Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapian kalleus

Vierailija
17.01.2019 |

Onko kenelläkään muulla ollut tilannetta, että jopa omavastuu on ylivoimainen maksaa kuntoutusterpiasta. Kuinka paljon se teillä noin yleensä on? Olen kuntoutustuella, mutta en toimeentulotukoasiakas, joten omavastuu todellakin on omavastuu. Tuntuuko muista, että koko genre on totaalisen ylihinnoiteltua versus ihan todennettavaankin tuloksellisuuteen? Henkilökohtaisesti pelottaa myös se, että leivästä nipistämällä viskaan rahani kankkulan kaivoon. Kaipaan sekä kokemuksia että neuvoja.

Kommentit (295)

Vierailija
141/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin tarvitsevani terapiaa. Säästin etukäteen. Onnekkaasti ensimmäinen terapeutti, jonka luona kävin haastattelussa, oli todella hyvän tuntuinen. Hyvä koulutus, mutta "edullinen".

Muuten olisi hyvin tiukka tilanne. Ymmärrän, että terapeutin työ ansaitsee suuren korvauksen. On hyvin raskasta työtä. Ymmärrän, että olen onnekas että yhteiskunta korvaa niin paljon.

Mutta on se silti hyvin huolestuttavaa, että moni minua köyhempi ei saa tarvitsemaansa hoitoa, koska ei ole varaa. Opiskelijat, työttömät, matalapalkkaiset. Lääkkeetkin maksavat.

En nyt ymmärrä, miksi sain alapeukkuja tai miksi peukuttajat eivät vaivaantuneet keskustelemaan ja kommentoimaan.

Älä suotta ihmettele, tätä ketjua lukee pari maanista mielenterveysongelmaista, joihin eivät järkevät argumentit ja kommentit uppoa. Denialismi on vahvaa, kun yritetään vääntää rautalangasta, että psykoterapiakoulutus on omakustanteista ja maksaa n. 60 000e, tätä tutkinto ei valtio yksinkertaisesti korvaa. Ja sitten pari palstalaista jaksaa väittää kivenkovaa, että terapian korkeat asiakashinnat eivät johdu tästä, vaan ihan ilkeyttään terapeutit ottavat tarpeettoman suurta liksaa. Joku kommentoi, että on olemassa muitakin vastaavia lisäkoulutuksia, jotka maksavat yhtä paljon. Minä en saa päähän mitä ne voisivat olla. Kertoisitteko, mistä muusta lisäkoulutuksesta joutuu omin säästöin tai lainoin maksamaan montakymmentä tonnia, jotta saa viranomaiselta luvan toimia tietyllä ammattinimikkeellä?

Nyt meni hyväksikäyträjäterpeutilta pikkuisen hinta-arvio metsään, mutta sitähän manipuloinnin ja kusetuksen anmattilaiselta voi odottaa:

https://www.uljas.net/koulutuksen-hintalappu-eriarvoistaa/

Tiedätkö paljonko valmiit pilotit maksavat esimerkiksi Finnairilla perämieskurssistaan ennen kuin pääsevät edes haaveilemaan lentämisestä? Käypä ottamassa selvää. Ja ihan omasta pussistaan.

Niin ja valtion pitäisi sitten maksaa kaikkien etelänlomalle halajavien lentoliput, sekö tässä oli pointti? :D

Tämän ketjun pointti oli se, että jengi valittaa kun psykoterapia on niin kallista asiakkaalle. Tämä johtuu siitä kun valtio ei korvaa koulutusta työntekijälle eikä täyttä hintaa terapiasta asiakkaalle. Pitäisikö tällä logiikalla siis valtion maksaa Finnairin lennoistakin kansalaisille korvaus?

No, ainakin se tulisi halvemmaksi maksaa viidenkin vuoden psykoterapia, kuin vuosikymmenien työttömyyskorvaus tai eläke, kun potilas ei ole työkykyinen hoidon puutteen takia.

Vierailija
142/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin tarvitsevani terapiaa. Säästin etukäteen. Onnekkaasti ensimmäinen terapeutti, jonka luona kävin haastattelussa, oli todella hyvän tuntuinen. Hyvä koulutus, mutta "edullinen".

Muuten olisi hyvin tiukka tilanne. Ymmärrän, että terapeutin työ ansaitsee suuren korvauksen. On hyvin raskasta työtä. Ymmärrän, että olen onnekas että yhteiskunta korvaa niin paljon.

Mutta on se silti hyvin huolestuttavaa, että moni minua köyhempi ei saa tarvitsemaansa hoitoa, koska ei ole varaa. Opiskelijat, työttömät, matalapalkkaiset. Lääkkeetkin maksavat.

En nyt ymmärrä, miksi sain alapeukkuja tai miksi peukuttajat eivät vaivaantuneet keskustelemaan ja kommentoimaan.

Älä suotta ihmettele, tätä ketjua lukee pari maanista mielenterveysongelmaista, joihin eivät järkevät argumentit ja kommentit uppoa. Denialismi on vahvaa, kun yritetään vääntää rautalangasta, että psykoterapiakoulutus on omakustanteista ja maksaa n. 60 000e, tätä tutkinto ei valtio yksinkertaisesti korvaa. Ja sitten pari palstalaista jaksaa väittää kivenkovaa, että terapian korkeat asiakashinnat eivät johdu tästä, vaan ihan ilkeyttään terapeutit ottavat tarpeettoman suurta liksaa. Joku kommentoi, että on olemassa muitakin vastaavia lisäkoulutuksia, jotka maksavat yhtä paljon. Minä en saa päähän mitä ne voisivat olla. Kertoisitteko, mistä muusta lisäkoulutuksesta joutuu omin säästöin tai lainoin maksamaan montakymmentä tonnia, jotta saa viranomaiselta luvan toimia tietyllä ammattinimikkeellä?

Nyt meni hyväksikäyträjäterpeutilta pikkuisen hinta-arvio metsään, mutta sitähän manipuloinnin ja kusetuksen anmattilaiselta voi odottaa:

Tiedätkö paljonko valmiit pilotit maksavat esimerkiksi Finnairilla perämieskurssistaan ennen kuin pääsevät edes haaveilemaan lentämisestä? Käypä ottamassa selvää. Ja ihan omasta pussistaan.

Psykoterapeutti tekee vaativaa työtä ihmisten terveyden vuoksi. Jopa elintärkeää. Toivoisitko että kirurgillekin joutuisit maksamaan maltaita, koska he maksavat koulutuksensa itse?

Lentäminen ei ole ihmisen perustarve. Terveyden hoito tulisi olla mahdollisimman tasavertaisesti köyhempienkin saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeutti tekee vaativaa työtä ihmisten terveyden vuoksi. Jopa elintärkeää. Toivoisitko että kirurgillekin joutuisit maksamaan maltaita, koska he maksavat koulutuksensa itse?

Lentäminen ei ole ihmisen perustarve. Terveyden hoito tulisi olla mahdollisimman tasavertaisesti köyhempienkin saatavilla.

Hoidon pitää olla _kaikkien_ saatavilla. Tällä hetkellä se on eliitin etuoikeus juurikin psykoterpeuttien käsittämättömän hintapolitiikan vuoksi.

Vierailija
144/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja valtion pitäisi sitten maksaa kaikkien etelänlomalle halajavien lentoliput, sekö tässä oli pointti? :D

Tämän ketjun pointti oli se, että jengi valittaa kun psykoterapia on niin kallista asiakkaalle. Tämä johtuu siitä kun valtio ei korvaa koulutusta työntekijälle eikä täyttä hintaa terapiasta asiakkaalle. Pitäisikö tällä logiikalla siis valtion maksaa Finnairin lennoistakin kansalaisille korvaus?

On kyse siitä, että ihmiset eivät saa elintärkeää hoitoa toisten ahneuden vuoksi.

Juuri tämä. On hyvin suhteellista miten käsitetään ”kohtuullinen elintaso”.

Vierailija
145/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeutin koulutuksen tulisi olla korvattua ainakin tietynlaisen taustan (terveydenhuolto) omaaville oppilaille.

Julkisen sektorin tulisi kouluttaa työntekijänsä ammattilaisiksi. Tämähän on täysin selvää. Myös hinnat pysyisivät kurissa, kun yksityisiä suitsittaisiin tasavertaisin julkisin palveluin.

Juuri näin!

Vierailija
146/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itse olin monta vuotta työ-ja opiskelukyvytön, kulutin verorahoja mielisairaalakierteessä ja työkyvyttömyyseläkkeenä, terapian aloitettua olen päässyt opiskelemaan. Minuun on kulunut varmaan yli satatuhatta euroa vain siksi että terapiaan pääsy on niin vaikeaa ja kallista.

Vierailija
147/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen typeryyksissäni laittanut elämäni aikana noin 10 000 euroa psykodynaamiseen terpiaan, ja sen ohella terpautiin/ihmiseen, jolla ei mitä luultavimmin ole minkäänlaista empatiakykyä tai tunne-elämää yleensäkään. Nyt eläkkeellä, ja voin sanoa, että mitään en niin paljon kadu kuin terapiaani.

Vierailija
148/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen typeryyksissäni laittanut elämäni aikana noin 10 000 euroa psykodynaamiseen terpiaan, ja sen ohella terpautiin/ihmiseen, jolla ei mitä luultavimmin ole minkäänlaista empatiakykyä tai tunne-elämää yleensäkään. Nyt eläkkeellä, ja voin sanoa, että mitään en niin paljon kadu kuin terapiaani.

Joo, jos hoidosta ei tunnu olevan apua niin pitää vaihtaa terapeuttia, kuten ei kaikki lääkäritkään osaa auttaa, jolloin mennään toiselle lääkärille.

Vierailija
149/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota ”tutustumiskäynnin” olettamista edullisemmaksi. Siinähän terapeutin ammattitaito nimenomaan punnitaan eli tilannekartoitus ja hoidon raamittaminen ovat oikeaa työtä ja kunnon korvauksen arvoiset. Eri asia, jos tutustuminen on tutustumista tiloihin tai niitä näitä jutustelua, mutta kuka nyt sellaista kaipaa?

Ja ei kai vaikka sinne syöpälääkärillekään mennä ensin ”tutustumaan”. Ihan täyttä hoitoa se on alusta asti, niin myös terapia ammattilaisen tekemänä.

Vierailija
150/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos hoidosta ei tunnu olevan apua niin pitää vaihtaa terapeuttia, kuten ei kaikki lääkäritkään osaa auttaa, jolloin mennään toiselle lääkärille.

Totta. Siksi sanoinkin ”typeryyksissäni”. Luotin ”asiantuntijan” sanaan vuosia, höpötystähän se oli. Olisi pitänyt uskoa omiin tuntemuksiin ja intuitioon. Ja tosiaan nyt jo vanhuuseläkkeellä, joten aikani on tältä osin ”lopussa”.

Olkaa te muut viisaampia.

Vierailija
151/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen ketju. Psykoterapeutti on liki aina ammatinharjoittaja. Eli yrittäjä. Hän joutuu maksamaan itse eläkkeensä, toimitulansa, vakuutuksensa, markkinoinnin, materisslin sun muut. Toimitilan vuokraan ja kuluihin uppoaa useampi satku kuussa.

Jos tuntihinta on 90e niin tästä terapeutti maksaa 20% eläkevakuutukseensa. Tästä menee tietty prosenttiosuus 5-10% kiinteisiin kuluihin. Nyt tuntihinta onkin enää 60e. Tästä verot pois. Lisäksi vielä se että jokaiselle tunnille ei voi ottaa asiakasta vaan välissä taukoja.

Mun mielestä terapeutille kuuluis maksaa ENEMMÄN.

Vierailija
152/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen ketju. Psykoterapeutti on liki aina ammatinharjoittaja. Eli yrittäjä. Hän joutuu maksamaan itse eläkkeensä, toimitulansa, vakuutuksensa, markkinoinnin, materisslin sun muut. Toimitilan vuokraan ja kuluihin uppoaa useampi satku kuussa.

Jos tuntihinta on 90e niin tästä terapeutti maksaa 20% eläkevakuutukseensa. Tästä menee tietty prosenttiosuus 5-10% kiinteisiin kuluihin. Nyt tuntihinta onkin enää 60e. Tästä verot pois. Lisäksi vielä se että jokaiselle tunnille ei voi ottaa asiakasta vaan välissä taukoja.

Ole hyvä vaan ja maksa. Näille veijareille sinun rahasi kyllä kelpaavat.

Vierailija
153/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia on kohtuuttoman kallista, mikä on älyttömässä ristiriidassa vielä sen kanssa että terapiaa tarvitsevien taloudellinen tilanne ei yleensä ole yltäkylläinen. Sitten päälle se, että terapian taso vaihtelee ihan hirveästi terapeutista riippuen. Kaikki terapia saman terapiasuuntauksen sisällä ei siis todellakaan ole välttämättä avuksi tai hyödyllistä. Olisi kiva jos tähän jotenkin puututtaisiin. On vaikea kuvitella, että fyysisissä sairauksissa hoidon taso vaihtelisi niin paljon, tai että hoitoon pääsy yksistään olisi niin riippuvaista potilaan varallisuudesta. Psyykkiset ongelmat ovat kuitenkin hyvin invalidisoivia, heikentävät ja tuhoavat työkykyä (mikä on yhteiskunnan tappio)ja lisäävät myös muiden sairauksien ja kuoleman riskiä.

Terapeuttini kertoi taannoin että tutkimusten mukaan terapian tehoon vaikuttaa varsin vähän terapeutin koulutustaso tai kokemus tai hänen edustamansa suuntaus. Ilmeisesti terapeutin ja asiakkaan kemia on ratkaisevin tekijä.

Mulla vaikutti terapeutin hyvät tissit ja kauniit kasvot.

Vierailija
154/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto miten pimeetä porukkaa. Ksikki pitäisi saada ilmaiseksi tai tuettuna, ihan kamalaa jos itse joutuu ottamaa edistymisestään vastuun, ja ahne se terapeutti joka haluaa työstään vielä korvauksenkin! On ihan kaikkien onni, että ette sinne terapiaan pääse. Jää niille fiksummille, jotka hoidosta hyötyvät, enemmän tilaa.

Vierailija
155/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä yhteiskunnan pitäisikin korvata isompi osa noista kuluista. Jos kaikki lääkärit olisi yksityisiä, eikä saisi Kela-korvausta tai työnantaja ei maksaisi, pitäisi joka lääkärikäynnistä maksaa viisisataa euroa. Eli on kohtuutonta, että sairas ja pienituloinen joutuu maksamaan niin paljon sairautensa hoidosta.

Vierailija
156/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto miten pimeetä porukkaa. Ksikki pitäisi saada ilmaiseksi tai tuettuna, ihan kamalaa jos itse joutuu ottamaa edistymisestään vastuun, ja ahne se terapeutti joka haluaa työstään vielä korvauksenkin! On ihan kaikkien onni, että ette sinne terapiaan pääse. Jää niille fiksummille, jotka hoidosta hyötyvät, enemmän tilaa.

Yrittäjä Pohjanmaalta yllätti meidät kommentillaan 😁

Vierailija
157/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota ”tutustumiskäynnin” olettamista edullisemmaksi. Siinähän terapeutin ammattitaito nimenomaan punnitaan eli tilannekartoitus ja hoidon raamittaminen ovat oikeaa työtä ja kunnon korvauksen arvoiset. Eri asia, jos tutustuminen on tutustumista tiloihin tai niitä näitä jutustelua, mutta kuka nyt sellaista kaipaa?

Ja ei kai vaikka sinne syöpälääkärillekään mennä ensin ”tutustumaan”. Ihan täyttä hoitoa se on alusta asti, niin myös terapia ammattilaisen tekemänä.

Juuri näin!!!!!

Vierailija
158/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinpähän makselet sitten hoidotta jääneiden työkyvyttömien elämisen kulut, jos se kerran on sinusta parempi vaihtoehto.

Vierailija
159/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä yhteiskunnan pitäisikin korvata isompi osa noista kuluista. Jos kaikki lääkärit olisi yksityisiä, eikä saisi Kela-korvausta tai työnantaja ei maksaisi, pitäisi joka lääkärikäynnistä maksaa viisisataa euroa. Eli on kohtuutonta, että sairas ja pienituloinen joutuu maksamaan niin paljon sairautensa hoidosta.

Kun julkinen sektori kouluttaisi omat psykologinsa/psyk. hoitajansa (osan) tksilöterapeuteiksi, loppui tämä lypsäminen. Tällöin myös köyhempien laadukas hoito toteutuisi.

Vierailija
160/295 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinpähän makselet sitten hoidotta jääneiden työkyvyttömien elämisen kulut, jos se kerran on sinusta parempi vaihtoehto.

Niinhän hän maksaakin. Sekin itkettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi