Ovatko ihmiset oikeasti alkaneet inhota lisääntymistä
ja myös kammota lapsiperheitä, äitiyttä, vanhemmuutta? Onko suunta todella tämä, että vanha perheinstituutio kuvottaa?
Kommentit (353)
Omat vanhempana ovat häthätää kansakoulun käyneitä ja meitä kakaroita oli iso liuta. Kaikenlaista ongelmaa: alkoholismia, juoppohulluutta, sekoilua. Silti vanhemmillani oli aina oma talo ja töitä. Uusi auto ostettiin useamman kerran. 80-luvulla tämä. Ei koettu puutetta.
Nyt minä ja mieheni, kaksi todella korkeastikoulutettua emme saa minkäänlaista mahdollisuutta samaan elintasoon, meillä on pari lasta. Mieheni tienaa hyvin, minulla on ollut ketjutettua pätkätyötä kymmenen vuotta.. Vuokrat on Helsingissä niin korkeat, että säästöön ei jää mitään. Auto on vanha, sentäs velaton. Työ on järjettömän kuormittavaa nykyään. Olen henkisesti aivan loppu. Kadun lasten hankintaa.
Huolet täyttävät pään, toivottomuus leimaa tulevaisuutta. Mihinkään tai kenenkään ei voi luottaa. Suhteilla tai perinnöllä on järjettömän suuri merkitys. Itse en saanut kotoani puupenniäkään.
Nykyään vain perijöiden tai sosiaalituilla elelevien on mahdollista hankkia lapsia. Ekoilla on tarjota lapsille kaikin puolin hyvä elämä, jälkimmäisillä aikaa ja huomiota.
Tähän on tultu jo 20-vuotta sitten niihin aikoihin kun minäkin toisten päätöksistä tietämättä päätin että enpä taida niitä omia lapsia haluta. Olin silloin 17-vuotias kun tajusin että en halua äidiksi. Ei silloin ollut uutisointia eikä nettiä mistä olisi voinut nähdä, että moni muukin ajatteli samalla tavalla. Ne päätösten seuraukset näkyvät parammin nyt vuonna 2019.
Kun katson minun ja puolisoni elämää taaksepäin, tajuan millaisessa sossukierteessä ja köyhyydessä eläisimme, jos meillä olisi jälkeläisiä. Minä olen naisvaltaisella alalla, jossa ei ole mikään kehuttava palkka ja mies on ollut iankaiken työtön ja nyt aloittava yrittäjä eli hänellä ne vasta pienet tulot ovatkin. Olemme saaneet itsemme elätettyä, mutta eipä siinä oikein muita ole mahdollista ruokkia.
N43
Käsittämätöntä että lapsista puhuttaessa mietitään ainoastaan halutaanko niitä lapsia vai ei ja mitä positiivista tai negatiivista lapsi toisi omaan elämään. Mielestäni sen tulisi olla laaja moraalikeskustelu, jossa pohditaan sen potentiaalisen lapsen tulevaisuutta ja hyvinvointia hautaan saakka. Omat toiveet ja vauvakuumeet jää silloin sivuun. Pohdinnat ei tosin voi päättyä siihen tulokseen että lapsi kannattaa laittaa alulle, siksi en myöskään lapsia hanki. Se juuri vanhemmissa ärsyttääkin, mitään ei ole oikeasti pohdittu loppuun asti lapsen kannalta, eikä nähdä elämän ongelmia kun itsellä on sujunut kaikki "ihan mukavasti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nykyään aikuisinakin henkisesti vielä vauvoja itse, niin eihän sellainen omia ala tekemään.
Joutuisi aikuistumaan ja kantamaan vastuuta, iik!
Ihmisen ei tarvitse tehdä lasta ollakseen aikuinen. Ja suurinta vastuuta on jättää lapset tekemättä kun ei kerran lapsia halua.
Aivan naurettava kommentti tuo edellisen kirjoittajan.
Lasten tekeminen on suurinta itsekkyyttä mitä ihminen voi osoittaa ei niiden tekemättä jättäminen.
Lapsia haluava on pahinta minäminäminä- ihnistyyppiä kun minä haluan!!!!Lapsia tehneet ihmiset on monesti katkeria omasta elämästään ja siksi haluavat että kaikki muutkin tekee lapsia jotta heillä on yhtä ikävää.
No en ihan usko että ovat katkeria. Lapset on rakkainta mitä voi ihmisellä olla, ja omalle lapselleen haluaisi kaikkea parasta, ja hyvät ja vakaat olosuhteet. Mahdotonta tässä maassa. Kukaan järkevä ei synnytä lasta kärsimään tänne.
Puhummeko nyt Suomesta, jossa ei ole sotaa, ei nälänhätää, ei luonnonkatastrofeja, on ilmainen koulutus, on julkinen terveydenhuolto ja hammashuolto (jotka lapsille suuremmin osin ilmaista), on erittäin hyvä äitiyshuolto sairaalasynnytyksineen, lapsella on oikeudet jne jne.
Alapeukuttajat voisivat nyt kertoa niistä maamme niin epävakaista oloista, joiden takia lapsia "ei kannata tehdä tänne kärsimään".
Itselle kun ei äkkiseltään tule mieleen.
Kyseisellä populistisella ilmauksella tarkoitetaan yleisimmin pätkätöitä ym., mikä on suurin syy alhaiseen syntyvyyteen. Kuten palstan wt jo tiesi, tästä syystä vähemmän koulutetut ja erityisesti pienituloiset ihmiset eivät ole yhtä lisääntymishaluisia kuin ennen (mikä on toki vastuullista ja järkevää).
Tämän takia on aivan pötyä puhua lisääntymisestä wt-touhuna vaikka palstan ekovela itse pitäisi lapsettomuuttaan kaikista palvottamimpana ekotekona ja sivistyksen mittarina, näkökulmia kun on monia.
Nimenomaan he, joilla on varaa, uskaltavat ja melko mukavasti lisääntyvätkin. Ja onhan se lapsenkin etu. Toki pieni osa väestöstä jää lapsettomiksi sillä vanhemmuus ei nappaa, mutta se ei selitä alhaista syntyvyyttä.
Ne, joilla on varaa? Miten selität erittäin runsaasti sikiävät tietyntaustaiset ma muperheet?
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä että lapsista puhuttaessa mietitään ainoastaan halutaanko niitä lapsia vai ei ja mitä positiivista tai negatiivista lapsi toisi omaan elämään. Mielestäni sen tulisi olla laaja moraalikeskustelu, jossa pohditaan sen potentiaalisen lapsen tulevaisuutta ja hyvinvointia hautaan saakka. Omat toiveet ja vauvakuumeet jää silloin sivuun. Pohdinnat ei tosin voi päättyä siihen tulokseen että lapsi kannattaa laittaa alulle, siksi en myöskään lapsia hanki. Se juuri vanhemmissa ärsyttääkin, mitään ei ole oikeasti pohdittu loppuun asti lapsen kannalta, eikä nähdä elämän ongelmia kun itsellä on sujunut kaikki "ihan mukavasti".
Olisitko itse mielellään jäänyt syntymättä, vai?
Eihän elämä koskaan ole pelkkää onnen auvoa, mutta siitä huolimatta itse olen tyytyväinen, että olen saanut syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän elämä koskaan ole pelkkää onnen auvoa, mutta siitä huolimatta itse olen tyytyväinen, että olen saanut syntyä.
Olisin. Minua ei olisi tosin koskaan ollut edes olemassa, joten en voisi kokea jääväni mistään "hyvästä" paitsi, mutta en myöskään kokisi mitään ikävää. Hyvät asiat elämässä on neutraaleja, huonot asiat pelkästään negatiivisia, siksi parempi olla aina syntymättä.
Tämä ketju kannattaisi lähettää jollekin päättäjällle tai tutkijalle. Suomalaiset on tällä hetkellä kollektiivisesti peloissaan, masentuneita ja skeptisiä.
Tässä maassa yritetään tuputtaa ajatusta vauraasta länsimaasta, mutta ei me sitä olla. Suomelta puuttuu vakautta ylläpitävä vanha raha. Siksi kilpailu on viiltävää, vaikka olet huippu, niin se ei riitä. Nyt huiput pakenee maasta. Huono kierre syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olitko kovin tyytymätön syntymättömyyteesi silloin, kun et ollut syntynyt? 1800-luvulla? Minä en muista olleeni, tosin en myöskään ajattele että olematon ihminen voi tuollaista miettiä. Mutta mielelläni kuulen sinun ajatuksiasi siitä, kun noin ajattelet?
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin perheen. Oon 24, mulla ei oo vakityö tä, opinnoissa vuosi jäljellä, opintolainaa, liian pieni asunto eikä autoa niin voi jäädä hankkimatta. Kun opinnot on ohi on yhä paljon lainaa eikä vakityötä. Mua tuskin tullaan edes palkkaamaan sellaiseen, koska olen lapsentekoiässä eli olen riski työnantajalle. Eli joo, oon varautunut jäämään lapsettomaksi, ku ei oo varaa.
No jaa. Itse sain lapsen kesken amk -opintojen. Alan keikkatyötä riittänyt.
Ei autoa, ei itse asiassa edes korttia (tarkoitus tosin jossain välissä suorittaa), asutaan 3 -henkeä kaksiossa, opintolainaakin on.
Vaan silti pärjätty hyvin. Ei ne lapset pienenä tarvitse kuuta taivaalta, vaan elämä rakentuu hiljalleen siinä lapsen varttuessa. Lapsen teini-iässä on jo todenäköisimmin ihan eri tilanteet.
En ymmärrä miksi näin. Miehenikin ei halua lisää lapsia, syy stressi ja raha. Mulla ei ole yhtään lasta, kauheat perustelut pidettävä ja säästettävä rahaa jos meinaan sen ylipuhua yhteen lapseen. Laitan kaiken ylimääräisen säästöön koska haluan osoittaa että pärjätään jos saataisiin yksi yhteinen lapsi.. ollaan pienituloisia siksi mies stressaa. Jos haluan lapsen mun on maksettava kaikki joten pakko säästää rahaa. Miehellä kaksi lasta päivähoitoiässä. Ihmiset nykyään ei halua lapsia, yhteiskunta ei tue. Esim meillä nettotulot yhteensä 3300euroa kuussa. Ihan perseestä että jos oltaisiin rikkaita, ei mies suhtautuisi samoin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi näin. Miehenikin ei halua lisää lapsia, syy stressi ja raha. Mulla ei ole yhtään lasta, kauheat perustelut pidettävä ja säästettävä rahaa jos meinaan sen ylipuhua yhteen lapseen. Laitan kaiken ylimääräisen säästöön koska haluan osoittaa että pärjätään jos saataisiin yksi yhteinen lapsi.. ollaan pienituloisia siksi mies stressaa. Jos haluan lapsen mun on maksettava kaikki joten pakko säästää rahaa. Miehellä kaksi lasta päivähoitoiässä. Ihmiset nykyään ei halua lapsia, yhteiskunta ei tue. Esim meillä nettotulot yhteensä 3300euroa kuussa. Ihan perseestä että jos oltaisiin rikkaita, ei mies suhtautuisi samoin.
Oivoi... missäs vaiheessa pääset näyttämään, että elämä sun kanssasi on muutakin kuin kituutusta ja säästöä? Säästö, jonka tuloksena mahdollisuus lapseen - mutta ei mihinkään muuhun. Illallisiin arkena, kotimaan minilomiin, vaelluksiin Kainuussa tai Vietnamin seikkailuun...? Ehkä miehesi jo haluaisi muutaKIN kuin sen lapsen?
Mä kouluttauduin nuorempana sairaanhoitajaksi. Työ oli aika hirveää ja masentavaa, vaihtelin työpaikkoja, että jos jossain olisi asiat paremmin. Lopulta aloin vihaamaan työtäni ja aloin etsimään uutta alaa. Löysinkin sen, mutta pari vuotta meni ennen kuin onnistuin pääsemään kouluun sisälle. Nyt olen 31-vuotias opiskelija. Mieheni on ollut useamman vuoden työtön. Miten tässä nyt lapsia alkaisi tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Kylmät arvot. Ei ole enää mitään iloa elämässä. Lapset toisivat sitä, mutta iloa pitää ruokkia tai se kuolee. Sitten ollaan ilottomia ja ankeita suomalaisia, ilman lapsia.
Boldaus minun. Tässä kommentissa ei ole mitään järkeä. Se kertoo vain kommentoijan kapeakatseisuudesta.
Kun katselee mihin suuntaan Suomi on menossa, voi vain olla iloinen ettei ole lapsia. Kunhan niissä vaihtamattomissa vaipoissa jaksaa edes itse viimeiset vuodet olla ellei sitä ennen tuottavuuskampanjan nimissä poisteta tuottamattomat yksilöt jätteenä.. Jo nyt tapaa vanhenevia ihmisiä, jotka puhuvat itsemurhasta...
Mulla menee hyvin, on rahaa, töitä, oon terve, suht hyvää seuraa, suht onnellinen ja kohtuullisen ok näköinenkin. Haluaisin mielelläni useamman lapsen. Mut naiset ei halua lapsia. Siis suomalaiset naiset. Joudun kai perustamaan perheen ulkomaisen kanssa. Aloitan nyt ahkeran kaupunkilomailun tänä vuonna eu-alueella. Heippa suomineidot ja koittakaa kestää! M40
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005961247.html
Tuolla iltahömpän jutussa on tiivistettynä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Only the fittest...” jne. Kelvottomat geenit jäävät leviämättä. Evoluutiota tämä on. Kaikella on tarkoituksensa.
Itseasiassa tämä menee juuri toisinpäin. Evoluutio koittaa rajoittaa ihmisten syntyvyyttä sillä ihminen on itse vaaraksi omalle lajilleen. Tästä johtuen pisimmälle kehittyneissä on jo geenimuunnos joka koittaa välttää lisääntymistä. Tämä on nähtävissä kun tarkastelee vaikka Eurooppaa ja Afrikkaa, kehitysmaissa lapsiluvut ovat korkeimpia kun taas Euroopan kehittyneissä maissa jatkuvasti laskussa.
Ei ehkä geenimuunnos vaan älykkyys. Älykkäimmät eivät tutkitusti lisäänny. He tajuavat, että lajina ihminen on tuhoon tuomittu.
Nimittäin Naisen parinvalintamekanismin koodaus sinetöi ihmiskunnan ikuiseen puutteeseen ja kärsimykseen. Syynä se, että naiset eivät arvosta ulkonäköä, käytöstapoja, älyä ja kestävää kehitystä miesten osalta keskimäärin vaan narsismia, rahanhneutta, riistoa ja pahuutta. Tuloksena kasvava määrä ahneita pyrkyreitä, joiden ainoa elämäntehtävä on takoa rahaa muiden kustannuksella.
Miksi vapaaehtoisesti menisin tilanteeseen, jossa nauttisin elämästäni vähemmän? Tähän ei ole kukaan osannut antaa vastausta.
Tää on kovin jännää miten lapsia halunneet haluavat selittää olevansa parempia kansalaisia.
Vähemmälläkin ihmismäärällä pärjättäisiin mainiosti mutta tietysti tämä siirtymävaihe on ongelmallinen.
Ongelmalliseksi sen tekevät pitkälti juuri ne keskimääräistä tyhmemmät ihmiset lisääntymishaluineen. Olisi kiinnostavaa tutkia sitä, kuinka paljon kustannusta tuottaa yhteiskunnalle kouluttamaton tai kuolevassa palveluammatissa työskentelevä ihminen, joka saa tulonsiirtona lapsilleen käytännössä kaiken. Tämä sama ihminen ehkäpä vielä syö epäterveellisesti, lihoo ja saa yhteiskunnalta kallista sairaanhoitoa keski-iästään lähtien. Lapsistaan pari ehkä syrjäytyy ja yksi on jopa kehitysvammainen.
Todellakin ainoa negatiivinen asia syntyvyyden vähenemisessä on se, että älykkäät ja yhteiskunnassa laskun maksavat eivät lisäänny. Ne yhteiskunnan typerimmät ovat järjellistä työtä vailla ja tekevät lapsia saadakseen edes jotakin sisältöä elämäänsä.
Oma visioni on se, että jossakin vaiheessa ihmisten ikääntyminen pystytään tieteen keinoilla pysäyttämään ja tarve lapsien tekemiselle käytännössä poistuu.
Maapallo ja Suomi eivät tarvitse enää yhtäkään heikkolahjaista lasta maanpintaa täyttämään. Minusta monipuolinen älykkyystesti (myös tunneäly sekä empatiakyky) olisi hyvä suorittaa keskimääräistä älykkyyttä korkeammalla tuloksella ennen lisääntymispäätöksen saamista.
En minä inhoa lisääntymistä. Haluaisin lisääntyä, mutta meillä Suomessa on niin epävarma tulevaisuus, ettei uskalla. Ja kohta aika on ohi. Sitten voikin hakata päätään seinään, kun elämä meni ohi että Oy Suomi AB sai lisää joskus tulevaisuudessa ehkä maksavaa työvoimaa ulkomailta.