Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä

Vierailija
12.01.2019 |

Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...

Kommentit (669)

Vierailija
601/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on nyt osa närkästynyt sellaisista säästövinkeistä jotka ei sovellu kaikkein köyhimmille.

Mutta kyllähän ne hieman paremmin toimeentulevatkin, jopa varakkaat saattavat haluta säästää. Yksi syy miksi sosioekonominen asia periytyy on juuri esimerkin ja tiedon puute. Kun sitten köyhemmässä perheessä kasvanut saa vaikka keskiluokkaisen työn ja alkaa ansaita paremmin kuin omat vanhemmat niin ei se rahan järkevä käyttö ihan itsestäänselvää ole. Ihan hyviä vinkkejä silloin ovat tuollaiset osta lennot ja hotelli erikseen, tai vaikka erilaiset sijoitusvinkit. Esim. minun lapsuudessa ei ollut puhettakaan mistään asp-tileistä, rahastoista tms. keskiluokkaisista jutuista joista on hyvinkin saattanut olla juttua keskiluokkaisissa tai varakkaissa perheissä.

Ymmärrän närkästyksen jos vinkki menee selvästi väärään osoitteeseen mutta yleiseen jakeluun menevistä esim. joidenkin lehtien vinkeistä ei kande hermostua.

Vierailija
602/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhköyh kirjoitti:

Just nämä samat

-kerää pulloja, sieniä, marjoja

-älä syö lounasta ulkona (ei ole varaa tosiaankaan, hyvä kun eineskeittoon välillä, yleensä eilistä kotiruokaa eväänä)

-käy kirpputoreilla vaatekauppojen sijaan(aina käynyt, muuhun ei ole varaa)

-myy tarpeeton tavara (ei ole enää tarpeetonta enkä haali lisää myöskään)

- sijoita (öö, millä rahalla?)

-kulje julkisilla (kuljen fillarilla/kävellen)

-värjää hiuksesi itse (jep, tehnyt niin aina, leikkautan ehkä kerran 3 vuodessa latvoja, muuten aina nuttura)

-lopeta tupakointi( en polta. Juon alkoholia välillä ja siitä en luovu, se on ainoa paheeni)

-katso kilohintoja (voi pyhä Sylvi)

Näitä olisi loputtomiin. Useimmiten kai tosiaan joku urpo näitä keksii jolla ei itsellä ole todellista rahapulaa ollut ikinä, saati sitten kroonista köyhyyttä. Kyllä siinä kekseliäisyys on tapissaan kun kaappi on tyhjä. Tuhlailua on näissä piireissä jo se että ostaa välillä karkkia tai kinkkua leivän päälle. Kalaan ei ole varaa koskaan. Kuka siellä metsässä viitsii pyllistellä vapaapäivänään keräämässä marjoja? Mitä niistä tehdään sitten? Mustikkasoppaa joka päivä? Sieniä en voi sietää, ei apua siitäkään. Pulloja ei löydy ulkoa kun ammattikeräilijät kiertelevät pitkin päivää ne keräämässä. Roskikseen en heitä nykyään juurikaan mitään ruokaa. Kaikki on halvinta mitä löytyy. Asumisesta kai voisi säästää, muuttaa veneen alle.

Ei kukaan loputtomiin pysty säästämään. Moni on elänyt vuosikausia kaikessa säästäen ja nyt kun kaikki kustannukset nousee, ainoa vaihtoehto on tienata enemmän. Vaikka niitä marjoja poimimalla ja MYYMÄLLÄ. En ole vuosiin saanut/nähnyt juuri yhtään uutta ja toimivaa säästövinkkiä, jota en jo olisi kokeillut tai noudattanut vuosia, mutta uudet tavat ansaita lisää rahaa, ne on pelastaneet monen monta laskun eräpäivää ja säästöönkin on kertynyt mukavasti. Etsin jatkuvasti uusia tapoja tienata rahaa lisää. Jossain kohtaa jokaisen köyhän pitää ymmärtää että säästämisen raja on tullut nyt vastaan ja selvitäkseen eteenpäin on löydettävä tapoja ansaita lisää rahaa. Jotkut eivät ymmärrä tai keksi/löydä uusia tapoja tienata lisää, he ovat niitä jotka vinkuvat ja valittavat kaiken aikaa palkan/tukien pienuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aina se "myy jotain", no kappas sattuikin oleen köyhällä kultaharkkoja   sekä arvotaidetta seinällä turhan panttina.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan,ja ne on melko varmasti ostettu siksi että ne tarvitaan ja niitä käytetään.

Kirpparilla ei kukaan ees osta mitään  nykyään.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan? Outoa että minun, normi ihmisen, tavaroita ostaa monet. Oletko kokeillut ainoastaan paikallista kirppistä? Minä lopetin kivijalkakirppistelyn melkein 10v sitten kun useimmiten jäi käteen vain vaivannäkö. Nettikirppiksillä menee kaikki kaupaksi, ennemmin tai myöhemmin. Ihmiset ostaa mitä ihmeellisempiä tavaroita ja postimaksukin voi olla jopa 10kertainen tavaran hintaan verrattuna. Olen usein miettinyt jonkun tavaran kohdalla että ei varmasti kukaan osta, laittanut kuitenkin kokeeksi myyntiin ja kappas niin vaan ostaja ilmaantuu. Pitää vain löytää oikea ryhmä missä myy ja paikka missä on enemmän ostavia ihmisiä kuin ne 20 paikallista rutiköyhää päivässä siellä kivijalkakirppiksellä. Minä en halveksi pikkukolikoita, kaikki raha kelpaa. Eurolla saat leipäpaketin, kahdella kaksi kiloa banaaneja, vitosella lihapaketin jne. Kommentistasi kuultaa luovuttaminen ja masennus. Köyhälle ei nuo asenteet sovi.

Vierailija
604/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uusi 50 000€ sähköauto niin säästät polttoainekuluissa !

Vierailija
605/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yksi vinkki on kanssa, että kun jää ylimääräistä, niin osta osakkeita. Siis mitä? Kun sitä ylimääräistä ei jää. Tonnikalapurkin hinnalla saa aika paljon pottuja eikä nälkä lähde pelkillä nuudeleilla. Kääk!

Eikä niistä osakkeistakaan mitään kostu kuin ehkä kymmenien vuosien päästä jos sillonkaan.

Pelkkiä kuluja, tappioita ja vaivannäköä.

Kyllä niistä kostuu. Osingot tulee joka vuosi.

Vierailija
606/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty säästämään oikeastaan enää mistään - kaikki keinot ovat jo käytössä.

- en osta vaatteita kuin tarpeeseen, uutena koska mun kokoa on vaikea löytää kirppiksiltä

- ruoan teen itse puhtaista raaka-aineista

- käytän hyödykseni kaikki tarpeelliset tarjoukset sekä S-kauppojen ilta-alet

- hankkimani ruokatavarat käytän kaikki pois, biojätteisiin menee vain erilaiset kuoret

- ostan kaiken minkä voin alennuksesta ja lykkään ei-kiireelliset hankinnat ajankohtiin kun tiedän alennuskampanjoiden alkavan.

- autoa käytän bensan hinnan kallistuttua entistä vähemmän

- kuljen pyörällä 90% matkoista

- olen myynyt ja myyn edelleen itselleni turhat tavarat pois (näitä on kerääntynyt)

- hiukseni leikkaa sisko ja itse värjään (joo, voishan sen värin jättää ostamatta mutta jotain iloa pitää olla)

- panttikuitit lunastan rahaksi, jotta se ei pienennä S-bonuksen määrää (jos siis vien pullot S-kauppaan)

- tällä hetkellä on menossa pakastimen tyhjennys kampanja eli ruokaa valmistan vain niistä proteiineista joita pakastimestani löydän. Kasviksia pitää ostaa mutta nekin menee kauden mukaan, kauden kasvikset yleensä edullisempia. Kasvikset monesti torilla edullisempia kuin kaupassa, joten pyrin käymään torilla.

- jos tarvitsen jotain tavaraa, kysyn paikalliselta FBn roskalavalta löytyisikö joltain (lahjoitan itse tavaraa sitä kautta) tai sitten kokeilen onneani Torin annetaan palstalla

Vierailija
607/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tölkkejä keräämällä tienaa vain jos sitä lähtee tekemään ihan asiakseen. Jos meinaat lenkkeillä jossain syrjäkylillä tai taajamassa ja ottaa mukaan ne pari tölkkiä mitä kadunreunasta tuurilla löytyy niin joo, ei siinä mitään järkevää rahaa tienaa. Jos taas asut isossa kaupungissa ja olet valmis kesäaikaan lähtemään aamuyöstä kaupungille ja puistoihin rulla jätesäkkejä taskussa, niin kyllä sillä helposti satoja euroja kesässä saa ylimääräistä verotonta tuloa. Erityistä sesonkia esim. koulujenloppumisviikonloppu, vappu, urheilutapahtumat, erilaiset musiikkitapahtumat. Se on sitten jokaisesta itsestään kiinni onko se sen arvoista, koska raskasta hommaahan se on herätä aamuyöllä ja vääntäytyä sinne laskuhumalaisten juhlijoiden joukkoon selkä vääränä koukkimaan niitä tölkkejä ja pulloja. Itselleni se opiskelijana oli (parhaimmillaan sain yli tonnin kesän aikana Helsingissä), nykyään en jaksaisi. Ennemminkin raskas duuni kuin "ylimääräistä säästöä". 

Tosiaan ihmiset keräävät itse talteen omat tölkkinsä, en paljoa ole nähnyt kävellessä.

Vierailija
608/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yksi vinkki on kanssa, että kun jää ylimääräistä, niin osta osakkeita. Siis mitä? Kun sitä ylimääräistä ei jää. Tonnikalapurkin hinnalla saa aika paljon pottuja eikä nälkä lähde pelkillä nuudeleilla. Kääk!

Eikä niistä osakkeistakaan mitään kostu kuin ehkä kymmenien vuosien päästä jos sillonkaan.

Pelkkiä kuluja, tappioita ja vaivannäköä.

Kyllä niistä kostuu. Osingot tulee joka vuosi.

Miten niin "joka vuosi". Minulle tulee osinkoja harvase päivä läpi vuoden. Osasta yhtiöistä jopa 12 kertaa vuodessa. Itseasiassa 422 kertaa vuodesa tulee osinkoja + mahdolliset lisäosingot.

Vierailija
609/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tölkkirahat on xtraa jolla yllätän vaikka lapset jätskillä keskellä viikkoa..lenkkeilen paljon vauvan kanssa ja pulloja löytyy se pari päivässä, pienistä puroista😅Joku haukku halvat bussiliput, mutta itsekkin olen nyt lähdössä sukulaisen luo hintaan 3e eli heti kun Onnin liput tulee myyntiin ostan itselleni ne meno-paluuliput eurolla ja tulee tuo euron kulu päälle eli 3e. Aika usein otan bussiliput messuviikonlopulle ja ilmaisia lippuja jaetaan somessa ennen niitä ja menen aamusta, kiva päivä messuilla ja iltasella takas kassit täynnä ilmaiskrääsää😅Sukalaiselle ja hänen miehelleen olen luvannut nyt hoitaa heidän lapsen ja pääsevät viettämään vapaaillan/yön,sitä vastaan saan yöpyä heillä pari yötä ja syödä🙂Itsellekkin jää aikaa käydä käydä jossain.

Vierailija
610/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa halpaa. No kun ei ole varaa kalliiseen.

Itse tunnen sanonnan muodossa "Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa". Ja se on mielestäni hyvä viisaus, kun ajattelee mitä sillä perimmältään tarkoitetaan. Nimittäin sitä, että halpa tavara tulee pitkällä aikavälillä kalliimmaksi, kun pitää useammin ostaa uusi.

Esim. ostan halvat kengät 20 e, ja joudun joka vuosi ostamaan uudet, koska halvat kengät eivät kestä pidempään. Vs. ostan laadukkaat kengät 70 e, ja ne kestävät 10 seuraavaa vuotta. Halpaa ostaessani menetin 10 v:ssa 200 e, kallista ostaessani 70 e.

Totta kai ymmärrän, että usein köyhällä ei vain ole rahaa. Ei minullakaan ole. Joskus joutuu ostamaan huonoa. Mutta noudatan tätä periaatetta mahdollisuuksien rajoissa: jos suinkin pystyn ostamaan parempaa laatua, vaikka sitten heti tilipäivän jälkeen, vaikka se tietääkin vyönkiristystä loppukuusta, niin panostan. Jos siitä yhdestä panostuksesta pääsen räpistelemäån yli, hyödyn siitä pitkään ja se aiheuttaa säästöä myöhemmin.

Niinpä olen esim. talvivaatteita esille ottaessa huokaillut helpotuksesta, että onneksi ei tänäkään talvena tarvitse ostaa uutta takkia, kun vanha on vielä niin hyvä. Onneksi sain silloin kerran ostettua laadukkaan takin kohtuuhintaan kirppikseltä. Vaikka maksoinkin hieman enemmän kuin kirppisvaatteista yleensä.

Kuulepas nyt. Tuo toimi joskus silloin kun vielä sai laatua rahalla. Nykyään on ihan sama maksaako vatteesta tai kengistä 30e tai 100e ne kestää ihan yhtä huonosti! Tosin sen olen huomannut että ne ihan halvimmat 20e popot kannatta jättää kauppaan koska ne hajoaa viikossa!

Vierailija
611/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...

No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?

Voihan tuo toimia Helsingissä asuvalle, mutta jostain Rovaniemeltä kun lähtee euron laivamatkalle Viroon, saa matkustaa aika pitkään ja oikeastaan pitää vielä yöpyä siellä Helsingissä ennen kuin pääsee lähtemään laivaan.  Jos ei ole omaa autoa ja köyhällähän ei ole, niin voi tulla kalliiksi se kotimaan matka ensin.  Ja jälkeen.

Vierailija
612/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkejä keräämällä tienaa vain jos sitä lähtee tekemään ihan asiakseen. Jos meinaat lenkkeillä jossain syrjäkylillä tai taajamassa ja ottaa mukaan ne pari tölkkiä mitä kadunreunasta tuurilla löytyy niin joo, ei siinä mitään järkevää rahaa tienaa. Jos taas asut isossa kaupungissa ja olet valmis kesäaikaan lähtemään aamuyöstä kaupungille ja puistoihin rulla jätesäkkejä taskussa, niin kyllä sillä helposti satoja euroja kesässä saa ylimääräistä verotonta tuloa. Erityistä sesonkia esim. koulujenloppumisviikonloppu, vappu, urheilutapahtumat, erilaiset musiikkitapahtumat. Se on sitten jokaisesta itsestään kiinni onko se sen arvoista, koska raskasta hommaahan se on herätä aamuyöllä ja vääntäytyä sinne laskuhumalaisten juhlijoiden joukkoon selkä vääränä koukkimaan niitä tölkkejä ja pulloja. Itselleni se opiskelijana oli (parhaimmillaan sain yli tonnin kesän aikana Helsingissä), nykyään en jaksaisi. Ennemminkin raskas duuni kuin "ylimääräistä säästöä". 

Tosiaan ihmiset keräävät itse talteen omat tölkkinsä, en paljoa ole nähnyt kävellessä.

Ja sitten on nämä ammattikerääjät, jotka kulkee yötä päivää pussiensa kanssa ja joka päivä näkee heidät pulloautomaatilla niitä palauttamassa.  Heillä ei ole mitään muuta tekemistä, täälläkin se on yksi mt-eläkeläinen, joka on tehnyt tätä jo 15 vuotta.  Mopolla kulkee kaikki paikat, missä vaan mahdollista on, tonkii kauppojen roskikset jne.  

Ne muutama yksittäinen tölkki mitä tien varresta joskus löytää, ei auta köyhää yhtään.

Vierailija
613/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aina se "myy jotain", no kappas sattuikin oleen köyhällä kultaharkkoja   sekä arvotaidetta seinällä turhan panttina.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan,ja ne on melko varmasti ostettu siksi että ne tarvitaan ja niitä käytetään.

Normi ihmisen tavaroita ei halua kukaan? Outoa että minun, normi ihmisen, tavaroita ostaa monet. Oletko kokeillut ainoastaan paikallista kirppistä? Minä lopetin kivijalkakirppistelyn melkein 10v sitten kun useimmiten jäi käteen vain vaivannäkö. Nettikirppiksillä menee kaikki kaupaksi, ennemmin tai myöhemmin. Ihmiset ostaa mitä ihmeellisempiä tavaroita ja postimaksukin voi olla jopa 10kertainen tavaran hintaan verrattuna. Olen usein miettinyt jonkun tavaran kohdalla että ei varmasti kukaan osta, laittanut kuitenkin kokeeksi myyntiin ja kappas niin vaan ostaja ilmaantuu. Pitää vain löytää oikea ryhmä missä myy ja paikka missä on enemmän ostavia ihmisiä kuin ne 20 paikallista rutiköyhää päivässä siellä kivijalkakirppiksellä. Minä en halveksi pikkukolikoita, kaikki raha kelpaa. Eurolla saat leipäpaketin, kahdella kaksi kiloa banaaneja, vitosella lihapaketin jne. Kommentistasi kuultaa luovuttaminen ja masennus. Köyhälle ei nuo asenteet sovi.

Eikai sitä voi myydä tavaroita joita ei ole edes? tai tarvitsee niitä ihan jokapäiväisessä elämässä.

Meinaat että kaikki jotain hamstraajia?

Vierailija
614/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tässä kerran kattelin nettikirppismyyntejä, niin siellä oli myynnissä mariskooleja ja muumimukeja pilvin pimein, pyyntihinta sama kuin kaupassa.  Menee varmaan kaupaksi aina, joo.

Vierailija
615/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä tölkkejä täytyisi löytää vaikka kuinka monta, jotta saisi selvää säästöä kauppalaskuun. Ja jos ulkoilee pari tuntia putkeen tölkkien toivossa, niin nälkä on sen jälkeen isompi. Eli kaupasta joutuu ostamaan enemmän ruokaa ilman löytyneitä tölkkejä.

Ja tuo marjojen poiminta... Eikö oikeasti ole mitään järkevämpää ehdotusta? Ihmiset ei tosiaankaan osaa asettua toisten asemaan. Se on helppo huudella, kun on ylimääräistä rahaa.

Siis mikä vika on marjojen poiminnassa? Nytkin katselin paikallisen FB-ryhmän ilmoituksia 45-50 euroa 10 l mustikoita (oma ämpäri mukaan), Ja ilmoitusten kommenttien mukaan näitä ostetaan samalta henkilöltä kymmenittäin. Vai onko esim. 500 euroa niin pieni summa, ettei se köyhän arjessa tunnu? Se yhteinen piirre noissa myyjissä näyttää olevan, että nimet eivät vaikuta olevan ihan suomalaisia. Joten jos muualta muuttaneilta onnistuu marjapoiminnan aloittaminen ja löytyy marjapaikat, niin miksi se on syntyperäisille suomalaisille mahdotonta?

Ajattele vähän laajemmin, miten ne marjat kuskaat sieltä  metsän keskeltä ostajalle johonkin  ties minne? 

Vaikkapa tuo 10l x 50e  eli sun sanoma 500e  , 10 ämpäriä siis pitäs vielä jonnekkin ?

Luuletko että isnne metsän. keskelle kulkee busseja vähän väliä? ja riittääkö yks bussi että menee ostajan luo?

Tai oikeestaan kerro vaa että ajatko autolla ite jokapaikkaan?

Vierailija
616/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torissa saa juuri myytyä lasten vaatteita, leluja ja tarvikkeita. Lasten polkupyörät sun muut menee kaupaksi jos ovat ajokuntoisia.

Samoin ehkä pelit. Minulla ei näitä ole.

Ihmettelen kirjojen menekkiä.

Myin nimittäin ihan hyviä kirjoja Torissa, ei mitään kirjavalioita tai Valittujen palojen vaan tunnettujen kirjailijoiden ja kovakantisia. Edes eurolla ei mennyt, kukaan ei edes kysynyt.

Esimerkiksi "hyödytön" kodin pikkutavara ja aikuisten merkittömät vaatteet ei liiku.

Juuri näin. Olen kirppareilla myynyt monena vuonna ja merkittömät vaatteet ja astiat eivät liiku mihinkään, eivätkä nykyisin kirjatkaan (niiden kohdalla tilanne on huonontunut n. kymmenessä vuodessa mitä olen myynyt). Ja sitten köyhälle ehdotetaan, että myy ylimääräiset tavarat kirpparilla niin tienaat! Jos sillä köyhällä ei takataskussa ole vanhaa Arabiaa tai uusinta uutta teknologiaa tms. se ei saa edes viikkovuokraa katettua. Yleensä ei ole, ellei ole äkillisesti köyhtynyt.

Hyväkuntoiset kovakantiset kirjat kannattaa viedä antikvariaattiin. Siellä niistä saa 1-3 euroa kappale, riippuen siitä kuinka vanhoja ovat. Pokkareista saa vähemmän. Vein kaksi kassillista viime viikolla, sain 60 euroa.

Jaa, lähin antikvariaatti on 60 km:n päässä.  En tosin tiedä, onko sitä sielläkään, mutta ainakin se on lähin suurempi kaupunki.  Tästä omasta kotipitäjästä antikvariaatti hävisi jo kakskyt vuotta sitten, ei kuulemma kannattanut.

Eli varmaan kannattaa olla köyhä isossa kaupungissa.  Enemmän mahdollisuuksia kumminkin, vaikka asuminen oliskin kalliimpaa.

Vierailija
617/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tämän kesän ollut yksi säästötapa joka valitettavasti toimii vaan täällä. Ostan röökiaskin ja meen tohon lähiräkälän terassille istumaan, yksi ammattijuoppo on koko kesän istunut siinä. Ostaa aina yhen röökin kahella eurolla, ei jaksa kuulemma kauppaan mennä (tai edes voi). Toissapäivänä istuin yhen tunnin ja möin kolme.

Vierailija
618/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän työpaikan saannissa on aina osittain kyse tuurista, turha väittääkään muuta.

Kerropa, millä tavalla tuuri on mukana.

Näin rekryävän esihenkilön ominaisuudessa palan halusta kuulla tämän viiltävän analyysin kyllä.

Eräs entinen pomoni kertoi, että työhakemuksia tulee niin paljon, että hän valkkaa pinkasta noin 20 prosenttia, koska kaikkea ei ehdi käydä läpi ja siitäkin nipusta löytyy tarpeeksi pätevät työntekijät. Kerropa, millä tavalla siihen 20 % pinoon päätyminen ei ole kiinni tuurista?

Eri

Joo ja mun serkun koiran kaima kertoi, että heittää nopalla rekryttävät...olipa surkea esimerkki taas kerran. Kuvitteletko tosissasi, että noin oikeasti missään rekrytoidaan ihmisiä? Jaa no, ehkä kunnallisella puolella, kun siellä pomot on kaikki ikäluokkansa jakojäännöksiä...

Omituinen olettamus.  On ne pomot siellä sitten mitä tahansa sinun mielestäsi, mutta nimenomaan julkisella puolella näin ei voi tehdä.  Siellä ei yksi ihminen päätä, kuka valitaan eikä edes sitä, kenen hakemus huomioidaan.  Kaikki on otettava huomioon.  Ja esitys tehdään lautakunnassa ja alistetaan vielä valtuustolle.  

Varjele, jos siellä valtuustossa olisikin joku valtuutettu, joka kysyisi, että miksikäs sen ja sen ihmisen hakemusta ei tässä edes ole käsillä, vaikka tiedän hänen hakeneen, ja olleen äärimmäisen pätevä ja näistä täällä esitetyistä hakijoista itse asiassa pätevin.

Selitäpä siinä sitten, että osa hakemuksista heitettiin roskikseen, se on varmaan sitten siinä mennyt...   joopa.

Yksityiset firmat voi tehdä mitä lystää.  Mutta harvinaisen tyhmänä pidän pomoa, joka hakemusten joukosta ottaa vain pienen otannan ja muita ei vilkaisekaan.   Siinä ei ole yrittäjällä hajuakaan siitä, miten kannattaa työntekijää itselleen etsiä.  Voi menettää juuri sen helmen, joka aikaa myöten tulee firmalle kaikkein hyödyllisimmäksi ja edistää sen menestymistä.  Juuri työntekijää itselleen hakiessa pitää olla erityisen huolellinen ja aivan varmasti suurimmassa osassa yrityksiä niin ollaankin.   

Vierailija
619/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...

No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?

Voihan tuo toimia Helsingissä asuvalle, mutta jostain Rovaniemeltä kun lähtee euron laivamatkalle Viroon, saa matkustaa aika pitkään ja oikeastaan pitää vielä yöpyä siellä Helsingissä ennen kuin pääsee lähtemään laivaan.  Jos ei ole omaa autoa ja köyhällähän ei ole, niin voi tulla kalliiksi se kotimaan matka ensin.  Ja jälkeen.

Miksi Viroon Rovaniemeltä? Alennuksia on bussimatkoista, sama matka eilen oli junalla 65€, bussilla 14€. Joskus päinvastoin. Jos niikseen, laivassa saa nukkua ja junassa joko makuuhytissä, itse nukun istuinta kallistaen kun yöllä ei ole paljon kulkijoita (paitsi nyt heinäkuussa voi olla).

Kaveri tuli eil

Vierailija
620/669 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torissa saa juuri myytyä lasten vaatteita, leluja ja tarvikkeita. Lasten polkupyörät sun muut menee kaupaksi jos ovat ajokuntoisia.

Samoin ehkä pelit. Minulla ei näitä ole.

Ihmettelen kirjojen menekkiä.

Myin nimittäin ihan hyviä kirjoja Torissa, ei mitään kirjavalioita tai Valittujen palojen vaan tunnettujen kirjailijoiden ja kovakantisia. Edes eurolla ei mennyt, kukaan ei edes kysynyt.

Esimerkiksi "hyödytön" kodin pikkutavara ja aikuisten merkittömät vaatteet ei liiku.

Juuri näin. Olen kirppareilla myynyt monena vuonna ja merkittömät vaatteet ja astiat eivät liiku mihinkään, eivätkä nykyisin kirjatkaan (niiden kohdalla tilanne on huonontunut n. kymmenessä vuodessa mitä olen myynyt). Ja sitten köyhälle ehdotetaan, että myy ylimääräiset tavarat kirpparilla niin tienaat! Jos sillä köyhällä ei takataskussa ole vanhaa Arabiaa tai uusinta uutta teknologiaa tms. se ei saa edes viikkovuokraa katettua. Yleensä ei ole, ellei ole äkillisesti köyhtynyt.

Hyväkuntoiset kovakantiset kirjat kannattaa viedä antikvariaattiin. Siellä niistä saa 1-3 euroa kappale, riippuen siitä kuinka vanhoja ovat. Pokkareista saa vähemmän. Vein kaksi kassillista viime viikolla, sain 60 euroa.

Jaa, lähin antikvariaatti on 60 km:n päässä.  En tosin tiedä, onko sitä sielläkään, mutta ainakin se on lähin suurempi kaupunki.  Tästä omasta kotipitäjästä antikvariaatti hävisi jo kakskyt vuotta sitten, ei kuulemma kannattanut.

Eli varmaan kannattaa olla köyhä isossa kaupungissa.  Enemmän mahdollisuuksia kumminkin, vaikka asuminen oliskin kalliimpaa.

Minunkaan kotikaupungissa ei tietääkseni enää ole yhtään divaria, ennen oli useita (Mikkeli).

Ikinä en sinne mitään vienyt, koska mulla ei oo koskaan ollut hyllyssä yhtään harvinaisuutta. Vaikee uskoa, että olisin jostain 90-luvun tavisromaaneista saanut senttiäkään. Saman aikakauden lehdistä puhumattakaan.