Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Hector - juodaan viinaa jonka säestin itse pianolla.
9,5 arvosanoin.
Peruskoulun päättötodistukseni keskiarvo 9lk oli 9,6 mikä selittyy sillä,etten jaksanut panostaa historiaan. Toisaalta minulla oli myös rankka lapsuus koulukiusaajana ,joten sekin selittänee jotakin.
En muista että meillä olisi ollut tällaista toisten edessä pakkolaulamista. Luulisi että muistaisin koska olen aina ollut kauhuissani kun koulussa piti pitää suullisia esitelmiä. Ja edelleen olen kauhusta kankeana kun pitää olla "esillä". Ehkä meilläkin piti tehdä koelaulaminen ja se oli niin kauheaa että muisto on siellä jossain syvällä alitajunnassa..
En laulanut mitään. En saanut edes nelosta.
Meillä laulettiin kaksi laulua joista toinen oli kaikille sama, siispä:
Pakollonen : Koimaani onpi Suomi
Vapaavalintainen : Rosvo-Roope
Meillä piti laulaa, Meill on metsässä nuotiopiiri
En muista mitä lauloin mutta vanhaan malliin koko luokan edessä harmonin säestyksellä ja 5 tuli arvosanaksi. Arvosteluasteikko oli neljästä kymmeneen.
Joku Isojen Poikien Laulu,
sain kynpin.
"Piika minä oon ja pillu mulla on. Sitä minä annan, mikä mulla on..."
- A'la Juha Watt Vainio ja Arja Saijonmaahan tämän tulkitsi
Somewhere over the rainbow , 10.
Ja laulettiin luokassa kaikkien edessä.
I am a silent ----silent like one waterdroplet in gentel wind -- silent as sun ray hits to earth --- more silent than two watermolecyles make babies!
HH 5.4.2024
Laulamalla tuli 5 ja kitaraa soittamalla 10
Kansakoulussa laulettiin maakunta lauluja, joista jo silloin pidin ja pidän edelleen esim. Kuulkaa korpeimme kuiskintaa, jylhien järvien loiskintaa ... laulunro 9 N63 pitääkö joku toinen?
Olin koulumme se soittajatyttö, joka aina esiintyi pyydettäessä; soittaen pianoa ja/tai haitaria; oli sitten kysymys koulun juhlista tai kuntamme järjestämistä tapahtumista. Enpä osannut jännittää luokan edessä laulamistakaan. *Koivun oksaan korkealle, teki peippo pesän* ja Laps' olen köyhän, kauniin Karjalan*...tulevat nyt lähinnä mieleen...
Lauloin luokan edessä Mustalaiseks olen syntynyt -laulun. Sain viitosen. Arvostelu oli nelosesta kymppiin. Saman viitosen sai ne pari poikaa, jotka eivät suostuneet laulamaan luokan edessä. Opettaja sitten vielä kertoi luokan edessä jokaisen arvosanan. Tämä tapahtui 80-luvun alussa. Olin hyvin ujo ja arka oppilas eikä tämä tapahtuma auttanut yhtään asiaa. Olen ehkä kirjoittanut tämän traumani tänne ennenkin. Terveisiä Somerolle!
Kansakoulussa sain 5 arvosanan laulusta ja 1 tunnin jälki-istuntoa. Joku maakuntalaulu se oli muistaakseni.
Esitin ylä-asteen laulukokeessa Verdin La Traviatan. Meni huonosti, arvosanaksi 8 1/2.
Lauloin Satakuntalaisten laulun. Sain 7. Vuosi oli 1965.
Kymmenen virran maan ja sain täyden kympin.
Ala-asteella laulu kokeessa jokainen lauloi vuorollaan seisten pulpettinsa vieressä ja muun luokan tuli painaa päänsä käsiin omaa pulpettiaan vasten. Jotenkin tosi sekopäistä nyt ku asiaa muistelee. Taisin hoilottaa kolme cowboyta ja iloinen Amsterdam ainakin. Sivusilmällä näki ku luokkakaverit hytkyivät pää punaisena nauraen pulpeteissaan. Numero tais olla kasi.
Lauloin kerran. Kaikki alkoivat nauraa. Sen jälkeen en laulanut ja jouduin arestiin tunniksi. En koskaan enää laula.
Kutosella pmmp pikkuveli. Sain kympin ja ope sanoi liikuttuneena että ääneni on ihana:D tämän kannustamana hain musiikkiluokalle yläasteelle ja pääsinkin mutta siellä kaikki oli niin vakavaa ja oli sellainen tunnelma että on pakko olla lahjakas että kaikki musiikillinen innostus ironisesti jäätyi ja kuoli musta niinä vuosina pois. Musiikin ope oli jotenkin ankara ja painostava ja sen kanssa kun pidettiin laulukokeet niin meni pieleen koska jännitin ja ahdistuin niin paljon. Ei tullut kymppiä enää, biisiä en muista.