Sinä joka lennät, tunnetko milloinkaan lentohäpeää?
Onko lentäminen todellista ympäristötuhoa vai onko se ihmisoikeus?
Kommentit (63)
En tunne.
t. kahden kuukauden päästä Andaluciaan
Opiskelujen ja työn vuoksi matkusteltu, en tunne häpeää.
Tunsin ilmastoahdistusta joskus teinivuosina, nyt melkein 30 v:nä olen tajunnut että meistä kukaan ei voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen enkä enää jaksa välittää. Lennän 1-3 vuodessa ansaitulle lomalleni, enkä todellakaan tunne mitään häpeää.
En tunne, mutta en lennä edes vuosittain.
En ikinä. Mulla ei ole eikä tule lapsia, se on suurempi ympäristöteko kuin perheellisten autottomuus ja lentämättömyys yhteensä.
En tunne. lennän toki harvoin, mutta se on yksi matkustusmuoto ei muuta. Kyllä niitä saastuttajia on muitakin, siitä todisteena miljoonakaupunkien valtavat saastepilve, niitä ei ole lentokeneet tehneet.
Kuka autoilee, kuka lentelee. Kuka ostaa halpaa kiinalaista krääsää netistä ja sitä rataa. Kaikkihan me tätä palloa saastutamme tavalla tai toisella, kuka meistä on toista tuomitsemaan?
En todellakaan tunne. Nauran idioottivajakeille, jotka jaksaa tästä vinkunaukumölistä.
En tunne lainkaan lentohäpeää, ne jättää sitten lentämättä joita lentäminen haittaa.
En tunne. Lennän paljon, mutta mulla ei ole autoa, pikkulapsia, lemmikkiä, hevosta, vesistöä rehevoittävää peltoa tai isoa taloa lämmitettävänä enkä ostele krääsää.
Vähensin lentämistä ja yritän valita ympäristöystävällisemmän matkustustavan, jos on pakko mennä jonnekin.
Katotaan kenellä menee tunteisiin tääkin keskustelu ja sit se poistetaan 🤣
En tunne, en myöskään omista autoa ja olen lapseton.
Niin kauan, kun työnantaja päättää matkustusmuodon (koskee noin 95% mun lennoistani), niin en koe. En "halua" ahdistua sellaisista asioista, joihin en pysty vaikuttamaan, toki "siviiliminäni" tekee sitten omat ratkaisunsa arjessa ja niissä jollain tasolla vaikuttaa myös ympäristönäkökulmat (olen kasvissyöjä, liikun työmatkat pyörällä, talossani olen pyrkinyt remonttien yhteydessä valikoimaan energiatehokkuutta parantavia ratkaisuja jne).
Heti kun täältä pääsee junalla keski- ja etelä-Eurooppaan, vaihdan mielelläni lentokoneen junaan. Siihen asti on tyydyttävä vain lentokoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä. Mulla ei ole eikä tule lapsia, se on suurempi ympäristöteko kuin perheellisten autottomuus ja lentämättömyys yhteensä.
Mutta pari koiraa tietysti on??
Yksi lihava aikuinen vastaa lasta ja pienikokoista aikuista. Jos olet todella huolissasi ympäristöstä kannattaa kuolla saastuttamasta.
en mistään tekemisistäni tunne mitään häpeää, se on luusereille
Ei kumpaakaan, kuten ei autoilukaan.