Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?

Vierailija
09.01.2019 |

Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊

Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?

Kommentit (553)

Vierailija
121/553 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä oli aina lukuvuodessa 2. Ensin ennen joulua, missä valittiin laulajat joulunäytelmään ja sitten keväällä kun valittiin laulajat kevätjuhlaan.

Minulle naurettiin, koska en osaa laulaa yhtään. Opettaja ehdotteli sitten muita lauluja, mutta en osannut laulaa niitäkään. Lopulta "sain" aina soittaa jotain patarumpua nurkassa. Opettaja näytti aina, että nyt pitää lyödä.

Vierailija
122/553 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän piti laulaa Lentäjän poika, ei saanut itse valita. Laulettiin yksitellen varastokopissa opettajalle sekä ääninauhalle. Tämä oli vuonna -95. Sain 6. Kauhea kappale laulaa ja pelkäsin kaikenlaista esiintymistä muutenkin, niin ääni värisi koko laulun ajan. Tapahtuma on jäänyt mieleen liiankin elävästi.

Tätä laulua en olisi kylläkään pystynyt laulamaan.  Mielestäni ehkä paras suomalainen.  Sanat todella koskettavat etenkin jos tietää taustan.   Siihen on kiteytetty erinomaisesti pienen lapsen tuntemukset.

Ja sävellys kantaa hienosti.

En pystyisi vetämään herkistymättä liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/553 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laulettiin yläasteella siivouskomerossa yksitellen. 😂😂 Lauluna oli Zen Cafen todella kaunis. En muista oliko muita vaihtoehtoja.

Ala-asteella saatiin myös laulaa yksin luokassa ja silloin lauluin Soihdut sammuu.

On muuten olleet traumaattisia kokemuksia ujolle ja sen verran musikaaliselle, että ymmärtää kuitenkin laulavansa nuotin vierestä.

Vierailija
124/553 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän piti laulaa Lentäjän poika, ei saanut itse valita. Laulettiin yksitellen varastokopissa opettajalle sekä ääninauhalle. Tämä oli vuonna -95. Sain 6. Kauhea kappale laulaa ja pelkäsin kaikenlaista esiintymistä muutenkin, niin ääni värisi koko laulun ajan. Tapahtuma on jäänyt mieleen liiankin elävästi.

Tätä laulua en olisi kylläkään pystynyt laulamaan.  Mielestäni ehkä paras suomalainen.  Sanat todella koskettavat etenkin jos tietää taustan.   Siihen on kiteytetty erinomaisesti pienen lapsen tuntemukset.

Ja sävellys kantaa hienosti.

En pystyisi vetämään herkistymättä liikaa.

No kuvittelepa sitten, että me laulettiin tämä ala-asteella kuorossa. Osaan vieläkin sanat ja myös kakkosäänet.

Laulukokeita oli. Muistan kolme. Ala-asteelta sen, josta tuli 10 (joku omavalintainen laulu musiikin kirjasta omalta paikalta, mutta kaikkien kuullen. ) Pyrin musiikkiluokalle, laulu meni hyvin, mutta muut osat sen verran huonosti, etten päässyt. Kolmas kerta oli yläasteella tai lukiossa. Opettaja löi nuotit käteen, laulakaa siitä. Ei tainnut kuin 1 pystyä siihen. Minä ja pari muuta olisimme osanneet soittaa nuotista, mutta suoraan laulaminen ei onnistunut.

Vierailija
125/553 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa on niin kaunis. Ope oli paikkakunnan tunnettu kommunisti, mutta jostain syystä laulatti meillä uskonnollisia lauluja. Nro tais olla kasi.

Oli aika perseestä laulaa siellä pianon vieressä.

Joskus laulettiin vuorotellen pulpeteissa. Voihan tuska. Ei ihme, että tuli traumoja

Vierailija
126/553 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettaja , joka oli luokanvalvoja oli uskovainen opetti minun luokalla uskontoa, sekä musikkia ( 3- 4 luokalla) silloin ei laulettu iskelmiä , eikä poppiä räp musiikista ei puhuttukaan

.Eikä rockia ei ollut sen aikasis musiikkikirjoissa oli kansanlauluja,

Lastenlauluja, kansanhymnejä, maakuntalauluja, vuoden aikoihin sopivia lauluja , ja tämä opettaja oikeastaan, kirjoitutti taululta lauluja myös vihkoon.

Jostakin vieläkin vanhemmasta laulikirjasta ylös.

Ja piti opetella ulkoa.

No välillä piti laulaa koko luokan edessä ja opettajan huoneessa.

Niin tuossa olen kertonut 1- 3 : luokan musiikin opetuksesta, 1- 2 luokan opettaja , joka on saanut Pikku Lotta tunnuksen , ( alle 18- vuotiaana sotarintamalle lähtenyt tyttö , oli apuna Lotta Svärin apuna) musiikin opetus oli samaa paitsi hän ei kirjoituttanut lauluja, vihkoon ,

Ja koko Ala- asteen musiikin opetus oli juuri mitä olen kertonut , ylä- asteen valinnaisena , tuli vasta , iskelmiä, poppia, rockia mainitsemaani opetusten lisäksi.

Joo muistan mitä aloittaja kysy, .

Kysy, että mitä , lauloin koulussa kokeessa laulukokeessa?

No halusin ensiksi selventää, ettei minun kouluaikana ollut mitään , mainitsemiani lauluja.

Iskelmää sun muuta.

No lauloin muistaakseni , Hannikaisen Heijastus kappaleen on hengellinen laulu , oli pakko valita , joku laulu, mitä oli opetettu.

No öö seiska tais olla, olen nyt aikuisena käynyt usean vuoden Kansanopiston laulukurssilla.

Olen laulanut karaokea( mieluiten suomeksi iskelmää, oopperaa, ja tuttuja suomalaisia lauluja mutta en räppejä enkä niinkään hevya enkä poppia ) laulukurssilla kylläkin on ollut poppia on saanut opettajalta toivoakkin.

Seuraavalla kerralla se laulu on ollutkin monistettu ja ollaan laulettu. Hän kun on ammatiltaan musiikin opettaja säestänyt orkesterissa opettaa oppilaita monipuolisesti , opettaa myös kitaran soittoa , kosketin soittoa ja opettaa myös Yksityisesti .

Rohkenin osallistua tänä vuonna Seinäjoen Tangomarkkinoiden Esikarsintaan lähetin , sinne videon mutta tuli sähköpostia ettei Seinäjoen Tangomarkkinoita voida järjestää tänäkään vuonna kun ensi vuonna 2022.🎶No hm mietin jos eni vuonna osalitun taas tähän karsintaan.🤔😁

Vierailija
127/553 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carola, Rakkauden jälkeen. Sain 9+, varmasti olisin saanut paremmankin jos olisin laulanut kovempaa. Minulla oli kurkku kipeä laulukoepäivänä.

Vierailija
128/553 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista laulun nimeä mutta se jossa härkä istuu ja miettii et olisipä sillä älliä kuin kirpulla, ja kirppu puolestaan miettii et olispa sillä voimaa kuin härällä.

Taisin saada seiskan.

Vierailija
129/553 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oli ollut musiikissa kymppi.  Viimeisessä laulukokeessa lauloin kuitenkin uuden hitin "St Pauli ja Reeberbahn", ja lopputodistukseen tuli 9.  Opettaja ei kai tykännyt laulusta.  Ihan sama, eipä ole haitannut. 

Vierailija
130/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain yhden ala-asteella, Vaiennut viulu (Konsta Jylhä). Sain 9, ja sen sain yleensäkin. Mutta en muista että yläasteella enää olisi laulettu näitä yksinlauluja? 1980-luvun alussa. 

Mun mies oli kertomansa mukaan suostunut vain kerran laulamaan luokan edessä ja laulanut Tiku ja Taku- lastenlaulun. Oli saanut arvosanaksi 5. 

Vierailija
131/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiskan Haltin häät 11-vuotiaana. Varmaan korkean - en muista enää, sillä tuosta on lähes 40 vuotta 😁

Vierailija
132/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savage Gardenin Truly Madly Deeply 9,5 & Rasmuksen Liquid 9. Yläaste ja lukion ykkönen. Ei ollut muistaakseni pakollinen, jo pelkästään osallistumalla sai tyyliin ysin. Paitsi kaverini sai kasin ja on vielä 15 vuoden jälkeen katkera siitä. 

Yksin laulettiin opettajalle, opettajan säestäessä pianolla. 

Vierailija
133/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista kappaletta mutta nuotin vierestä meni. Ihan järkyttävä kokemus!  Ei mikään ihme että sen jälkeen vaan alkoholin avulla laulanut.

Vierailija
134/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut valita. Vitosella tai kutosella 2000-luvun alussa laulettiin sitä "tanssiessa tarvitset tanssitamineita..."

En muista että siitä olisi annettu arvosanaa tai ainakaan opettaja ei sitä kertonut.

Vierailija
135/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meksikon pikajuna joskus 90-luvulla. En koskaan edes kuullut muiden laulukoetta, mutta yllättäen opettaja sanoi, että nyt voisi olla sopiva hetki juuri minun laulukokeelleni. Siinä sitten lauloin koko luokan kuullen kaikkien katsoessa suu auki. Ilman mitään pianosäestystä tietenkin. En kuullut arvosanaa, mutta oli ilmeisesti läpi mennyt, kun asiasta ei enää puhuttu jälkikäteen. Ihan karmeeta.

Vierailija
136/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasakkapartio. Vuodesta toiseen. Ei tarvinnut laulaa korkealta. Välillä 8, välillä 9.

Vierailija
137/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtäkään laulamaani biisiä, olen blokannut niin tehokkaasti kaikki muistot peruskoulusta :D

En osaa laulaa, joten tuskin hyviä numeroita on tullut.

Vierailija
138/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Humu-Pekka, joskus 90-luvulla. Moni muu poika lauloi sen myös piruuttain. Sain arvosanaksi 7. En osaa laulaa. Se oli naurettavaa touhua.

Vierailija
139/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelweiss edelweiss, kukka kaukaisten vuorten.

Ja opettaja polki vimmatusti vanhaa pianoa vierellä. 80-90-luvun taite.

Vierailija
140/553 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oolannin sota, 6, en laula enää.