Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapian kalleus

Vierailija
17.01.2019 |

Onko kenelläkään muulla ollut tilannetta, että jopa omavastuu on ylivoimainen maksaa kuntoutusterpiasta. Kuinka paljon se teillä noin yleensä on? Olen kuntoutustuella, mutta en toimeentulotukoasiakas, joten omavastuu todellakin on omavastuu. Tuntuuko muista, että koko genre on totaalisen ylihinnoiteltua versus ihan todennettavaankin tuloksellisuuteen? Henkilökohtaisesti pelottaa myös se, että leivästä nipistämällä viskaan rahani kankkulan kaivoon. Kaipaan sekä kokemuksia että neuvoja.

Kommentit (295)

Vierailija
281/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.

Vierailija
282/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edit: vielä haluan tiedustella, onko tuo kolme vuotta käytännössä riittänyt kenellekään toipumiseen? Itse on traumataustainen ja pääasiallinen dg vaikea-asteinen, toistuva masennus.

Itselläni ei ollut mitään hyötyä: opinnot keskeytyivät ja välit vanhempiini menivät poikki kun kuukausittain kaivelin lapsuusjuttuja... Myöhemmin selvisi, että kaikki olikin aivoista johtuvaa: neuropsykiatrinen taustadiagnoosi, johon psykoanalyyttinen terapia ei tosiaankaan pure. Sain terapian oppilasterveydenhuollon kautta, enkä voinut valita terapeuttia tai terapiasuuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että työkyvyttömyyseläkeläiselle (mielenterveyssyistä) ainoa mahdollisuus terapiaan on _kokonaan_ maksaa lysti itse? Toisin sanoen: suurin osa eläkeläisistä jää kokonaan ilman hoitoa, koska se kertakaikkiaan rajataan hinnoittelulla heidän saavuttamattomiinsa?

Minä olen ymmärtänyt asian niin, että kelakorvausta psykoterapiaan voi saada vain, jos on oletettavaa, että tällä 3 vuoden hoitojaksolla pystytään palauttamaan hoidettavan työkyky. Jos on jo työkyvyttömyyseläkkeellä, niin eikö silloin jo ole arvioitu, että työkyky on pysyvästi mennyt? Siksi ymmärtääkseni ei enää voi saada kelakorvausta vaan pitäisi maksaa itse.

Arviot työkyvyn menettämisestä ja sen palautumismahdollisuuksista tekee psykiatri. Jos on jo työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta arvelee, että pystyisi sittenkin terapian kautta palaamaan työelämään, niin pitää varmaan mennä uudelleen psykiatrin arvioon. Siinä tuleekin sitten se ensimmäinen kynnys, että pitäisi pystyä maksamaan psykiatrikäynti/käynnit. Eli pikkuhiljaa säästöjä kerryttämällä, mutta niiden kerryttämistä voisi ehkä sitten mainosta psykiatrille osoituksena siitä, että pystyisi palautumaan työkykyiseksi?

Vierailija
284/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Se on muuten jännä, että psykoterapian hinnat herättävät tällaista raivoa ja aggressiota. Silti esim. Mehiläisen sivuilta kun katselin, niin siellä fysioterapian hinnat huitelee ihan samoissa. Tämä ei kuitenkaan jostain syystä herätä niin vahvoja tunteita?

Ehkä ihan siksi, kun fysioterapeutti OIKEASTI kuntouttaa!!!

Vierailija
285/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Se on muuten jännä, että psykoterapian hinnat herättävät tällaista raivoa ja aggressiota. Silti esim. Mehiläisen sivuilta kun katselin, niin siellä fysioterapian hinnat huitelee ihan samoissa. Tämä ei kuitenkaan jostain syystä herätä niin vahvoja tunteita?

Ehkä ihan siksi, kun fysioterapeutti OIKEASTI kuntouttaa!!!

Tämähän se on. Psykoterapian tuloksista ei ole mitään takuita.

Vierailija
286/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että työkyvyttömyyseläkeläiselle (mielenterveyssyistä) ainoa mahdollisuus terapiaan on _kokonaan_ maksaa lysti itse? Toisin sanoen: suurin osa eläkeläisistä jää kokonaan ilman hoitoa, koska se kertakaikkiaan rajataan hinnoittelulla heidän saavuttamattomiinsa?

Minä olen ymmärtänyt asian niin, että kelakorvausta psykoterapiaan voi saada vain, jos on oletettavaa, että tällä 3 vuoden hoitojaksolla pystytään palauttamaan hoidettavan työkyky. Jos on jo työkyvyttömyyseläkkeellä, niin eikö silloin jo ole arvioitu, että työkyky on pysyvästi mennyt? Siksi ymmärtääkseni ei enää voi saada kelakorvausta vaan pitäisi maksaa itse.

Arviot työkyvyn menettämisestä ja sen palautumismahdollisuuksista tekee psykiatri. Jos on jo työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta arvelee, että pystyisi sittenkin terapian kautta palaamaan työelämään, niin pitää varmaan mennä uudelleen psykiatrin arvioon. Siinä tuleekin sitten se ensimmäinen kynnys, että pitäisi pystyä maksamaan psykiatrikäynti/käynnit. Eli pikkuhiljaa säästöjä kerryttämällä, mutta niiden kerryttämistä voisi ehkä sitten mainosta psykiatrille osoituksena siitä, että pystyisi palautumaan työkykyiseksi?

Olet väärässä. Jos on kokonaan eläkkeellä, ei kela korvaa terapiaa miltään osin. Ja juuri nämä ihmiset sitä kipeästi tarvitsisivat.

Vierailija
287/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ehkä julkisella puolella saa fysioterapiaa paremmin? Ainakin jos miettii tilanteita, joissa työkyky on mennyt tai vaarassa

Vierailija
288/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja Kela maksaa psykoterapiani (2 x viikossa) täysin ilman omavastuuta vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena.

Vierailija
289/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eksytystä ja huijausta, älä maksa paskasta

Vierailija
290/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja Kela maksaa psykoterapiani (2 x viikossa) täysin ilman omavastuuta vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena.

Hei,

Ihan uteliaisuuttani kysyn diagnoosisi ja sen, millaisella lausunnolla irtosi? Menikö suoraan läpi, vaiko usamman valitusprosessin jälkeen?

Vierailija
291/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ”arka” kysymys tähän: uskaltaako psykoterapeutin valita hoitajapohjaisena, esimerkiksi pohjakoulutuksena psykiatrinen sairaanhoitaja, vai olisiko parempi valita suoraan akateeminen psykologi tai psykiatri - siis psykoterapeuttikoulutksen pohjana?

Minulla oli alunperin ajatuksena, että haluan terapeuttini olevan nimenomaan psykologi. En kuitenkaan löytänyt sopivaa kongnitiivista terapeuttia, joten päädyin terapeutille, joka on pohjakoulutukseltaan sairaanhoitaja. Hänen kanssaan 1,5-vuotta terapiaa takana ja olen ollut todella tyytyväinen. Hän selvästi tietää mitä tekee ja henkilökemiat osuivat yhteen. Ehdottomasti valitsisin mieluummin sopivan hoitaja taustaisen, kun vaan summanmutikassa jonkun psykologin.

Ja alkuperäiseen kysymykseen - terapia maksaa mansikoita. Mutta koen hyötyväni siitä niin paljon, että on silti sen arvoista.

Vierailija
292/295 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Ihan uteliaisuuttani kysyn diagnoosisi ja sen, millaisella lausunnolla irtosi? Menikö suoraan läpi, vaiko usamman valitusprosessin jälkeen?

Asperger-diagnoosi. Meni heti läpi eikä ole ollut ongelmia jatkohakemustenkaan kanssa.

Vierailija
293/295 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottelin jo aiemmin siitä, miten oon saanu vammaistukea terapiakustannuksiin sen jälkeen, kun tuli kolme vuotta terapiaa täyteen.

Sain viimisimmän päätöksen ja taas myönnettiin vuodeksi eteenpäin korotettu tuki.

Vierailija
294/295 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan rahojen tuhlausta.

Jokaisen täytyisi maksaa itse käyntinsä.

Vierailija
295/295 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että saadaksesi rahaa kelasta tarvitset B-lausunnon, kuten esimerkiksi masennus. Nämä diagnoosit estävät koko loppuelämästäsi esim. vakuutukset tai terveydenhuollon kaikki vaivat selvitetään mielenterveydellä etkä saa enään tämän jälkeen hoitoa.

ÄLKÄÄ OTTAKO B-lausuntoa vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän