Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä

Vierailija
12.01.2019 |

Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...

Kommentit (669)

Vierailija
561/669 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa halpaa. No kun ei ole varaa kalliiseen.

Köyhän ei kannata ostaa huonoa eli halpaa. Siinä se idea että ei pidä säästää vääristä asioista jos kyse on pitkäaikaisesta hankinnasta. Jos ostaa sen kaikkein halvimman talvitakin, niin se ei välttämättä kestä montta vuotta. Viron kielessä "halb" tarkoittaa huonoa.

Ostin tammialesta satasella talvitakin, joka on tähän mennessä kestänyt käyttöä 6 vuotta. Takki tuli taas mieleen, kun talvivaatteita kotonani katselin. Eiköhän tolla untuvatakilla vielä yhden talven kulje... Että se siitä "ei kannata ostaa halpaa" -selittelystä!

Ostin henkkamaukalta neljä vuotta sitten talvitakin 20 eurolla. Vieläkin käytössä.

Vierailija
562/669 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako uutta laitetta vain siksi ettei ekassa kivijalka- myymälässä ole siihen latureita. Jos nyt ensin googlaisitte tai muutoin etsisitte verkkokaupoista. Yhtäkkiä tulee mieleen kärkkäinen, cdon, gigantti, amazon piste de (ei tulleja, eikä postareita jo muutaman kympin ostosta).

En minäkään ole löynnyt jotain aina elisan tai telian myymälästä mutta saman ostarin alta kyllä. Tai netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/669 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän työpaikan saannissa on aina osittain kyse tuurista, turha väittääkään muuta.

Kerropa, millä tavalla tuuri on mukana.

Näin rekryävän esihenkilön ominaisuudessa palan halusta kuulla tämän viiltävän analyysin kyllä.

Eräs entinen pomoni kertoi, että työhakemuksia tulee niin paljon, että hän valkkaa pinkasta noin 20 prosenttia, koska kaikkea ei ehdi käydä läpi ja siitäkin nipusta löytyy tarpeeksi pätevät työntekijät. Kerropa, millä tavalla siihen 20 % pinoon päätyminen ei ole kiinni tuurista?

Eri

Joo ja mun serkun koiran kaima kertoi, että heittää nopalla rekryttävät...olipa surkea esimerkki taas kerran. Kuvitteletko tosissasi, että noin oikeasti missään rekrytoidaan ihmisiä? Jaa no, ehkä kunnallisella puolella, kun siellä pomot on kaikki ikäluokkansa jakojäännöksiä...

Vierailija
564/669 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se ettei pulloilla ja marjoilla tienaa heti tonnia näkyy olevan köyhälle hyvä syy jättää se tekemättä?

No ei tienaakaan, mutta siinä saa samalla liikuntaa ja raitista ilmaa, ja jokusen kolikonkin ehkä tienaa.

Minä ainakin haluan liikunnan ja raittiin ilman mieluummin kunnollisena liikuntana, jolloin ei kiinnosta kyttäillä ojanpenkkoja ja kantaa mukana pullokassia. Priorisoinnilla hyötyy enemmän kuin sen about 30 senttiä päivä pullojen keräämisellä.

Näissä säästövinkeissä on usein tällainen moralistinen aspekti. Ehkä oletetaan, ettei köyhä menisi ulos ja lenkille ilman pullonkeruuta insentiivinä?

Olen  itse ihan hyvätuloinen, mutta muutama vuosi sitten etsin vinkkejä menojen vähentämiseen. Aina näissä neuvoissa piti olla jokin tällainen alentuva lisäkommentti: esimerkiksi jos annetaan neuvo, että syö mieluummi kotona kuin ravintolassa, on vielä pakko lisätä vaikkapa "Onhan se hauskempikin syödä kotona," No, miksi kukaan vaivautuisi ravintolaan, jos kotona syöminen on niin perinpohjaisen hauskaa? Todella ärsyttävää ja holhoavaa.

Miksei voi antaa ihan vaan neuvoja rahansäästämiseen ja jättää arvottavat tai aivan tätysin asiaan liittymättömät omat mielipiteet sanomatta?

Vierailija
565/669 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perusta oma yritys"

-ihan niin kuin kaikilla olisi joku kannattava idea johon löytyisi vielä taitojakin, menestysmahdollisuudet nolla jos ei oikeasti löydy erottuvaa ideaa jolle kysyntää ja taitoja toteuttaa tämä.

"sijoita vain indeksirahastoihin"

-monia tietyntyyppisiä rahastoja voi löytä vain aktiivisesti hoidettuna ja kun tämä tietty ala menestyy, nettona saa käteen enemmän kuin indeksirahastoista, maksuista huolimatta. Monet ei ymmärrä tätä että rahaston aihe vaikuttaa myös ja aktiivisista löytyy suurempi valikoima

"hanki korkeakoulutus"

-tuskin tarvii edes selittää

Vierailija
566/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
567/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras huono säästövinkki: älä osta

Vierailija
568/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa huonoa eli halpaa. Siinä se idea että ei pidä säästää vääristä asioista jos kyse on pitkäaikaisesta hankinnasta. Jos ostaa sen kaikkein halvimman talvitakin, niin se ei välttämättä kestä montta vuotta. Viron kielessä "halb" tarkoittaa huonoa.

Ostin tammialesta satasella talvitakin, joka on tähän mennessä kestänyt käyttöä 6 vuotta. Takki tuli taas mieleen, kun talvivaatteita kotonani katselin. Eiköhän tolla untuvatakilla vielä yhden talven kulje... Että se siitä "ei kannata ostaa halpaa" -selittelystä!

Satasen takki ei ole halpa edes alennuksessa. 

Mistä saa uusia talvitakkeja alle satasella? Kerro ihmeessä.

Olen eri, mutta onhan noita. Esim. H&M, Citymarket, Prisma, Tokmanni, Ellos…

Tosin itse ostan takkini käytettyinä, niin saan parempaa laatua vielä halvemmalla. :)

Vierailija
569/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laittaa rahaa pelikoneeseen, niin hyvällä tuurilla se monistuu. Äkkirikastumista kannattaa yrittää ruletissa: yhdelle numerolle muutama tonni, ja olet kohta miljonääri.

Vierailija
570/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin itse ostan takkini käytettyinä, niin saan parempaa laatua vielä halvemmalla. :)

Kirppis on hyvä jos vaate on pesty ja siitä näkee, että minkälaiseksi se sitten pesun jälkeen muuttuu. Esimerkiksi trikoovaatteiden kanssa voi tulla vaikka minkälaisia yllätyksiä. Minulla normaalimittainen trikoopaita kutistui napapaidaksi 30 asteen pesussa.

Vierailija
571/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ostako uutta laitetta vain siksi ettei ekassa kivijalka- myymälässä ole siihen latureita. Jos nyt ensin googlaisitte tai muutoin etsisitte verkkokaupoista. Yhtäkkiä tulee mieleen kärkkäinen, cdon, gigantti, amazon piste de (ei tulleja, eikä postareita jo muutaman kympin ostosta).

En minäkään ole löynnyt jotain aina elisan tai telian myymälästä mutta saman ostarin alta kyllä. Tai netistä.

Sama laturi kuin edellisessä älypuhelimessa sopi uuteen, heti en tiennyt.

Vierailija
572/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö-, vesi-, netti- ja liittymäsopimukset kannattaa kilpailuttaa vähintään kerran vuodessa. Muuten oikein hyvä ja kannattava neuvo, mutta jos ei ole tarkkana ja ottaa sen hieman halvemman lyhyen määräaikaisen sopimuksen, jota ei muista katkaista/vaihtaa määräajan täytyttyä, todennäköisesti menee kaikki syntynyt säästö hukkaan ekasta normihintaisen sopparin kuukausilaskusta... Samoin ei kannata ottaa puhelinmyyjältä vastaan ilmaista näytettä, sen joutuu maksamaan takaisin kyllä seuraavassa erässä, jos ei ole muistanut ajoissa tilausta katkaista.

Tai ehkä te muut olette parempimuistisia kuin minä eikä tämä ole ongelma, pitäkää siitä kiini.

Vierailija
573/669 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pullonkeräyksestä tuli mieleen... olin kauppakeskuksen penkillä juomassa limupulloani ja sain sen juotua melkein tyhjäksi. Pullonkerääjä oli tullut siihen jätesäkkeineen seisoskelemaan, katseli juomistani ja sitten kysyi englanniksi, että olenko juonut sen tyhjäksi, hän voi ottaa sen.

En antanut.

Vierailija
574/669 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ostanut yli satasen takkia, en itselleni enkä lapsille. Viime talvena kirpaisi, kun jouduin ostamaan kahdelle nuorimmalle uudet takit (69,90 ja 89,90) koska olivat kasvaneet ulos vanhoista takeistaan, hihat nousi melkein kyynärtaipeeseen... Ja nuo olivat siis mielestäni kalliita takkeja. Huoh. Ollaan eri maailmoissa kyllä.

Vierailija
575/669 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirppis on hyvä jos vaate on pesty ja siitä näkee, että minkälaiseksi se sitten pesun jälkeen muuttuu. Esimerkiksi trikoovaatteiden kanssa voi tulla vaikka minkälaisia yllätyksiä. Minulla normaalimittainen trikoopaita kutistui napapaidaksi 30 asteen pesussa.

Harmillisesti moni kirppisvaate on pilattu pesemällä se hajustetulla pesuaineella. Uusissa vaatteissa ei tuota ongelmaa ole.

Vierailija
576/669 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetyn saippuan vieminen huoltoasemalta/hotellista ja bakteerit mukaan..

oma veden/kahvinkeitin mukaan lentokentälle/laivaan ja vesi vessan hanasta

Vierailija
577/669 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vettä ketsuppipulloon, kun se on jo muutenkin niitä halvimpia ja riittoisimpia ostoksia, ja menee lantrauksessa pilalle.

Vierailija
578/669 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tarjouksesta isoja eriä.  Pienituloisella ei ole varaa käyttää isoa summaa kerralla yhteen asiaan.  

Tarjoudu leikkaamaan naapurin huonojalkaisen mummon nurmikko.  No, ei ole sellaista naapuria, tai jos on, leikkuria ei osaa käyttää/on rikki.   Mummot ovat myös pienituloisia, eikä heillä ole rahaa mistä antaa.

Vierailija
579/669 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torissa saa juuri myytyä lasten vaatteita, leluja ja tarvikkeita. Lasten polkupyörät sun muut menee kaupaksi jos ovat ajokuntoisia.

Samoin ehkä pelit. Minulla ei näitä ole.

Ihmettelen kirjojen menekkiä.

Myin nimittäin ihan hyviä kirjoja Torissa, ei mitään kirjavalioita tai Valittujen palojen vaan tunnettujen kirjailijoiden ja kovakantisia. Edes eurolla ei mennyt, kukaan ei edes kysynyt.

Esimerkiksi "hyödytön" kodin pikkutavara ja aikuisten merkittömät vaatteet ei liiku.

Juuri näin. Olen kirppareilla myynyt monena vuonna ja merkittömät vaatteet ja astiat eivät liiku mihinkään, eivätkä nykyisin kirjatkaan (niiden kohdalla tilanne on huonontunut n. kymmenessä vuodessa mitä olen myynyt). Ja sitten köyhälle ehdotetaan, että myy ylimääräiset tavarat kirpparilla niin tienaat! Jos sillä köyhällä ei takataskussa ole vanhaa Arabiaa tai uusinta uutta teknologiaa tms. se ei saa edes viikkovuokraa katettua. Yleensä ei ole, ellei ole äkillisesti köyhtynyt.

Hyväkuntoiset kovakantiset kirjat kannattaa viedä antikvariaattiin. Siellä niistä saa 1-3 euroa kappale, riippuen siitä kuinka vanhoja ovat. Pokkareista saa vähemmän. Vein kaksi kassillista viime viikolla, sain 60 euroa.

Vierailija
580/669 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

RoopeAnkka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on antaa halpoja matkavinkkejä, jos asuu Helsingissä, mutta ei täältä Lapin perukoilta kyllä euron hintaisen laivamatkan takia kannata vaivautua.

"Kun meillä oli tosi tiukkaa, mies alkoi silti sijoittamaan. Ihan pieniä summia, mutta säännöllisesti." Etkö pöllö tajua, että on aivan eri asia, jos on tiukkaa tai jos sitä rahaa ei nyt vaan kerta kaikkiaan ole senttiäkään ylimääräistä. Teitä oli kaksi, minä olen yksin. Minä kirjoitan tämän vielä oikein hitaasti, että ymmärtäisit: kun ei sitä ylimääräistä rahaa kerta kaikkiaan ole, kun joutuu syömään kaurapuuroa päiväkausia, että edes jotain saisi syödä.

Tässä on ratkaisukaavio. Tämä toimii, kun kerran olet yksin.

1. Jos olet työtön eikä ole edes näköpiirissä, että saisit töitä mistään, minimoi heti kaikki asumiskustannuksesi. Muuta mahdollisimman halvalle paikkakunnalle ja halvalle alueelle. Suomi on täynnä pikkukaupunkeja, joissa asuntoja on tyhjillään ja vuokrat laskevat. Koeta neuvotella niin pieni vuokra kuin mahdollista. Vuokrat eivät ole kiinteitä vaan aina (ainakin yksityisen sijoittajan kanssa) ne ovat neuvottelukysymyksiä. 

2. Jos elät lähinnä tukien varassa, tuet on aina mitoitettu jotenkin menojen mukaan. Niistä ei tosiaan jää ylimääräistä. Koeta keksiä, miten pääsisit tukien tarpeesta eroon, vaikkapa pienentämällä elinkustannuksiasi vielä enemmän, että saisit jotain säästöön, koska vain sillä pääset omaan alkuun. Kuluta siis vähemmän kuin sinulle annetaan tukia. Luovu kaikista lemmikeistä (jos niitä on) ja autosta. 

Toivottavasti tuon kirjoittaja ei ollut tosissaan.