Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Lintu (L'oiseau) elokuvasta Belle ja Sebastian. Sain muistaakseni 9, taisi jännitys aiheuttaa pientä epävirettä ja rytmityksen epätarkkuutta. Mulla on aina ollut aika hyvä sävelkorva ja lauluääni ja huonompi rytmitaju.
Musiikkiopiston pääsykokeissa taisin saada tyyliin 8,5 laulu- ja 7,5 rytmikokeesta tjsp. (en oikein muista enää arvosteluasteikkoa, mutta sielläkin näkyi heikompi rytmitaju), mutta pääsin lopulta sisään ns. kannatusyhdistyksen kautta. Kävin siellä vuoden soitto- ja musiikin teoriatunneilla, kunnes varsinaisen opiston puolella vapautui paikka vuoden "jonotuksen" jälkeen.
Ensimmäisen laulukokeen aikaan (tokalla luokalla) olin kipeänä, olin ihan murtunut koska itekseni ajattelin olevani loistava laulaja ja et nyt meni elämäni tilaisuus sivusuun kun sillä kokeella kuulemma valittiin tulevia musiikkiluokkalaisia.
Seuraavalle luokalle vaihdoin koulua ja siellä oli vasta laulukokeet edessä päin joten sain uudestaan elämäni tilaisuuden. Päätin laulaa PMMPn Joutsenet, josta kotona kyllä vähän vihjattiin että voi olla vaikea laulu, mutta halusin silti laulaa sen kun kaikki muutkin tytöt lauloi ja harjoittelinkin sanoja ahkeraan koko viikon. Laulukokeessa jännitti ja sain hädintuskin ääntä kuuluviin ja seiskahan sieltä tuli, vaikka muille tytöille valehtelin että kasi koska kukaan muu luokasta ei saanut kasia huonompaa.. Sinne meni ura laulajana ja myöhemin olen todennut ettei mun ääni kyllä riitä edes kotikaraokeen.
Kankaan kaunis Katriina, toinen oli Tuulessa soiden kaikaa laulu kasakoiden. jotain taisi 7-8 olla numero siis,joskus joku virsi niillä taisi pärjätäkin
Moni lapsi-nuori ei ymmärrä, että laulukokeesta voi kieltäytyä.. musiikin muu arviointi ok. mutta jos itse teidostaa, että ei ole kertakaikkiaan lalun lahjaa yhtään, se on jotenkin ihmisarvon polkemista.Voiko muulla korvata laulun, esim. jos hyvä rytmitaju, tanssilla, yms soittamalla. pitäkää puolenn, kyllä painostetaan,mutta kova kovaa vastaan, älä laula. tuo on wanhanaikasitakin jo
Nukkumatti vai mikä se laulun nimi on (Joka ilta kun lamppu sammuu, ja saapuu oikea yö...).
Numeroksi tuli 8, johon olin täysin tyytyväinen.
Onkohan muuten monestikin opettajalla pettänyt pokka oppilaan onnetonta ulinaa tai raakkumista kuunnellessa...
Ehkäpä, mutta vähän surullisen muistona on kouluajoilta parikin tapausta, joilla ei siis ollut yhtään musiikillista tajua, eli lauloivat täysin nuotin vierestä ihan miten sattuu. Nämä paljastuivat kuorolaulussa, jolloin heitä pyydettiin "laulamaan vähän hiljempaa" eli siis käytännössä vain aukomaan suutaan.
Lauloin ihan kylmiltään äänenmurroksessa kolme cow boyta. Meni ihan päin persettä ja meinasin saada paniikki kohtauksen. Laulu jäi kesken kun en pysynyt nuotissa ja musiikin opettaja vanha luuska tuijotti minua silmiin koko laulun ajan. Tämä oli kaikkein hirveintä kidutusta mitä tiedän. Sain huonon numeron ja minua ei suositeltu musiikkiluokalle.
60-luvulla luokan edessä piti kiekaista. Joku mainitsi että se oli lasten kidutusta. Totta tosiaan. Helvetillinen jännitys päällä ja luokkakavereiden tuijotus. Yritä siinä sitten laulaa. Ainakin kerran lauloin Tiedän paikan armahan. Laulunumero oli aina 8 tai 9.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella laulu kokeessa jokainen lauloi vuorollaan seisten pulpettinsa vieressä ja muun luokan tuli painaa päänsä käsiin omaa pulpettiaan vasten. Jotenkin tosi sekopäistä nyt ku asiaa muistelee. Taisin hoilottaa kolme cowboyta ja iloinen Amsterdam ainakin. Sivusilmällä näki ku luokkakaverit hytkyivät pää punaisena nauraen pulpeteissaan. Numero tais olla kasi.
Todella outoa 😅
Vierailija kirjoitti:
Lauloin ihan kylmiltään äänenmurroksessa kolme cow boyta. Meni ihan päin persettä ja meinasin saada paniikki kohtauksen. Laulu jäi kesken kun en pysynyt nuotissa ja musiikin opettaja vanha luuska tuijotti minua silmiin koko laulun ajan. Tämä oli kaikkein hirveintä kidutusta mitä tiedän. Sain huonon numeron ja minua ei suositeltu musiikkiluokalle.
Musiikkiluokalle haetaan toisella luokalla, joten ei nyt tainnut murrosikää kuitenkaan vielä olla 😉
Viidennellä luokalla lauloin Katso luontoa ja huomaa-kappaleen. Sain kympin ja opettaja sanoi minun olevan 5-6 luokkien paras laulaja.
Lauloin sillon Robin Packalenin Puuttuva palanen 🙈🤣 Sain 8 😊
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi-nuori ei ymmärrä, että laulukokeesta voi kieltäytyä.. musiikin muu arviointi ok. mutta jos itse teidostaa, että ei ole kertakaikkiaan lalun lahjaa yhtään, se on jotenkin ihmisarvon polkemista.Voiko muulla korvata laulun, esim. jos hyvä rytmitaju, tanssilla, yms soittamalla. pitäkää puolenn, kyllä painostetaan,mutta kova kovaa vastaan, älä laula. tuo on wanhanaikasitakin jo
Kyllä mun mielestä kerran oli pakko laulaa, että sai arvosanan. Kuului opetussuunnitelmaan, numerosta sanottiin ettei se ole pääasia ja ihan omaan tahtiin sai vetää kaksin opettajan kanssa. Laulaa sai vaikka kolmekin kertaa jos halusi. Monesti se lähtikin paremmin kun oli hetken laulanut ja se jännitys kaikkosi. Sovittiin tyyliin, että viimeinen veto on se the veto. Mutta hienoa jos enää ei pakoteta.
Lapin poika mä oon juurta noitain....Lasse Liemolan hitti. Opettaja nauroi kippurassa, koska muut ekaluokkalaiset lauloivat lastenlauluja.
Muistaakseni sain 8, kun poikkesin lastenlauluista, joita olivat muun muassa jänis istui maassa torkkuen ja tiedän paikan armahan...jne
En muista enää mikä kappale oli, mutta valitsin sen kun sitä musiikin tunnilla oltiin laulettu. Jännitti hirveästi ja sain 7. En ollut tyytyväinen, koska tiesin pystyväni parempaan. Olin harjoitellut paljon ja saanut todella paljon kehuja.
Mitä ihmettä... piti oikein katsoa, että onko peruskoulun laulukoe totta vai trolli. Mutta näköjään on totta ja siitä on tehty väitöstason tutkimustakin.
En muista itse kokeneeni tuollaista koetta, mutta muisti voi pettää. Olin musiikkiluokalla ja sitä myöten kuorossa, joten lauloimme joka tapauksessa koko ajan.
Jossakin vaiheessa meidän piti laulaa laulukokeessa äänissä. Se tapahtui meidän luokalla niin, että kaikki muut kolmekymmentä lauloivat vuorotellen minun kanssani. Jos toinen lauloi spraanoa, minä lauloin alttoa, muuten omaa ääntäni sopraanoa.
Laulunnumeroni oli kymppi. Myöhemmin innostuin klassisesta laulusta.
Kukaan luokallani ei tiennyt, että osasin laulaa tosi hyvin. Niinpä luokassa loksahti useampikin suu auki kun lauloin Vihreät niityt, mikä ei ole helppo laulu.
Kymppi napsahti todistukseen.
Joku Oolannin sota. Siis pikku tytön napiainen laulamassa tuommoista laulua. Sain seiskan.
Lady in black Uriah heepiltä. Sain kymppi miikan, opettaja ei tykännyt minusta mutta jopa hänen oli myönnyttävä.