on täällä keskusteltu. Itse suosin chia näkkileipää, kevyt margariinilla ja keitetyllä kananmunalla. Koen että saan siitä sopivasti hiilareita, rasvaa ja proteiinia jaksaakseni lounaaseen asti. Toisinaan taas syön rahkaa ja banaania vaihtelun vuoksi. Banaaniletut on myös tosi hyviä. Niihin ei siis tule jauhoja vaan käytännössä vaan kananmunaa ja sitä banaania. Proteiinijauhetta voi myös lisätä mukaan.

Vierailija

Talviomena, kysyit syksyn suunnitelmia. Minulla jatkuu opiskelut ja työskentely ja perhe-elämän pyöritys joten stressitasot tulee olemaan korkeat. Toisaalta vähemmän aikaa miettiä herkkuja. Ilmottauduin syyskuussa alkavalle itsepuolustuskurssille mitä odotan innolla! Siinä lihaskunto kasvaa ja vaikka paino ei koko ajan laskisikaan, saisi kroppa erilailla ryhtiä.

Nyt on taas paino junannnut aika pitkään mutta 9,5 kg melkein lähtenyt vajaan 7 viikon aikana eli sekin kuitenkin ihan hyvä.

Samurai

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat