Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
90-luvulla ala-aste aikana, jollain ekoista luokista meillä oli laulukoe, joka mentiin suorittamaan yksin opettajanhuoneen eteiseen mankan kanssa.
Ujona ja paniikissa kävelin musiikinkirja kädessä tilaan ja mielessä pyöri minkä laulun laulan. Vähän lohtua toi että kirjan sai ottaa mukaan, vaikka jäykän kankeena suoritustilaan saavuinki.
Jännitys yltyi niin isoksi, että en muistanu mikä laulu se oli ja repäsin musiikinkirjan auki kohdassa Tanssimme lapaduu ja pistin rekin päälle nauhottamaan. Paniikissa aloin laulamaan kyseistä biisiä, joka lähestulkoon saman toistoa koko rallin läpi. Kokemus oli niin traumaattinen, etten laula nykysin edes humalassa. :D
Muistan nämä kaikki.
Ala-asteella luokan edessä: Puff-lohikäärme, Taivas on sininen ja valkoinen, jokin ”terässiivet taivaan leikkaa heittää keikkaa” tjsp. Yläasteella Lennonin Happy Xmas, pelkästään opettajalle.
Itse ei saanut koskaan valita, kappale annettiin valmiina. Ala-asteella ei edes säestetty mukana. Aina on musiikinnumero ollut yhdeksän, vaikka vihasin koko ainetta yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Muistan nämä kaikki.
Ala-asteella luokan edessä: Puff-lohikäärme, Taivas on sininen ja valkoinen, jokin ”terässiivet taivaan leikkaa heittää keikkaa” tjsp. Yläasteella Lennonin Happy Xmas, pelkästään opettajalle.
Itse ei saanut koskaan valita, kappale annettiin valmiina. Ala-asteella ei edes säestetty mukana. Aina on musiikinnumero ollut yhdeksän, vaikka vihasin koko ainetta yli kaiken.
John Denver Leaving on the jet plane
Me käymme joulun viettohon...
9+
Olin tosi yllättynyt sillä en osaa laulaa
Kaikki lauloivat jumalan kämmenellä luokan edessä neljännellä luokalla. 90-luvun loppu, pieni kyläkoulu ja lievästi uskonnollinen opettaja.
Piti laulaa Tapio Rautavaaran Hummanihei vai mikä onkaan nimeltään. Sain aivan surkea. En ole kaksinen laulaja ja minua jännitti aivan järkyttävästi sillä tiesin että oven takana koulukiusaajani kuuntelevat.
Ala-asteella oli 9 ,joskus 10..Ylemmillä luokilla aina 10 numerona.Olin koulun kuorossa ja esiinnyimme paljon. Tykkään kovasti laulaa. Joskus kotona pidämme musiukkipäiviä.
Lauloin suklaa sydän...ööö, hyvin meni, sain 8, jos olisin laulanut syksynsävelen niin olisin varmaan saanut 9, niinku kaikki muutkin, mutta halusin laulaa jotain semmosta mitä muut eivät halunneet😂
Vedin pokkana Hoosiannan. Minusta oli älytöntä, ettei laulua opetettu mitenkään ja sitten piti mennä luokan eteen laulamaan ja vielä arvosana kailotettiin ääneen.
Hoosiannassahan on paljon erilaisia lurituksia ja kertauksia ja jossain vaiheessa opettaja sanoi, että riittää. Kymppihän siitä tuli.
Tapahtui 70-luvulla.
Sai yleensä valita muutamasta laulusta ja laulettiin vain opettajalle. Oon rääkännyt ainakin Varpusen jouluaamuna, Murheesi suista, ja Päivänsäde ja menninkäinen, jossa en yltänyt korkeimpaan säveleen vaan jonnekin sinne päin. Arvosana suullinen "aha njoo". Todistukseen aina 9, koska olin luonnottoman kiinnostunut nokkahuilunsoitosta. 90-luvulla/2000-luvun alussa.
Autiomaa, autiomaa, aurinko tulta ja purppuraa.
Keitaan luona siimes palmujen oottaa kaukaista kulkijaa.
Laulunumero oli yhdeksän. Kaikki luokkassa lauloivat tuon laulun, koska se oli tarpeeksi pitkä.
Meillä laulettiin koko luokka paikalla. Myöhemmin saatiin laulaa yksittäin, eli olisiko tullut palautetta vanhemmilta.
Omia biisejäni olivat Sininen ja valkoinen ja Tahdon olla sulle hyvin hellä. Jälkimmäisen valinnan kohdalla ope moitti, että lauluun tuli samoja kiekaisuja kuin Armilla.
Numerot olivat ysin pintaan ja joskus lähellä kymppiä.
Kuulos pyhä vala.
En päässyt kappaletta lopuun - opettaja totesi, että riittää. Arvosana 5, 1960-luvun asteikolla 1-10. Epäilen, että numeroon tuli kiltin pojan lisää...
Skottilainen kansanlaulu Auld lang Syne, suomeksi kyllä esitin, eli alkaa 'Näin unhoittuisko tuttavuus pois taakse vuosien '...
Pieleen meni nuotin puolesta kun jännitin vaikka ope oli ainoa kuuntelija. Sain silti ysin kun tiesin paljon musiikista.
En muista mitä lauloin ja saiko arvosanaa, mut koelaulu vaadittiin kaikille musiikkiluokalle pyrkiville. Läpi meni notta heilahti. 😁
Teuvo, maanteiden kuningas oli kappale ja ysin muistaakseni sain.