Menetty sukupolvi (80-95)
No niin. Siinähän se nyt on, oikein tutkijan kirjaan kirjoitettuna, jos ei jollekin vielä ollut selvää.
Eli 1980 - 1995 -vuosina syntyneet kärsivät eniten edellisten sukupolvien suhailuista. Ei tuu eläkettä, ei.
Ja muutkin edut+ura on vähän niin ja näin.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että kaikki takertuvat sanaan eu ja puolustavat sitä ja jättävät sanan globalisaatio, aidoimman ja isoimman syyllisen huomiotta. Onhan se eri kilpailla työpaikasta nyt, kun oman paikkasi voi ottaa myös intialainen halpainsinööri tai puolalainen palveludesk.
Johtuisko mahdollisesti siitä, että yhdistit kommentissasi EU:n JA globalisaation?
Ja pahoittelen, paluuta vanhaan ei ole. Globalisaatio nyt vain on tekniikan mahdollistama ja aiheuttama fakta. Aina voi lyödä luukut kiinni ja sanoa että me kyllä pärjätään havusilla, mutta jossain vaiheessa tulee kylmä.
Nyt kun joku kerran alapeukutti tätä kommenttia, niin voi sitten kertoa, että MITEN globalisaatio pysäytetään ilman katastrofia tämän maan taloudelle?
Oma kysymyksesi on ihan yhtä epärelevantti ja huono.
Ihan kuin Suomen talous olisi jossain oleellisessa asemassa globalisaatiota pysäytettäessä sikäli kuin se edes olisi jotenkin pysäytettävissä. Aika pyristelyähän tuo Jenkkienkin touhu asian tiimoilta on. Maailma on muuttunut ja valitettavasti ei muuttunut meidän kannalta parempaan suuntaan.
Eikä se EU yhtään auta asiaa. Sellainen vanhanaikainen demokratia ja kansat ja mahdollisuus päättää omista asioista on mennyttä.
Saatiin tilalle paljon kehitystä ja maailma, jossa reissata, mutta ei tullut ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että kaikki takertuvat sanaan eu ja puolustavat sitä ja jättävät sanan globalisaatio, aidoimman ja isoimman syyllisen huomiotta. Onhan se eri kilpailla työpaikasta nyt, kun oman paikkasi voi ottaa myös intialainen halpainsinööri tai puolalainen palveludesk.
Johtuisko mahdollisesti siitä, että yhdistit kommentissasi EU:n JA globalisaation?
Ja pahoittelen, paluuta vanhaan ei ole. Globalisaatio nyt vain on tekniikan mahdollistama ja aiheuttama fakta. Aina voi lyödä luukut kiinni ja sanoa että me kyllä pärjätään havusilla, mutta jossain vaiheessa tulee kylmä.
Nyt kun joku kerran alapeukutti tätä kommenttia, niin voi sitten kertoa, että MITEN globalisaatio pysäytetään ilman katastrofia tämän maan taloudelle?
Ihan kuin Suomen talous olisi jossain oleellisessa asemassa globalisaatiota pysäytettäessä sikäli kuin se edes olisi jotenkin pysäytettävissä. Aika pyristelyähän tuo Jenkkienkin touhu asian tiimoilta on. Maailma on muuttunut ja valitettavasti ei muuttunut meidän kannalta parempaan suuntaan.
Eikä se EU yhtään auta asiaa. Sellainen vanhanaikainen demokratia ja kansat ja mahdollisuus päättää omista asioista on mennyttä.
Saatiin tilalle paljon kehitystä ja maailma, jossa reissata, mutta ei tullut ilmaiseksi.
Miten ihmeessä Norja pystyy itsenäisesti tahkoamaan omasta öljystään rahaa triljarditolkulla. Siellä käytännössä jokainen on miljonääri.
Meanwhile in finland: jokainen kaivosoikeus ja maaperän rikkaus on lahjoitettu ulkomaisille firmoille oman lain ja politiikan takia. Esim. Soklin kaivoksen pelkän fosfaatin arvo oli 30mrd€. Jatkojalostettuna se olisi tähtitieteellinen summa.
Mihin katosi sotien jälkeinen yhteen hiileen tekeminen ja kotimaisen tuotannon vaaliminen esim. Neste oil luotiin sotien jälkeen tyhjästä.
Nykyään suomen sanotaan olevan rikkaampi kuin koskaan muttei ole pääomia tehdä kotimaisin voimin mitään.
Eli missä mättää?
PisavoittajatPrkle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä Norja pystyy itsenäisesti tahkoamaan omasta öljystään rahaa triljarditolkulla. Siellä käytännössä jokainen on miljonääri.
Meanwhile in finland: jokainen kaivosoikeus ja maaperän rikkaus on lahjoitettu ulkomaisille firmoille oman lain ja politiikan takia. Esim. Soklin kaivoksen pelkän fosfaatin arvo oli 30mrd€. Jatkojalostettuna se olisi tähtitieteellinen summa.Mihin katosi sotien jälkeinen yhteen hiileen tekeminen ja kotimaisen tuotannon vaaliminen esim. Neste oil luotiin sotien jälkeen tyhjästä.
Nykyään suomen sanotaan olevan rikkaampi kuin koskaan muttei ole pääomia tehdä kotimaisin voimin mitään.Eli missä mättää?
öljyn pumppauksessa on satakertaiset katteet kaivostoimintaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun Y-sukupolveen ja oon niin tottunut tähän että tosiaan lähinnä naurattaa tää kaikki.
Niin totta mitä täälläkin sanottu. Ihan sama mitä teet, jokapuolella saat kuulla olevasi pska vanhempi. Samalla venytään puolison kanssa paljon lasten hoitamisen vuoksi eikä ikinä saada apua. Ei edes yhtä yhteistä aikuisten leffailtaa vuodessa. Mutta viis siitä, lapset on rakkaita. Vaikka tottakai pskoja vanhempia ollaan, etenkin jos kehdataan käydä kodin ulkopuolella meidän "Nelli-Petterien" kanssa. Ilmeisesti ne 4-vuotiaat pitäisi jättää yksinään kotiin niin kuin itseni aina jätettiin. Ai mut naapuri tekee sit lasun.
Työelämään ja eläkejärjestelmään en viitsi edes kommentoida, mutta kiitti aiemmat sukupolvet kun hoiditte tän näin kivasti ja suurinpiirtein etukäteen nimesitte meidän sukupolven menetetyksi, omien poliittisten päätöksienne vuoksi.
Kai ymmärrät kieltäytyä lapsen päivähoitopaikasta ja perhevapaiden aikana syntyneestä eläkekertymästä. Edelliset sukupolvet ei saaneet moisia erivapauksia. Toivottavasti asumistuki ei ole tarpeen, koska eihän vanhemmillesikaan sitä maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka meidät on muka menettänyt? Töitä on tekevälle riittänyt heti ammattikoulusta päästyä.
:D Huikeeta! Tulihan tämä täältä!
On, on, mutta onko saatu palkkaa? ilmaistöitä on tarjolla pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun Y-sukupolveen ja oon niin tottunut tähän että tosiaan lähinnä naurattaa tää kaikki.
Niin totta mitä täälläkin sanottu. Ihan sama mitä teet, jokapuolella saat kuulla olevasi pska vanhempi. Samalla venytään puolison kanssa paljon lasten hoitamisen vuoksi eikä ikinä saada apua. Ei edes yhtä yhteistä aikuisten leffailtaa vuodessa. Mutta viis siitä, lapset on rakkaita. Vaikka tottakai pskoja vanhempia ollaan, etenkin jos kehdataan käydä kodin ulkopuolella meidän "Nelli-Petterien" kanssa. Ilmeisesti ne 4-vuotiaat pitäisi jättää yksinään kotiin niin kuin itseni aina jätettiin. Ai mut naapuri tekee sit lasun.
Työelämään ja eläkejärjestelmään en viitsi edes kommentoida, mutta kiitti aiemmat sukupolvet kun hoiditte tän näin kivasti ja suurinpiirtein etukäteen nimesitte meidän sukupolven menetetyksi, omien poliittisten päätöksienne vuoksi.
Kai ymmärrät kieltäytyä lapsen päivähoitopaikasta ja perhevapaiden aikana syntyneestä eläkekertymästä. Edelliset sukupolvet ei saaneet moisia erivapauksia. Toivottavasti asumistuki ei ole tarpeen, koska eihän vanhemmillesikaan sitä maksettu.
Eipä noi edelliset sukupolvetkaan ymmärtäneet kieltäytyä siitä että isovanhemmat hoiti lapsenlapsiaan koko kesän, ilmaiseksi. Tai siitä että inflaatio söi niiden asuntolainan eikä ikinä tarvinut asua vuokralla.
Olen syntynyt 78, ja vähän ihmettelen tätä keskustelua. Kuten aina näitä, joissa voivotellaan kurjuutta nykysuomessa.
Eläkesysteemi on mennyt päin puuta, se myönnettäköön ja on epäreilu itseni ikäisille ja nuoremmille. Mutta muuten, enpä tiedä. Meillä on paljon etuja, jotka rakennettiin, kun Suomi eli kokonaisuutena huikeaa talouskasvua sotien jälkeen. Se on aika luonnollista, että tulot ovat voineet tuplaantua sukupolvesta toiseen, koska koko yhteiskunta on noussut köyhästä vauraaksi. Ja on itsestään selvää, että se nousu ei jatku ikuisesti.
Mitä tulee töiden epävarmuuteen, sitä on nuorilla ollut aina. Ja nythän tilastojen valossa pätkätöiden ja osa-aika töiden osuus on pienentynyt viime vuodet.
Se, että monella on henkilökohtaisesti huono suhde vanhempiinsa tms on ihan eri keskustelu. Sanotaan nyt niin, että nuo ajat eivät varsinaisesti ruokkineet mitään kiintymysvanhemmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyväksynyt tilanteen ettei minua tarvita työelämässä, kymmenien ja taas kymmenien työnhakujen ja haastatteluiden, parinn kk:n pätkätöiden jälkeen päätin heittää hanskat tiskiin ja lusmuilla. Ja vuokratyöfirman kautta en todellakaan mene mihinkään pätkätyöhön, josta orjatyöfirma sivauttaa kolmasosan liksasta omaan taskuunsa.
Nyt on ihan pakko mielenkiinnosta kysyä että mikä vuokratyöfirma ottaa palkasta omaan taskuunsa? Jännä jos joku pystyy laittomasti toimimaan ilman että kukaan asiaan puuttuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noi edelliset sukupolvetkaan ymmärtäneet kieltäytyä siitä että isovanhemmat hoiti lapsenlapsiaan koko kesän, ilmaiseksi. Tai siitä että inflaatio söi niiden asuntolainan eikä ikinä tarvinut asua vuokralla.
Tuo inflaatioon vetoaminen on vähän epäreilua. Luuletko, että peruspertti ottaessaan asuntolainaa tiesi tästä ja hykerteli tyytyväisenä? Ei tietenkään, vaan tunsi epävarmuutta lainansa takaisinmaksusta, korkojen vielä huidellessa pahimmillaan yli 20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ehkä vähän dramaattista puhua kadotetusta sukupolvesta. Osa on pudonnut kelkasta, osa menestyy, suurin osa varmasti elää melko tavanomaista elämää, vaikkakin tulotasot polkevat paikoillaan ja vakitöitä on vähemmän tarjolla.
Olen syntynyt 87, minulla on ollut vakituinen työ viimeiset 8 vuotta, lyhennän asuntolainaa ja elän ihan tavallista elämää. Valtavirtaa mukaillen en usko eläkejärjestelmän kestävyyteen, joten yritän kartoittaa varallisuuttani.
Tuntuu, että oman sukupolven edustajat elävät hirveän samanlaista elämää kuin itse. Omista vanhoista kavereista kaksi on tippunut syrjäytyneiksi, siskoni (90) kavereista kolme, miesystävän (82) kavereista ei yksikään.
Maailma on muuttunut, mahdollisuudet ovat rajattomat, mutta niiden lunastaminen vaikeampaa. Ihan kadotetuksi sukupolveksi en meitä kuitenkaan kutsuisi.
Jep jep, olen myös syntynyt -87. Palkattomia harjoitteluja takana vino pino, kaksi yliopistotutkintoa, määräaikaisuuksia, projekteja etc. viimein sain tänä vuonna vakityön. Moni paini samojen ongelmien kanssa saatuaan tutkintonsa valmiiksi ja on vasta nyt päässyt leivänsyrjään kiinni. Säästäminen olisi pitänyt aloittaa jo ennen 30 ikävuotta mutta mistäs säästit kun ei palkkaakaan saanut. Olen asunut vanhemmillani, serkkuni sohvalla ja kimppakämpissä niin paljon, että osaan arvostaa nykyisen omistusasunnon luksusta.
Minä olen 36v. enkä vieläkään ole saanut kokopäivätyötä. Vakituinen "kutsumme kun töitä on"-työ löytyy. Olen tehnyt parhaimmillaan 3 työtä yhtä aikaa. CV on pitkä kuin nälkävuosi, kokemusta on reippaasti, mutta siltikään en Suomessa kelpaa pätkää tai osa-aikaa kummempaan. Olen terve ihan normaali suomalainen.
Asunnon ostamisesta on turha haaveilla. Lottovoitto on ainoa, jolla voin saada oman asunnon. Autoa ja ajokorttia ei ole, koska ei ole varaa ylläpitää autoa. Perintöä ei ole tulossa. Olen muuttanut töiden ja koulutuksen perässä ympäri Suomea ikävuosina 20-29 viisi kertaa.
Onneksi en halua koskaan lapsia. Olisin varmaan riutunut kuoliaaksi, jos haluaisin lapsen, enkä pystyisi mitenkään hankkimaan lasta taloudellisista syistä.
Kai tästä on pakko kohta lähteä ulkomaille kokeilemaan onneaan. Kenties lähteä opiskelemaan niin, että valmistuu 40-vuotissyntymäpäiviensä kunniaksi - ja edelleen ilman oikeaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ehkä vähän dramaattista puhua kadotetusta sukupolvesta. Osa on pudonnut kelkasta, osa menestyy, suurin osa varmasti elää melko tavanomaista elämää, vaikkakin tulotasot polkevat paikoillaan ja vakitöitä on vähemmän tarjolla.
Olen syntynyt 87, minulla on ollut vakituinen työ viimeiset 8 vuotta, lyhennän asuntolainaa ja elän ihan tavallista elämää. Valtavirtaa mukaillen en usko eläkejärjestelmän kestävyyteen, joten yritän kartoittaa varallisuuttani.
Tuntuu, että oman sukupolven edustajat elävät hirveän samanlaista elämää kuin itse. Omista vanhoista kavereista kaksi on tippunut syrjäytyneiksi, siskoni (90) kavereista kolme, miesystävän (82) kavereista ei yksikään.
Maailma on muuttunut, mahdollisuudet ovat rajattomat, mutta niiden lunastaminen vaikeampaa. Ihan kadotetuksi sukupolveksi en meitä kuitenkaan kutsuisi.
Jep jep, olen myös syntynyt -87. Palkattomia harjoitteluja takana vino pino, kaksi yliopistotutkintoa, määräaikaisuuksia, projekteja etc. viimein sain tänä vuonna vakityön. Moni paini samojen ongelmien kanssa saatuaan tutkintonsa valmiiksi ja on vasta nyt päässyt leivänsyrjään kiinni. Säästäminen olisi pitänyt aloittaa jo ennen 30 ikävuotta mutta mistäs säästit kun ei palkkaakaan saanut. Olen asunut vanhemmillani, serkkuni sohvalla ja kimppakämpissä niin paljon, että osaan arvostaa nykyisen omistusasunnon luksusta.
Minä olen 36v. enkä vieläkään ole saanut kokopäivätyötä. Vakituinen "kutsumme kun töitä on"-työ löytyy. Olen tehnyt parhaimmillaan 3 työtä yhtä aikaa. CV on pitkä kuin nälkävuosi, kokemusta on reippaasti, mutta siltikään en Suomessa kelpaa pätkää tai osa-aikaa kummempaan. Olen terve ihan normaali suomalainen.
Asunnon ostamisesta on turha haaveilla. Lottovoitto on ainoa, jolla voin saada oman asunnon. Autoa ja ajokorttia ei ole, koska ei ole varaa ylläpitää autoa. Perintöä ei ole tulossa. Olen muuttanut töiden ja koulutuksen perässä ympäri Suomea ikävuosina 20-29 viisi kertaa.
Onneksi en halua koskaan lapsia. Olisin varmaan riutunut kuoliaaksi, jos haluaisin lapsen, enkä pystyisi mitenkään hankkimaan lasta taloudellisista syistä.
Kai tästä on pakko kohta lähteä ulkomaille kokeilemaan onneaan. Kenties lähteä opiskelemaan niin, että valmistuu 40-vuotissyntymäpäiviensä kunniaksi - ja edelleen ilman oikeaa työpaikkaa.
sossutuillahan elää leppoisasti lasten kanssa. Ma mut tästä todisteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se pysäytettävissä. Amerikassa on olemassa turvallisuuskoneisto joka voi helposti murskata kapitalistit. Kapitalisitin uho loppuu kun omaisuus on takavarikoitu ja passi peruutettu. Ensimmäinen on lopettaa pääomien vapaa liikkuminen ja palauttaa ulkomailla oleva pääoma maaahan. Sen jälkeen alkaa teollisuusalojen palautus Yhdysvaltoihin ja markkinat suojataa tulleilla ulkomaalaiselta kilpailulta. Se aivan turha väittää talous ei ole ohjattavissa koska se on vain politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se pysäytettävissä. Amerikassa on olemassa turvallisuuskoneisto joka voi helposti murskata kapitalistit. Kapitalisitin uho loppuu kun omaisuus on takavarikoitu ja passi peruutettu. Ensimmäinen on lopettaa pääomien vapaa liikkuminen ja palauttaa ulkomailla oleva pääoma maaahan. Sen jälkeen alkaa teollisuusalojen palautus Yhdysvaltoihin ja markkinat suojataa tulleilla ulkomaalaiselta kilpailulta. Se aivan turha väittää talous ei ole ohjattavissa koska se on vain politiikkaa.
turvallisuuskoneisto :) vähän lisää foliohattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvi on kadotettu, koska sille kasautuu -kaikki- edellisen sukupolven rakentamat ongelmat päälle. Kyllä se sinullekin vielä jonakin päivänä avautuu.
Jep, olipa harmi, kun ed. sukupolvi hankki teille työttömyystuet, kotihoidontuet, päivähoitopaikat, 5-päiväiset työviikot, lomarahat ym. Valivali vali
T: Entinen "menestyjä", se loppui vuoteen 2008.
Hmmm. Olen syntynyt 80, mieheni 78. Molempien ystävä/tuttavapiirissä on pari hlöä, joiden voisi sanoa syrjäytyneen/taistelevan työpaikoista ja epävarmasta tilanteesta pätkätöiden parissa näin nelikymppisen molemmin puolin. Mutta ei se ole helppoa muillakaan sillä vakituinen työsuhde on vakituinen vain seuraaviin yt-neuvotteluihin saakka. Itselläni on 3 korkeakoulututkintoa, miehelläni 2. Omaan työhistoriaani on kuulunut 6 yt-kierrosta. Kerran olen yt:ssä saanut kenkää. Olen tehnyt töitä v98 lähtien, myös opiskelujen ohessa ensimmäisen tutkinnon kanssa, seuraavat tutkinnot suoritin työnohessa. Ei puhettakaan että olisi kannattanut jäädä opiskelemaan useiksi vuosiksi ilman työpaikkaa/kokemuksen kertymistä. Tai äitiyslomalle ja hoitovapaalle. Lapsia on siis tällä hetkellä vain yksi ja hän meni vuoden ikäisenä päivähoitoon.
Kaikesta huolimatta vaikka työelämän tilanne on näin epävarma ja joillakin vielä huomattavasti epävarmempi, totesin jo ensimmäisten yt-kohdalla että työ ja tulo on toisella sijalla, sillä työnantaja ei tule päätä silittelemään sen kustannuksella mitä jätän elämästäni kokematta jos jätän jotain hankkimatta tai tekemättä. Tarkoitan tällä sitä että valitsin kaikesta huolimatta lapsen tekemisen ja jatkokouluttautumisen, toki niiden kohdalla piti kompromisseilla lyhentää kotihoito vuoteen ja tehdä opiskelut työn ohessa mutta vain näin pystyin edes kohtuullisesti toteuttamaan ne vrt jättää opiskelumahdollisuudet käyttämättä tai lapsi hankkimatta. Haluaisin vain silti kehottaa niitä, jotka tuntevat syvää kipua siitä jos joutuvat skippaamaan perhe-elämää epävarman työtilanteen vuoksi harkitsemaan että jos yhteiskunta on niin paska ettei työtä löydy niin onko hyväksyttävä myös se että yhteiskunta vie teiltä perheen jos siitä haaveilette.
Perhe ja lapset vaatii toki rahaa, mutta sitäkin enemmän vakaata parisuhdetta, rakkautta, kunnollisen kumppanin, täyspäisyyttä ja terveyttä, elämän on oltava hallinnassa. Tällöin työ on sivuseikka. Niin moni elämänhallinnan kanssa kamppaileva hankkii lapsen, jotta sääliksi käy niin vanhempia kuin lapsia, mutta jos perusteet on kunnossa niin ei se esim yhden lapsen (vrt lapsilauman) kustannus niin suuri ole etteikö siitä tiukkoja aikoina selviäisi sossun, järjestelyjen ja tiukentamisen avulla jos vaan kaikki muu on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma lapsi syntyi v.1996. Hänellä on hyvä työpaikka ja juuri osti asunnon itselleen. Ei ole tarvinnut päivääkään olla työttömänä.
Oli varmasti miellyttävä uni!
Köyhiä ja varakkaita on tässä Ö-sukupolvessa, niin kuin eläkeläisissäkin. Eihän elämästä mitään tule, jos siitä ei ota itse vastuuta. Some-nillittäminen ei tuo senttiäkään tilille. Tiedoksi: työnteolla ja eläkkeellä on joku salaperäinen yhteys. Ennen vanhaan sitä ei tarvinnut kädestä pitäen opettaa.
Sukupolvien pahoinvointi vaan lisääntyy. Joka viides 1997 syntyneistä on saanut diagnoosin mielenterveysongelmista.
Että eipä tämä z-sukupolvikaan mihinkään menesty.
Menetetty sukupolvi on itse menettänyt sukupolvensa. Jos ei tee mitään, ei mitään saakaan. Ehkä teidänkin (äly?)kapasiteettinne riittää sen ymmärtämiseen. Vai onko liikaa toivottu?
Minua oikeasti pelottaa missä tilanteessa meillä ollaan 30 vuoden päästä kun eläkkeelle jää paljon ihmisiä, joiden työura on rikkonainen työttömyyden, pätkätöiden, alanvaihtojen jne jne vuoksi.
Kun tähän yhtälöön lisätään se, kuinka vähän eläkettä kertyy näiden eläkeuudistusten jälkeen (2004 ja 2015) niin meillä tulee olemaan todella iso joukko ihmisiä, joiden eläke on siellä 1000 euron paikkeilla tai pahimmillaan jopa alle.
Onnekkaita tässä joukossa ovat ne, joiden (hyvää eläkettä) nauttineet vanhemmat jättävät perintöä. Mutta eihän kaikilla ole omaisuutta ja osa parempiosaisistakin hassaaa niin eläkkeensä kuin omaisuutensakin....
Kun tätä miettii tuntuu koomisiltä nykyisten hyvätuloisten (yli 2500 eläkettä nauttivien) eläkeläisten vinkuna kuinka he ovat vääryyttä kärsineet ja heidän eläkkeitä pitää nostaa niin ja niin paljon...