Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilas sai kipupumpusta vahingossa 20-kertaisen määrän morfiinia – yksi laitteen säätö meni väärin, mies kuoli alle kahdessa tunnissa

Kommentit (404)

Vierailija
401/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapat ihmisen ja saat siitä "sakkoja" tuhat euroa.

Vain Suomessa.

Vierailija
402/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näissä kipupumpuissa lääkäri määrää kaikki annostukset, antonopeudet, boluksien määrän ym. Hoitaja mittaa lääkkeet ja keittosuolan kasettiin ja ohjelmoi laitteen. Jossain paikoissa tämän tekee sairaala-apteekki. Kotihoidossa oleva potilas ei taatusti itse täytä eikä ohjelmoi laitetta vaan käyttää valmiiksi täytettyä ja ohjelmoitua laitetta johon vaihdetaan kasetti kun vanha on tyhjä.

Kasetin tilavuus on yleensä 100ml. Lääkäri usein määrää 2-3 lääkettä ja juuri tuo täyttö vaatii sen huolellisuuden. Esim. Morkkua voidaan laittaa millilitroina 12ml ja muutamaa eri rauhoittavaa yhteensä 20ml. Lopuksi keittosuolaa ad 100ml. Morkku esim. on 1ml ampulleissa kuten muutkin lääkkeet. Ampullien avaaminen, ruiskun täyttö ja lääkkeen vieminen kasettiin on todella aikaa vievää puuhaa. Myös ilmat täytyy saada kasetista pois. Ja sitten on vielä se ohjelmointi. Että kovin simppeli eikä nopea toimitus tuo kipupumpun käyttöönotto ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitteeseen ohjelmoidaan myös boluksien määrä eli se kuinka paljon lisää lääkettä voi hoitaja antaa tai potilas itse ottaa laitteesta. Tämä yleensä tapahtuu ihan vaan nappia painamalla joten potilas voi tehdä sen itsekin. Boluksien määrä voi tunnissa olla vaikka 2 ja enempää lääkettä ei tule lisää vaikka sitä yrittäisi ottaa.

Vierailija
404/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olen noita pumppuja laittanut niin lääkäri laskee valmiiksi kaikki annostukset ja määrää kuinka monta monta millilitraa esim. morkkua annetaan. Toki vahvuuksien täytyy tästämä osastolla olevien lääkkeiden kanssa. Eli hoitajan ei tarvitse itse edes laskea vahvuuksia. Toki tämä voi vaihdella paikasta riippuen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi