Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset oikeasti alkaneet inhota lisääntymistä

Vierailija
10.01.2019 |

ja myös kammota lapsiperheitä, äitiyttä, vanhemmuutta? Onko suunta todella tämä, että vanha perheinstituutio kuvottaa?

Kommentit (353)

Vierailija
101/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään aikuisinakin henkisesti vielä vauvoja itse, niin eihän sellainen omia ala tekemään.

Joutuisi aikuistumaan ja kantamaan vastuuta, iik!

Ihmisen ei tarvitse tehdä lasta ollakseen aikuinen. Ja suurinta vastuuta on jättää lapset tekemättä kun ei kerran lapsia halua.

Aivan naurettava kommentti tuo edellisen kirjoittajan.

Lasten tekeminen on suurinta itsekkyyttä mitä ihminen voi osoittaa ei niiden tekemättä jättäminen.

Lapsia haluava on pahinta minäminäminä- ihnistyyppiä kun minä haluan!!!!

Lapsia tehneet ihmiset on monesti katkeria omasta elämästään ja siksi haluavat että kaikki muutkin tekee lapsia jotta heillä on yhtä ikävää.

No en ihan usko että ovat katkeria. Lapset on rakkainta mitä voi ihmisellä olla, ja omalle lapselleen haluaisi kaikkea parasta, ja hyvät ja vakaat olosuhteet. Mahdotonta tässä maassa. Kukaan järkevä ei synnytä lasta kärsimään tänne.

Puhummeko nyt Suomesta, jossa ei ole sotaa, ei nälänhätää, ei luonnonkatastrofeja, on ilmainen koulutus, on julkinen terveydenhuolto ja hammashuolto (jotka lapsille suuremmin osin ilmaista), on erittäin hyvä äitiyshuolto sairaalasynnytyksineen, lapsella on oikeudet jne jne.

Alapeukuttajat voisivat nyt kertoa niistä maamme niin epävakaista oloista, joiden takia lapsia "ei kannata tehdä tänne kärsimään".

Itselle kun ei äkkiseltään tule mieleen.

Itse olen työtön, ja aktiivimalli + kaikki muutkin työmahdollisuudet pakottaa muuttamaan aika usein. Emmä jaksais tätä lapsi kainalossa, eikä lapsen tarvitse elää sellaista elämää.

Sukupolveni on ensimmäinen, joka on köyhempi kuin vanhempansa.

sukupolvesi on ensimmäinen joka vaatii asiat valmiina, muut joutuivat tekemään töitä.

Vierailija
102/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään aikuisinakin henkisesti vielä vauvoja itse, niin eihän sellainen omia ala tekemään.

Ihmisen ei tarvitse tehdä lasta ollakseen aikuinen. Ja suurinta vastuuta on jättää lapset tekemättä kun ei kerran lapsia halua.

Lasten tekeminen on suurinta itsekkyyttä mitä ihminen voi osoittaa ei niiden tekemättä jättäminen.

Lapsia tehneet ihmiset on monesti katkeria omasta elämästään ja siksi haluavat että kaikki muutkin tekee lapsia jotta heillä on yhtä ikävää.

No en ihan usko että ovat katkeria. Lapset on rakkainta mitä voi ihmisellä olla, ja omalle lapselleen haluaisi kaikkea parasta, ja hyvät ja vakaat olosuhteet. Mahdotonta tässä maassa. Kukaan järkevä ei synnytä lasta kärsimään tänne.

Puhummeko nyt Suomesta, jossa ei ole sotaa, ei nälänhätää, ei luonnonkatastrofeja, on ilmainen koulutus, on julkinen terveydenhuolto ja hammashuolto (jotka lapsille suuremmin osin ilmaista), on erittäin hyvä äitiyshuolto sairaalasynnytyksineen, lapsella on oikeudet jne jne.

Alapeukuttajat voisivat nyt kertoa niistä maamme niin epävakaista oloista, joiden takia lapsia "ei kannata tehdä tänne kärsimään".

Kyseisellä populistisella ilmauksella tarkoitetaan yleisimmin pätkätöitä ym., mikä on suurin syy alhaiseen syntyvyyteen. Kuten palstan wt jo tiesi, tästä syystä vähemmän koulutetut ja erityisesti pienituloiset ihmiset eivät ole yhtä lisääntymishaluisia kuin ennen (mikä on toki vastuullista ja järkevää).

Tämän takia on aivan pötyä puhua lisääntymisestä wt-touhuna vaikka palstan ekovela itse pitäisi lapsettomuuttaan kaikista palvottamimpana ekotekona ja sivistyksen mittarina, näkökulmia kun on monia.

Nimenomaan he, joilla on varaa, uskaltavat ja melko mukavasti lisääntyvätkin. Ja onhan se lapsenkin etu. Toki pieni osa väestöstä jää lapsettomiksi sillä vanhemmuus ei nappaa, mutta se ei selitä alhaista syntyvyyttä.

Olet sitten löytänyt suurimman syyn alhaiseen syntyvyyteen? Mielenkiintoista, kun tutkijatkaan eivät ole moiseen tulokseen päätyneet..

Syntyvyys laskee kauttaaltaan maailmassa niissä maissa, joissa on korkea tai nouseva elintaso. Joissain maissa luku on noin 1,3 lasta/nainen.

Ja itse asiassa syntyvyys laskee myös ns kehitysmaissa.

Minulle ei ole ongelma, että ihmiset jättävät lisääntymättä. Se on todennäköisesti surullista ainoastaan lapsista haaveilevalle, joka haaveesta luopuu tai vähintään joustaa mikäli ei koe, että siihen on mahdollisuuksia - esim. taloudellisia edellytyksiä.

Ja syitähän syntyvyyden laskulle on monia, yksilötasollakin varmasti useampi kuin yksi. Suomessa kuitenkin syntyvyys laskee ja lapsihaaveista luopuu useammin heikommin toimeentuleva. Jos niitä haaveita ei ole niin lapsia ei mielestäni ehdottomasti kannata hankkia.

Jonkun kommentti kuinka mm. lasten mielenterveysongelmat ovat seurausta siitä, että enää taviksilla (ja siis parhailla kasvattajilla) ei ole varaa lisääntyä kertol vain sanojansa katkerasta aseteesta, josta ei ole elämässä hyötyä. Siihen vaikuttanee moni yhteiskunnallinen asia, itse uskon, että mediankäytöllä on iso merkitys.

Hernepalot nenästä nyt, en minäkään jaksa kommenttejani hioa niin, että asia jää sanomatta kun se jotain loukkaa. Ehkä ikävä sävy oli teitä enemmän kohdistettu yksilönvapauden rajoittajille ja yhden lapsen -politiikan kannattajille (joita palstalla parveilee uskomaton määrä) kuin kellekään muulle.

p.s. itse olen sinut lasten hankintani kanssa ja saanut rauhoitettu maailmantuskani kun olen ymmärtänyt, että ekotekoja on huomattavasti lapsettomuutta suurempia. Toku jos lapsia ei halua niin kannattaa jättää tekemättä. Eräälle kuitenkin tiedoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin pitkään sitä mieltä, että en halua lapsia tai perhettä. Nykyään elän lapsiperhearkea, eikä tämä ole oikeastaan yhtään hassumpaa. Ihan varmasti lasten hankinta on hankaloittanut työuraa, mutta ei tämä nykytilannekaan ole kovin paha. 

Mun mielestä nykyään lapsista puhuttaessa keskitytään vain niihin huonoihin puoliin: yövalvomiset, puklailut, niskaan asti lennähtänyt maitokakka, rahaakin kuluu lasten tavaroiden hankkimiseen, jne. Kyllähän nuo kuuluvat pakettiin, mutta kyllä niissä lapsissa on paljon asioita, jotka tuottaa iloa. Kyllä mä olen ihan varmasti nauttinut enemmän siitä hetkestä, kun lapsi on ensimmäistä kertaa ajanut pyörällä ilman apupyöriä kuin viikon etelänreissusta. Se ylpeys, jonka siitä omasta lapsestaan voi kokea, kun näkee, että se oma lapsi oppii uutta ja voi hyvin. Ja on se oma lapsi myös opettanut paljon omasta itsestä, opettanut kärsivällisyyttä. Ja se ehdoton rakkaus mitä lapseltaan saa, ei ole maailmassa mitään sen parempaa! Onneksi tulin hankkineeksi lapsia!

Ohiksena, mutta omassa piirissäni missä on lähes kaikki yli 30v lapsettomia, ollaan jo pidempään ihmetelty, että KUKA MUKA jättää lapsen tekemättä jonkun vaipan tai puklailun vuoksi? Onko se kuitenkin ehkä niiden lapsia haluavien mutta hannailevien suurimpia huolia?

Kun meillä asia on kilpistynyt aika paljon abstraktimpeihin asioihin, kuten lasten kasvattamiseen, heidän tuleviin luonteisiinsa (moni ihminen ei tule aikuisena vanhempiensa kanssa toimeen, tai välit on lähinnä asialliset. Entäs jos saan ihmisen, jonka kanssa ei oikein tulla toimeen?) Kehitysvammat, maailman tulevaisuus, älylaitteet ja oman lapsuuden täysi erilaisuus nykylapsuuteen, työelämän epävakaus, koulukiusaaminen...

Olen kuitenkin hoitanut kakkaisia lapsia, koiratkin ripuloi seinille tasaisin väliajoin jne. Kenelle se erite on oikeasti niin iso ongelma? Aikuisista ihmisistä? Voi olla että on, en vaan tunne tällaisia itse.

Samaa mieltä. Oma lähipiiri ei lisäänny, ollaan 35+, suurin osa akateemisia. Syyt ovat todellakin syvemmillä leveleillä kuin kakka, pissa, oksennus, Suomi tai palkka. Haloo.

Jännä. Oma lähipiirini on akateemisia, 35-45v ja kaikilla on 2+ lasta. Niin sitä ihminen valitsee näköjään kaltaisiaan.

No ihan varmasti. Kyllä kaveripiiristä putoaa ne, jotka ovat kiinnostuneita puhumaan lapsista ja pienistä kengistä ja pikku pikku kätösistä kodinsisustuksineen. Kun ei lisääntyminen ja lapset kiinnosta, niin puhutaan enemmän asioista - kuten politiikasta, työstä ja taloudesta. En sano että kyseessä olisi parempi keskustelunaihe, mutta ei minulla ole mitään puhuttavaa lapsihaaveista. Kiinnostuksesta ehkä kerran tai kaksi voi asiaa käydä läpi, mutta käytäntö on sitten sama kuin hengailisi ihmisen kanssa, joka haaveilee vaikka ralliautoilusta. Ei se nyt pitkään kiinnosta. Kuten ei sitten lapsia haluavialla välttämättä sitten ole kiinnostusta meidän aiheisiimme.

Oliko tässä sinusta siis jotain yllättävää?

Luuletko oikeasti, että meidän kaveripiirissä lapsista puhuminen on jotenkin keskiössä? Toki lastenkin kuulumiset on osa keskustelua, mutta ihan pääosin jutellaan mekin mainitsemistasi asioista. Suurin osa ihmisistä ei hukkaa minuuttaan lasten myötä, vaikka näitäkin tottakai on.

Onko se sinusta yllättävää?

Olet vain sokea. Joo, lapselliset kyllä puhuvat myös muusta kuin suoraan lapsista, MUTTA ne kaikki puheenaiheet käsitellään yleensä lasten kautta!

Politiikka: miten se vaikuttaa lapsiin. Autot: mihin mahtuu turvaistuin ja rattaat. Matkustelu; lapsiystävälliset kohteet. Jne jne.

Te lapselliset luulette kyllä keskustelevanne samoista aiheista kuin ennenkin, ja tavallaanhan se on totta - mutta jokaikiseen aiheeseen pitää vetää ne lapset mukaan, ja se on muille (lapsettomille) kuuntelijoille äärimmäisen tylsää.

Vierailija
104/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativat olot= tuloni on 500 e kuussa, en saa kunnollista terveydenhoitoa, ei ole sukua tai ystäviä eikä toki miestäkään.

Vierailija
105/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi, tehdäänkö yhdessä? 

Vierailija
106/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työtön, ja aktiivimalli + kaikki muutkin työmahdollisuudet pakottaa muuttamaan aika usein. Emmä jaksais tätä lapsi kainalossa, eikä lapsen tarvitse elää sellaista elämää.

sukupolvesi on ensimmäinen joka vaatii asiat valmiina, muut joutuivat tekemään töitä.

Äitini ja isäni revittiin kadulta töihin parikymppisinä, ja eläköityivät samoista hommista. Inflaatio söi opintolainat ja saivat vanhemmiltaan mehukkaat perinnöt. Asuminen oli heille halpaa kuin makkara, itselläni  vie yli kolmanneksen tuloista jne.

Vierailija
107/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin perheen. Oon 24, mulla ei oo vakityö tä, opinnoissa vuosi jäljellä, opintolainaa, liian pieni asunto eikä autoa niin voi jäädä hankkimatta. Kun opinnot on ohi on yhä paljon lainaa eikä vakityötä. Mua tuskin tullaan edes palkkaamaan sellaiseen, koska olen lapsentekoiässä eli olen riski työnantajalle. Eli joo, oon varautunut jäämään lapsettomaksi, ku ei oo varaa.

Vierailija
108/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini ja isäni revittiin kadulta töihin parikymppisinä, ja eläköityivät samoista hommista. Inflaatio söi opintolainat ja saivat vanhemmiltaan mehukkaat perinnöt. Asuminen oli heille halpaa kuin makkara, itselläni  vie yli kolmanneksen tuloista jne.

Sama, plus olin isälle ilmainen terapeutti viisivuotiaasta alkaen.

Vierailija
109/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmät arvot. Ei ole enää mitään iloa elämässä. Lapset toisivat sitä, mutta iloa pitää ruokkia tai se kuolee. Sitten ollaan ilottomia ja ankeita suomalaisia, ilman lapsia.

Vierailija
110/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa miten perheellisiä pidetään jotenkin yksinkertaisina "amerikkalaiseen hömppään", "kiiltokuva elämään" tai "romantisoituun perhekuvaan" uskovina.

Minulla on lapsi ja monella tuttavallani useampiakin ja kyllä meistä kaikki on tiennyt jo suunnitteluvaiheessa, että rankkaa tulee olemaan. Kaikesta huolimatta monet olemme sitä mieltä, että elämään on tullut myös lisää ilon aiheita ja sisältöä.

Ymmärrän niitä, jotka eivät halua lapsia, olin itsekin 15 (14-29v) vuotta sitä mieltä, etten missään nimessä halua lapsia. Annetaan kuitenkin ihmiselle lupa muuttaa mielipiteensä.

Täällä se ymmärryksen puute kohdistuu meihin, joilla on tai jotka haluamme lapsia. Tuntuu kylmältä. Velat julistavat, miten heidän mielipiteitään tulisi kunnioittaa mutta he eivät usein kunnioita toisin ajattelevia.

Kukaan ei saa pakottaa ketään tekemään/ jättää tekemättä lapsia.

Rakkaus on se asia, mitä vaaditaan varmasti kumpaankin valintaan: monet velat rakastavat maailmaa ja elämäänsä eivätkä halua kuormittaa niitä lapsilla ja monet perheelliset rakastavat lapsiaan ja haluavat jakaa maailmansa ja elämänsä heidän kanssaan. Suotakoon kumpikin!

Vierailija
111/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 5 lapsen äitinä saan osakseni aivan avointa halveksuntaa, ja nimenomaan suomalaisten osalta. Ei tarvitse mennä kuin turkkilaiseen ravintolaan niin huomaa eron miten siellä suhtaudutaan lapsiin ja perheisiin. Aivan ihana kuinka huomioivat lapset. Sama muutkin ulkomaalaiset. Suomalaisilla kylmät asenteet lapsiperheisiin.

Tämä perustuu kyllä ihan  suoraan siihen, miten lapsiperheet käyttäytyvät. Suomalaislapset huutavat ja meuhkaavat, eivät osaa käyttäytyä, eivät kuuntele, ovat täysin kurittomia. Vanhemmat eivät tee muuta kuin räpläävät luurejaan. Lasten vikahan se ei ole, vaan niiden vanhempien. Mutta siksi moni suhtautuu lapsiin nyreästi, kun asetelma on tämä. Suomessa myös lapsia paapotaan, nostetaan jalustoille ja täällä on maailman parhaimpiin kuuluvat lapsiperhetuet. 

Vierailija
112/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa soopaa juuri nuo jutut että lapsettomat ovat vastuuttomia ikuisia lapsia.

Miettikää tuommosten väittäjät vaikka lapsetonta lääkäriä, on ihan varmasti itse valinnut ammattinsa ja ollut tietoinen suuresta vastuusta.

Itse en pidä lapsista ja siksi en niitä hanki. Ei siihen kummempaa selitystä tarvitse.

Vierailija
113/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja myös kammota lapsiperheitä, äitiyttä, vanhemmuutta? Onko suunta todella tämä, että vanha perheinstituutio kuvottaa?

Keskiluokka on köyhistynyt vuodesta 2008 lähtien. Se on se suurin syy lapsettomuudelle nykypäivänä. Ei pelkillä pätkätöillä perheitä elätetä.

On myös hyvin vahva painostus siitä että elämän ja talouden täytyy olla kunnossa siinä vaiheessa kun aletaan hankkia lasta, ettei olla yhteiskunnan elättejä. Tämä asenne on havaittavissa erittän vahvasti mm. tällä keskustelupalstalla. Aika monella ei ole taloudellista varmuutta elämästä ennen kuin lastentekoikä on jo ohi.

Plus monet juuri parhaassa lapsentekoiässä olevat viettivät lapsuutensa 90-luvun alun lama-aikana. Eli he tietävät miltä tuntuu viettää lapsuus köyhyydessä ja epävarmuudessa.

Vierailija
114/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minäpä kerron miten se on. Kun saat vauvan, saat työantajan vihat niskaasi. Siis jos sinulla on duuni. Jos ei ole duunia, kukaan ei halua palkata sinua enää koska lapsi. Saat työkavereiden vihat niskaasi koska lapsi sairastaa.

Päiväkotiin ei lasta saisi viedä mutta epäsosiaalinen tai ujo ei lapsesta saa tulla. Lapsen pitää olla räväkkä ja kova koska vain koulukiusaajat pärjäävät. Muunlaiset lapset tallotaan ja se on niiden oma vika.

Aikuisena lapsellasi on kovaa, koska suurtyöttömyys, ilmastonmuutos ja vihamielinen yhteiskunta. Uskonlahkojen hyvä veli-verkostot ja korruptio ajavat tavallinen kristityn orjan asemaan. Paha paha Suomi ja maailma.

Siksi suomalainen ei lisäänny, paitsi ne jotkut liikaakin...

Minäpä kerron miten se myös voi olla. Olin 30v kun tulin raskaaksi, töissä kovatahtisessa firmassa Helsingissä. Pomo oli toinen henkilö, jolle kerroin raskaudesta, ja samoin toinen, joka halasi minua (mieheni jälkeen). Olin viisi vuotta pois työelämästä. Kaksi lasta. Leppoista aikaa. Muutimme, irtisanouduin. Laitoin pari hakemusta alani akateemisiin paikkoihin. Ensimmäisessä haussa pääsin viimeiselle kierrokselle. Toinen haku tärppäsi. Lapset nyt ihanassa päiväkodissa. Toinen ujo, mutta hoitajat kannustavat ja tukevat mahtavasti. Elämme ekologisesti, emme pelkää tulevaa. Tämä lapsiperhe-elämä on ihan huippua!

Vierailija
115/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat käyttää aikaansa matkusteluun ja maapallo tuhoutuu lentosaasteesta. Mutta hyvä kun jätettiin ne lapset tekemättä.

Vierailija
116/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä edelleen tahtoo lapsia ja monilla myös se toiveiden lapsiluku jää täyttämättä syystä tai toisesta.

Tämä palsta on jostain syystä täyttynyt lapsettomista ihmisistä, joista useimmat ovat suorastaan vihamielisiä lapsiperheitä kohtaan. Lapsettomuudesta on joillekin tullut kuin uskonto, jonka sanomaa pitää koko ajan yrittää levittää.

Eikö voitais vaan hyväksyä toisemme, lapsien kera tai ilman lapsia. Kumpikaan päätös ei ole toista parempi.

Vierailija
117/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat käyttää aikaansa matkusteluun ja maapallo tuhoutuu lentosaasteesta. Mutta hyvä kun jätettiin ne lapset tekemättä.

Nyt voisi kyllä rehellisyyden nimissä mainita, että lapsiperheet ne vasta menee ja matkustaa. Teneriiffaa, hoploppia ja visulahtea vuodesta toiseen. Itse olen ollut matkalla joskus 3 vuotta sitten, sekin työ. Enkä muutenkaan ymmärrä miten lapseton voisi enempää matkustaa kuin perheet, töissä sitä käydään aamusta iltaan vuoden ympäri kuten muutkin. Ei lapseton elä mitään sellaista elämää, mitä itse elit joskus teininä ennen lapsia. Mekin vanhenemme ja elämä muuttuu.

Vierailija
118/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa lisääntymistä, mutten ole tavannut kuin vastuuttomia, itserakkaita tai kontrollifriikkejä miehiä, joiden eläminenkin minun pitäisi maksaa. En halua sitoutua sellaisiin miehiin lapsen kautta.

Olen harkinnut lapsen hankkimista yksin, mutta yleinen mielipide tuntuu olevan, että se on enemmän väärin kuin hankkia lapsi isäksi kelpaamattoman kanssa. En ole varma, jaksanko kuunnella 20 vuotta idioottien haukkumista omista elämanvalinnoistani, kun erakoksikaan en ajatellut ryhtyä. Yksi vaihtoehto olisi kasvattaa lapset yksin ulkomailla, mutta toisaalta haluaisin kasvattaa lapseni suomalaiseksi, koska Suomessa ja suomalaisissa on muiden asioiden osalta paljon hyvää.

Vierailija
119/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hankkia lapsia, mutta ei ole löytynyt naista, jolle kelpaisi koti-isänä olemisesta haaveileva mies. Joko naiset tahtovat itse jäädä kotiin tai sitten elää täysin lapsetonta elämää.

Vierailija
120/353 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En inhoa lisääntymistä, mutten ole tavannut kuin vastuuttomia, itserakkaita tai kontrollifriikkejä miehiä, joiden eläminenkin minun pitäisi maksaa. En halua sitoutua sellaisiin miehiin lapsen kautta.

Olen harkinnut lapsen hankkimista yksin, mutta yleinen mielipide tuntuu olevan, että se on enemmän väärin kuin hankkia lapsi isäksi kelpaamattoman kanssa. En ole varma, jaksanko kuunnella 20 vuotta idioottien haukkumista omista elämanvalinnoistani, kun erakoksikaan en ajatellut ryhtyä. Yksi vaihtoehto olisi kasvattaa lapset yksin ulkomailla, mutta toisaalta haluaisin kasvattaa lapseni suomalaiseksi, koska Suomessa ja suomalaisissa on muiden asioiden osalta paljon hyvää.

Ymmärrän pohdintasi, mutta mietin myös sitä miten oma isä ja äiti olivat maailman tärkeimpiä - en tosiaankaan olisi halunnut kasvaa ilman jompaa kumpaa. Äideillä se tarve "omaan" menee jotenkin sen lapsen tarpeen isään yli, musta se on itsekästä. Lapsesi voi olla sinulle katkera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi