Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Mä en yksinkertaisesti muista onko mulla sellaista koskaan ollut.
En muista laulua, mutta kamala kokemus laulaa yksin ääneen luokassa.
Onneksi moisesta (nolaamisesta) on päästy pois.
AI ETTÄ!! minä myös. (Turku) Moision ala-asteella 5 luokka vuonna 1985. Jossain tyhjässä komerossa opettajan kanssa.. sain 6:en! :)
on muuten oikeus kieltäytyä laulamasta. se ihan eri asia kuin muu opiskelu. vrt tanssikoe, niin spesifiivinen asia. ei mitata moisia. akrobatia tms. musiikinopiskelu on ihan muuta. ei esiintymiskoe. monelle kauhistus. tuosta voi kieltäytyä,mutta nuori alistuu-muka pakko. alastomuuskaan ei voi kuulua vaatimuksiin,suihku mm.sauna
Itse päräytin Päivänsäteen ja menninkäisen ala-asteella luokan edessä. Numeroksi tuli varmaan 7.
Yläkoulussa sitten Yesterday, ja numero 10.
Iloinen Amsterdam, 90-luvun alkupuolella opettajan kanssa kahdestaan käytävällä. Lauloin hiljaisella pihisevällä äänellä opettajan paheksuvan katseen alla. Ope oli vanha haahka. Tuo taisi olla hänen lempilaulunsa ja minun esitykseni oli kai kammottava häväistys laululle. :D
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, että onko meillä 80- ja 90-luvulla koulua käyneillä ollut tosiaan joka vuosi jotkut laulukokeet koko maassa? Minä en muista mitään sellaista. Vai onko minut voitu jotenkin vapauttaa niistä, kun ainakin joskus olen esiintynyt jossain juhlissa ja harrastin pianonsoittoa?
Muistan 80-luvun ala-asteelta yhden laulukokeen, lauloin luokan edessä ja jännitin hirveästi. En muista oliko luokassa opettajan lisäksi muita. Lisäksi oli nokkahuilua ym.
Yläasteelta muistan laulua luokassa, esim. Lumi teki enkelin eteiseen, muttei varmaan yksilölaulukoetta. En muista oliko tuokaan laulukoe vai muuten vaan. Kanteleen soittokoe oli pahvikanteleella jossa oli piirretyt kielet.
Jag sjöng "Du gamla, du fria, du fjällhöga nord". Eli Ruotsin kansallislaulu ja numeroksi sain 9.
Joskus 70-luvun alussa meillä oli vanha tantta voimistelu- ja laulunopettajana. Voimistelutunnilla istui salin nurkassa, paukutti tampuriinia ja veti mentholitupakkaa, laulukokeessa paukutti harmoonia ja veti mentholi tupakkaa,.Oli kuulemma lääkäri määrännyt kovaan astmaan!!!
1. lkalla lauloin, pulpetin vieressä seisten, viimeisenä ja pakotettuna. Laulu: "Oolannin sota" kovaa ja korkealta. 4 tuli ja nuhteet, koska laulu ei ollut Koulun laulukirjassa. Vihasin laulukokeita koko kouluajan.
Osaan ulkoa nytkin satoja eri biisejä, mutta laulan vain kunnon räkätaudissa kylppärissä tai hirmuhumalassa Tallinnan laivan karaokessa.
Näin pilattiin yhden ihmisen musiikkikorva, -nautinto ja ilo! :(
Irwiniä kävin laulamassa. Kympin sain, oli huumorintajunen ope.
Laululle. Yrjö Kilpinen.
Vaikea laulu mutta sain todistukseen 8.
Kieltäydyin laulamasta. Todistukseen tuli 9.
Vierailija kirjoitti:
AI ETTÄ!! minä myös. (Turku) Moision ala-asteella 5 luokka vuonna 1985. Jossain tyhjässä komerossa opettajan kanssa.. sain 6:en! :)
6:en
kuusien?
Minä asetin riman korkealle ja vetäisin bohemian rhapsodyn,,ja rima kyllä alittui komeasti:)
Ala-asteen laulukoetta en enää muista, mutta seiskaluokalla lauloin Kalastaja-Eemelin valssin ja sain arvosanaksi 10. Lisäksi opettaja pyysi minua mukaan koulun kuoroon. Tämä tapahtui vuonna 1987.
Itse lauloin joskus "Jänis istui maassa" ja lauloin koko laulun, kunnes opettaja kertoi, että se on liian helppo, eikä käy.
Sitten lauloin Päivänsäde ja menninkäinen, tuli 9.
Muita lauluja joita lauloin oli "Paint it Black" ja "Where Have All the Flowers Gone", tuli 9 ja 9,5.
Sitten hain musaopistoon ja siellä piti laulaa juuri tuo Jänis istui maassa, ja se huvitti, joten kerroin siellä että koulussa sitä ei laskettu lauluksi. Siellä siinä oli joku, millä oli helppo testata laulutaito, vaikka jännitti, sävelmuisti tms.
Olen vuonna 1976 syntynyt, meillä oli peruskoulussa joka vuosi laulukoe, ysillä vasta laulettiin open kanssa kahdestaan, sitä ennen joko luokan edessä tai omalla paikalla.