Ovatko ihmiset oikeasti alkaneet inhota lisääntymistä
ja myös kammota lapsiperheitä, äitiyttä, vanhemmuutta? Onko suunta todella tämä, että vanha perheinstituutio kuvottaa?
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nykyään aikuisinakin henkisesti vielä vauvoja itse, niin eihän sellainen omia ala tekemään.
Joutuisi aikuistumaan ja kantamaan vastuuta, iik!
Mielenkiintoinen näkemys. Kuulisin mielelläni lisää. Minun vanha rakas mummo ihannoi nykynuorten valistuneisuutta. Ja nykynaisten rohkeutta olla oma itsensä. Hänen nuoruudessaan oli ennemminkin sääntö kuin poikkeus että rippikoulutytöissä ainakin yksi oli raskaana. Ai miksi just rippikoulu? No vanhoina hyvinä aikoina ajateltiin, ettei ainakaan tyttölapsia tarvitse kouluttaa. Tuupattiin vaan pois kotoa omillaan elämään jonkun miehen elätiksi piikomaan. Hyvin nuo on mielestäni pärjänneet ulkopuolisin silmin tarkasteltuna. Minun mielestäni on viisaampaa kasvattaa lapsi niin, että hän voi olla tasapainossa itsensä ja ympäristönsä kanssa sekä auttaa nuoria vahvistamaan hyviä puoliaan . Se, miten kauan ottaa rakentua aikuiseksi ihmiseksi, on kovin yksilöllistä. Eikä tämä nyt tarkoita sitä, että saa asua täyshoidossa kotona kolmikymppiseksi ja olla tekemättä mitään, jos sitä joku ajatteli. Monessakin asiassa on mielestäni menty parempaan suuntaan. Ihmiset on suvaitsevaisempia, mutta voi toki olla, että se on vielä monen kohdalla paremminkin sellaista tapakoulutuksen tulosta. Jos suvaitsevaisuus olisi ihmisillä ihan sydämen sivistystä, tuskin olisi vaikkapa koulukiusaamista. Suvaitsevaisuus ennenvanhaan oli sillä tasolla, että esim. kehitysvammaisia piiloteltiin kellareissa.
Jatkan vielä että lapsettomana ja uskontoa tunnustamattomana ihmisenä ainoastaan seuraan mielenkiinnolla, miten ihmiskunnan elämä maapallolla etenee. Ja jos modernissa yhteiskunnassa uskontoa tunnustavien määrä kasvaa prosentuaalisesti, olen entistä tyytyväisempi jäädessäni lapsettomaksi.
Tieto lisää tuskaa ja tietämättömyys on siunaus. Siis rukoilkaamme.
Kurjissa oloissa ihminen lisääntyy kuin rotta. Kurjissa olosuhteissa tämä takaa lajin selviytymisen.
Kun ajat ovat paremmat ja tietty hyvinvoinnin taso saavutettu, on aika ajatella määrän sijasta laatua.
Hyvinvointi luo aina syntyvyyden alentumista.
Maapallon kannalta hyvä, jos yhä useampi jättää lapset tekemättä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
rtertwer kirjoitti:
Jotenkin omituista, että vaikka elinaika pitenee jatkuvasti niin silti koetaan, että lapset ryöstävät koko elämän.
Niin. Ennen lapset kävivät koulunsa, menivät töihin, ottivat asuntolainan ja perustivat perheen. Ei tarvinnut vanhempien olla huolissaan. Näin oli omien vanhempieni kohdalla, vaan eipä ole enää minulla. Lapseni ovat jo kolmekymppisiä, mutta yhdelläkään ei vielä vakituista työpaikkaa. Määräaikaiset työsuhteet ja työttömyysjaksot vuorottelevat. Välillä tarvitsevat tilapäisesti taloudellista apua, kun voi olla viikkoja, jolloin rahaa ei tule yhtään mistään. Kohta olen jo eläkeiässä, mutta olisi kiva tietää, milloin tämä äitinä oleminen oikein loppuu. Kuten arvata saattaa, lapsenlapsia mun on turha odottaakaan.
Minä en koe, että lapset ryöstävät mitään minulta, vaan että lapsi on osa minua. Aina sidoksissa. Lapset on elämän tarkoitus. Työ on vaan työtä, raha on vain rahaa, omaisuus on materiaa ja terveyttä on tai ei, mutta ne kaikki voi kuitenkin menettää. Jos niin käy, sitten siitä selvitään. Lapsi on pysyvää, ikuista, usko huomiseen ja siihen, että jos kaikki olisivat kuin minun lapseni, maailmassa ei olisi vääryyttä. Jos syttyy sodat ja kaikki muut keskusteluun maalatut kauhukuvat toteutuu, niin ompahan syy taistella ja pysyä hengissä. Tärkein kasvatusperiaatteeni on opettaa lapseni kunnioittamaan ja rakastamaan koko maailmaa, isänmaata, erilaisuutta, eläimiä, luontoa ja jopa muita ihmisiä, vaikka he olisivat kuinka vihaisia häntä kohtaan. Ärsyttää kaikki yleistykset täällä. Joku ei tainnut aikanaan kertoa sinulle, että äitinä oleminen ei lopu koskaan? Minulle kerrottiin sitäkin enemmän ja uhkailtiin, että voivoi elämäsi pilaat kun lapsen nuorena teet. Tuskin huoli lapsesta ikinä mihinkään katoaa, se kuuluu elämään ja sen kanssa pitää opetella elämään. Mutta kuitenkin, ei ole mitään tiettyä kaavaa millä elämänsä elää. Jos ei ole liikaa vaatimuksia työpaikalta, palkalta ja tietää oman arvonsa, ei tarvi työttömänä olla. Olen asunut koko aikuiselämäni omillani, vanhemmiltani en ole rahaa saanut. Sanoivat aikanaan kiukkuspäissään, että turha tulla pyytämään rahaa sitten jos joskus apua tarvitset, enkä ole siksi pyytänyt. Ihme kyllä he nyt arvostavat minua kuuhun ja takaisin. Sanovat jopa, että ovat ylpeitä. Töitä olen korkeakouluopintojen ohella tehnyt kesäisin työpaikassa, jota siellä työskentelevät ihmiset vertaavat paikkaan jonne ei päästä vaan päädytään. Pahoin pelkään, että tulen vielä tämän vuoden puolella valmistumaan koulusta. On minulla myös duunarimies. Oikea löytö! Halusi lapsia jo ensikohtaamisella (17v). Nappasin kyytiini tietysti. En ikinä luopuisi. Hyvä mies sydämeltään, ja kunnioittaa omia vanhempiaan, muistaa ja auttaa aina isovanhempiaan. Lapsenlapsia olisi kyllä ihana saada aikanaan, mutta se on lapseni oma päätös.
Lisääntymiselle on harvinaisen vähän hyviä perusteltuja syitä, kun taas vastaan niitä löytyy kymmeniä ellei satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee hyvin, on rahaa, töitä, oon terve, suht hyvää seuraa, suht onnellinen ja kohtuullisen ok näköinenkin. Haluaisin mielelläni useamman lapsen. Mut naiset ei halua lapsia. Siis suomalaiset naiset. Joudun kai perustamaan perheen ulkomaisen kanssa. Aloitan nyt ahkeran kaupunkilomailun tänä vuonna eu-alueella. Heippa suomineidot ja koittakaa kestää! M40
Jos olisit miesten top kymmenessä prosentissa, olisi jo löytänyt itsellesi naisen. Kannattaa suosiolla etsiä itseäsi reippaasti ”huonompaa” naista (älykkyys & ulkonäkö). Siten löytyy takuuvarmasti nainen lapsentekoon ☺️
Mä löysin jo ja yksi lapsikin tehtiin, mut sitten se kilahti ja käänty lesboksi. Tämä tarina on tosi. En mä ole top kympissä millään hotness skaalalla, no tulot kyllä top 5. Eikä niissä naisissa mitkä musta kiinnostuu ole mitään taso-ongelmaa, unohtakaa jo tää tasohöpinä. Mut ne naiset ei vaan halua lapsia, ne haluaa matkustella ja juoda viiniä. Jatkakaa sitä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh... Kaverilleni syntyi juuri 6. lapsi. Ja hänellä on 7 sisarusta, joilla kaikilla normaalia enemmän lapsia.
Toinen kaveri odottaa nyt neljättä... Ja eräs vasta 25-vuotias viidettä.
Ylipäätään tiedän TODELLA paljon monilapsisia perheitä, nimenomaan perinteisiä ydinperheitä.
Varmaan joku arvaakin, että uskovaisia ollaan. Itselläni on vasta yksi, mutta saa tulla niin monta kuin tulee.
Huomasin jokin aika sitten, mikä ero on ns. liberaaleissa tuttavissani (opiskelutovereita yms.) vs. uskovaisissa. Feministeillä/liberaaleilla/vihreillä on ehkä pari lasta per kymmenen naista, uskovaisilla kymmenen lasta per kaksi naista :)
Saa nähdä, miten vaikuttaa yhteiskuntaan, kun eri väestöryhmillä on näin isot erot hedelmällisyysluvuissa. Uskovaiset kasvattavat seuraavan sukupolven yksin? Sopii minulle, ei siinä mitään...
Todella pelottava ajatus. Oletko uskovaisena koskaan ajatellut sitä, että uskonnot ovat keinoja manipuloida ihmisiä?
Mikäs siinä niin pelottaa? Eikös tämä ole sellainen kaikki voittaa -tilanne? Minulla on mainitsemiani liberaaleja tuttavia, joista useimmat ovat (vapaaehtoisesti) lapsettomia. Lapsiperhearki ei kiinnosta. On kivempaa "kehittää itseä", harrastaa, lukea, katsella sarjoja...
Sitten on sellaisia ihmisiä, jotka nimenomaan haluavat paljon lapsia. Yhteiskunnallisessa mielessä lienee selvää, että jonkun täytyy uusi sukupolvi synnyttää ja kasvattaa. Hyvähän se on, että ne joita homma kiinnostaa lisääntyy muidenkin edestä. Lähipiirissäni myös monet pitävät lapsiaan kotikoulussa, mikä todella tarkoittaa sitä, että lasten kasvattamiseen on sitouduttu. Ei voi kuin ihailla, miten fiksuja, raittiita ja ahkeria nuoria omasta lähipiiristäni löytyy! Melkein tuntuu siltä, että uusi sukupolvi voi olla jopa entistä fiksumpaa... Ehkä on ihan hyväkin siis, ettei enää ole sosiaalista painetta hankkia lapsia, jos ei halua.Uskovaisen ihmisen pitämä kotikoulu vasta pelottaakin. Lapselle ei edes anneta mahdollisuutta kurkistaa kotitynnyrin ulkopuolelle.
Okei. Minun puolestani sinä saat kasvattaa lapsesi (jos sinulla on) sillä tavalla kuin itse haluat. Varmastikaan uskonto saati kotikoulu ei ole kaikkien juttu. Omassa lähipiirissäni kaikki (myös teinit ja nuoret aikuiset) ovat olleet tyytyväisiä saamaansa kasvatukseen ja koulutukseen. Todella moni on myös päässyt suoraan jatko-opintoihin, jopa niihin vaikeisiin kohteisiin kuten lääkikseen jne. Nämä havainnot perustuvat tietysti vain omiin kokemuksiini.
Minulla ei ole tekosyytä olla haluamatta lapsia. En vain pidä lapsista yhtään ja yläkerran naapurin kurittomat mekastajalapsenlapset ovat saaneet minut suorastaan inhoamaan lapsia (vaikka eihän se heidän vikansa ole, että lässykkävanhemmat antavat lastensa juosta porraskäytävässä ja ympäri asuntoa). Enkä halua tuhlata elämääni raskaana olemiseen, saati sitten sen jälkeen 18 vuotta lapsesta huolehtimiseen oman itseni uhraten. Pidän elämästäni näin, miksi ihmeessä haluaisin tietoisesti tehdä siitä huonomman?
N31
Vierailija kirjoitti:
Heh... Kaverilleni syntyi juuri 6. lapsi. Ja hänellä on 7 sisarusta, joilla kaikilla normaalia enemmän lapsia.
Ylipäätään tiedän TODELLA paljon monilapsisia perheitä, nimenomaan perinteisiä ydinperheitä.
Varmaan joku arvaakin, että uskovaisia ollaan. Itselläni on vasta yksi, mutta saa tulla niin monta kuin tulee.
Huomasin jokin aika sitten, mikä ero on ns. liberaaleissa tuttavissani (opiskelutovereita yms.) vs. uskovaisissa. Feministeillä/liberaaleilla/vihreillä on ehkä pari lasta per kymmenen naista, uskovaisilla kymmenen lasta per kaksi naista :)
Saa nähdä, miten vaikuttaa yhteiskuntaan, kun eri väestöryhmillä on näin isot erot hedelmällisyysluvuissa. Uskovaiset kasvattavat seuraavan sukupolven yksin? Sopii minulle, ei siinä mitään...
Missä teihin voi tutustua? Kelpaanko jos en oyse ole uskossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee hyvin, on rahaa, töitä, oon terve, suht hyvää seuraa, suht onnellinen ja kohtuullisen ok näköinenkin. Haluaisin mielelläni useamman lapsen. Mut naiset ei halua lapsia. Siis suomalaiset naiset. Joudun kai perustamaan perheen ulkomaisen kanssa. Aloitan nyt ahkeran kaupunkilomailun tänä vuonna eu-alueella. Heippa suomineidot ja koittakaa kestää! M40
Jos olisit miesten top kymmenessä prosentissa, olisi jo löytänyt itsellesi naisen. Kannattaa suosiolla etsiä itseäsi reippaasti ”huonompaa” naista (älykkyys & ulkonäkö). Siten löytyy takuuvarmasti nainen lapsentekoon ☺️
Mä löysin jo ja yksi lapsikin tehtiin, mut sitten se kilahti ja käänty lesboksi. Tämä tarina on tosi. En mä ole top kympissä millään hotness skaalalla, no tulot kyllä top 5. Eikä niissä naisissa mitkä musta kiinnostuu ole mitään taso-ongelmaa, unohtakaa jo tää tasohöpinä. Mut ne naiset ei vaan halua lapsia, ne haluaa matkustella ja juoda viiniä. Jatkakaa sitä vaan!
Entä jos etsit sellaista vähän yksinkertaista naista, jota esim. matkustelu muualla kuin kotimaassa pelottaa? Esim. joku uskovainen, joka ei uskontonsa vuoksi juo? Löytyy varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella pelottava ajatus. Oletko uskovaisena koskaan ajatellut sitä, että uskonnot ovat keinoja manipuloida ihmisiä?
Mikäs siinä niin pelottaa? Eikös tämä ole sellainen kaikki voittaa -tilanne? Minulla on mainitsemiani liberaaleja tuttavia, joista useimmat ovat (vapaaehtoisesti) lapsettomia. Lapsiperhearki ei kiinnosta. On kivempaa "kehittää itseä", harrastaa, lukea, katsella sarjoja...
Sitten on sellaisia ihmisiä, jotka nimenomaan haluavat paljon lapsia. Yhteiskunnallisessa mielessä lienee selvää, että jonkun täytyy uusi sukupolvi synnyttää ja kasvattaa. Hyvähän se on, että ne joita homma kiinnostaa lisääntyy muidenkin edestä. Lähipiirissäni myös monet pitävät lapsiaan kotikoulussa, mikä todella tarkoittaa sitä, että lasten kasvattamiseen on sitouduttu. Ei voi kuin ihailla, miten fiksuja, raittiita ja ahkeria nuoria omasta lähipiiristäni löytyy! Melkein tuntuu siltä, että uusi sukupolvi voi olla jopa entistä fiksumpaa... Ehkä on ihan hyväkin siis, ettei enää ole sosiaalista painetta hankkia lapsia, jos ei halua.Uskovaisen ihmisen pitämä kotikoulu vasta pelottaakin. Lapselle ei edes anneta mahdollisuutta kurkistaa kotitynnyrin ulkopuolelle.
Okei. Minun puolestani sinä saat kasvattaa lapsesi (jos sinulla on) sillä tavalla kuin itse haluat. Varmastikaan uskonto saati kotikoulu ei ole kaikkien juttu. Omassa lähipiirissäni kaikki (myös teinit ja nuoret aikuiset) ovat olleet tyytyväisiä saamaansa kasvatukseen ja koulutukseen. Todella moni on myös päässyt suoraan jatko-opintoihin, jopa niihin vaikeisiin kohteisiin kuten lääkikseen jne. Nämä havainnot perustuvat tietysti vain omiin kokemuksiini.
Olen taas tämä sama kriitikkosi. Uskovainen, kotikoulua käynyt lääkäri pelottaa minua aivan erityisen paljon.
En olisi uskonut, mutta minua pelottaa jo länsimaisen kulttuurin häviäminen. Tyhjiö täyttyy aina, ja tilalle vyöryy kehitysmaiden porukka. Hyvästi vakaa yhteiskunta, tiede jne. Meitä ei pian ole.
En haaveile perhe-elämästä ja lasten viihdyttämisestä. Sitä kuulee joka puolelta miten rankkaa se pikkulapsi aika on. En halua luopua omasta elämästäni joka on täynnä harrastuksia. Lemmikkejä tulen kyllä ottamaan lisää, ne parantavat elämänlaatuani. Mutta muut saavat tehdä lapset.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti hermoheikoimmat ja elämää eniten pelkäävät ovat jättäytymässä lapsettomiksi "olosuhteiden pakosta". Ehkä se on hyvä niin. Suosittelen vähintäänkin terapiaan hakeutumista ja oman maailmankatsomuksen rehellistä tarkastelua, maailma ei ole toivoton paikka elää. Moni kuulostaa vakavasti ahdistuneelta eikä se tietenkään olisikaan mikään erinomaisin lähtökohta vanhemmuuteen. Olette kerta ainoar kartalla maailman menosta, miten onnettomuus ja maailmanloppu nälänhätineen ja ydinsotineen tulisi vain yhdessä yössä? Sellaiseen ehtio varautua pätkätyöläinenkin. Tietenkin elämään kuuluu mahdollisesti osaltaan ennalta arvaamattomia menetyksiä. Siksikö nyt neuvotte jättämään elämättä? Se on oikea ja vastuullisin tapa elää?
evoluutio hoitelee heikot pois ja niin pitää mennäkkin :)
Ai senkö takia älyllisesti infantiilin tasolla olevat, alhaisen sosioekonomisen statuksen omaavat, elämänhallinta taidottomat ja moniongelmaiset yksilöt lisääntyvät hurjaa vauhtia? Kyllä se on niin, että mitä tyhmempi ihminen on, sitä todennäköisemmin hän sikiää kuin kani.
Mieti kuinka paljon on yh-äitejä, joilla ei ole kunnollista koulutusta eikä minkäänlaista työhistoriaa, jotka tehtailevat lapsia ammatikseen ja keräävät sosiaalietuuksia valtiolta. Valkoinen roskasakki ja ma_mut lisääntyvät hurjaa tahtia, koulutetut ja työssäkäyvät kantasuomalaiset eivät. Syynä on Sipilän ja kumppaneiden umpisurkea talous -ja perhepolitiikka.
Keskiluokalla ei ole varaa hankkia lapsia, ei vaikka pariskunnan molemmat osapuolet painavat duunia niska limassa. Onko tämä nyt sitten reilua, että sossurotat ja maahan_tulijat elävät meidän muiden maksamilla rahoilla?
Juuri tämän halusin ottaa esille. Kuvitellaan, että evoluutio jotenkin kannustaisi siihen, että lajeista tulisi älykkäämpiä. Ei kannusta. Se, että ihminen on näin älykäs, on saattanut olla vain hetkellinen ominaisuus, joka on toiminut lajin hyväksi tällä hetkellä. Ja evoluution mittakaavassa se 10 000 vuotta on vain hetki.
Ihminen on pitkään asunut luonnon helmassa, saattaa olla että ne alkoholistit yms muut kädestä-suuhun -ihmiset pärjäisivät paljon paremmin, jos elämä olisi yksinkertaisempaa. Se on ainakin selvää, etteivät pärjää näin monimutkaisessa yhteiskunnassa ja luonnottomassa elinympäristössä. Sen sijaan taas koulutetut akateemiset eivät välttämättä pärjäisi hirven tai karhun kaatamisessa, koska jäisivät pohtimaan tuolle elämäntyylille epäolennaisia asioita.
Eli jos kuvitellaan, että akateemiset olisivat geneettisesti parempia, se ei pitäne paikkaansa.
Koska evoluutio ei suosi älykkyyttä, se on kehittänyt eläimilläkin älykkyyttä vain tiettyyn pisteeseen saakka. Aivot vievät hyvin paljon energiaa, joten papukaijalle ja delfiinille olisi turhaa olla hyvin älykäs, koska pitäisi saada jatkuvasti lisää energiaa eikä sille ole mitään syytä. Eläin on vain niin älykäs kuin sen selviytyäkseen tarvitsee olla.
Se, että handlaa koodia tai mainontaa ja markkinointia, on geneettisesti yksi lysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen taas tämä sama kriitikkosi. Uskovainen, kotikoulua käynyt lääkäri pelottaa minua aivan erityisen paljon.
Jos tulisi korviini taustat, kieltäytyisin hoidosta - lääkäri menisi heti vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä teihin voi tutustua? Kelpaanko jos en oyse ole uskossa?
Isommissa kaupungeissa valtaosa uskovaisista taitaa olla herätysliikeporukkaa (esim. SLEY) tai sitten helluntailaisia, katolisia tms (eli muita kuin valtavirtaluterilaisia).
En osaa sanoa tuosta ei-uskossa olemisesta. Itse olen ei-uskovaisesta kodista ja vasta aikuisena tullut uskoon, ja hieman tuntui ulkopuoliselta välillä. Aikuisena ystävystyminenhän on muutenkin haasteellista, jos on perheet ja aikaa rajallisesti.
Konservatiivi, perhekeskeinen tms. voi toki olla ilman uskontoakin. Tässä vain on se puoli, että uskonnottomissa konservatiiveissa on enemmän miehiä kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
En olisi uskonut, mutta minua pelottaa jo länsimaisen kulttuurin häviäminen. Tyhjiö täyttyy aina, ja tilalle vyöryy kehitysmaiden porukka. Hyvästi vakaa yhteiskunta, tiede jne. Meitä ei pian ole.
Kyllä sitä tiedettä on kyseenalaistamassa ihan oma porukkansa kotomaassa. Yksisarvishoitoja ja rokottamattomuutta. Ja näiden ihmisten pitäisi olla niitä maailman parhaiten koulutettuja.
Olisit ensisijaisesti huolissasi näistä. Mutta ei, tuntemattomat pelottaa.
Lähihistoriassa on ollut lukemattomia naisia jotka olisivat valinneet elää ilman miestä ja ilman lapsiakin. Vinksahtaneen tai selvästi kaappihomon miehenkin elämänkuvauksissa on aina nainen joka on joutunut uhraamaan elämänsä. Nykyään naisilla on vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tiedettä on kyseenalaistamassa ihan oma porukkansa kotomaassa. Yksisarvishoitoja ja rokottamattomuutta. Ja näiden ihmisten pitäisi olla niitä maailman parhaiten koulutettuja.
Olisit ensisijaisesti huolissasi näistä. Mutta ei, tuntemattomat pelottaa.
Suhteuta vähän prosenttiosuuksia.
Uskovaisen ihmisen pitämä kotikoulu vasta pelottaakin. Lapselle ei edes anneta mahdollisuutta kurkistaa kotitynnyrin ulkopuolelle.