Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Ei meillä tainnut olla mitään laulukokeita. Millä vuosikymmenellä noita on ollut? Kävin kouluni 90-luvulla.
Meillä laulettiin vain musiikkiluokan ja musiikkiopiston pääsykokeissa. Siellä piti pakollisena laulaa Pieni nokipoika. En muista, oliko mitään toista laulua, mutta piti toki laulaa yksittäisiä säveliä kokeen vastaanottajan pianolla soittamien sävelten perässä. Plus piti naputtaa sama rytmi, jonka kokeen vastaanottaja oli ensin naputtanut.
Hyväää iltaaaa, hyväää iltaa-aaa, itse kullekin säädylle...
9
Lauluja en muista, numero oli 6 koko kouluajan, koska sitä pienempää ei annettu
Juicen "Hevidiggarin vuorisaarna" ... opettaja keskeytti laulun ja sain 2h jälki-istuntoa, josta istuin puolet.
En muista kappaletta, mutta nelosen sain vuonna 1970 tai 1971. Parhaat laulajat saivat vitosen. Pienen kyläkoulun iäkäs opettajamme Aino T. oli sitä mieltä, että ekaluokkalaiset eivät osaa laulaa.
Perheessämme kaikki sisarukset saivat saman numeron laulusta kuin minä, eli nelosen. Ko. opettaja antoi järjestelmällisesti huonoja numeroita kaikissa aineissa: vaikka olisi ollut joissain aineissa oikeasti todella hyvä, niin seiska oli huippunumero häneltä. Järkyttävä opettaja!
Vierailija kirjoitti:
En muista kappaletta, mutta nelosen sain vuonna 1970 tai 1971. Parhaat laulajat saivat vitosen. Pienen kyläkoulun iäkäs opettajamme Aino T. oli sitä mieltä, että ekaluokkalaiset eivät osaa laulaa.
Perheessämme kaikki sisarukset saivat saman numeron laulusta kuin minä, eli nelosen. Ko. opettaja antoi järjestelmällisesti huonoja numeroita kaikissa aineissa: vaikka olisi ollut joissain aineissa oikeasti todella hyvä, niin seiska oli huippunumero häneltä. Järkyttävä opettaja!
1970 tai 1971? Oho!! Hienoa, että ikäisesi osaa käyttää nettiä. Arvostan kovasti!
Voisiko joku kertoa, että onko meillä 80- ja 90-luvulla koulua käyneillä ollut tosiaan joka vuosi jotkut laulukokeet koko maassa? Minä en muista mitään sellaista. Vai onko minut voitu jotenkin vapauttaa niistä, kun ainakin joskus olen esiintynyt jossain juhlissa ja harrastin pianonsoittoa?
Luin 50 vuotta vanhaa päiväkirjaa ja olin kirjoittanut sinne laulaneeni kokeessa Jenkkipoika nimisen laulun. Sen perusteella opettaja kysyi tulisinko koulun kuoroon. No en mennyt. Ja se olikin viimeinen vuosi kun minulla oli musiikkia koulussa.
5. luokalla oli tosi tiukka nainen musiikin opettajana, hän tuli yläasteen puolelta eikä ollenkaan osannut olla vähän pienempien ja herkempien lasten kanssa. Piti laulaa Hämä-hämähäkki ja Sininen ja Valkoinen. Ysi taisi tulla.
Lauloin ainakin Mörri-möykyn ja Jaakko kullan, arvosanoja en muista
Jännitti hirveästi takahuoneessa. Opettaja vain ja minä. En muista laulua, mutta ääni värisi. Opettaja kuuli lauluääneni. Kymppi.
Oli juuri Sibelius-akatemiasta valmistunut opettaja.
Silloin kyllä tajusin osaavani laulaa. Olin yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970 tai 1971? Oho!! Hienoa, että ikäisesi osaa käyttää nettiä. Arvostan kovasti!
🤔 hienoa, että ikäisesi osaa jo pikkusen ajatella. Laskea tai päätellä vielä tuskin osaat.
Mitäköhän sinustakin isona tulee😂😂- Ehkä se suuri ajattelija, kunhan jaksat treenata nystyröitäsi.
Kansakoulun 1. luokan laulukokeessa vanhapiikaopettaja säesti harmonilla ja arvosanaksi sain 5 (arvosteluasteikko 4 - 10). Koko luokan edessä laulettiin ja vuosi oli 1966, laulu ei ikävä kyllä jäänyt mieleen. Jotenkin jäänyt mieleen että me tytöt laulettiin eri laulu kuin pojat.
4.luokalla kokeilin mielestäni hyvää taktiikkaa, hyvän numeron saamiseksi.
Valitsin saman laulun josta luokkakaveri (kuoropoika) sai opettajalta suullisessa arvostelussa 9+.
No, laulu on kieltämättä aika vaikea (Vanha musta Joe). "Mennyt jo on elo kauniin nuoruuden, mennyt jo on koko parvi veikkojen"...jne.
Opettaja keskeytti esitykseni "hyvissä ajoin" kun ei jaksanut kuunnella "lausuntaani" :(
En kyllä muista että olisin saanut helpoimmistakaan lauluista hyvää numeroa:(
"Lähetäänpä pojat karhujahtiin Reisijärven rantaan".Olisin saanut kympin lauluäänestä mutta opettaja oli luonnonsuojelija ja ei tykännyt metsästys aiheisista lauluista yhtään.
Juicen Viidestoista yö. Vaasan Onkilahden koululla. Sain seiskan. Opettaja keskeytti lauluni pian.
Vuonna 1952 Orivedellä Vehkalahden kansakoulun 4 luokalla lauloin "Metsän poika tahdon olla sankar jylhän kuusiston..." Opettaja Virtanen haukkui minut pataluhaksi luokan edessä siltä seisomalta.
En ole sen jälkeen laulanut.
Vierailija kirjoitti:
Joku Oolannin sota. Siis pikku tytön napiainen laulamassa tuommoista laulua. Sain seiskan.
Oolannin sodan vetäsin itsekin yhdessä laulukokeessa ja arvosanaksi tuli myös seiska. Meidän piti mennä luokan eteen pianoa pimputtavan opettajan viereen muiden katsellessa ja kuunnellessa.
Aarian oopperasta Munat jäi vetoketjun väliin. Sain nelosen. Tämä tapahtui noin 55 vuotta sitten.