Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Kommentit (440)
Johtuisikohan ihan hm-laadusta. Ei minulla ainakaan Hemtexim pellavalakanat ole pistelleet tai mitään irtoa niistä. Olen lukenut keskusteluja, missä useat valittaneet samasta ongelmasta hm-lakanoiden kanssa. Materiaalin täytyy vain olla kehnoa.
Minulla on pellavalakanat. Pesin pitkässä ja kuumassa pesussa ennen käyttöä, käytin huuhteluainetta ja rummutin. Alussa oli vähän totuttelemista, mutta muutaman pesun jälkeen ovat tosi miellyttävät ja pehmeät.
Kuivausrummussa lähti ensimmäiset kerrat aivan valtava määrä nukkaa. Enää ei lähde.
Mietin itse alussa samaa, että miksi ihmeessä niitä hehkutetaan, mutta nykyään tykkään, paranee pesu pesulta. Mutta kuivausrumpu ehdoton ja itse käytän ehdottomasti petivaatteissa huuhteluainetta (muuten pääosin pyykkietikkaa).
Taisit pestä väärin. Ei kannata pestä lakanoita vaatteiden jne. seassa vaan ihan oma koneellinen vain lakanapyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Pellavan kuuluu olla sellaista vähän ”piikkistä”, mutta se pehmenee nopeasti käytössä. Toisaalta se tietty kovuus on juuri se, mikä tekee pellavasta tarpeen mukaan viileän. Minkään nöyhdän irtoamista en ole koskaan havainnut enkä sellaisesta edes kuullut.
Pellavaa ei koskaan saa laittaa kuivausrumpuun, se katkoo kuidut, pilaa kiillon ja sittn ehkä voi alkaa tuollaista nöyhtää syntymään.
väärin, ei sitä 'piikkistä' pellavaa lakanoihin pitäisi käyttää vaan hienoa aivinaa. Kannattaa siis kokeilla omin käsin ennen ostamista, että on oikeaa.
Onneksi en ole lukenut blogeja, joten olen välttynyt tältä katastrofilta.
Sama homma oli samojen lakanoitten kanssa - ehkä viidennen pesun jälkeen ne eivät enää pölyttäneet joka paikkaa eikä luuta pyykkiä. Kärsivällisyyttä. Ihan ok ovat, mutta en kyllä ymmärää minäkään lankaan mennyt niiden hehkutusta.
Ilmeisesti satavuotiaat pellavalakanat ovat ihanan pehmeät. Eli kolme sukupolvea kun nukkuu pistelevissä ja pölyävissä lakanoissa, niin lapsenlapsenlapsenlapset saavat ihanan pehmeät perintölakanat <3
Finlaysonin ovat olleet mukavat, ei nöhtää eikä pistelyä. Olen tykännyt.
Niin ja pesen tummat pellavalakanat muiden tummien lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa. En pese koskaan vaatteiden kanssa lakanoita/pyyhkeitä.
Mulla ne on vain ns. päiväpeittona jossa kyllä pehmenee käytössä, mutta en minäkään niissä voisi nukkua, liian kuivat korput ja raapivat tosi ikävästi ihoa... hyh!
Parhaat lakanat ikinä olivat Ikeasta, sellaista satiinipuuvillaa tms, hiukan kiiltävät ja todella ohuet, kuin unelmat! Pehmoiset ovat myös jersey-lakanat.
Rupesi syyhyttämään ihoa ketjua lukiessa. Tuohan on sama kuin nukkuisi eristevillapaalin päällä ja käyttäisi lasikuitupeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Taisit pestä väärin. Ei kannata pestä lakanoita vaatteiden jne. seassa vaan ihan oma koneellinen vain lakanapyykkiä.
Suurin murheeni itseasiassa siinä koneellisessa olikin pilalle mennyt tuplavuoteen puuvilla-aluslakana, joka tuli koneesta niin nöyhtäisenä, että sen olisi huonosilmäisempi sekoittanut kilipukkiin.
Ne parit puuvillaiset alusvaatteet ja -paidat, jotka lakanasta nöyhtääntyivät pistän oppirahojen piikkiin. Tosin olen koko keski-ikäisen elämäni ajan tähän asti pyykännyt kaikki samanväriset kuusikymppiset samassa koneessa oli sitten isompi (lakana) tai pienempi (aluspaita) pala kangasta kyseessä. Ikinä ennen ei ole tällaista katastrofia seurannut. Ikinä.
Niistä muutamista alusvaatteista puolestaan uudet premiumpuuvillaiset lakanani tuskin saivat mitään huonon pyykkiseuran shokkia, joka selittäisi nöyhdän massiivisen irtoamisen.
Moni sanoo, ettei pellavaa saa rumpukuivata. Samaan aikaan itse ihastelen, miten juuri sillä keinolla vihdoin sain pellavaisesta pöytäliinastani yhtä pehmeän ja ryppyisen kuin pellavaverhoistani. Olen maksanut siitä ominaisuudesta ekstraa! 😃 Tiedättehän, "washed linen", se kovin trendikäs ja siksi tietysti kalliimpi. Yritin aiemmin ties millä ja aina oli peltiä. Nyt pöytäliina on niin ihanan pehmeä ja hienostuneen kurttuinen, että huomaan oikeasti silitteleväni sitä. Jos pellavalakanat olisivat varmuudella samanlaiset, niin ostaisin, mutta tämä ketju on kyllä tuonut tietyllä tavalla hyvää mieltä. Ei minulla olisi oikeasti varaa kalliisiin lakanoihin.
Ostan vanhoja pellavapyyhkeitä paikasta, joka myy kierrätystekstiiliä. Tietynlainen vanha, pehmeä pellavapyyhe on imukyvyltään ihan ylivoimainen! Se myös kuivuu nopeasti ja on luonnollinen materiaali. Pyyhkeiden vaan pitää olla oikeasti vanhoja ja kymmenissä tai sanoissa pesuissa pehmenneitä. Uusilla pyyhkeillä ei ole mitään tekemistä sellaisten kanssa.
Miksi pellava pitäisi muuten saada kiiltäväksi? Sehän on kauneinta himmeänä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja pesen tummat pellavalakanat muiden tummien lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa. En pese koskaan vaatteiden kanssa lakanoita/pyyhkeitä.
Uuh! Aivan karmea ajatuskin, että esim joku hyvä froteepyyhe olisi mennyt sinne mukaan ja muuttunut ikuiseksi pellavalampaaksi. Onneksi tungin sinne joukkoon vain samanvärisiä pikkupyykkejä. Ja, mitä valitettavimmin, suuren puuvillaisen alulakanan, jonka kohtalo yllä, edellisessä vastauksessani toiselle kirjoittajalle, joka niin ikään pohti pyykin lajityyppien merkitystä tilanteelle.
Tämä on kyllä kaikki väitteet huomioiden todella koominen keskustelu. 😂 Ehkä koomisin on sjatus siitä, että pellavan suosion on saanut aikaan joku bloggaaja. Jep, jep..
Kuiva iho, ryppyjä, pistelevä iho jne. jne. Joku taivastelee sitä, että ”osti pellavaisen vaatteen ja se oli ryppyinen. Niin, se on pellavan ominaisuus. Tuli kai yllätyksenä.
Itse käytän pellavalakanoita, vaatteita ja pyyhkeitä. Ei ole mitään näistä ongelmista. Ei pölise, ei kutise. Pesen tuoksuttomalla pesuaineella, ei huuhteluainetta. Ihana materiaali ja toinen suosikkini on silkki. Rakastan talvisin pellavan/silkin ja villan yhdistelmää, ihania päällä. Lämpö ja mukavuus ylivertaisia.
En viisikymppisenä tiedä, mistä ystävät puhuvat, kun on tyynystä painaumia naamassa. Ei ole kuiva iho vaan pehmeä ja hyväkuntoinen. Ei karheat hiukset vaan pitkät ja hyväkuntoiset.
Ikävää, että jonkun kokemukset ovat huonoja, mutta osa väitteistä on kyllä täysin tuulesta temmattuja.
Olemme me ihmiset vaan erilaisia. Minulle ajatus rapsakoista, viileistä ja kovista lakanoista (niin kuin täällä pellavalakanoita kuvataan) on kauhea. Minä käytän lähinnä puuvillasatiinia tai percale-lakanoita. Nautin niiden pehmeydestä ja lämpivyydestä. Tosin laatua pitää niidenkin olla, halvimmat puuvillasatiinit tuntuvat liian karkeilta. Olen herkkäihoinen ja varmaan jonkun asteista tuntoyliherkkyyttä on ollut aina. Olen todella tarkka myös siitä millaisia vaatteita käytän vasten ihoa. Esim villaa (edes merino) en voisi kuvitellakaan pitäväni ihoa vasten. Pellavavaatteet menevät jos ihokosketus on vähäinen (esim hame).
Pellavaa on monta tyyppiä. Vaatteisiin käytetään erilaista pellavaa kuin lakanoihin, ja verhoihin, pyyhkeisiin ja sisustukseen tarkoitettu pellava on aivan erilaista kuin vuodevaatepellava. Se, mikä useimmilta tässä keskustelussa myös on jäänyt aivan käsittämättä, on se, että pellavaa on sekä huonoa että hyvää.
Hyvä vuodevaatepellava ei pistele, kutita eikä raavi. Pellava on yksi niistä materiaaleista, joissa halpa on huonoa ja aika usein kalliskin on huonoa. Merkki ei oikeasti kerro mitään. Jollette tiedä kankaista mitään, ottakaa ostoksille ihminen, joka tietää. Sellaista voi olla nykyisin vaikea löytää, mutta kyllä niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Pellavaa ei koskaan saa laittaa kuivausrumpuun, se katkoo kuidut, pilaa kiillon ja sittn ehkä voi alkaa tuollaista nöyhtää syntymään.
Tää on muuten yleinen harhaluulo, että kuivausrumpu katkoisi yhtään mitään, kun pesukone on se joka katkoo ja rumpu vaan kerää sen talteen.
PS..bambusukkien käyttäjät: oletteko kokeilleet merileväsukkia?
Vierailija kirjoitti:
Pellavaa on monta tyyppiä. Vaatteisiin käytetään erilaista pellavaa kuin lakanoihin, ja verhoihin, pyyhkeisiin ja sisustukseen tarkoitettu pellava on aivan erilaista kuin vuodevaatepellava. Se, mikä useimmilta tässä keskustelussa myös on jäänyt aivan käsittämättä, on se, että pellavaa on sekä huonoa että hyvää.
Hyvä vuodevaatepellava ei pistele, kutita eikä raavi. Pellava on yksi niistä materiaaleista, joissa halpa on huonoa ja aika usein kalliskin on huonoa. Merkki ei oikeasti kerro mitään. Jollette tiedä kankaista mitään, ottakaa ostoksille ihminen, joka tietää. Sellaista voi olla nykyisin vaikea löytää, mutta kyllä niitä on.
Kirjoitin itse aiemmin ketjuun pellavan eri laaduista. Pellava ei välttämättä ole "huonoa" vaan käyttötarkoitukseensa soveltumatonta. Monet esim tykkäävät eniten juuri karkeasta rohdinpellavasta tehdyistä pyyhkeistä, joilla saa iholleen kuivahierontaa, pistää veren kiertämään.
Ap:n tapauksessa on mahdollista, että joku taho valmistusketjussa on huijannut. Ei lakanoita missään nimessä kuulu tehdä karkeasta rohdinpellavasta vaan sileästä, pistelemättömästä aivinasta. Ruokateollisuus on täynnä huijausta, miksipä ei siis myös tekstiiliteollisuus. Tuote on yksinkertaisesti tehty vääränlaisesta pellavasta (käyttötarkoitukseen sopimattomasta) tai muuten sekundalaatuisesta. Tästä kertoisi kyllä myös tuo yletön nöyhtä.
Palauttaisin tuotteen kauppaan ja tekisin reklamaation.
Mietin, sanottiinko tuotteen hoito-ohjeessa, että tuote on pestävä erillään. Yleensä nimittäin pellavaisten kohdalla sanotaan. Mutta jollei sanottu, tekisin reklamaation myös lakanan mukana pestyistä muista tekstiileistä, jotka nukkaantuivat. Jos ap sen sijaan jätti huomiotta annetut hoito-ohjeet, niin kyseessä oli ns oma moka.
Emäntäkouluajoiltani muistan, että pellavaliinat piti mankeloida, muutoin menettivät kiiltonsa ja pehmenivät.
Lakanoissa moinen on tietenkin suotavaa ja tavoiteltavaakin. Laatu lienee tässä avainsana: pellavan kuitujen pitää olla pitkiä, sileitä ja vahvoja ja vielä tasalaatuisiakin. Siinä ei tuotemerkki auta, jos raaka-aine on huonoa.
Pellavaisia lakanoita mulla ei ole koskaan ollut, koska vuosia pellavaista pyyhevalikoimaani pyörittäessäni olen nähnyt niiden laadun kirjon, enkä ole vakuuttunut ollenkaan, että kohdalle osuisivat juuri ne pehmoiset, paksut unelmat. 😝