Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetty sukupolvi (80-95)

Vierailija
11.01.2019 |

No niin. Siinähän se nyt on, oikein tutkijan kirjaan kirjoitettuna, jos ei jollekin vielä ollut selvää.

Eli 1980 - 1995 -vuosina syntyneet kärsivät eniten edellisten sukupolvien suhailuista. Ei tuu eläkettä, ei.
Ja muutkin edut+ura on vähän niin ja näin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005961247.html

Kommentit (245)

Vierailija
41/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ehkä vähän dramaattista puhua kadotetusta sukupolvesta. Osa on pudonnut kelkasta, osa menestyy, suurin osa varmasti elää melko tavanomaista elämää, vaikkakin tulotasot polkevat paikoillaan ja vakitöitä on vähemmän tarjolla.

Olen syntynyt 87, minulla on ollut vakituinen työ viimeiset 8 vuotta, lyhennän asuntolainaa ja elän ihan tavallista elämää. Valtavirtaa mukaillen en usko eläkejärjestelmän kestävyyteen, joten yritän kartoittaa varallisuuttani.

Tuntuu, että oman sukupolven edustajat elävät hirveän samanlaista elämää kuin itse. Omista vanhoista kavereista kaksi on tippunut syrjäytyneiksi, siskoni (90) kavereista kolme, miesystävän (82) kavereista ei yksikään.

Maailma on muuttunut, mahdollisuudet ovat rajattomat, mutta niiden lunastaminen vaikeampaa. Ihan kadotetuksi sukupolveksi en meitä kuitenkaan kutsuisi.

Sukupolvi on kadotettu, koska sille kasautuu -kaikki- edellisen sukupolven rakentamat ongelmat päälle. Kyllä se sinullekin vielä jonakin päivänä avautuu. 

T: Entinen "menestyjä", se loppui vuoteen 2008.

Näinhän se menee aina. Uusi sukupolvi korjaa edellisen mokia parhaan kykynsä mukaan. Milloin noustaan sodan jaloista, korjataan myrkyllistä käytöskulttuuria, maksetaan huonoista talouspäätöksistä jne.

Ja vaikka sinä olet entinen menestyjä, se ei tarkoita, että kaikista tietyn sukupolven edustajista tulee jossain kohtaa epäonnistujia.

Syvä huokaus. Kun ei tajua, niin ei tajua.

Kun on lusikalla annettu...

Vierailija
42/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ja serkkunsa ovat lähestulkoon kaikki tuon Y-sukupolven edustajia. Jokainen heistä on töissä tai yrittäjänä, vain kaksi on tehnyt ensin määräaikaisia töitä ja saanut vasta sitten vakipaikan, muut yhdeksän ovat saaneet ensiyrittämällä toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen. Heitä kaikkia yhdistää yksi asia: jokaisella on korkeakoulututkinto.

He olivat ehkä viimeinen sukupolvi, joka oli koulussa oppimassa, ei päivähoidossa. Osa ei opiskellut ja se näkyy nyt tuloissa. Koulutustason kasvaessa katosivat hanttihommat ja nyt on oikea aika itkeä sitä, että ei löydy töitä osaamattomille ja kouluunhan en mene, jos siitä ei makseta kunnon palkkaa.

Mullakin on tuore korkeakoulututkinto (FM). Alakohtaistakin, mutta täällä ei ole tiedossa muuta kuin pätkä- ja projektihelvettiä, jos sitäkään. Onneksi on edelleen se vakityö, joka salli muutaman vuoden seikkailun....Silti, olen tosi kiitollinen, ettei enää ole pieniä lapsia tai asuntolainaa, nuoret perheet eivät ole kivassa välissä. Maailma on muuttunut aika lailla, samoin työelämä, eivätkä vain parempaan suuntaan.

9

Kun olin lapsi 80-luvulla, perheemme asui kaksiossa (2 lasta). Silloin se oli ihan normaalia. Nyt pariskunnat ostavat ensiasunnoksi kolmion, vaikka ei ole edes tarkoitusta hankkia lapsia. Iso asuntolaina on oma valinta.

Mikä v-tun lapsellisten etuoikeus kolmio on? :D En ikinä voisi kuvitella asuvani ahtaassa kaksiossa mieheni kanssa. Yhdenkin lapsen kanssa kolmio on ahdas, tiedän omasta lapsuuden kokemuksestani.

Näin lapsettomana pariskuntana sama ostaa ekaksi ja ainoaksi omaksi asunnoksi kohtuuhintainen kolmio. Meillä kehäkolmosen ulkopuolella asuntojen hinnat ovat vielä jotenkuten inhimillisissä sfääreissä.

Jos otat liian ison asuntolainan, on turha itkeä sitä, että rahat ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se oikea syyllinen ole globalisaatio ja eu. Maailmanlaajuinen tulojako entisen kansallisvaltioiden sijaan.

Lopettakaa jo. Suomi kärsii suomalaisten poliitikkojen kotimaassa tehdyistä surkeista päätöksistä. EU ei todellakaan ole täydellinen, mutta on naurettavaa vastuunsiirtoa siirtää itse aiheutettujen ongelmien syyt "jonnekin sinne Brysseliin".

Ja EU on onnistunut täydellisesti tärkeimmässä tehtävässään: Yksikään EU -maa ei ole joutunut sotaan toisen EU-maan kanssa EU:n aikana. Tämä fakta aina unohtuu vouhottajilta.

Ja EU:n sisärajapolitiikka ei koske ulkopuolelta tulijoita. Se, että osa maista on törkeästi lintsannut velvollisuuksistaan, ei ole itse EU:n vika.

Kokonaan toinen juttu on se, että miksi näitä tulijoita yleensäkään on. Ja se syy on USA ja pikku-Bushin reippailu Irakissa. Kyllä kannatti.

Vierailija
44/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se oikea syyllinen ole globalisaatio ja eu. Maailmanlaajuinen tulojako entisen kansallisvaltioiden sijaan.

Olen sen verran vanha, että muistan ajan ennen EU:ta. Ja Suomi konkurssissa ei todellakaan ollut mikään leikin asia. Puhumattakaan markan kelluttamisesta ja yrittäjien tapattamisesta velalla MEGAlamassa. Ja kauppojen sisältö oli sanalla sanoen surkea.

EU on ollut suomelle h*lvetin hyvä juttu. Moni ei sitä vain hokaa.

Vierailija
45/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo. Suomi kärsii suomalaisten poliitikkojen kotimaassa tehdyistä surkeista päätöksistä. EU ei todellakaan ole täydellinen, mutta on naurettavaa vastuunsiirtoa siirtää itse aiheutettujen ongelmien syyt "jonnekin sinne Brysseliin".

Ja EU on onnistunut täydellisesti tärkeimmässä tehtävässään: Yksikään EU -maa ei ole joutunut sotaan toisen EU-maan kanssa EU:n aikana. Tämä fakta aina unohtuu vouhottajilta.

Ja EU:n sisärajapolitiikka ei koske ulkopuolelta tulijoita. Se, että osa maista on törkeästi lintsannut velvollisuuksistaan, ei ole itse EU:n vika.

Kokonaan toinen juttu on se, että miksi näitä tulijoita yleensäkään on. Ja se syy on USA ja pikku-Bushin reippailu Irakissa. Kyllä kannatti.

Kaikki unohtavat aina tuon pakolaiskriisin aiheuttajan. Moni on jo unohtanut, että se oli USA, joka rikkoi tasapainon lähi-idässä.

Vierailija
46/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän oli jo ennustettu, että sairaanhoitajien massatyöttömyys odottaa tulevaisuudessa. Oi tätä ihanuutta.

Vierailija
47/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväksynyt tilanteen ettei minua tarvita työelämässä, kymmenien ja taas kymmenien työnhakujen ja haastatteluiden, parinn kk:n pätkätöiden jälkeen päätin heittää hanskat tiskiin ja lusmuilla. Ja vuokratyöfirman kautta en todellakaan mene mihinkään pätkätyöhön, josta orjatyöfirma sivauttaa kolmasosan liksasta omaan taskuunsa.

Vierailija
48/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä, että kaikki takertuvat sanaan eu ja puolustavat sitä ja jättävät sanan globalisaatio, aidoimman ja isoimman syyllisen huomiotta. Onhan se eri kilpailla työpaikasta nyt, kun oman paikkasi voi ottaa myös intialainen halpainsinööri tai puolalainen palveludesk.

Vierailija
49/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä, että kaikki takertuvat sanaan eu ja puolustavat sitä ja jättävät sanan globalisaatio, aidoimman ja isoimman syyllisen huomiotta. Onhan se eri kilpailla työpaikasta nyt, kun oman paikkasi voi ottaa myös intialainen halpainsinööri tai puolalainen palveludesk.

Suomi ei yksinään kykene mitenkään kilpailemaan Intian kanssa millään alalla. EU-kokonaisuutena kykenee siihen edes joten kuten.

Suurempi ongelma on se, että multikansallisten yritysten on käytännössä pakko toimia maassa, jossa on edelleen KASTIJÄRJESTELMÄ... 

Vierailija
50/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viitattu selvitys on vuodelta 2016.

Lisäksi on täysin loogista, että 1990-luvulla eläkeläisten tulot olivat selkeästi edellistä sukupolvea korkeampia, koska heidän vanhemmillaan ei välttämättä ollut mitään työeläketuloja. Koko kansaa koskeva työeläkejärjestelmä kun "keksittiin" vasta 60-luvulla, siihen asti työn kautta saatava eläke koski yksittäisiä ammattiryhmiä.

Lisäksi kultaisella 60-luvulla oli tavallista mennä töihin 15v iässä. Silloin 30v iässä oli takana jo melkoinen työrupeama eikä vasta etsitty ensimmäistä työpaikkaa kuten nyt. Eikä silloin ollut asumistukijärjestelmää tai automaattista toimeentulotukisysteemiä, joten oli pakko mennä töihin, jos halusi ruokaa. Nykysysteemi antaa luvan olla tuloton ja juuri siitä syntyy nykyinen tilastoharha, jonka mukaan meillä olisi menetetty sukupolvi.

Lue tarkemmin se viitattu Kinnusen ja Mäki-Fräntin juttu. Sieltä selviää, että Y-sukupolvessa on erittäin hyvin menestyneitä ja täysiä luusereita, tulokehityksen ero sukupolven sisällä on valtava. Yksi selittävä tekijä on koulutus. Jos sitä on, on todennäköisesti tulojakin.

Kun ei ole niitä töitä joihin voi kävellä sisään!!!

Vierailija
51/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä sukupolvella on vielä seuraava pommi odottamassa. Nimittäin järkyttävien saraanhoitajakoulutusmäärien jälkeen, kun suuret ikäluokat, ja sitä seuraava ikäluokka, poistuvat lopulliset muonavahvuudesta, nämä saavat kenkää oikein porukalla.

Siinä on sitten 50-60-vuotiaille ex-sairaanhoitajille miettimistä, että missäs olet 72+-vuotiaaksi töissä. Joka tulee muuten olemaan eläkeikä silloin.

Hei! Mutta just oli kauppalehdessä juttua siitä, kuinka ahkerasti Suomessa on käytetty tätä 61+ vuotiaana eläkkeelle pääsyn mahdollisuutta hyväksi. Eikö olekin mahtavaaa!!!??

Ei välttämättä eläkkeelle, voi alkaa nostamaan eläkettään ja olla töissä.

Vierailija
52/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki unohtavat aina tuon pakolaiskriisin aiheuttajan. Moni on jo unohtanut, että se oli USA, joka rikkoi tasapainon lähi-idässä.

Kyllä sitä Aleppoa pommitti joku ihan muu, varmaan osittain saadakseen aikaan pakolaistulvan, johon EU-maat reagoivat riitaantumalla, mikä oli perimmäisenä tavoitteena.

Vierailija
53/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80luvulla syntynyt.

Mitä olen maailman menoa tarkkaillut ne nuoret menestyvät ketkä käyttävät somea.

Moni youtubettaja tienaa todella hyvin.

Missit tienaavat Instagram kuvilla.

Bloggaajat yhteistöillä

Vierailija
54/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 80luvulla syntynyt.

Mitä olen maailman menoa tarkkaillut ne nuoret menestyvät ketkä käyttävät somea.

Moni youtubettaja tienaa todella hyvin.

Missit tienaavat Instagram kuvilla.

Bloggaajat yhteistöillä

Vähän enemmän yritystä provoiluun , kiitos!

Vierailija
55/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ehkä vähän dramaattista puhua kadotetusta sukupolvesta. Osa on pudonnut kelkasta, osa menestyy, suurin osa varmasti elää melko tavanomaista elämää, vaikkakin tulotasot polkevat paikoillaan ja vakitöitä on vähemmän tarjolla.

Olen syntynyt 87, minulla on ollut vakituinen työ viimeiset 8 vuotta, lyhennän asuntolainaa ja elän ihan tavallista elämää. Valtavirtaa mukaillen en usko eläkejärjestelmän kestävyyteen, joten yritän kartoittaa varallisuuttani.

Tuntuu, että oman sukupolven edustajat elävät hirveän samanlaista elämää kuin itse. Omista vanhoista kavereista kaksi on tippunut syrjäytyneiksi, siskoni (90) kavereista kolme, miesystävän (82) kavereista ei yksikään.

Maailma on muuttunut, mahdollisuudet ovat rajattomat, mutta niiden lunastaminen vaikeampaa. Ihan kadotetuksi sukupolveksi en meitä kuitenkaan kutsuisi.

Jep jep, olen myös syntynyt -87. Palkattomia harjoitteluja takana vino pino, kaksi yliopistotutkintoa, määräaikaisuuksia, projekteja etc. viimein sain tänä vuonna vakityön. Moni paini samojen ongelmien kanssa saatuaan tutkintonsa valmiiksi ja on vasta nyt päässyt leivänsyrjään kiinni. Säästäminen olisi pitänyt aloittaa jo ennen 30 ikävuotta mutta mistäs säästit kun ei palkkaakaan saanut. Olen asunut vanhemmillani, serkkuni sohvalla ja kimppakämpissä niin paljon, että osaan arvostaa nykyisen omistusasunnon luksusta. 

Vierailija
56/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja sekin on palstalla paljon puhuttu juttu, että nämä nyky isovanhemmat eivät paljoa vanhemmuuteen panostaneet. Lapset olleet käytännössä aikuisten tunteiden vastaanottajia ja monissa perheissä henkisenä tukena vanhemmille - saamatta itse ikinä apua omiin tunnemylläköihin.

Ja juuri tämä polvi peräänkuuluttaa isovanhempien oikeuksia, kritisoi jälkipolveaan ja kuvittelee olevansa ylivertainen lastenkasvatuksessa. Joko kritisoivat ja eivät auta, tai sitten yrittävät tunkea vanhempien paikalle hoitamaan (taas) omia traumoja puolustuskyvyttömien lasten avulla.

Uskallan väittää, että 40-50-luvulla syntynyt polvi on narsistinen polvi. Omaa heikkoa itsetuntoa pönkitetään toisten kustannuksella.

Vierailija
57/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä Aleppoa pommitti joku ihan muu, varmaan osittain saadakseen aikaan pakolaistulvan, johon EU-maat reagoivat riitaantumalla, mikä oli perimmäisenä tavoitteena.

Aleppon tilanne on suoraan johdannainen tuosta USA:n jättämästä valtatyhjiöstä.

Mutta kivahan siellä valtameren toisella puolella on myhäillä jostain muureista, kun kukaan ei pääse suoraan veneellä rantautumaan.

Vierailija
58/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta Venäjä toteuttaa toimiaan Yhdysvaltojen vanavedessä. Tätä mahdollisuutta ei edes olisi, jos Saddam olisi hengissä.

Vierailija
59/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisko mahdollisesti siitä, että yhdistit kommentissasi EU:n JA globalisaation?

Ja pahoittelen, paluuta vanhaan ei ole. Globalisaatio nyt vain on tekniikan mahdollistama ja aiheuttama fakta. Aina voi lyödä luukut kiinni ja sanoa että me kyllä pärjätään havusilla, mutta jossain vaiheessa tulee kylmä.

Vierailija
60/245 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan siitä, että Y-sukupolven lastenhankintahaaveet on murskattu epävarmoilla työsuhteilla ja muiden maksajiksi pakottamisella. On se kiva, että lisää "joskus tulevaisuudessa" maksavaa porukkaa vain lisätään. Ikävää on se, että meidän sukupolvi ei lisäänny, jotta heidän elinkustannuksensa kyetään maksamaan.

Koko ajatusjatkumo tässä on järjetön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme