Sairaanhoitaja opiskelijat!!!
Heippa! Voitteko kertoa millaista on opiskella sairaanhoitajaksi, plussia ja miinuksia ja millaista työ on! Opiskelijoiden sekä ammattilaisten mielipiteet tervetulleita✨✨ T. Lukiota käyvä abi, kohta yhteishaku edessä.
Kommentit (27)
Osaatko kertoa mihin työtehtäviin terveystieteitä opiskellut työllistyy?
Jos olet rahan perään, älä tule alalle, koska häpäiset Florence Nightingalen muiston.
Sh
Olen valmistunut vajaa pari vuotta sitten ja nyt jo alan vaihto mielessä, työskentelen erikoissairaanhoidon vuodeosastolla. En voi suositella alaa, mutta tässä hieman plussia ja miinuksia:
+ töitä riittää
+ saa työskennellä ihmisten parissa ja tunnen että työlläni on merkitystä
+ itse työ on mielekästä ja vaihtelevaa
+ ala on mielenkiintoinen, monipuolinen ja laaja (niin hyvässä kuin pahassa)
- palkka todellakin huono vastuuseen nähden, etenkin paikoissa jossa ihmiset akuutisti sairaita tai esim. Leikkurit yms.
- jatkuva kiire, huonot hoitajaresurssit ja kun vastuu on suuri, työ on hyvin rankkaa henkisesti. Tämä on mielestäni ehdottomasti huonoin puoli tällä alalla.
- joissakin paikoissa hoitajia ei juuri arvosteta, päätökset sinun työkuvaasi tulevat ylempää ja eivät ole toimivia
- opetuksen taso laskee, itse opiskelin kahdessa eri organisaatiossa ja opinnot tuntuvat siirtyvän yhä enemmän verkkoon ja lähiopetus vähenee.
- kun ihmiset ovat yhä monisairaampia ja vanhempia, hoito on vaativampaa. Samaan aikaan resurssit huononevat.
Oma ajatukseni on, että saman palkan tai enemmän saat helpommalla. Ellei sitten halua elää kuuluisalla kutsumuksella. Muistan ainakin uutisen jossa kerrottiin että mm. Lidlin apulaismyymäläpäälliköllä tms. palkka on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rahan perään, älä tule alalle, koska häpäiset Florence Nightingalen muiston.
Sh
No en kyllä ole rahanperään. Tärkeämpää on se että työ on itselle mielekästä. Jo on kumma kun keskustelupalstoilla ihmiset on aina yhtä ilkeitä, kun tulevaisuuttaan miettivä abi vain kysyy asiasta....
Vierailija kirjoitti:
Osaatko kertoa mihin työtehtäviin terveystieteitä opiskellut työllistyy?
Hallinnolliset tehtävät tai tutkimustyö. Tuosta voi jatkaa tohtorin väikkäriin saakka.
Tervetuloa alalle! Töitä riittää aina, eikä oman työn merkityksellisyyttä tarvitse koskaan epäillä. Sairaanhoitajana voit toimia hyvin monenlaisissa työtehtävissä. Ihanaa että mietit sairaanhoitajan ammattia! T. 25v sitten valmistunut sh
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa alalle! Töitä riittää aina, eikä oman työn merkityksellisyyttä tarvitse koskaan epäillä. Sairaanhoitajana voit toimia hyvin monenlaisissa työtehtävissä. Ihanaa että mietit sairaanhoitajan ammattia! T. 25v sitten valmistunut sh
Kiitos, ihana viesti! Voitko kertoa lisää työstä että millaista se sinun kokemuksen mukaan on sekä myös plussia ja miinuksia. Olen myös miettinyt ensihoitajaksi hakua mutta luulen että sinne on vaikea päästä.. mutta voihan sitä aina kouluttautua lisää!
Riippuu paljon luonteesta mitä haluaa tehdä. Jos haluat pyörittää papereita hakeudu sellaiselle alalle. Jos haluat hoitaa eli saat jotain tyydytystä esim siitä että kusisissa vaatteissa keuhkokuumeessa rohiseva juoppo lähtee sairaalasta pois puhtaana ja terveenä. Palaa luultavasti kadulle ja voi tulla uudelleen samassa tilanteessa ja aloitetaan alusta.
Ala on tosi monipuolinen ja kehittyy koko ajan. Urasi huipulla saat reilu 7 viikkoa lomaa vuodessa ja palkkaa noin 3800e/kk. Tosin työskentelet tuolla palkalla kolmivuorotyössä. Noin joka toinen viikonloppu töissä. Valvot 3 yötä 6 viikon aikana. Joka toinen joulu, pääsiäinen ja juhannus olet töissä. Päiväduunista saat palkkaa max 2900e kk.
Mä tykkään työstäni. Kolmivuorotyö on tosin rankkaa eikä siitä saatu palkka korvaa menetettyä aikaa. Esim insinöörit saa sen 4000e kevyestä päivätyöstä eivätkä vastaa ihmisen elämästä. Mutta en mä toimistossa jaksaisi istua.
Btw sairaanhoitajaopiskelija kirjoitetaan yhteen. Sori.. mut joo huono palkka ja ei se haittaisi, mutta työ on tarpeettoman kuormittavaa palkkaan nähden. Riippuu tietysti missä työskentelee, mutta esim. akuuttiosastoilla/tehohoitotyössä erikoissairaanhoidossa on sairaanhoitajalla todella paljon vastuuta.
Ainiin pitää vielä mainita, että olen ollut muutamana kesänä kesätöissä hoitokodeissa. Luulen, että siitä saa vain tietynlaisen kuvan työstä ja siksi olisi mukava saada lisää tietoa. Olen myös katsonut erilaisia realitysarjoja, joissa on kuvattu sairaanhoitajan työtä ja se vaikuttaa kyllä kiinnostavalta ja niitä katsookin aina mielenkiinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon luonteesta mitä haluaa tehdä. Jos haluat pyörittää papereita hakeudu sellaiselle alalle. Jos haluat hoitaa eli saat jotain tyydytystä esim siitä että kusisissa vaatteissa keuhkokuumeessa rohiseva juoppo lähtee sairaalasta pois puhtaana ja terveenä. Palaa luultavasti kadulle ja voi tulla uudelleen samassa tilanteessa ja aloitetaan alusta.
Ala on tosi monipuolinen ja kehittyy koko ajan. Urasi huipulla saat reilu 7 viikkoa lomaa vuodessa ja palkkaa noin 3800e/kk. Tosin työskentelet tuolla palkalla kolmivuorotyössä. Noin joka toinen viikonloppu töissä. Valvot 3 yötä 6 viikon aikana. Joka toinen joulu, pääsiäinen ja juhannus olet töissä. Päiväduunista saat palkkaa max 2900e kk.
Mä tykkään työstäni. Kolmivuorotyö on tosin rankkaa eikä siitä saatu palkka korvaa menetettyä aikaa. Esim insinöörit saa sen 4000e kevyestä päivätyöstä eivätkä vastaa ihmisen elämästä. Mutta en mä toimistossa jaksaisi istua.
Sitäkin olen miettinyt, että jaksaako pidemmän päälle kolmivuorotyötä.. Juhlapyhät eivät välttämättä niinkään sinkkua nuorta naista haittaa mutta perheelliselle se voi olla ikävää. Ärsyttää kun on niin paljon juttuja, joita tulee miettiä ammattia valitessa.. ja sitäkään en ymmärrä, minkä takia työ jossa ollaan vastuussa ihmishengistä on alipalkattu. Ymmärrän että siihen vaikuttaa koulutus ja kuinka pitkään on opiskellut mutta siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ihana viesti! Voitko kertoa lisää työstä että millaista se sinun kokemuksen mukaan on sekä myös plussia ja miinuksia. Olen myös miettinyt ensihoitajaksi hakua mutta luulen että sinne on vaikea päästä.. mutta voihan sitä aina kouluttautua lisää!
No, on hyvä että tykkäät olla ihmisten kanssa tekemisissä, ja että olet aidosti kiinnostunut ihmisistä ja ihmiskohtaloista. Hyvät vuorovaikutustaidot on hyvä asia, niitä tarvitaan potilaiden, omaisten, kollegoiden ja lääkäreiden ym yhteistyössä toimivien ammattiryhmien kanssa. Työssä pääsee todellakin lähelle ihmistä, ja saat olla hyödyksi ja avuksi toiselle ihmiselle töitä tehdessäsi! Työpaikkoja ja -tehtäviä on hyvin monenlaisia, tietysti sairaaloiden vuodeosastot ja päivystykset, eri alojen ajanvarauspoliklinikat, lasten, nuorten ja aikuisten hoitopaikat, palvelutalot, kotihoito, sosiaalialojen laitokset ym. eli voit tosiaan hakeutua itseäsi kiinnostaviin tehtäviin, ja kokeilla eri paikkoja.
Alan huono puoli on palkka, joka ei ole juurikaan noussut, eikä varmasti tule koskaan nousemaan (mielipiteeni siis) kunnolla työn vastuuta ja tärkeyttä vastaavalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan mutta kyllä insinöörillä on helvetinmoinen vastuu kaikesta mitä suunnittelee ja virheet voi johtaa todella monen ihmisen kuolemaan. Enkä todellakaan pitäisi sitä jonain "kevyenä päivätyönä" noissa hommissa pitää jo vähän osatakin ja stressi on suuri.
Sairaanhoitajaksi opiskelevat tuttavat ovat hajoilleet siihen, että opetuksesta iso osa on siirtynyt verkkoon, kuten numero 4 aikaisemmin kertoi. Kertovat että tärkeät käytännön harjoitukset ovat suhteellisen vähäisiä ja hoitotyöhön liittyvä opetus paljon verkossa.
Läsnäolotunteja onneksi kuitenkin riittää mm. innovointiin.
Olen harkinnut alanvaihtoa. Sairaanhoitaja olisi potentiaalinen, mutta erikoistuva. Perussairaanhoitajana saisin saman palkan kuin nyt, niin ei ole sinänsä järkeä. Tutut vilautteli suuhygienistiä ja röntgenhoitajaa. Ensimmäisessä olisi varmasti töitä. Röntgeniä en pelkää, kun ei ole lapsille enää tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan mutta kyllä insinöörillä on helvetinmoinen vastuu kaikesta mitä suunnittelee ja virheet voi johtaa todella monen ihmisen kuolemaan. Enkä todellakaan pitäisi sitä jonain "kevyenä päivätyönä" noissa hommissa pitää jo vähän osatakin ja stressi on suuri.
Näin ehkä on. Mutta eivät insinöörit suoranaisesti ole vastuussa päivittäin ihmishengistä. Eivät insinöörit jaa potilaille lääkkeitä tai huolehdi potilaiden päivittäisestä hyvinvoinnista. Tässä puhuttiin nyt sairaanhoitajista ja siitä, kuinka se on henkisesti raskasta.
Onko nykyään sh-koulutuksessa lääkärin pitämiä luentoja ja tenttejä?Kyselee vuonna -73 valmistunut sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään sh-koulutuksessa lääkärin pitämiä luentoja ja tenttejä?Kyselee vuonna -73 valmistunut sairaanhoitaja
Ainakin osassa kouluista ne ovat valitettavasti jääneet pois.
Kyllä moni kolmivuoron tekijä nauttii arkivapaista. Ja palkan huonous tai hyvyys on suhteellinen käsite, väittäisin että sillä elää ok elämää.
Jos lukiota käyt pyri esim. Terveystieteitä opiskelemaan. Parempi palkka ja urakehitys. Sh: n työ antaa paljon henkisesti, mutta on alipalkattua ja työ hektistä, erittäin kiireistä jne.