Pellavalakana -h*****tti - kellään muulla ollut tällaista?
Nyt on pellavalakana -gate pahinta laatua. Naurakaa vaan te, jotka kumminkin nauratte, että tämä asia on first world problem, mutta siitäkin huolimatta ja mitään pelkäämättä kirjoitan vertaistukea saadakseni. Ja haluan varoittaa niitä, joilla on tämä vielä kokematta ja jotka voivat näin ollen virheeltä välttyä. Ja ne, jotka ovat kokeneet pellavalakana -h****tin, please, kertokaa että tämä menee ohi, ja miten tätä menee ohi?!
Tässä on, mitä tapahtui. Menin ostamaan alesta elämäni ensimmäiset 100% pellavaa olevat lakanat. Kovasti edeltävästi toki googletin ja tuloksena oli, että HM:n premium pellavalakanat ovh 99e (nyt siis siitä alennettuun hintaan) olivat kaiken maailman bloggareiden ja kommentoijien mielestä ihan parhaita: pehmeitä heti ekasta pesusta, ihania iholla jne. Menin lankaan ja ostin.
Ensimmäiseksi yöksi valistuneena pesin lakanat jo etukäteen, jotta tekstiilien suoja-aineet poistuisivat ja pellavan pinta pehmenisi. En mankeloinut, en käyttänyt huuhteluainetta, tein juuri kuten bloggarit ohjeistivat Ja sitten ihanien lakanoiden väliin nauttimaan luxusunista. Ei juurikaan näin.
Sen sijaan emmetin pieniä pisteleviä tuntemuksia koko vartalon iholla kauttaaltaan, kuin lasikuitulakanoissa olisi nukkunut. Ja seuraavana aamuna tätä pellavanukkaa ja nöyhtää koko kämppä täynnä, makuuhuoneen lattialta lähti moppiin paksu kerros ja yöpuku, jonka olin kiskaissut tuskissani yöllä päälle ihoa suojaamaan samassa nöyhdässä, joka tuntui pistelevältä. Ja sitten: olin hyväuskoisessa idiotismissani pessyt ne pellavalakanat muiden samanväristen kanssa (täysin ohjelämpötilassa tietenkin), joten ne kanssapyykätyt kanssapyykit olivat nyt siinä h****tillisessä pistelevässä nöyhdässä myös! Ja alulakana. Ja untuvatäkki. Ei kun mattotelineelle tamppaamaan kaikkia näitä tekstiilejä vain havaitakseni, että ei. Pellavanöyhtä ei irtoa, kun se on kerran tekstiiliin tarttunut. Mitä teen nyt. Mitä teen kaikille näille pisteleville tekstiileille, jotka gaad dääm lakanat pilasivat? Olen imuroinut kuin hullu eläin koko päivän ja nöyhtää sikiää joka nurkasta, vaikka olin juuri ennen noiden uusien lakanoiden saapumista siivonnut kämpän katosta lattiaan. Vein lakanat jo pois kämpästä ja poissa pysyvät. Ikinä ei enää pellavalakanoita, ei kertakaikkiaan.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Pehmenevätkö nuo pistelevät nöyhtäset muissa vaatteissani/lakanoissani/untuvatäkissä kun vain pesen niitä yhä uudestaan? Hjälp.
Kommentit (459)
Kyllä entisaikoina pellavalakanat oli ihan parhaita kun ne valmistettiin todennäköisesti jostakin hienommasta aineksesta kuin pellavan kovimmista varsiosista.
No varakkaitten ongelmahan tuokin taitaa olla joten ei tavallista finalysonin turkissa teettämiä vuodevaatteita käyttäviä haittaa.
Puuvillasatiini on ihana matsku lakanoiksi. Oon ostanu stockkan hulluilta päiviltä.
Ei tartte sillittää, ovat pehmoiset ja viileät.
Aluslakana ja tyynyliina rapeaa perkaalia. Pussilakana pellavaa.
Järkyttävän kalliita ja epämiellyttäviä ihoa vasten!
Kiitos tästä ketjusta - nukun jatkossakin puuvillasta tehdyissä lakanoissa.
Avausviesti: "Tässä on, mitä tapahtui."
Eli "Heres what happened." Onko avaus käännös? On tietysti niinkin, että suomenkielisetkin nykyään puhuvat ja kirjoittavat englantia suomeksi. . . Jos kielimalleihin saadaan pöllittyä tarpeeksi suomenkielistä kirjallisuutta, niin periaatteessa ne voisivat kyetä parempaan tekstiin kuin nämä tällaiset kirjoittajat - ainakin jonkin aikaa, kunnes lähdeaineisto täyttyy tästä samanlaisesta tauhkasta.
Vierailija kirjoitti:
Pellavalakanat ovat helvetistä, ei ikinä semmosia.
Aivan! Kuka hitto haluaa nukkua vapaaehtoisesti yönsä pistelevissä lakanoissa?
Kuka käskee ostamaan H&M:n lakanat. Minä ostin Jesus-lakanat, maksoivat 300 € setti mutta ovat tosi hyvät.
Meille hankittiin pellavainen pussilakanasetti (pussilakana + tyynyliina) noin 20 vuotta sitten. Ei ole ilmennyt ongelmia. Luultavasti siksi, että noudatin samaa periaatetta kuin muiden uusien pussilakanasettien kanssa.
1. Ensimmäinen pesu (60 astetta) erikseen, ei muita pyykkejä samaan koneeseen.
2. Kuivatus narulla.
3. Setti koekäyttöön (yksi yö). Varovasti! Ei mitään pellavatäkkejä ja untuvatyynyjä. Joku halpa fleeceviltti ja halpa keinokuitutyyny. Nämä on helppo pestä, jos uusi pussilakanasetti päästelee kuituja.
4. Koekäytön jälkeen taas pesu (erillään muusta pyykistä) ja tarvittaessa rumpukuivaus (erillään muusta pyykistä) jos koekäytössä ilmeni, että kangas on liian karkeaa tai siitä irtoaa kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käskee ostamaan H&M:n lakanat. Minä ostin Jesus-lakanat, maksoivat 300 € setti mutta ovat tosi hyvät.
300????????!!!!!!!
Et kai pistänyt pellavalakanoita pesukoneeseen toisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin Torinon käärinliinan, kallis oli ja hieman hiutunut, mutta on kyllä sitä aitoa tunnelmaa!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa karmealta
Palauttaisin kauppaan ja reklamoisin ankarasti. Tuon hintainen tavara pitää olla laadukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin Torinon käärinliinan, kallis oli ja hieman hiutunut, mutta on kyllä sitä aitoa tunnelmaa!
Luuletko olevasi vitsikäs, köyhä?
Minulla oli kauan sitten kotitekoiset Pellavalakanat. Kotipellolla kasvatetusta pellavasta. Parhaat lakanat Ikinä!
Tilasin oman pellavapussilakana ja tyynyliina setin Latviasta mittatilaustyönä. Ei mitään lirua rai pistelevää kangasta vaan juuri sellaista mitä laadukkaan pellavan tulee ollakkin. Toki nämä eivät irronneet halvalla,mutta tulevat kestämään loppuelämäni. Jostakin saa vielä laatua.
Kuulostaa karmealta