Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Laulukoe oli meillä muistaakseni kuudennella luokalla. Ainoa tuntemani kappale oli Teuvo, maanteiden kuningas ja minähän sen opettajalle päräytin pelokkaana pikkuneitinä. Open puhelin rupesi soimaan keskellä kappaletta, mutta pysyin silti nuotissa ja siitä hyvästä sain kympin.
Lämmöllä muistelen tätä opettajaa edelleen.
Hiljainen tienoo-nimisen biisin lauloin ala-asteen laulukokeessa 90-luvulla. Sen taisi laulaa suurin osa meidän luokkalaisista. Yläasteella lauloin varmaan Levottoman tuhkimon, koska sitä laulettiin lähes jokaisella musiikin tunnilla muutenkin.
Siis teillä on ollut laulukokeita? Oon ihan hölmistynyt... Meillä ei sellaista ollut, siitä olen aivan varma. Nokahuilukoe ole, yksittäin opettajan edessä. Jännitin, menin paniikkiin, en soittanut. En muista yhtään numeroita tai arvosteluja. Mutta mitään laulukoetta ei varmasti ollut... Kävin ala-asteen 90-luvun lopussa.
Neljännellä luokalla lauloin Finlandia-hymnin, sain kympin.
Pari vuotta myöhemmin meillä oli kunnianhimoisempi musiikinopettaja. Lauloin muistaakseni Row row row your boat ja sain 7 tai 8.
Kunnianhimoinen opettaja näyttää aiheuttaneen sen, että halusin välttää riskejä, mutta lopputulos ei ollut kummoinen.
Meidän koulussa yksinlaulu esitettiin koko luokan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Neljännellä luokalla lauloin Finlandia-hymnin, sain kympin.
Pari vuotta myöhemmin meillä oli kunnianhimoisempi musiikinopettaja. Lauloin muistaakseni Row row row your boat ja sain 7 tai 8.
Kunnianhimoinen opettaja näyttää aiheuttaneen sen, että halusin välttää riskejä, mutta lopputulos ei ollut kummoinen.Meidän koulussa yksinlaulu esitettiin koko luokan edessä.
Tämä tapahtui 70-luvulla.
En osaa laulaa ja olisiko 2. lk ollut eka laulukoe. Opettajalle piti laulaa yksityisessä luokassa. No kun en osannut laulaa niin luin sanat ääneen - 4 vai oisko antanut säälistä 5 tai 6. Sitten 3.lk olisikin pitänyt laulaa luokan edessä - juu EI. Kieltäydyin laulamasta - 4.
Sen jälkeen ei varsinaisesti laulu kokeita ollutkaan vaan oli teoria kokeita joista sain aina 10.
On todella törkeää pakottaa ujoja, arkoja ja laulutaidottomia lapsia laulamaan yleisön edessä, en suostuisi edes nyt aikuisenakaan. Onneksi osasin olla jo niin pienenä niin tomera että uskalsin ilmoittaa opettajalle että - EN LAULA!! Ihmiset ovat sadisteja. Ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan.
Päivänsäde ja menninkäinen, sain 8 ja olis kuulemma ollu 9 jos olisin laulanut äänekkäämmin
Laulukoe oli vain yläasteella seiskalla, taisin vetäistä Rafaelin enkelin tai Joutsenlaulun 🤔 Maamme-laulusta olisi saanut plussapisteitä. Mut sain kuitenkin numeroksi 9 ja opettaja suositteli hakemaan musiikkiluokalleen. Tyhmänä jätin hakematta. Tykkään nykyisinkin laulaa ja harmittaa kun en hakeutunut lauluopetukseen vaikka sitä periaatteessa tarjottiin suoraan.
Ainoa laulukoe jonka muistan oli 7 luokalla. Kaksin open kanssa oltiin luokassa ja muut odotti käytävässä. Olisko ollut niin, että kun oli laulanut niin sai lähteä kotiin, olin muistaakseni viimeisten joukossa. Sain 10- ja open perusteluna oli "koska kukaan ei ole täydellinen". Todistuksessa tais olla 9 koska teoriakoe pudotti numeroa.
Pieni kissan poikanen, Karjalan kunnailla ja Stenka Rasin. Sain aina yhdeksikön ja jännitti ihan kamalasti. Neljännellä luokalla ei enää ollut pakko laulaa - onneksi.
Vieläkö koulussa on laulukokeita?
Vierailija kirjoitti:
OKL ja leivolle. 2+.
Arvostelu 1-3
Ala-asteella oli kaksi laulukoetta, mutta kappaleita ei saanut itse valita. Toinen ainakin oli Lähtevien laivojen satama. Ei sentään numeroa saatu, mutta arvostelusta pystyi kyllä näkemään että nuotinvierestä meni, ja tiesin kyllä muutenkin etten osaa laulaa.
Aina on laulettu luokan edessä koko luokalle. Joskus alaluokilla meillä sai nelosen, jos ei yrittänyt laulaa ja vitosen, jos yritti. Jos osasi laulaa, niin sai taidon mukaan 6-10. Minähän aina yritin - ja sain siis vitosen.
Myöhemmin kun tuli musiikin teoriaakin, niin niistä sain aina 10 ja musiikin numeroni oli 7, joten laulun (sen noin kaksi sanaa, jotka ehdin sanoa, ennen kuin opettaja käski lopettamaan) osuudeksi tuli 4.
Me täydellisen laulutaidottomat olemme varmaan musiikinopettajien korville ihanaa kuunneltavaa.
En muista enää, mutta tuskin jännitin yhtään, kun yksin piti laulaa luokan edessä. Meillä oli pieni koulu ja oltiin kaikki aika esiintymishaluisia, vaikka intoa oli enemmän kuin taitoa. Ekaluokalla esitettiin kavereiden kanssa luokan edessä Mikko Alatalon Rikoo on riskillä ruma, joka oltiin kuultu Syksyn sävel -kilpailusta. Sanat oli kai vähän mitä sattuu, sillä opettajalta petti pokka kesken ja hän alkoi hihitellä. Muistan vain sen, että olimme aika loukkaantuneita, kun ope ei yhtään ymmärtänyt hittien päälle... Terveiset 1970-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Yksin laulaminen luokan edessä oli pienelle esiintymispelkoiselle tytölle niin traumaattinen kokemus, että en muista kokeista muuta kuin järkyttävän jännityksen. Pitäisi kieltää lailla tuollainen lasten kiduttaminen.
Se oli kyllä yksi kauheimpia hetkiä, laulaa nyt luokan edessä. Ei sitä mun pientä piipitystä varmaan edes kuulunut sieltä opettajan soittaman harmonin huudon alta. Tämä siis 70-luvulla, jolloin joka luokassa oli urkuharmoni, ja joka aamu opettaja soitti sillä virren ja luokka lauloi seisten ja jokaisella oli oma pieni virsikirja pulpetissa :D
Itselläni 1lk eka sain siitä muistaakseni 8-10 joka oli yllätys koska olin omasta mielestäni todella huono laulamaan ja inhosin musiikkia
Maa on niin kaunis. Muistaakseni 9.