Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilas sai kipupumpusta vahingossa 20-kertaisen määrän morfiinia – yksi laitteen säätö meni väärin, mies kuoli alle kahdessa tunnissa

Kommentit (404)

Vierailija
61/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehtaisi mennä töihin jos joku kuolisi minun virheen takia.

Virheetön olet XD

Vierailija
62/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi apua ei kysytty sairaalan keittiöstä? Keittiössä tiedetään, että litra ja kilogramma ovat eri asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi apua ei kysytty sairaalan keittiöstä? Keittiössä tiedetään, että litra ja kilogramma ovat eri asioita.

ehe ehe

Vierailija
64/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole todellakaan ole virheetön, mutta ihmishengen menetys on mielestäni niin iso juttu että en todellakaan menisi töihin tai ainakin vaihtaisin alaa.

Ilmeisesti hoitajille näin ei ole.

Vierailija
65/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin se nähdään, hoitajien palkankorotusvaateet ovat hatusta vedettyjä.

Vierailija
66/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen hoitaa oman tonttinsa ja jos kysyy niin pyöritellään silmiä. Ns. "harjoittelijasta" ei makseta vaan rautaisesta ammattilaisesta.

Noh, kuten ketjussakin on nähty, lääketiede on ihan liian vakava asia jotta sen voisi antaa hoitsujen vastuulle. Muutenkin alalla toimivien kehitysehdotukset on tyyliin samaa kuin ennenkin mutta semmoinen kiva raita piirrettynä tuohon kylkeen ja yläpuolen nurkat pyöristettynä, eli todellisia hyödyllisiä uudistusideoita irtoaa aika harvalta.

Raita ja kulmanpyöristys ovat aika päteviä kehitysehdotuksia verrattuna siihen, miten laitteita ja ohjelmia yleensä kehitetään. Meillekin sairaalaympäristöön juuri tuli käyttöön vaihteeksi uusi ja kehitetty versio aiemmin ihan ok-toimineesta ohjelmasta. Kehitystä oli hieno uusi kokoomanäyttö vasemmassa yläkulmassa, se että itse ohjelman käyttöön menee tuplaten entisen verran aikaa ja siinä, missä ennen mahdollinen virhe tai unohdus aiheutti pienen harmin ja taloudellisesti mitättömän vahingon, sama unohdus tai virhe aiheuttaa nyt suuren harmin ja n. tuhannen euron kertavahingon ja vaarantaa potilasturvallisuuden. Lisäksi virhemahdollisuudet on moninkertaistettu.

Olisivat vain tehneet, kuten hoitsut halusivat ja lisänneet sen raidan...

Vierailija
67/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:O

Vierailija
68/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole todellakaan ole virheetön, mutta ihmishengen menetys on mielestäni niin iso juttu että en todellakaan menisi töihin tai ainakin vaihtaisin alaa.

Häpeän takia juuri mokaillaan ja sähelletään. Shame you.

Vierailija
69/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheetön olet XD

Voi hyvää päivää! Kyllä se nyt vain vaatii kovaa luonnetta, että pystyisi jatkamaan työtä. Pitänee myös ottaa huomioon se, että työpaikan vastaanotto voi olla vähän erilainen, kun palaisi töihin tuollaisessa tapauksessa. Hyvä, jos sinä pystyt! Veikkaan, että suurin osa vaihtaisi paikkaa ja jopa osa alaa kokonaan. Minäkään ei pystyisi.

Vierailija
70/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeän takia juuri mokaillaan ja sähelletään. Shame you.

shame on you

Vierailija
71/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen menossa leikkaukseen kuukauden päästä, jossa saan PCA-pumpun lievittämään kipuja. En halua tulla tapetuksi :( voinko vaatia lääkäriä laittamaan pumpun oikealla tavalla?

Vierailija
72/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ei voi tietää, onko hoitaja pystynyt jatkamaan työssään, toivottavasti on. Hoitajista suurin osa selviääkin urastaan kuolemia aiheuttamatta, mutta esimerkiksi lääkäreistä merkittävä osa ei. Jos sen kanssa ei pysty elämään, on ala väärä.

Ja kun se virhe tapahtuu ja joku kuolee, siitä on opittava ja parannettava systeemiä ja toivottava, että virheen tehnyt toipuu ja kykenee jatkamaan työssään.

Vierailija
73/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheetön olet XD

Voi hyvää päivää! Kyllä se nyt vain vaatii kovaa luonnetta, että pystyisi jatkamaan työtä. Pitänee myös ottaa huomioon se, että työpaikan vastaanotto voi olla vähän erilainen, kun palaisi töihin tuollaisessa tapauksessa. Hyvä, jos sinä pystyt! Veikkaan, että suurin osa vaihtaisi paikkaa ja jopa osa alaa kokonaan. Minäkään ei pystyisi.

koko saman osaston työntekijöillä alan vaihto edessä

Vierailija
74/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen menossa leikkaukseen kuukauden päästä, jossa saan PCA-pumpun lievittämään kipuja. En halua tulla tapetuksi :( voinko vaatia lääkäriä laittamaan pumpun oikealla tavalla?

Et voi, hän ei osaa ellei kyse on anestesialääkäristä, joka laittaa sen ensimmäisen kerran salissa. Senkin jälkeen hoitajat vaihtavat ja ohjelmoivat pumput, koska osastojen lääkäreiden töihin se ei kuulu ja he eivät pumppuja osaa käyttää.

Sairaaloissa kuitenkin onneksi hoitajat osaavat, joten voit luottaa siihen.

Vierailija
75/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ne ei näitä laitteita käytä juuri ollenkaan. Ei ainakaan vuodeosastoilla osaa käyttää, joten ennemmin luottaisin sairaanhoitajaan.

Vierailija
76/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen hoitaa oman tonttinsa ja jos kysyy niin pyöritellään silmiä. Ns. "harjoittelijasta" ei makseta vaan rautaisesta ammattilaisesta.

Noh, kuten ketjussakin on nähty, lääketiede on ihan liian vakava asia jotta sen voisi antaa hoitsujen vastuulle. Muutenkin alalla toimivien kehitysehdotukset on tyyliin samaa kuin ennenkin mutta semmoinen kiva raita piirrettynä tuohon kylkeen ja yläpuolen nurkat pyöristettynä, eli todellisia hyödyllisiä uudistusideoita irtoaa aika harvalta.

Raita ja kulmanpyöristys ovat aika päteviä kehitysehdotuksia verrattuna siihen, miten laitteita ja ohjelmia yleensä kehitetään. Meillekin sairaalaympäristöön juuri tuli käyttöön vaihteeksi uusi ja kehitetty versio aiemmin ihan ok-toimineesta ohjelmasta. Kehitystä oli hieno uusi kokoomanäyttö vasemmassa yläkulmassa, se että itse ohjelman käyttöön menee tuplaten entisen verran aikaa ja siinä, missä ennen mahdollinen virhe tai unohdus aiheutti pienen harmin ja taloudellisesti mitättömän vahingon, sama unohdus tai virhe aiheuttaa nyt suuren harmin ja n. tuhannen euron kertavahingon ja vaarantaa potilasturvallisuuden. Lisäksi virhemahdollisuudet on moninkertaistettu.

Olisivat vain tehneet, kuten hoitsut halusivat ja lisänneet sen raidan...

Puhut ihan eri asiasta. Kyse ei ollut siitä ettäkö nykylaitteet olisi täydellisiä vaan siitä ettei hoitsuille voi antaa monopolia niiden suunnittelussa kun suurimmalla osalla hoitsuista ei ole mitään hajuakaan miten se vekotin pitäisi suunnitella ja mikä on mahdollista ja mikä ei. 

Vierailija
77/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, leikkaukseen menevälle, yhtä hyvin se lääkäri voi tehdä virheen pumpun ohjelmoinnissa.

Vierailija
78/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi laitteet pitäisi suunnitella myös sellaisiksi ettet voi tehdä inhimillisiä mokia.

Mikään laite ei osaa tunnistaa sitä onko tarkoitus pistää jotakin lääkettä millilitroja vai milligrammoja.

Osaako joku selittää että miten laitteen paramerinä milligramma ja millilitra sekaannus voi aiheuttaa 20 kertaisen virheen? Eihän niiden ero voi olla kuin korkeintaan joku 20%, eli lääkettä olisi mennyt 1,2 kertainen määrä tai jotain sinne päin. Kyllä tässä nyt jotain jää kertomatta.

Tyhmä hoitaja kun tunnusti, sanoisi vaan tiukasti että oli niin huolellinen kuin pystyi ja noudatti ohjeita niin hyvin kuin pystyi. Tuottamus ja tahallisuus puuttuisi, eikä olisi rikos.

Vierailija
79/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ei voi tietää, onko hoitaja pystynyt jatkamaan työssään, toivottavasti on. Hoitajista suurin osa selviääkin urastaan kuolemia aiheuttamatta, mutta esimerkiksi lääkäreistä merkittävä osa ei. Jos sen kanssa ei pysty elämään, on ala väärä.

Ja kun se virhe tapahtuu ja joku kuolee, siitä on opittava ja parannettava systeemiä ja toivottava, että virheen tehnyt toipuu ja kykenee jatkamaan työssään.

En nyt kommentoi juuri tätä hoitajaa, kun en tiedä miten hyvä hän on yleensä työssään, mutta mielestäni virheillä ja virheillä on kyllä eroja. Esimerkiksi lääkäri useinkin tekee virheellisen diagnoosin niillä tiedoilla, joita on sillä hetkellä saatavilla. Se on alan raaka todellisuus, että virheiden kautta päädytään oikeaan vastaukseen (jos päädytään). Jos lääkäri sen sijaan miettii töissä illallista eikä keskity, ja kirjoittaa potilaalle vahingossa verenohennuslääkettä kun piti kirjoittaa särkylääkettä kipeää olkapäätä varten, niin olisi kyllä syytä miettiä, voiko noin huolimaton ihminen toimia alalla vai olisiko syytä ottaa saikkua ja selvittää mikä lääkäriä vaivaa.

Se nyt vaan on faktaa, että jotkut ammatit vaativat parempaa keskittymis- ja havainnointikykyä kuin toiset. Esimerkiksi minun töissäni ei kukaan kuole, jos olen huolimaton. Onneksi, sillä minulla on välillä vakavia unihäiriöitä.

Vierailija
80/404 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi laitteet pitäisi suunnitella myös sellaisiksi ettet voi tehdä inhimillisiä mokia.

Mikään laite ei osaa tunnistaa sitä onko tarkoitus pistää jotakin lääkettä millilitroja vai milligrammoja.

Osaako joku selittää että miten laitteen paramerinä milligramma ja millilitra sekaannus voi aiheuttaa 20 kertaisen virheen? Eihän niiden ero voi olla kuin korkeintaan joku 20%, eli lääkettä olisi mennyt 1,2 kertainen määrä tai jotain sinne päin. Kyllä tässä nyt jotain jää kertomatta.

Tyhmä hoitaja kun tunnusti, sanoisi vaan tiukasti että oli niin huolellinen kuin pystyi ja noudatti ohjeita niin hyvin kuin pystyi. Tuottamus ja tahallisuus puuttuisi, eikä olisi rikos.

Joku asiasta tietävä selittänee asian, mutta itse ajattelisin niin, että lääkkeen vahvuus on esitetty milligrammoina, ja se millilitramäärä tarkoittaa paljonko sitä ainetta käytännössä tiputetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi