Uusia epäiltyjä YAMK-plagiaatteja löytynyt jo 26
https://yle.fi/uutiset/3-10584725
Eri ammattikorkeiden ja eri ammattialojen YAMK-opinnäytteistä on löytynyt jo kymmeniä epäilyksiä plagiaateista. Kuinka paljon mahtaakaan paljastua vielä lisää? Onko kyse huonosta ohjauksesta vai tahallisuudesta?
Kommentit (157)
Yksi opinnäytteistä on kateissa. Sen kirjoittanut on nykyään johtavassa asemassa julkisella sektorilla työskentelevä henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Plagiaatin teko olisi todella helppoa, ei meilä käytetään mitään plagiaatintunnistusjärjestelmää
Ei kai tämä ole enää mahdollista? Yliopistoissa tunnistusohjelmia on käytetty jo 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Plagiaatin teko olisi todella helppoa, ei meilä käytetään mitään plagiaatintunnistusjärjestelmää
Missäs näin? Itse olen valmistunut pienestä maakunta-ammattikorkeasta 2004 ja jo silloin opinnäytetyöt menivät jonkin ohjelman läpi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi opinnäytteistä on kateissa. Sen kirjoittanut on nykyään johtavassa asemassa julkisella sektorilla työskentelevä henkilö.
Uutisen mukaan työ on tehty Lahden ammattikorkeakoulussa vuoden 2011 aikana. Sinällään plagiointiepäily ja työn katoaminen ihmetyttää, koska ainakin tekniikan laitoksella (sekä käsittääkseni koko koulussa) oli tuolloin määräyksenä yliopettajilla viedään työ Urkundiin plagioinnin selvittämiseksi. Opiskelijoiden taas piti viedä itse työnsä julkiseen Theseus-tietokantaan ja luovuttaa siitä yksi painettu kappale koulun kirjastoon.
Nämä plagioinnit harmittavat. Ei ole mukavaa, että Yamk-tutkintojen arvostus laskee tämän kohun myötä entisestään.
Kas kun iltapäivälehdet ei ole tarttuneet juttuun. Vuosi sitten plagioitu gradu oli kuuminta hottia!
Myös jutun asiantuntijoiden kommentit hämmentää. Asiaa ei saisi tuoda julki, koska "ei kuulu julkisuuteen". Öö... Johan opinnäytteet on julkisia itsessään ja kaikkien tutkailtavissa...
Vierailija kirjoitti:
Nämä plagioinnit harmittavat. Ei ole mukavaa, että Yamk-tutkintojen arvostus laskee tämän kohun myötä entisestään.
Eli asia pitäisi painaa villaisella ja jättää plagioinnit tutkimatta? Sekö lisää amk-tutkintoje arvostusta?
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä Yamk on jo lähtökohtaisesti arveluttava tutkinto verrattuna maisterintutkintoon. Ei amis anna samoja tieteellisen analyysin lahjoja kuin yliopisto ja jo yliopiston pääsykoe karsii pois huonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asia pitäisi painaa villaisella ja jättää plagioinnit tutkimatta? Sekö lisää amk-tutkintoje arvostusta?
Kai yamk-opiskelijana minua saa harmittaa se, että jotkut tontut sössivät työnsä ja sen vaikutukset heijastuvat muuallekin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta ja todella noloa! Meillä ainakin "ennen vanhaan" vuonna 2008 graduista meni kaksi kappaletta tiedekunnan kirjastoon ja sinne voi mennä ihan vapaasti lukemaan graduni.
Tiivistelmä taas löytyy ihan netistä googlettamalla nimeni ja pro gradu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä Yamk on jo lähtökohtaisesti arveluttava tutkinto verrattuna maisterintutkintoon. Ei amis anna samoja tieteellisen analyysin lahjoja kuin yliopisto ja jo yliopiston pääsykoe karsii pois huonot.
Arvattavissa oli, että joku heittää tällaisen kommentin. Et ole tainnut itse opiskella AMK:ssa päivääkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tämä ole enää mahdollista? Yliopistoissa tunnistusohjelmia on käytetty jo 15 vuotta.
Edellinen puhui paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on seurannut Suomen toimintaa viimeisten vuosien aikana, niin eipä tunnu enää yliopistokan antavan.
No, sehän onkin lähinnä kirjalista ja tentit. Niinkuin muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvattavissa oli, että joku heittää tällaisen kommentin. Et ole tainnut itse opiskella AMK:ssa päivääkään?
Itseasiassa olen. Pääsin heti sisään haluamalleni alalle fysioterapia amk Helsinki, mutta hain sitten valtsikaan koska se kiinnosti lopulta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eipä ole paljoa auttanut. Seulan ohi menneitä plagiaatteja paljastuu jatkuvasti, seulasta huolimatta.
Hahhah, kyllä nauroin. Ammattikorkean opinnäytetyöt ovat ihan vitsejä. Ja YAMK-pelleily samoin. Luin veljeni vaimon YAMK-työn ja siinä oli kolme kirjallista lähdettä (siis 3, miettikää), joista yksi oli lehti, ei edes tieteellinen julkaisu. Reppana ei osannut edes kirjoittaa tiivistelmää englanniksi, vaan piti pimeästi käännättää yliopistolla opiskelevalla kaverillaan rahaa vastaan.
Aika monessa työpaikassa myös vaaditaan ilmoituksessa yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Eli on kirjoitettu, että yliopistossa suoritettu.
Itse oikiksesta valmistuneena olen kyllä takamus ruvella vääntänyt ekasta kurssista lähtien tieteellistä tekstiä. Ei voi puhua edes samana päivänä kuin amk-opiskelusta, sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yamk on suomalaiseen käytäntöön suppea ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi. Vain 60-90 op.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, kyllä nauroin. Ammattikorkean opinnäytetyöt ovat ihan vitsejä. Ja YAMK-pelleily samoin. Luin veljeni vaimon YAMK-työn ja siinä oli kolme kirjallista lähdettä (siis 3, miettikää), joista yksi oli lehti, ei edes tieteellinen julkaisu. Reppana ei osannut edes kirjoittaa tiivistelmää englanniksi, vaan piti pimeästi käännättää yliopistolla opiskelevalla kaverillaan rahaa vastaan.
Aika monessa työpaikassa myös vaaditaan ilmoituksessa yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Eli on kirjoitettu, että yliopistossa suoritettu.
Itse oikiksesta valmistuneena olen kyllä takamus ruvella vääntänyt ekasta kurssista lähtien tieteellistä tekstiä. Ei voi puhua edes samana päivänä kuin amk-opiskelusta, sori vaan.
Kylläpäs oikiksen opinnot jättivät sinulle huonon ammatillisen itsetunnon, kun täällä pitää puuta heinää kirjoittaa.